8kk perhepäivähoitajalle vai päiväkotiin?
Asiallisia kommentteja kiitos, töihin on pakko mennä!
Kommentit (43)
Vierailija:
Meilläkin lapsi meni aikoinaan 7kk iässä ja viihtyy upeasti. Et ole tilivelvollinen kenellekkään joten unohda nuo typerät viestit.Eikä muuten lapsi ole ollut kertaakaan pois hoidosta (nyt 3v), muut lapset ovat olleet vatsataudeissa sun muissa, mutta koskaan ei meidän lapsi ole ollut kipeänä. Eikä hoitajakaan ole sairastellut. Upea suhde on lapsella ja hoitajalla, olen 150% tyytyväinen ratkaisuumme.
Viihtyy upeasti kun ei muusta tiedä.
Enpä tuolla paljon kehuskelisi ;)
Eikö yhtään kaiverra että lapsella ja hoitajalla voi olla jopa parempi suhde kuin sinulla ja lapsellasi?Kun noin vauvasta asti on ollut hoitajansa kanssa..
Tietenkin aina löytyy puolustelijoita ja kannattajia, niitä jotka niin tekevät tyhmyyksissään!
Joo, ei tarvi olla 3v lapsen kanssa kotona eikä 4 seinän sisällä, mutta alle 1v paikka ei ole päivähoidossa! Ei missään nimessä! 1v on EHDOTON alaraja, mieluiten vasta 1,5 vuotiaana!
hoitoon 3 kk.n ikäisenä 60-l. lopussa ja ihan täysjärkinen on. Koulutukseltaan dosentti! Ei ole ainakaan haitannut uralla etenemistä...heh!
Tämä siis vastauksena edelliselle.
Vierailija:
Tietenkin aina löytyy puolustelijoita ja kannattajia, niitä jotka niin tekevät tyhmyyksissään!
Joo, ei tarvi olla 3v lapsen kanssa kotona eikä 4 seinän sisällä, mutta alle 1v paikka ei ole päivähoidossa! Ei missään nimessä! 1v on EHDOTON alaraja, mieluiten vasta 1,5 vuotiaana!
Ettekö miehen kanssa pysty muutamaa kuukautta jotenkin järjestelemään? Tuossa iässä pienikin aika tekee ihmeitä. Jaksaisi olla valveilla paremmin, syömiset ja liikkumiset paranee jne. Esim. 10 kk jo olisi parempi. Koittakaa järjestellä!!! Itsekin olen päiväkodin vankkumaton kannattaja, jos vaan löytää hyvän. Yksityisillä usein pienten ryhmässä 4 hoitajaa,kunnalla vaan kolme.
Oikeasti,itse olen myyjä ja mulla on varaa jäädä kotiin.Voin sanoa että palkka on tosi huono! Meillä on kolme lasta,eikä miehelläkään ole huipputulot,asumme pk-seudulla ja asumiskustannukset sen mukaiset.
Kyse on priorisoinnista.En ikinä laittaisi 8kk hoitoon,joka ei osaa puhua eikä kävellä.Niin,en ole mikään superkotiäiti,olen ollut myös työelämässä.Varmasti vauva pärjää hoidossa kun on pakko.Miettikää hyvät ihmiset!!!!
Mitä tulee tuohon liikaa pieniä juttuun, niin minun kokemukseni mukaan on paljon parempi, että pphoitajalla on 4 pientä lasta kuin 1 vauva ja 4 isompaa. Harvoin kuitenkaan pphoitajalla on 2 alle vuoden ikäistä, eli ne toiset pienet on sitten yleensä lähempänä 2 vuotta, jotka osaavat jo leikkiä ja liikkua itsekin.
Isommat lapset liikkuvat enemmän ja toisin kuin luullaan vaativat yleensä enemmän vahtimista (etteivät karkaa pihasta tai kiusaa toisiaan tai tee jotain muuta kiusaa). Pienemmät on helpompi pitää " samalla alueella" .
Minun kokemukseni mukaan vauvaikäiset saavat enemmän huomiota ja sylittelyä osakseen kun pph ryhmä on 4 tai alle ja kun joukossa ei ole niitä isoja lapsia.
Olen perhepäivähoitajan (eli äitini) kasvattama ja oma lapseni on myös ollut 1,5 vuotiaasta perhepäivähoitajalla. Voin sanoa, että harvassa on onneksi ne mätämunat tässä ammattikunnassa, mutta ikävä kyllä ne huonot uutiset kulkevat paljon nopeammin kuin hyvät.
