Liikunta ja hieronta ivf:n aikana - kuinka arka alavatsa on ennen punktiota?
Voisiko joku kokenut kertoa, miten arka vatsa on ennen punktiota? Haluaisin varata hieroja-ajan ensi viikolle, mutta en osaa yhtään arvioida, millainen olo on ennen punktiota, eli pystynkö menemään sinne. Piikitykset aloitin vasta viime perjantaina, joten punktio on aikaisintaan vk 7 lopulla tai vk 8 alussa.
Toinen kysymys koskee liikuntaa - minun pitäisi mennä kuntosaliohjaukseen, mutta voinko mennä pari päivää ennen punktiota? Vai onko olo tuolloin jo niin tukala, että treenauksesta ei tule mitään?
Kuinka pitkän liikuntatauon muut olette pitäneet punktion yhteydessä?
-Osse, joka haluaisi elää muutakin elämää, mutta onnistuukohan se... :)
Kommentit (6)
Tiedän, että on yksilöllistä, mutta sellaista yleistä linjaa hainkin... eli koska täällä palstalla on juuri punktiossa käyneitäkin, voisitteko sanoa oman henk.koht. mielipiteenne, kannattaako hyvällä syyllä jättää varaamatta tuollaiset menot vai uskallanko uhmata? Aina ne voi perua, mutta jos joka tapauksessa on mahdotonta mennä, en viitsi edes varata.
Kiitos!!
UH: Mä olen viime vuosina etsinyt niin kovasti sitä vauvakauppaa, että on jääneet elämää tarjoavat liikkeet kokonaan huomaamatta... Koetan korjata virhettä. :D
minä olin vielä paria päivää ennen punktiota lentopalloturnauksessa, eikä tuntunut missään. Vasta pregnylin pistämisen jälkeen alkoi turvotus ja kivut tulla!
Kyllä siitä hieronnasta on varmaan enemmän hyötyä kuin haittaa ja kyllähän sitä nyt ehkä maha turvoksissakin pystyy masullaan maata :) Ja voihan aina perua ajan ja vedota vaikka äkilliseen vatsatautiin :)
MiaMik rv 6+3
siis kävin ennen punktiota perjantaina kun punktio oli maanantaina. Ja ei tehnyt edes pahaa -vaikka siinä pompotellaan ylös ja alas vähän väliä. Punktion jälkeen en urheillut 1½vkoon ollenkaan kun en uskaltanut.
Kävin myös alkionsiirtoa seuraavana päivänä (PAS) spinningissä. Ei tuntunut miltään ja saattoi jopa auttaa kiinnittymistä :)
Mutta tosiaan on yksilöllistä ja riippuu paljonki rakkuloita on tulossa. Mulla oli 30 joista löyty se 20 solua.
Tsemiä ivf:ään -käyn aina välillä seurailemassa tilannettasi ja toivottavasti pääset pian tuonne meidän plikkojen toiseen pinoon ;).
Piippuli 14+1
Ok, uskalsin varata ainakin kuntosaliohjauksen ja taidan pistää hierojallekin viestiä saman tien. Jos Piippuli on 30 follikkelin kanssa spinnannut, niin kyllä minä nyt parit voimaharjoitukset vedän!
Kiitos tsemppauksesta, sitä tarvitaan, vaikka just tällä hetkellä olo on melko toiveikas... huomenna voinkin sitten olla taas maani myynyt!
-Osse
eli tänään kysyin, saako liikuntaa harrastaa normaalisti, niin lääkäri kehotti ottamaan kevyesti ja välttämään kiertoliikkeitä. Lähinnä kävelyä jne. Kai se on tosi yksilöllistä, mutta olin itse eilen spinningtunnilla ja puolessa välissä alkoi tuntua kipua munasarjoissa. Himmailin sitten lopputunnin, mutten malttanut lähteä kesken poiskaan. Lääkärin mukaan kipuihin kannattaa suhtautua vakavasti, koska munasarja voi kierähtää turvonneena ympäri. Harmittaa vaan, kun mä en niin hirveästi tykkää pelkästään kävellä, mutta pakkohan sitä on nyt koettaa rauhoittua. Kuntosaliaikaa en kyllä peru, seisoskelen sitten vaikka katselemassa vain, jos tuntuu liian pahalle...
Varmaan aika yksilöllistä, miten tukala olo on punktion lähestyessä. Muistelen, että itselläni tuntui aika extremeltä jo bussimatkan mukulakiviosuus. Tuntui kovin turvonneelta, vaikka ulkopuolinen tuskin mitään turvotuksia huomasi. Minä en olisi halunnut hierojalle siinä tilassa (paitsi ehkä pelkkä hartiaseutu?) saati sitten kuntosalille.
Elämä - mistä niitä saa :)