vauvojen soseet valmistus ja ohjeita...
eli nyt kaikki laittamaan vinkkejä asioista.
Minulla olisi ainakin tällaisia kysymyksiä....
Eli pakastatteko ollenkaan perunaa yksinään? yhdessä muiden kasviksien kanssa?
Kun teette esim peruna+kasvis sosetta annatteko sitä vain sinä päivänä? vai voisko säilyttää jääkaapissa ja antaa vielä seuraavana päivänä? Ja sitten hyviä hedelmäsose ohjeita...
Kommentit (2)
Meillä neiti, pian 7kk, on syönyt soseuta noin 2 kk ja hyvin maistuu, varsinkin jos on kotitekoista.. Esikoisen kanssa (6v) tein aikoinaan alussa kaikki erikseen, perunat, muut kasvikset, kanat, kalat yms. omiksi soseikseen ja pakastin jääpalamuoteissa. Vähän aikaa jaksoin sitä, kunnes aloin keitellä isoja kattilallisia valmiita sekoituksia, säilöin kerta annoksiin tupperin pikkuastioihin, jotka oli helppo napata mukaan pakkasesta myös kylään ja kaupunkireissulle. Tein aina muutamaa erilaista, jotta poika sai vaihtelua.
Nyt neidin kanssa olen toiminut melko samalla tavalla, joskus tulee tehtyä niin että keitän eri kattiloissa tummaa riisiä, perunaa, kanaa tai possua, seitiä ja vaihtelevasti muita vihanneksia (avokadoa, porkkanaa,kukkakaalia, kesäkurpitsaa tms) ja soseuttamisvaiheessa teen erilaisia sekoituksia. Esim.
1.) seiti/riisi/porkkana, mausteeksi sitruunan mehua, sipulijauhetta ja tilkka rypsiöljyä
2.) kana/riisi/avokadoa, sitruuna ja öljy (neidin lempparia)
3.) possu/peruna, oljy ja sipuli
4.) peruna/porkkana/purjo, oljy
5.)avokado, sitruuna,öljy
Nämä sekoitukset pakastan, mutta jätän yleensä seuraavan päivän annokset jääkaappiin odottamaan.
Hedelmäsoseita tulee jonkin verran ostettua, vaikka nekin yritän pääosin itse tehdä. Kesällä pakastin vadelma-, punaherukka-, omena- ja puolukkasoseita minigrip-pusseihin ilman sokeria, nyt teen niistä kiisselia ohrakkaalla tai perunajauholla, mukaan hitunen hedelmäsokeria tai sekoitan pelkkää marjaa banaanimössöön, jolloin ei edes sokeria tarvita. Omenoista saa nopeasti pehmyttä sosetta mikrossa, kuorii ja paloittelee omenan kuppiin (tai mikroastiaan), tilkka vettä ja kypsenys pehmeäksi, hyvää sellaisenaan tai puuroon.
Joskus ostan myös valmiita ruokia, totutan erilaisiin makuihin, että jos on joskus pakkotilanne, ei tule ongelmia syömisen kanssa. Mutta yleensä ottaen vauvan soseiden teko on mielestäni helppoa, eikä vie juurikaan aikaa, kattilallinen kasvis/lihasosetta porisee samalla kun muulle perheelle tulee ruoka, sitten vaan sauvasekoittimella mössöksi ja pakkaseen.. ja säästää rahaa todella paljon!
Hyvää ruokahalua!
soseet oikein hyvin! Valmiina olen ostellut noita semperin superhyviä sokeroimattomia hedelmäsoseita. Itse olen tehnyt peruna-porkkana sosetta jo kuukauden verran ja nyt lisännyt mukaan marinoimatonta vähärasvaista kalkkunaa ja hyvin on tykännyt! Olen keittänyt aina päivän tarpeen kasviksista kerrallaan, jääkaapissakin jos säilyttää valmiiksi keitettyjä vaikka vain seuraavaan päivään, tahtovat mennä " tahmaisiksi" . kalkkuna on fileesuikaleina tai pihveinä ja olen paistanut ne kevyesti öljyllä pannulla ja sitten vain keitettyjen kasvisten sekaan ja soseeksi. Teen isomman satsin kerralla, 400w tehosekoittimella saa tosi sileätä, pehmeää sosetta ja olen pakastanut myös pestyissä lasipurkeissa. Jätän aina kork. seuraavan päivän soseannoksen odottamaan jääkaappiin, muuten sulatetaan pakkasesta tuoretta. Jos tuntuu liian tuhdilta, voi laimentaa rintamaidolla tai valmiilla vellillä. Seuraavaksi ajattelin lisätä eri kasviksia, ja mitenkähän pakastekala=seiti sopisi, kalkkunan sijaan, ..onkohan kellään hyviä vinkkejä?