Vierailija:
hoitoon 3 kk.n ikäisenä 60-l. lopussa ja ihan täysjärkinen on. Koulutukseltaan dosentti! Ei ole ainakaan haitannut uralla etenemistä...heh!
Tämä siis vastauksena edelliselle.Vierailija:
Yrittäjälle kun ei noita äitiyslomansijaisia oikein löydy. ja halusin turvata yrityksen tulevaisuuden ja muutaman muunkin perheen elannon.... (Mies on alkava yrittäjä. Sai kenkää työpaikastaan, oli jonkun aikaa kotona, mutta sitten tuli mahdollisuus siirtyä työttömästä yrittäjäksi, joten se oli otettava...)
Meillä tehtiin ratkaisu, että kotiin palkattiin hoitaja. Jos asiaa ajattelee pelkästään talouden kannalta, niin ei ollut hirveästi järkeä. Mutta sen avulla saatiin lapsi vähän isommaksi ennen kuin siirtyi PPH ja molemmat saimme turvattua yritystemme jatkuvuuden. Rahaahan siihen upposi, mutta olemme todella tyytyväisiä ratkaisuun. Lapsi lähti hoitoon sitten kun osasi kävellä kunnolla, vähän jo jutella ja pärjää paremmin toisten lasten kanssa.
täysijärkinen. :-)
Ap. pyysi ihan asiallisia kommentteja.
Jos et siihen pysty, luo oma ketju aiheesta.
mutta työni määräaikaisuudesta johtuen ei ollut mahdollisuutta jäädä kotiin. Kaupan kassa voi toki jäädä kotiin vähäksi aikaa ja ammattitaito ei ruostu sillä aikaa, luulisin, mutta tietyn alan ja ryhmien tutkijoilla asia on vähän toisin.
päivittää, mutta lasten vauva.aikaa ei saa koskaan takaisin. ja tutkittua tietoa: lasten kiintymyssuhteen kannalta on haitallista viedä ihan peini hoitoon,koska tuon ikäisen muistikuvissa äiti pysyy korkeintaan muutaman tunnin ja sen jälkeen lapsi unohtaa jo hänet ja kokee hylätyksi tulemisen tunteita....
Vierailija:
mutta työni määräaikaisuudesta johtuen ei ollut mahdollisuutta jäädä kotiin. Kaupan kassa voi toki jäädä kotiin vähäksi aikaa ja ammattitaito ei ruostu sillä aikaa, luulisin, mutta tietyn alan ja ryhmien tutkijoilla asia on vähän toisin.
Tuttavapiirissäni on myös korkeasti koulutettuja jotka jäävät hoitovapaalle.Korostan edelleen,että nämä asiat ovat valintakysymyksiä.Mikä on tärkeää? Tuskin se ura kärsii jos ei voi olla kotona edes äitiysloman loppuun asti.Minä en vain ymmärrä.
T.29
on silloin viikkoa vajaa 9kk.Menee isosiskonsa kanssa samalle pph:lle. Mielummin veisin lapseni päiväkotiin mutta nyt kun näin aikaisin aloittaakin hoidon niin mielestäni pph on vauvalle parempi. Päiväkodissa pärjää sitten kun osaa kävellä.
Olen kuulunut aikaisemmin näihin ketkä haukkuu ne jotka vievät vauvansa hoitoon. Nyt kuitenkin tuli itselle sellainen tilanne että sain sellaisen työpaikan että näin vastavalmistuneena se on pakko ottaa vastaan. Rahasta ei ole kysymys.
ihan sama. haukkukaan vaan mut lyttyyn. tiedän sen hyvin itsekkin että kotona olisi parempi olla edes kuukaudenkin lisää, mutta....
niin ja aloitin ä-loman sen 50 päivää ennen laskettua aikaa ja poika syntyikin 10 päivää yliaikaisena. että kyllä se ä-loma voi loppua jo vauvan ollessa näin pieni.
vouhottamiseen. Itse olin 4 kk kun äitini vei minut siskolleen hoitoon.
hoitoonvietävät? Eikös alle vuoden ikäisiä periaatteessa imetetä vielä? Jos omani joutuisin jättäämaan (en osaa kuvitella syytä -- nyt 9kk eikä tulisi mieleenkään jättää toisten hoidettavaksi vaikka tutkija olenkin ja vielä apurahalla) hankkisin hoitajan kotiin noin vuodeksi. Olisi edes tuttu ympäristö lohtuna...
