GALLUP:Tuleeko purkki-ruoista Huono oma-tunto ???
Itse surkuttelen usein kun en mukamas ehdi valmistaa vauvalleni ns. kotiruokaa. Yleensä Naps´ korkki auki ja mikroon. Ajattelen, että kyllä sitä sitten vähä myöhemmin, kun osaa syödä paremmin ja karkeampaa... Miten teillä?
Kommentit (25)
Meillä neljä lasta: 12v ja 11v pojat, 1v 3kk ja 1,5kk tytöt. Vanhemmalle tytölle annoin alle vuoden ikäisenä todella paljon purkkiruokia, eikä omatunto vaivannut eikä vaivaa edelleenkään jos annan vieläkin. Nyt tyttö syö jo melkein kaikkia samoja ruokia kuin vanhemmat lapset ja me aikuiset mutta joskus en ehdi tekemään ruokaa tytön ruoka-aikaan joten purkki sanoo silloin NAKS ;)
Älä turhaan pode huonoa omaatuntoa!
Tansku & pesue
Miksi tehdä ruokaa itse kun sitä saa kaupastakin?
Eihän kukaan pese pyykkiäkään käsin kun on keksitty pesukone.
Enemmän tulee huono omatunto kun käytän öisin kertakäyttövaippaa enkä kestovaippoja kuten päivisin. Vaipat maatuvat yli 500 vuotta!
Tai sitten minulle tulisi huono omatunto jos en imettäisi vaan antaisin äidinmaitovastiketta.
Eli pointtina, huonon omantunnon voi saada ihan mistä vaan halutessaan!
Poika on 9kk ja nyt on syöty noin 4kk purkkiruokia. Tosin lihat teen itse ja lisään kasvissoseisiin. Puurot teen myös itse kun pojalle ei kaupan jutut kelpaa.
Älä turhaan kanna huonoa omaatuntoa vaikka et itse teekään ruokia. Ei se vauva tiedä että onko tämä ruoka nyt äidin vai tehtaan valmistamaa. Ne on ihan yhtä hyviä kuin kotiruoka. Itse tosin teen ruuat itse koska purkkiruuat on mielestäni niin kalliita. Mutta se on asia erikseen. Saa nähdä mitä sitten tapahtuu, kun joskus palaan töihin, onko sitten vielä puhtia. Tosin sitten lapsi syö jo samaa ruokaa kuin me muut. Hyvää talven jatkoa ja pois turha huoli!!!
Mielummin syötin hänelle kotona itse valmistamiani ruokia. Nyt kun olen palannut töihin, niin en viitsi enää stressata turhia. Pääasia on, että lapsi saa terveellistä ruokaa.
Menna+poika 9 kk
Yksinkertaisesti ei. Kiinteitä syöty 1 kk.
tuiskuneiti79 + poika tasan 5 kk
mutta aion kyllä ilman omantunnontuskia tarjota sekä kaupan purkkiruokia että kotitekoisia!
Kuulin taannoin että eräs terv. hoitaja oli kertonut tarjoavansa lapselleen vain kaupan valmiita purkkiruokia, koska niissä on kaikki vitamiinit yms. taatusti tallella ja ravintosisältö laskettu lapsen tarpeita vastaavaksi.
En tunne huonoa omatuntoa jos oikeasti on kiire tai ollaan muualla kuin kotona. Mutta kun mamma vaan surffailee tai laiskottelee eikä saa perunoita keitettyä, niin silloin hieman harmittaa. Huolestuttaa myös hieman se, onko valmiissa vauvan kasvisruoissa varmasti kaikki ravintoaineet. Täytyisi selvittää kun " ehtii" ...
Tosin enemmän harmittaa valmisruoan hinta ja se, että minä olen yleensä se joka raahaa ne kotiin kaupasta!
ostan kaikki hedelmä-marjasoseet valmiina, olen laskenut että ne tulee jopa halvemmaksi kuin tehdä itse.
