***TIISTAIHIN SYYSKEIJUT***
Kommentit (27)
Kyselit selkäsärystä. Tämän vuotisissa tuulimunaraskauksissa oli selkäsärkyä, mutta niin sitä oli myös tässäkin raskaudessa joskus rv5-6 ja sikiötä olen käynyt moikkaamassa jo kaksi kertaa. Aika monilla sitä selkäsärkyä tuntuu alkuraskaudessa olevan, joten toivon mukaan sullakin on kaikki kunnossa. Onnea odotukseen!!!
Kuin samasta suusta yhtä aikaa meidän viestimme tuosta rauta-asiasta ja Multitabseista! :)
Morjesta vaan kaikille.
Kuten monet muutkin olen lueskellut näitä sivuja mutta jostain ihme syystä en ole saanut aikaiseksi kirjoitella mitään.
Itselläni painaa älytön väsymys, vaikka nyt esikoinen on alkanut nukkua yöt kokonaan ilman että välillä heräilisi syömään. Sitä vaan ei itse saa nukkua kunnolla kun veskissä saa ravata koko ajan läpi päivän ja yön.
Muistan esikoista odottaessani että oli sama juttu silloinkin, mutta joskus tuossa 16 rv:n paikkeilla helpotti.
Pahaolo ei onneksi ole juurikaan vai´vannut ainoastaan aina silloin tällöin jokin haju saa voimaan pahoin. Oksentanut en ole kertaakaan, mistä olen onnellinen.
Sen olen huomannut että tämä raskaus on aineskin tähän saakka ollut aivan erilainen. Esikoista odottaessani voin pahoin 24h vuorokaudessa ja se kesti tonne 20rv:n paikkeille.
Mutta nyt saunaan rentoutumaan.
Ocu 10+2
Moi!
Aika moni tuntuu viettäneen hiljaiseloa pahan olon ja/tai väsymyksen takia ja itse kuulun samaan joukkoon. Lisäksi kävin vajaan viikon reissulla Keski-Euroopassa, ja majapaikassani yhteydet olivat sen verran hitaat, että lukemaan pystyi mutta kirjoittamaan/kirjautumaan ei. Raskauspahoinvoinnin ja lentomatkailun yhdistelmää en voi kyllä suositella kenellekään...
Eli paha olo jatkuu päivittäisenä ja oksentelu noin joka toinen päivä; väsymys painaa myös aika lailla. Kävin viime viikolla ensimmäisellä neuvolakäynnillä. Th käski syödä kalsiumia (ostin sitten apteekin tädin suosituksesta D-vitamiinilla höystetyn valmisteen), mutta muita vitamiineja tms. ei määrätty. Olen vähän huono käyttämään maitotuotteita...
Mukavaa viikon jatkoa toivottaa
Toukka06 (rv 9+5)
Noista vitamiineista kun on ollut puhe niin minä alotin perhesuunnitteluneuvolan ohjeesta syömään foolihappoa heti kun lopetin pillerit. Sitten kun plussasin ja varasin neuvola-aikaa kysyin neuvolan tädiltä pitääkö jotakin vitamiinia syödä niin hän oli sitä mieltä että periaatteessa jos syö monipuolisesti tavallista ruokaa niin ei tarvis, kehotti kuitenkin d-vitamiinin syöntiin koska talviaika + kalsiumin kun kärsin tuosta laktoosivaivasta. Neuvoi ostamaan minisun calsium -tabletteja koska niissä yhdistyy nuo molemmat. Niitä + foolihappoa olen siis popsinut. Ainoa huono puoli on se, etä ne minisun calsiumit on päärynän makusia purutabletteja.....aika vitsin ällöjä!!! Toistaseks olen pystynyt niitä pureksimaan ilman suurempia yökkäilyjä, mut saa nähdä miten kauan :/
Illanjatkoja!
:) elaine + papu rv 7+0
Viime viikkoinen paha olo on lähes kadonnut, välillä vain kun kova nälkä iskee tulee ello-olo. Rinnat on niin kipeät, että nukkuessa herään aina kun vaihdan kylkeä. Päivisin kipu on paljon pienempi. Tänään on masua myös nipistellyt useaan otteeseen kovasti. Aamulla herätessä masussa oli niin kovat " menkkakivut" , että pelästyin. Tuskimpa se kuitenkaan mitään vaarallista on.
Tällä viikolla mun on tehnyt esimmäistä kertaa oikeestaan koko vuonna mieli ruokaa, tai ylipäätään syödä. Oon aina tykääny ruuasta, mut jotenki ei vaan oo maistunu, vaik ei oo paha olokaan ollu. Nyt voisinki syödä lähes koko ajan, masu vaan tulee niin pienestä täyteen.
Me ei olla vielä raskaudesta kerrottu kuin muutamille ystäville. Tai lähinnä mä oon kertonu, ku tuo mies ei oo halunnu. Meillähän on se tilanne, että saatan jäädä vauvan kanssa yksin. Tosin nyt näyttää paljon paremmalta, mutten uskalla vielä iloita yhteisetä tulevaisuudesta ja kokonaisesta perheestä. Tuleville isovanhemmille oon ajatellu kertoa ensimmäisen lääkärikäynnin tai rv12 jälkeen. Saa nyt nähdä mitä tässä ylipäätään tapahtuu.
Olipa paljon omaa napaa, mutta oli myös kiva jakaa tuntemuksia teille kanssasisaret. Öitä!
lotta_mari & masuvauva rv 8+6
Mun yksi parhaista ystävistäni on neuvolan täti (joka sai viime elokuussa itse esikoisensa), ja hän sanoi, että on HOITOVIRHE määrätä rautatabletteja ennen rv 20:ta. Hän tiesi meidän vauvahaaveistamme ja siitä, että minun hb:ni on myös normaalin alarajalla, ja sanoi, etten saa omin päin alkaa rautatabletteja napsia. En nyt muista, mikä syy tähän oli, ehkä se, että jos istukan pienen pienet verisuonet tukkeutuvat liian paksusta verestä, voi tulla km (joillakin on se veren hyytymistekijä, joka aiheutta keskenmenoja). MUTTA TÄMÄ SYY OLI OMAA ARVAILUA! Voin kysyä ystävältäni asiaa ja tulla kertomaan oikean syyn.
Mun neuvolan täti käski ottaa 10 mikrogrammaa D-vitamiinia päivässä ainakin maaliskuun lopulle. Olenkin syönyt heti plussattuani 1 kpl Multivita 2+ -nappeja, jotka on tarkoitettu raskaana oleville, ei A-vitaminiina jne. Nyt lisäsin määrän 2 kpl:seen päivässä, jolloin 10 mikrogrammaa D-vitamiinia tulee täyteen. (Ohjeen mukaan voi siis ottaa 1-2 tabl. päivässä). Siinä on mukana myös hieman rautaa, joskaan ei ollenkaan sellaisia määriä kuin rautatableteissa.
Mutta muuten omaa napaa: paha olo on kadonnut! Ollut poissa jo pari, kolme päivää! Ihanaa! Edelleen väsyttää ja nenä on tukossa (flunssan jäljiltä). Kun oireita ei pahemmin olekaan, herää heti kysymys, onko masuasukilla kaikki hyvin?!? Toivottavasti!
Terkuin Rizzu rv 9+3