GALLUP:Tuleeko purkki-ruoista Huono oma-tunto ???
Itse surkuttelen usein kun en mukamas ehdi valmistaa vauvalleni ns. kotiruokaa. Yleensä Naps´ korkki auki ja mikroon. Ajattelen, että kyllä sitä sitten vähä myöhemmin, kun osaa syödä paremmin ja karkeampaa... Miten teillä?
Kommentit (25)
...hevosihmisenä ja hevosten ruokia analysoineena ja ravintoarvoja laskeneena täytyy sanoa, että niissä esim. niissä kotiomenoissa ei välttämättä joka kerta ole " tarpeeksi" jotain tiettyä ravintoainetta. Kun taas nämä valmisruoat (luultavasti) on analysoitu ravintoarvoiltaan ja sen mukaan sekoiteltu. Ei ole varmaa tietoa, mutta ainakin hevoslasten ruokinnassa on ihan normaalia ja yleistä, että esim. jokainen heinäkuorma analysoidaan, että onko heinässä riittävästi esim. kalsiumia, fosforia ja jos ei, niin niitä sitten sitä mukaa annetaan erillisenä lisävalmisteena lisää.
Tämä siis tueksi tuolle, että valmisruoat voi olla ihan hyvä juttu.
Mutta näin pienelle (7-kuiselle pikkusiskolle) on mielestäni vielä yksinkertaisesti helpompi tehdä ruoat itse kuin vertailla purkkeja kaupassa ja miettiä mitä sitä ostaisi. Pakkasesta vain muutama jääkuutio eri ruoka-aineita ja mikroon :o) Reissussa etenkin lihasoseet ovat tietenkin käteviä kun ei tarvitse miettiä säilytystä.
Esikoinen taas syö purkkiruokaa lähes päivittäin, koska edellispäivän tähteitä ei ole useinkaan jäänyt lounaaksi. Pakkasessa on kyllä jotain laatikoita, ja minullekin tekisi hyvää valmistaa se kunnon lounas ja syödä päivälläkin, mutta usein en muka ehdi.
Uskon kotiruoan " riittämättömyyden" olevan lähes täysin teollisten lastenruokien valmistajien propagandaa. Ja ne mainokset taitavat vakuuttaa joskus myös terveydenhoitohenkilöstönkin, kun julkisuudessa tai ihan vain neuvolassa välillä markkinoidaan purkkisoseita, valmispuuroja jne. niin erinomaisina. Eihän siitä kauan ole kun Nestlen valmispuurooon oli lipsahtanut moninkertainen annos a-vitamiinia, tätä ei voisi tapahtua kotitekoisessa ruoassa.
Hedelmäsoseiden kohdalla olen siinä mielessä valmissoseiden kannalla, että niissä on tarkat kriteerit esim. torjunta-ainejäämille. Niin tarkkaa valvontaa ei kaupassa myytäville hedelmille ole. Toki oman puutarhan omenat ja itsepoimitut marjat ovat asia erikseen :o)
mutta ei tule huono omatunto silloin kun annan valmista. Haluan kuitenkin että lapsi oppii syömään myös kotitekoista ruokaa, koska 1v. lähtien saa samaa kuin minä. Kun olen maistanut näitä valmispurkki ruokia on ne hurjasti erimaksuisia mitä omatekemä kotiruoka. Esim. parsa ei maistu samalta kuin itse keitetty. Vois kuvitella että lapsen helpompi siirtyä muun perheen kanssa samaan ruokaan kun on tottunut niihin makuihin jo pienestä. Voinpi olla väärässäkin.
Hedelmäsoseet annan kaikki kaupan hyllyltä. Mutta näin kun tekee itse niin aina välillä mietin että saako vauva kaikki tarpeelliset vitamiinit yms. Esikoiselle kun annoin kaikki ruuat purkeista. On vaan todella paljon kätevämpää tehdä mössöt itse kun jo pelkästään korviketta ja hedelmäsoseita saa raahata harvasepäivä kädet vääränä kaupasta. On kätevää kun pakastimessa on aina ruokaa vauvalle. Ja tulee paljon halvemmaksi.
Mutta kyllä sitä näköjään saa huonoa omatuntoa joka asiasta liittyen lapsiin. :) Eiköhän äidit relata.
Shania82 ja poitsu 7kk
Mä lisään myös vielä, että kaupan valmiissa ruoissa kyllä täytyy olla tarpeeksi " hyvää" , koska ei yhdelläkään lastenruoanvalmistajalla ole varaa tehdä sellaista sapuskaa " meidän lapsille" , josta tulisi minkäänlaista sanomista. Me hormonihirviöt kun varmasti huomataan, jos joku vitamiini tai muu puuttuu... :)