Suolaiset ruuat (eihän niissä kyllä suolaa ole...) teen lähes kokonaan itse, ja eihän siinä tosiaan suuri vaiva ole kun tekee valmiiksi pakastimeen, peruna toki täytyy lisätä jälkikäteen. Reissuun kuitenkin on huomattavasti helpompi ottaa valmissoseita, kuin omatekemiä, ihan sen säilyvyydenkin takia.
tosin nyt tuli vähän semmonen olo, kun oli tämmönen kysely, kun ei yleesnä tule edes ajateltua koko asiaa...=)
Meillä on sellainen tilanne että mies on kokki ja tuo valmiit ruuat töistä arkisin.Enkä nää siinä mitään järkeä että ostaisin kaupasta raaka-aineet vain pojan ruokia varten,kerkeää saada kunnon koti ruokaa sitten kun saa syödä isojen ihmisten ruokia.
En tiiä että olenko outo vai mitä mutta mulle tulee!! Meillä syödään säännöllisesti vain omatekoisia ruokia. Ehkä jotain kerran tai kaksi viikossa annan kaupan hedelmäsosetta. Niin ja kerran kaupungilla ollessamme ostimme kaupan peruna-porkkanaa, mutta se ei kelvannut vaan syljettiin pois :) Ja ei ihme pahaltahan se maistui kun maistoin sitä.
Mä oon ite tosi nirso syömään ja muutenkin pyrin syömään mahd terveellisesti, niin mulla on sellainen periaate että en kyllä syötä vauvalleni sellasta ruokaa, jota itse en pysty syömään. Meillä soseita tehdään kerran viikossa miehen kanssa, keitellään isot kattilalliset ja pakastetaan. Kalaa olen tehnyt niin että olen ostanut koko porukalle lohta ja keittänyt vauvan lohen erikseen ja sitten vaan pakkaseen. Sama muitten lihojen kanssa. Ja hedelmäsoseita teen ihan mikrossa. Ja banaania tuoreena. Kaupan soseissa on kaikenlaista turhaa ja sitä ehtaa tavaraa vähän.
Niin ja on ympäristöystävällisempää tehdä soseet itse, ollaan antiekoterroristeja, käytetään kestovaippoja jne.
Tämä on siis vain meillä, turha kenenkään vetää herneitä nenuun. En ole parempi kuin muut..Olen itselleni vaan tässä suhteessa ankara.! :) Ja sitä paitsi soseiden tekeminen on hauskaa puuhaa, voi ideoida kaikenlaisia erilaisia yhdistelmiä, pasta- ja riisiruokia jne.
" Miksi tehdä ruokaa itse kun sitä saa kaupastakin?
Eihän kukaan pese pyykkiäkään käsin kun on keksitty pesukone." Tähän mun on pakko kommentoida että ei toi ole mun mielestä ihan sama asia, teen kyllä itsellenikin ennemmin ruokaa tuoreista raakaaineista, enkä osta valmisruokaa..
tuohon edelliseen viestiin (Heppuliko se oli?), että meillä taas syljetään äidin tekemät pöperöt suusta. Erilaisia ovat muksut siis : )
Esikoinen söi pelkkää purkkiruokaa ja kuopus saa kotitekoista aina kun sopii ruuanlaittokuvioihin, muutoin purkista(ehkä 2/5 omatekoista)
että antaa sitten omatekemiä kun menee vähän karkeampi ruoka. Me ollaan pari viikkoa syöty/maisteltu soseita ja itse olen keittänyt vihannekset ja haarukalla mössännyt. Näin ollen vauva ei ikinä totu täysin sileisiin soseisiin (mitä valmiit ovat). Kyllä tietenkin jotain kökköjä sylkee ulos, mutta kyllähän niihin tottuu. Siks on mun mielestä vähän hassua ensin opetella sileisiin ja sitten kökköihin. Hedelmä soseet minäkin ajattelin antaa valmiina. En itsekkään todellakaan söisi joka päivä eineksiä, enkä halua vauvaakaan niihin totuttaa. Tietenkin poikkeukset on sitten toinen juttu. Näin miellä
Tipy+ipana
Ja varsinkin hedelmäsoseet ostan kyllä kaupasta; lastenruoat on niin valvottuja elintarvikkeita, että ne on turvallisia ympäristömyrkkyjen ym. jäämien suhteen. En uskaltaisi ostaa mitään tuontihedelmiä ja tehdä niistä soseita, " aikuisten" ruuat kun eivät ole läpäisseet niin tiukkaa seulaa.
