Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuritus

06.02.2006 |

Miten kuritat lasta?

" Joka vitsaa säästää, se vihaa lastaan; mutta joka häntä rakastaa, se häntä ajoissa kurittaa. "

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
06.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kyllä tukkapöllyä on saanut ja joskus jopa läppässyt kädelle (ei kovaa) jos ei sanominen meinaa mennä millään perille. Mun mielestä pitää olla pienestä pitäen jo kuria. Toki liiallisuuksiin ei saa mennä.

Tuolla " taaperot ja leikki-ikäset" palstalla joku ihmetteli kun sen 1.5 vuotias on alkanut jo olemaan uhmäiässä eikä millää tottele vaikka kieltää. Hän sanoi että ei anna fyysistä kuritusta. Jos se meinaa olla samanlainen tulevaisuudessakin niin se lapsi ei tuu koskaan tottelemaan vanhempiaan.

Vierailija
2/42 |
06.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on aika hepposet käsitykset kasvatuksesta, jos luulee, ettei lasta saa tottelemaan muuten kuin väkivallalla. Ja tehoaako se fyysinenkään kuritus uhmaikäiseen? Vai lisätäänkö intensiteettiä, kunnes tehoaa? Vanhempani ovat kasvattaneet viisi vilkasta lasta ilman fyysistä kuritusta, ja hyviä ihmisiä meistä kaikista on tullut. No, yksi on tosin basisti ;)

Totta kai hermot voivat joskus mennä, se on vain inhimillistä. Lapsi ottaa vanhemmistaan esimerkkiä, miten epämiellyttäviä tunteita saa esittää ja miten niitä voi/pitää hallita. Lapsen ja vanhempien välillä pitäisi olla luottamusta, ei pelkoa. Onko ihmisellä lupa käydä käsiksi, kun tarpeeksi raivostuttaa?

Pieni lapsi vasta opettelee, mitä on oma tahto ja miten sitä voi käyttää. Ei lapsi aina tiedä itsekään, mitä oikeasti haluaa. Lapsen tasolle taantuminen on helppoa, mutta oikea kasvatus kysyy jotain muuta. En siis tunnusta AP:n kirjoituksen ohjetta, en ainakaan käsitä sitä fyysisessä mielessä. Jokin roti pitää olla, mutta kyllä on aikuinen heikoilla, jos täytyy käydä käsiksi lapseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
06.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä isommat (5-15v.) menevät omaan huoneeseen tai mun valitsemaan paikkaan jäähylle ja mahdollisesti tulee esim. jokin kielto siltä päivältä, vaikka tv.n kattelu kielto...Huutamista toki esiintyy minun osalta myös:)

yli 2v. menee jäähylle myös minun valitsemaan paikkaan ja tiukassa tilanteessa tulee kyllä pieni tukasta otto tai näpäytys, mutta en koskaan kisko enkä voimalla näpäytä! Huutoa esiintyy useinmiten, mutta en kovin kovaa mielellään huuda, kun tää pelkää enee kovaa huutamista. Vapaa kasvatus on aika syvältä, että kuri se on meillä koirallakin...Että niskasta kiinni tai jäähylle sekin, jos jotakin tuhmuuksia harjoittaa:)

Ja lapset kyl ei ikään meitä pelkää, vaan ollaan hyviä kamujakin jopa:)

Vierailija
4/42 |
07.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en sitä osaa, mutta sen verran usea pappi on tästä puhunut, että uskallan luottaa tähän.

Suomeksi sana " vitsa" on tarkoittanut risua, jolla lampaille näytetään tietä. Alkukielen sana tarkoittaa nimenomaan tätä sanaa, tosin isompana versiona, eli " paimensauvana" . Eli tässä kohtaa Raamatussa puhutaan oikean suunnan näyttämisestä lapselle, ei piiskaamisesta tai lyömisestä.

Jos lammasta lyö paimensauvalla, se kuolee tai vammautuu. Yksikään paimen ei tätä lampaalleen halua. Mutta jos sauva laitetaan lampaan eteen tai sivulle, lammas kääntyy haluttuun suuntaan ja silloin sauva toimii, miten sen on tarkoitettu toimivan. Vanhempien neuvot ja ohjeet vievät lasta oikeaan suuntaan. Sauva voi myös toimia lampaan pelastajana, kun se on pudonnut paimenen käden ulottumattomiin. Samoin vanhempien neuvot voivat toimia lapsen pelastuksena vaikeissa tilanteissa.

