Mitä viisivuotiaanne osaa? Tyttö vai poika?
Osaako pyyhkiä pepun itse? Osaako kuoria hedelmiä, perunaa? yms
Kommentit (37)
- käynyt vessassa itsenäisesti jo yli vuoden (pyyhkii siis pyllynsä itse)
- pukenut on itsensä alusta loppuun jo alle 2-vuoden ikäisestä kuten siskonsakin
- oppi itse lukemaan viime syksynä ja osaa kirjoittaa (vokaaleissa tulee usein virheitä)
- osaa yhteen ja vähennyslaskut
- puhuu kahta kieltä sujuvasti, kolmatta ymmärtää ja osaa puhua joten kuten
- oppi 4.5v ajamaan ilman apupyöriä
- kiipeilee paljon
- kuorii perunat, mutta meillä niitä harvoin kyllä syödään...
- tekee itse välipalansa yms, koska haluaa tehdä (vanhempien katsoessa tosin)
- ei osaa vielä uida, mutta sukeltaa osaa jo muutaman metrin
- oppi viime talvena laskettelemaan ja pari vuotta sitten luistelemaan
- erittäin tiedonhaluinen... kysymyksiä satelee kaikesta
- erittäin sosiaalinen ja positiivinen tyttö.
pystyy kommunikoimaan jo kolmella kielellä suomen lisäksi (ruotsi, venäjä, kreikka)
laskee prosenttilaskuja sekä liukumäkeä yhdellä jalalla kaatumatta
syö itse kuorimansa omenan yhdellä puraisulla
ja pyyhkii takapuolen upeasti.
Varmaan menestyy hienosti elämässään.
Meidän poika, joka on 4v10kk osaa:
numerot vaikka mihin
kirjaimet
laskea yhteen
kirjoittaa kaikki numerot ja kirjaimet, oman nimensä ja sukulaisten
lukea tuttuja lyhyitä sanoja
pyöräillä apupyörillä
jutella hauskoja
rakentaa todella taitavia legojuttuja
osaa:
lukea ja kirjoittaa sujuvasti suomeksi, myös ruotsiksi jonkin verran
puhua kahta kieltä (suomi ja ruotsi) ja jonkin verran myös englantia (on itse harjoitellut pelin avulla ja olimme keväällä 2 kuukautta Lontoossa)
numerot vaikka kuinka pitkälle, plus ja miinus -laskuja alle 20 numeroilla
Puhua kuin papupata, kysellä, laulella, riimitellä, kertoa vitsejä, hassutella. Vieraassa seuraassa on kuitenkin aika ujo ja muutenkin on aika arka, tosin viimeisen vuoden aikana reipasunut paljon.
kirjoittaa tarinoita, loruja ja runoja
pyöräillä ilman apupyöriä
otta keinussa itse vauhtia
heittää ja ottaa kiinni palloa, pomputella, potkaista, käyttää sählymailaa ja hiukan tennismailaa
hiihtää
luistella
uida ja sukeltaa
hyppiä tasajalkaa, yhdellä jalalla ja tuhannella muulla tavalla! =)
kuperkeikan eteenpäin oikeaoppisesti ja taaksepäin joten kuten
kärrynpyörän oikeaoppisesti
muita jumppajuttuja kuten niskaseisonnan, sillan, käsiseisonnan (avustettuna tai tukea vasten) ym. Harrastaa voimistelua
kuoria perunat niin raakana kuin kypsänä. Samoin hedelmien kuoriminen yleensä onnistuu.
leipoa ja laittaa ruokaa, monta juttua ihan itsekin (toki mitään uuni/hellajuttuja ei saa itse tehdä)
siivota oman huoneensa, on todella pedantti (äiti valitettavasti ei..)
Hoitaa vessa-asiat itse
käydä suihkussa, mutta hiusten pesussa äiti auttaa
pestä hampaat, mutta äiti tarkistaa
piirtää, muovailla, maalata ja askarrella vaikka mitä
soittaa jonkin verran pianoa, kannelta ja huilua
laulaa ulkomuistista pitkiäkin lauluja
Käyttää tietokonetta (pelaamiseen, tekstinkäsittelyohjelmaa, kuvakäsittelyohjelmaa, piirto-ohjelmaa ja hiukan nettiä)
käyttää kännykkää puheluihin ja tekstiviesteihin
käyttää kameraa
tuntee kellon. digitaalista ei aina hahmota.
osaa ulkoa monia asioita, kuten yli 100 lippua, euroopan maiden pääkaupungit, lintuja (huomattavasti enemmän kuin äitinsä), suomen kaupunkeja ja jokia, tietää junista kaiken (aikoo isona veturinkuljettaksi), muumeista tietää myös valtavasti ja on ollut pienestä saakka muumifani.
ei osaa aina olla toisten lasten seurassa sosiaalinen, eikä pyytää vierasta lasta leikkimään, ei aina osaa pitää puoliaan ja on aika herkkä. Kantaa helposti toidenkin murehita, on todella empaattinen (välillä liiankin). Tuttujen kavereiden kanssa yhteisleikki sujuu mainiosti.
On ollut pienestä saakka itsenäinen ja omatoiminen, oppii helposti uuisa asioita ja tykkää niistä. Rakastaa musiikkia, piirtämistä, lukemista ja kirjoittamista sekä liikuntaa.