tulevaisuudessa tule. Puolustelisin purkkiruokien käyttöä myös sillä, että ne todella suunnitellaan tarkkaan ja niiden sisältöä ja haitallisten aineiden (kuten nitraatti) pitoisuuksia tarkkaillaan.
tuttavaltani, jolle oli sanottu että purkkiruuat on ihan hyvä vaihtoehto koska niihin on laskettu kaikki ravintoaineet juuri vauvan tarpeiden mukaan. Ja oli sanottu, että saa melkoinen gourmeekokki olla se äiti joka osaa laskea ravintoaineet omatekemiinsä pöperöihin yhtä hyvin.
Tosin en tiedä onko tässä perää enkä missään nimessä mollaa kotitekoisia, koska teen niitä kyllä itsekin. Mutta hyvällä omallatunnolla meillä syödään molempia.
M@@tusk@:
tuttavaltani, jolle oli sanottu että purkkiruuat on ihan hyvä vaihtoehto koska niihin on laskettu kaikki ravintoaineet juuri vauvan tarpeiden mukaan. Ja oli sanottu, että saa melkoinen gourmeekokki olla se äiti joka osaa laskea ravintoaineet omatekemiinsä pöperöihin yhtä hyvin.
Tätä mä en tosiaan ymmärrä. Miten ne käsitellyt ja purkitetut perunat ja porkkanat voi olla muka ravintoarvoiltaan paremmat kuin höyrytetyt tuoreet kasvikset? Onko kellään ihan täyttä faktaa asiasta, tahtoo tietää!! Ja ne kaupan soseet on jatkettu tärkkelyksillä, esim. hedelmäsoseissa on vain puolet oikeeta hedelmää jne. Ja jos teen omenasosetta meidän mummun pihan omenoista niin miten kaupan sose sen voi päihittää..
Että tää taitaa vaan olla soseiden valmistajien markkinointikikka!!!
Mulla on mielestäni IHAN riittämiin muutenkin hommia, jos tässä nyt vielä alkaisi tehdä erikseen vauvanruokia, niin huh huh.
Ensinnäkään, en ole mitenkään innostunut kokkaaja, vaan yleensä meillä mies tekee ruuan. Nyt kuitenkin mies aloitti juuri uuden työn, jossa työaika on 3-14, joten on aikas väsynyt tullessaan töistä kotiin, ei siinä anna vaimon luonto periksi, että antaisi miehen enää kokkailla muuta kuin viikonloppuisin.
Meillä on 3 lasta; eskarilainen, 2½v ja sitten tuo 5kk. Kävellen viedään joka päivä tuo eskarilainen eskariin ja tällä lössillä siinä suttaantuu pari tuntia, kun tuo 2vee haluaa tutkiskella tuolla ulkona kaikenlaista. Kaupassa pitää käydä, kotitöitä tehdä roppakaupalla (tiskit, pyykit, siivous, ruoka)... Ja miehenkin kanssa olisi kiva koittaa viettää aikaa päivän aikana... Ja nukkumaan meillä mennään jo klo 20 isin työajan vuoksi, joten kyllä siinä päivä loppuisi kesken, jos vielä alkaisin erikseen vauvalle omia ruokia tekemään.
Minusta purkkiruuista vauva saa paljon monipuolisempia ruokia, kuin mitä saisi jos itse tekisin. Paljon erilaisia liha/kala/kanaruokia, kivoja vauvanjogurtteja ja vaikka mitä!
- Unna ja pojat -