Vierailija
5/42 |
07.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain sitä lapsuudenkodissa osakseni ja muistan kyllä vieläkin, en vaan hyvällä. Lapsen kurittaminen tarkoittaa sitä, että vanhempi on surkea kasvattaja.

Kurittamalla lasta fyysisesti osoittaa sen, että aina kun on eri mieltä niin toista saa vähän mätkäistä. Väkivaltaan turvautuminen on sivistymätöntä ja osoittaa ihmisen/vanhemman olevan eläimen tasolla.

En ole tavannut koskaan luonnostaan tuhmaa lasta joka " tarvitsee" kuritusta.

Ja vielä - jos minä itse olen " tuhma" , niin onko muilla oikeutta tulla minua vetämään hiuksista? Vastaus on EI.

No miksi sitten lapsi olisi vähempiarvoinen kuin minä?

Rangaistuksia on kyllä parempiakin.

En muuten yhtään ihmettele sitä miksi muslimit on niin väkivaltaisia jos heidät lapsesta asti kasvatetaan pieksämällä.

Jenni-äiti, kysymys sinulle:

Kun lapsesi kasvaa aikuisen kokoiseksi, onko hänellä sitten oikeus pieksää sinua vain koska olet pienempi?

Onko hänellä oikeus mätkiä muita jos he ovat eri mieltä? Käytökselläsi osoitat, että niin saa tehdä.

Vierailija
6/42 |
07.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lupicaia:

En muuten yhtään ihmettele sitä miksi muslimit on niin väkivaltaisia jos heidät lapsesta asti kasvatetaan pieksämällä.

Meidän perheessä ei lapsiin kosketa väkivalloin kuritusmielessä edes sen AV:lla paljon puhutun " nippauksen" muodossa (taitavat olla muita kuin muslimeja siellä sitä " nippausta" puolustamassa). Ja tottelevaisia mukuloita on meillä, Jumalalle kiitos, kasvatettu ilman että tietävät edes mitä sana " rangaistus" tarkoittaa. Meillä mietitään oliko käytös hyvää vai ei. Saadaan etuoikeuksia (kuten video, aikaa pelata tietokoneella, jne) hyvästä käytöksestä, ja etuoikeudet menetetään huonon käytöksen seurauksena. Tunteet saa näyttää.

Sitäpaitsi, lapsena saatu ruumiillinen kuritus (ns. " kohtuullinen" , esim tukkapölly) ei ole suoraan verrattavissa aikuisen väkivaltaiseen käyttäytymiseen. Monet eivät edes muista sellaista kuritusta pahalla. Itse olen sitä(kin) kuritusmuotoa vastaan, mutta SUURIN OSA suomalaisista on saanut tukkapöllyä, eikä suurin osa suomalaisista pudottele kirjepommeja vihaamansa naapurin ovesta. Vai uskotko, että muslimit ovat niin erilaisia ihmisiä, että sama kohtelu lapsena kuin suomalaisilla tapakristityilla lapsilla kasvattaa heistä järjettömiä väkivallan käyttäjiä?

Vierailija
7/42 |
07.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vanhempien antamaan rakkauteen kuuluu myös rajojen asettaminen! Tuon kohdan valossa en liputa vapaalle kasvatukselle, enkä kyllä liputtaisi muutenkaan. Lapsi tarvitsee aikuisen huolenpitoa ja ohjausta, sillä vapauteen tehdä mitä haluaa kuuluu aina myös vastuu tekemisistään, eikä lasta voi asettaa vastuuseen niin kuin aikusta.

Rajoja voi ja tuleekin asettaa muuten kuin fyysisen kurittamisen kautta. Kaikki alkaa jokapäiväisestä, turvallisesta, ennakoitavasta elämänrytmistä (esim. ei tehdä ihan mitä huvittaa ihan milloin huvittaa). Rajoihin kuuluvat myös oikeudenmukaiset säännöt (esim. kukaan ei saa lyödä), elämänohjeiden antaminen ja tarvittaessa ojentaminen (esim. aresti, anteeksipyytäminen, asian selittäminen ja selvittäminen).

Vierailija
8/42 |
07.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiietään oikee ja väärä. Meillä halitaan ja pusitaan kans paljon, tosin ei teinejä, koska eihän ne tykkää:)...Huomioidaan muulla lailla. Sit tosta Raam.kohdasta kerran saarnattua tähän tapaan:

Saarnaajalla tai kummiskin jollakin ns. isommalla " pampulla" oli 5-vuotias lapsi ja joutui sitten kerran komentamaan muistaakseeni kolmeen kertaan, mutta eipä totellut. Sitten menivät jonnekkin huoneeseen kahdestaan ja hetken päästä tulivat pois halien toisiaan.. Eli isä oli varmaan vähän vitsalla antanut.