Pelotti ja jännitti kovasti - lähinnä kai siksi, kun on tullut roikuttua täällä vähän liikaa ja täällä tuntuu hallitsevan tämä kotiäitimafia, joiden käsitykset lasten hoidosta ovat monessakin suhteessa hyvin kaukana omista ja lähipiirini hyväksi havaitsemista käytännöistä.
Mutta, kuinkas ollakaan, kaikki on mennyt paremmin kuin hyvin: lapsi tuntuu viihtyvän pph:lla loistavasti. Näin pieni ei tietenkään osaa itse vielä kertoa päivistään kovin paljon, mutta luotan hoitajan kertomaan täysin ja kyllä kai sekin kertoo jotain, että lapsi jää hymyillen hoitajan huomaan, nukkuu ja syö hoidossa hyvin ja on poishaettaessa ja koko loppupäivän hyväntuulinen ja juttelee päivän tapahtumista sen, mitä nykyisellä puhetaidollaan kykenee. Kun jompi kumpi meistä vanhemmista juttelee hänelle hoitoon liittyvistä asioista, hän hymyilee ja alkaa toistella hoitajan ja muuiden lasten nimiä ym.
Itse viihdyn töissä, pieni älyllinen haaste virkistää kummasti ja puurrettuaan päivän työasioiden parissa jaksaa taas keskittyä lapseen ihan eri tavalla loppupäivän. Eikä tuo nettotulojen viisinkertaistuminen (hoitovapaaseen verrattuna) ole pahitteeksi.. Minusta ei ole penninvenyttäjäksi, stressaannun ja ahdistun, jos tilin saldo lähenee nollaa enkä siinä tilassa ainakaan ole paras mahdollinen äiti.
Ja vielä sille, joka edellä ihmetteli, eikö tunnu pahalta että hoitajan ja lapsen suhde muodostuu jopa äidin ja lapsen suhdetta vahvemmaksi: aika huono itsetunto saa olla, jos näin uskoo. Kyllä minä ja mieheni olemme ja tulemme vielä pitkään olemaan lapsellemme maailman tärkeimmät ihmiset, siitä pidämme itse huolen, mutta se, että hoitaja tulee hyvänä kolmosena, on pelkkää plussaa. Kenellepä muulle jättäisin mieluummin lastani, kuin hoitajalle, jonka syliin tämä kapuaa kikatellen ja halailee ja pussailee minkä kerkiää. Eiköhän se ole ennen kaikkea lapsen etu, että hänellä on läheinen suhde hoitajan kanssa. Yhdelläkään lapsella ei ole koskaan liikaa luotettavia ja huolehtivia aikuisia elämässään. Minä en ole mustasukkainen, ainoastaan onnellinen lapseni puolesta, että hänelle on osunut hoitaja, johon lapsi on noin kovasti kiintynyt.
Voi imettää aamulla, iltapäivällä, illalla ja yöllä. Jos on imettänyt jo sen 8kk, maidontuotanto on tod.näk. sen verran vakiintunut, ettei vaikkapa 8h tauko päivällä posauta rintoja muttei myöskään lopeta maidontuloa. Tarvittaessa voi lypsää rinnat lounastauolla. Lasta voi totutella vaikka nokkamukiin ennen hoidon aloittamista, mutta tod.näk. se uusissa oloissa oppii siihen joka tapauksessa nopeasti. Eikä sekään ole kovin vaarallista, jos ei päivällä kauheasti nesteitä mene, jos saa imeä useamman kerran illalla jne.
Miehesi on luultavasti tohtori ja toimii josssakin yliopistossa dosenttina eli hänellä on oikeus opettaa siellä, mutta kukaan ei valmistu dosentiksi! lluulisi tohtorin rouvan nyt tuon verran tietävän!
määräaikaista virkaa....
Ja imetyksestä: olen lopettenut imetyksen kun lapset olivat 8 kk.n ikäisiä.
Oikeastaan mitään HYÖTYÄ ei ole yli 6 kk.n imetyksestä, tätä ovat monet mieltä, no ei siitä haittaakaan ole...
Nimimerkillä: töihin äitiys- ja vanh.loman jälkeen.
Vierailija:
Eli se siitä katkeroituneesta kotiäidistä. ..