Asuntoa myymässä ja maksanut siitä jo 4500 e, niin saanko pitää ne 4500 e
jotka olen lyhentänyt?
Eli osuuteni asunnon myyntihinnasta on 30 000 t.e., josta tuon 4500e olen jo maksanut. Laina raukeaa asuntokauppojen myötä, erotilanne. Niin sitä vaan (ei pää nyt kerta kaikkaian taivu...) että tuo 4500e, jonka olen jo maksanut, niin saanko pitää sen??? Onko se mennyt taivaan tuuliin tuo 4500e, vai antaako pankki sen minulle takaisin?
Aattakee tolloa... en kehtaa kysyä pankista...
Kommentit (13)
ootteko siis myynyt talon ja maksaneet jo pankkiin loput lainasta? voittoako jää 30 000e molemmille?? Jos näin et tietenkään saa maksamaasi lainaa takaisin. Enkä ymmärrä että mitenkä ikinä sen summan voisit takaisin saadakaan!!??
Voi tulla voittoakin, mutta oletan, että saa ainakin tuon 60 000e, joka on maksettukin. Molemmat ottaneet 30 000t.e. lainaa. Nyt kun myymme, uudet ostajat maksavat siitä (ainakin) 60 000 t.e., josta saamme siis 30t.e. ja 30t.e.
Olen maksanut tuosta 30 tuhannen lainastani 4500 e. Eli saanko tämän 4500e, jonka olen jo tuosta lainasta maksanut pankille?
Toivottavasti selitin selkeämmin...
Vähennätte tästä x:stä kaikki lainat siis molempien kaikki lainat ja loput jälkelle jäävä omaisuus sitten puoliksi, myös molempien pankkitileillä olevat nykyiset summat.
Voit jopa saada enemmän, jos asuntojen hinnat nousseet.
Asutaan seudulla, jossa halvat asunnot, korkeintaan saadaan voittoa jotain 2000-3000euroa ja se puoliksi ja siitä vero. Tiedän kyllä että verotetaan tavallaan " ansiotulona" , mutta tärkeintä päästä asunnosta ja exästä eroon, siinä ei veroprosentin paljoa paina!
sinulla on siis 30.000-4.500=25.500 euroa lainaosuutta hoidettavanasi. Saat asunnon myynnistä osuutesi 30.000 euroa, maksat siitä pois 25.5000 ja pidät loput 4.500
Lainaa jäljellä siis 25500, jonka maksat vielä pankille. Jos siis 4500 e pelkkä lyhennys ja koron tietysti häviät. Korkoa et saa pankilta enää takaisin.
Ja valitettavasti ne lainat voi olla eri suuruisia. Omaisuus on yhteistä, kun kerta ollaan menty naimisiin ja valitettavasti myös lainat. Tosin, jos naimisiin menosta on vajaa kaksi vuotta ja toinen on selvästi tullut parisuhteeseen isommalla omaisuudella, niin sitä voidaan hieman huomioida jaossa. Muuten kaikki lainat ja omaisuus on yhteistä!
Tuon vuoksi olenkin vain avoliitossa, kun itse olen se parempi maksaja. :)
En tiedä paljonko miehesi on maksanut jo omaa lainaansa, mutta olettakaamme, että 6000 euroa. Siispä laskelma menee näin olettaen myös, että saatte asunnosta myydessänne 63 000 euroa:
63 000 euroa
- 25500 euroa (sinun lainasi)
- 24000 euroa (miehesi laina)
=13500 euroa
Sinä saat 6750 euroa! Makselet kyllä siitä myyntivoiton veroista (3000 eurosta 28% koron) puoliksi exäsi kanssa sitten kun seuraavan kerran verotetaan.
Lisäksi jos sinun tililläsi on 1000 euroa ja miehesi tilillä 500 euroa eropäivänä, niin näiden summa 1500 euroa menee puoliksi eli kummallekin 750 euroa.
Jos miehesi nimissä on vielä auto, niin hän maksaa sen arvosta puolet sinulle, jos haluaa pitää auton itsellään.
Jos miehesi muutti pois kotoa vuokralle 3 kk sitten ja maksaa 1000 euroa/kk vuokraa ja sinä olet maksellut viimeiset 3 kk 100 euroa/kk yhtiövastiketta, niin teidän yhteiset asumismenot ennen ositusta 3 kk ajalta menee puoliksi eli 3300 euroa/2 = 1650 molemmille, eli sinä maksat miehellesi sen verran, että molempien menot ovat asumisesta tuon verran. Yleensä tätä ei huomaa poismuuttanut periä.
Näin ainakin meillä tehtiin erospelialistilakimiehen avustuksella.
Myytte asunnon, saatte ehkä 63000, pistätte rahat puoliksi. Saat 31500. Myyntivoitosta 1500 euroa, maksat verot. Sepä siinä kaikki. Maksat lainasi pankille, jos haluat. Ei ole pakko, jos et halua ja maksukykyä riittää hoitamaan laina jatkossakin. Ei pankki vaadi maksamaan lainaa tuossa tilanteessa. Otat vaikka vähän lisää lainaa, pidennät puolella takaisinmaksuaikaa ja ostat itsellesi kämpän ihan yksiksesi.
Vierailija:
Myytte asunnon, saatte ehkä 63000, pistätte rahat puoliksi. Saat 31500. Myyntivoitosta 1500 euroa, maksat verot. Sepä siinä kaikki. Maksat lainasi pankille, jos haluat. Ei ole pakko, jos et halua ja maksukykyä riittää hoitamaan laina jatkossakin. Ei pankki vaadi maksamaan lainaa tuossa tilanteessa. Otat vaikka vähän lisää lainaa, pidennät puolella takaisinmaksuaikaa ja ostat itsellesi kämpän ihan yksiksesi.
Jos myyt omistamasi asunnon, samalla laina loppuu, kaupparahoilla vähennetään jäljellä oleva laina, ja JOS jotain jää käteen, se on teidän.