Arsyttaa sellaiset jotka laittavat vauvansa tutin/lusikan jne omaan suuhunsa!
En ymmarra kuinka sivistymattomia ihmiset voivat olla! Tosi allottavaa! Siita sitten pienelle kullan mussukalle annettaan omat suun bakteerit. Ja kaikkein parasta on se etta mennaan ja nuollaan kylaillessa toistenkin lasten lusikat! Kuinka joku voikaan viela nyky paivana " puhdistaa" vaikkapa tutin omassa syljessaan??
Kommentit (64)
Puhtaampi se on jos sen antaa suoraan kadulta lapsen suuhun.
allergioilta vältytään kun ei ole ylihygieeninen. pieni pölykerros kaapinpäällä tai leluja lattialla ja imurointi kerran-kaksi viikossa on tuota bakteerikantaa. EI se että tartutetaan lapselle karies!
Kuinka herkästi karies tarttuu, tarvitaanko toistuva altistus, vai voiko tarttua yhdestä kerrasta?
Tässä kyseessä perinteinen "sukulaistäti kylässä ja nuoli vauvani tuttia vaikka olen kieltönyt" - tapaus.... :(
Vauva 7kk ja tekee hampaita. Ahdistaa, ärsyttää ja pelottaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka herkästi karies tarttuu, tarvitaanko toistuva altistus, vai voiko tarttua yhdestä kerrasta?
Tässä kyseessä perinteinen "sukulaistäti kylässä ja nuoli vauvani tuttia vaikka olen kieltönyt" - tapaus.... :(
Mikä hinku ihmisillä on nuolla vauvojen tuttia hyi hitto oikeesti!? 😱
Vierailija kirjoitti:
Ehkä se ei yhdestä kerrasta tartu. Vaan tyhmä pitää olla tuollaisen tädin. Oisit karjaissut, minä olisin.!
Vierailija kirjoitti:
No mun esikoinen on nyt 19v, toistuvasti sen lusikan tai tutin puhdistin omassa suussani aikoinani, samoin teki lapsen isä. Mulla on reikiä hampaissa, lapsella ei. Mutta voihan tuo tuosta vielä muuttua tuo tilanne?
Ei siellä mitään bakteereita ole, sanoo tuttava Nishnyi Novgorodista. Uskottava se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä se ei yhdestä kerrasta tartu. Vaan tyhmä pitää olla tuollaisen tädin. Oisit karjaissut, minä olisin.!
Kyllä karjaisin, mutta se oli siinä vaiheessa jo myöhäistä :(
Milloin tätä valistusta karieksen tarttumisesta on alettu antaa? Veikkaan, että noin 10v sitten, sen verran usein minäkin olen törmännyt tietämätyömiin mummoihin ja täteihin jotka meinaa omaa sylkeän sekoittaa lasteni tuttiin tai lusikkaan 😱
https://www.hammaslaakariliitto.fi/fi/suunterveys/suunterveys-eri-ikaka…
Tuolla lukee, että tartunnan todennäköisyys suurempi, mikäli lapsen suuhun tulee jatkuvasti näitä bakteereita.
Eli yksi kerta ei välttämättä ole aiheuttanut!
Ei ne pöpöt ole vaarallisia jos ei ole reikiä hampaissa.
Vierailija kirjoitti:
https://www.hammaslaakariliitto.fi/fi/suunterveys/suunterveys-eri-ikaka…
Tuolla lukee, että tartunnan todennäköisyys suurempi, mikäli lapsen suuhun tulee jatkuvasti näitä bakteereita.
Eli yksi kerta ei välttämättä ole aiheuttanut!
Tää vastaus piti mennä 44:lle, sille huolestuneelle 7kk vauvan äidille
Vierailija kirjoitti:
Eli jos reiät paikattu, ei tartu silloin? Vai ettei ole ollut ikinä reikiä hampaissa?
En ihmettele miksi nykyään äitiys koetaan raskaana, kun jokaisesta pikku asiasta saadaan kriisi....
Mä olen kanssa nähnyt tällaista. En oikein ymmärrä mikä siinä on idea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jos reiät paikattu, ei tartu silloin? Vai ettei ole ollut ikinä reikiä hampaissa?
Paikattu reikä ei tietenkään tartu, eikä luonnollisesti jos niitä ei ole ikinä ollut.
Vierailija kirjoitti:
En ihmettele miksi nykyään äitiys koetaan raskaana, kun jokaisesta pikku asiasta saadaan kriisi....
Karies ei ole mikään pikku asia. Voin kertoa, että on ollut melko veemäistä elää näiden hammasongelmien kanssa lapsesta saakka!
En edes lapsena syönyt sokeria, tunnollisesti harjaan hampaat aamuin illoin ja aterioiden jälkeen syön xylitolia.... Silti aina reikiä. Olen kysynyt vanhemmiltani, ja tietämöttömyyttään todella tekivät tuota tuttien "puhdistamista" omassa suussaan...
Oman lapseni kanssa varoin kaikin tavoin tartuttamasta häntä. On nyt 16v eikä yhtään reikiä, ientulehduksia, ei mitään ole ikinä ollut.
Rehellisesti? Koska viimeksi olet nähnyt aikuisen nuoleskelevan vauvan tuttia tai lusikkaa?
Vierailija kirjoitti:
Sulla ei ilmeisesti ole ollut toistuvia reikiä, irtoilevia paikkoja hampaissa?
Koko elämän kestävät huonot hampaat ei ole mikään pikku asia!
Hyvä, että nykyäidit välittävöt jälkikasvunsa suuterveydestä.
KAIKILLA aikuisilla on kariesbakteeri, joillakin parempi joillakin huonompi. Mitä kauemmin lapsi välttyy tältä bakteerilta (kaikki saavat sen jossain vaiheessa jokatapauksessa), sitä parempana hampaat säilyvät. Eli on todella moukkamaista käyttää lapsen kanssa samaa lusikkaa saati tuttia!