Voi, minua vähän nolostuttaa tällainen kehuminen. Onhan se mukavaa kun lapsi oppii ja kehittyy, mutta jotenkin vastenmielistä tällainen kilpalaulanta. Oletteko nähneet jonkun järjestön mainoksen, missä pikkutyttö kököttää palkintojen joukossa hyllyssä?
Ei kuori perunoita, voitelee leipänsä. Pelailee taitavasti jalkapalloa ja on muutenkin hyvä fyysisistä taitoa tarvitsevissa asioissa.
Keskittymiskyky vaihtelee päivittäin. Kirjoittaa oman etu ja sukunimensä. (sukunimessä voi joskus mennä joku kirjain väärin mutta etunimi menee aina oikein)
Tässä nyt ainakin jotain jota loppuvuodesta 6 täyttävä poika osaa.
että hoitaa vessajutut itse ja toisinaan käy itse suihkussakin. Eli avaa hanat ja ottaa saippuat ym.
ja osaa myös yhteen- ja vähennyslaskuja sekä kertolaskuja. Lukee (hitaasti) ja kirjoittaa (hitaasti ja usein väärin ainakin pitkät vokaalit). Hän täyttää loppuvuodesta kuusi.
satutti kuorimaveitsellä vähäsen.
Hitaasti ja keskittyen osaa kuoria todella hienosti mutta ei malta oikein.
Lukenut on maaliskuusta.
Viisi täytti tammikuun alussa.
Ja tyttö meilläkin.
Lukemaan ei ole kiinnostusta vaikka aakkoset oppi heti kun alkoi puhumaan. Kyseessä poika.
pukee,riisuu,osaa tehdä itselleen välipalaa(=haluaa tehdä itse) lukee,kirjoittaa,laskeekin jonkin verran,osaa puhua jonkin verran englantia(oppinut lastenohjelmista),osaa myös heittäytyä hirmuisiin uhmakohtauksiin..
tuntee numerot ja kirjaimet, "lukee" lyhyitä sanoja, hyppii yhdellä jalalla, käy vessanpöntöllä ilman koroketta yms.
En tiedä mitä pitäis osata? Ei kyllä vielä pyyhi pyllyään tai aja pyörällä ilman appareita
Käy itsenäisesti vessassa. Opettelee ajamaan pyörällä ilman apurattaita, ei vielä täysin suju.
Tunnistaa miltei kaikki kirjaimet, ei osaa lukea. Osaa kirjoittaa perheenjäsenten nimet.
Tunnistaa numerot, laskee yhteen- ja vähennyslaskuja 0-100 välillä, mielestäni aika taitavastikin.
Perunoita yms ei osaa kuoria, tai en ole kyllä edes antanu kokeilla.. tulee kuorittua samalla hänelle kun pienemmillekin :)
On todella suloinen, symppis tyttö. Pieni kuin mikä (101cm, 15kg), mutta sitäkin suurempi persoona. Aina iloinen ja hymyileväinen, empaattinen ja sosiaalinen.
En tarkoittanut mitä pitää osata kunhan vain uteliaisuuttani kyselin.
Meillä tykkää numeroista ja osaa laskea vähän. Kirjaimia tuntee muttei kaikkia. Osaa kirjoittaa oman nimen mutta kirjoittaa matkimalla joitain sanoja.
Osaa kuoria mandariineja muttei vielä perunaa. Voitelee leipänsä itse ja tykkää pilkkoa esim banaania veitsellä.
Oppi ajamaan tänä keväänä ilman apurattaita.
Käyttääkö teidän 5v kännykkää? On jonkin verran opettu esim hätätapausten varalle.
Tykkää käyttää tietokonetta. Osaa kuvata digikameralla. Taitava pelaamaan sekä pleikka- ja tietokonepelejä sekä lautapelejä.
Meidän 5v tyttö puhuu kahta kieltä, piirtää hienosti ihmisiä ja eläimiä, tuntee muutamia kirjaimia, pukee itse. Siinä se sit olikin. Ei osaa ottaa vauhtia keinussa, ei osaa ajaa pyörällä edes apupyörillä, ei kuori hedelmiä eikä perunoita. Mutta en ole huolissani, ihana tyttö se on, taiteellinen haaveilija, omaa mahtavan mielikuvituksen :)
- ei pyyhi peppua itse
- ei ole koskaan edes kokeillut hedelmien kuorimista veitsellä
- osaa ajaa fillarilla, hiihtää, luistella ja lasketella
- ei osaa uida
- osaa lukea ja kirjoittaa sujuvasti
- piirtää pääjalkaisia
-Summa summarum. karkeamotoriikka hyvä, hienomotoriikka ei vielä kehittynyt
-en ole ees koskaan antanut kuoria tai leikata mitään..banaanin osaa kuoria=)
-voitelee leivän,pistää makkaraa ja juustoa
-vessassa käy itsenäisesti
-oppi juuri ajamaan pyörällä ilman apurenkaita
-suihkussa käy myös yksin
-kirjaimia ja numeroita tuntee,kirjoittaa muutaman sanan
-hiihtää ja luistelee
-kiikkuu itse
-tykkää askarrella