Vierailija
9/42 |
07.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

harriet_:

Saarnaajalla tai kummiskin jollakin ns. isommalla " pampulla" oli 5-vuotias lapsi ja joutui sitten kerran komentamaan muistaakseeni kolmeen kertaan, mutta eipä totellut. Sitten menivät jonnekkin huoneeseen kahdestaan ja hetken päästä tulivat pois halien toisiaan.. Eli isä oli varmaan vähän vitsalla antanut.

Vierailija
10/42 |
08.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

..kuin mistä Harriet kertoi. En tiedä oliko sama saarnamies, mutta kertoi kuinka hänen poikansa kanssa oli ollut vaikeuksia eikä jäänyt muuta keinoa kuin piiskalla ripauttaa. Sama tulos oli kuulema ollut.. Ja tämän kuulin ihan tässä kotoisassa kaupungissamme, mutta en meidän seurakunnassa. Kieltämättä jäi himpun verran huono olo siitä saarnasta...

Vierailija
11/42 |
08.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä inhoon risuja ja remmejä, että ei semmosii oikeen...:S

Vierailija
12/42 |
08.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä remmejä eikä muitakaan kuritusvälineitä. Ei ole sellaista kuin " minä vaan pikkuisen tukistan tai nippaan" . Kuinka moni teistä hyväksyisi sen jos puoliso vaan ihan vähän löisi kun olet niin huonokäytöksinen?

Meillä on rajat ja meillä aikuinen on se joka määrää mutta totteleminen ja kunnioitus tulee kyllä muulla keinolla kuin fyysisellä väkivallalla joka muuten on rikos, jopa tukistaminen, muistahan Jenni äiti se!

Sääliksi käy jos auktoriteetti on vanhemmalla niin vähissä että lapsi tottelee vain fyysisen väkivallan uhalla.

Vierailija
13/42 |
08.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä Poikanen joutuu rangaistukseksi jäähylle toiseen huoneeseen tai nalkkiin. Pois pääsee heti kun pyytää anteeksi. Joka ei tiedä, niin nalkissa ollaan sylissä niin että lapsesta pidetään käsistä ja jaloista niin kiinni ettei pureminen,raapiminen tms. onnistu. Nämä ovat siis meidän poikasen bravuureita, aina silloin tällöin. Tukkapölly,selkäsauna yms. eivät kuulu meidän perheessä kuritukseen.Itse olen sitä mieltä että jos lapseni raapii minun naamani ruvelle(1-v. lapsi) niin mitä hän oppii jos minä tukistan häntä?Se mitä hänen pitää oppia vuosien aikana on hallita omat aggressionsa ja vihantunteensa, ei suinkaan kostaa muille omaa pahaa oloa. Meillä siis muslimiperhe.

Vierailija
14/42 |
09.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana termi tuo nalkki, Poikasen_Äiti! (Terapeutit puhuvat " holdingista" , mutta tuo kuulostaa huomattavasti hauskemmalta.)

Omaani en ole koskaan " nalkittanut" , ihan siitä syystä, että uhmisraivarit menivät parhaiten ohi, kun hän sai aikansa kirkua ja kieriskellä. (Ei satuttanut itseään eikä muita, piti lähinnä kovaa ääntä.) Raivarin jälkeen sitten syliteltiin.

Naapurin poikia kun joskus hoidin, nuorempaa oli pakko usein " nalkittaa" , muuten se olisi kaivanut silmät irti kaikkien muiden päästä. Hiki siinä hommassa tuli, jäbä oli aika iso ja vahva ikäisekseen, ja jääräpäisen sitkeä. Pidin sylisssä, en antanut lyödä ja jankutin jankuttamasta päästyäni, että " äiti tulee pian" . Kun poika rauhoittui, luettiin kirjoja, leikittiin ja juteltiin mukavia.

Ilmeisesti poitsu ei saanut kamalia traumoja, koska halusi " taas sille kivalle tädille hoitoon" .

Vierailija
15/42 |
09.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kasvatuskeinoina olemme pyrkineet kayttamaan keskusteluja ja lisaa keskusteluja.

Joissain riita- tai ongelmatilanteissakin olemme pyrkineet selvittamaan asian puhumalla riitapukarien valilla, ja usein riita paatyykin hassutteluun, ja osapuolet huomaavatkin, etta riita on alkanut ihan olemattomasta asiasta.

Huonosta kaytoksesta meilla joutuu jaahylle, usein eri huoneeseen, ja sitten tiukat puhuttelut paalle.

Jos kyse on tottelemattomuudesta, kaydaan lasten kanssa yhdessa lapi esim saantoja ja syita niihin saantoihin, ja muistutan heita, etta joissain tilanteissa ei ole aikaa keskustella, vaan pitaa luottaa siihen, etten mina omasta paastani niita saantoja keksi, vaan niiden taustalla on hyva syy.

Esimerkkina vaikka, etta meilla on kerrossangyn ylapetiin kiellettya menna leikkimaan, vain sangyn asukki saa siella nukkua. Syina toki on putoamisvaara. Tata saantoapitaa noudattaa aina, vaikka kaverin kanssa sinne sankyyn oisi kiva menna retkelle tms. Pitaa vaan muistutella siita, seikasta etten kiusallani niita saantoja keksi...

Vierailija
16/42 |
09.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisessa ketjussa joku ei tykännyt hyvää kun olit täällä kysynyt että kuin monta kertaa mun täytyy tukistaa poikaani. En tiiä oliko takanasi se ajatus että olen Muslimi? Se määrä riippuu ihan päivästä, joskus en ollenkaa, joskus monta kertaa. Riippuu pojan käytöksestä.

Sit yks tärkeä huomautus. Mä en ole alkanut tukistamaan poikaani silloin kun musta tuli Muslimi. Kyllä mä jo ihan Kristittynä tukistin häntä. Mun isä tukisti mua monta kertaa 80-90 luvulla kun en totellut ja mun mielestä hän teki oikein. Hän jopa otti remmin esiin ja uhkasi läimäyttää sitä persuksille jos en tottele. Voi että kun mä pelästyin sitä vyötä ja pahuuden teko loppu. En tiiä olisiko se läimäyttänyt oikeasti jos en olisi totellut. Mutta mä en niin pitkälle mene.

Yks asia pyörii mun päässä. Silloin kun mun vanhemmat oli lapsia, oli ok remmillä läimäyttäminen ja karttakepillä näpäyttely sormille. Kun minä olin lapsi, nuo asiat oli kiellettyjä mutta sai tukistaa ja antaa luunapin. Nytten kun mun lapsi on lapsi, niin niin kun tästä ketjusta huomaa, ei saisi tukistaa. En yhtään ihmettele jos tulevaisuudessa lapseni ei saa edes komentaa omaa lastaan vaan hänen lapsensa saa tehä ihan mitä vaan ja vanhempien pitää hyväksyä se. Näin se lupa kurittaa lastaan vähenee ja vähenee sukupolvesta sukupolveen. Sitten on näky se mitä nyt on.... alkoholi, irtosuhteet. En tietenkää yleistä mutta ei silloin kun mun vanhemmat oli lapsia niin ollut tommosta. Äitini sanoi että kyllä silloinkin ryypättii mutta vanhemmilta salassa. Nyt monesti vanhemmat ostaa alkoholia niiden alaikäisille lapsilleen.

Ja siis nyt puhun Kristityistä.

Mieheni kaveri kävi Afganistanissa (kotimaassaan) ja tuli sieltä takaisin lastensa kanssa. Yks päivä minä, mieheni ja kaverinsa lapsineen mentiin kahvilaan. Me istuttii ja istuttii ja istuttii ja mulla ja niillä lapsilla alkoi käymään aika pitkäksi koska ne kaks miestä pölötti omalla kielellään. Mutta yks juttu ilahdutti mua. Ne pojat istui kokoajan paikallaan!!! Siis ala-aste ikäisiä lapsia! Mietein että jos mun veljet tai ketkä muut tahansa suomalaiset/ruotsalaiset lapset oisvat olleet siinä niin eivät varmaan ois istuneet siinä kokoaikaa vaan oisvat lähteneet kiertelemään ympäriinsä ja kitissyt että mennään jo. Niin ainakin mä tein siinä iässä. Me oltiin varmaan ainakin pari tuntia siinä. Ajattelin että siinä huomaa kun lapselle on kuria niin ne tottelee. Ne ikään kuin " pelkää" vanhempiaan, siis meinaan sitä että eivät uskalla pistää vastaan vaan kunnioittavat vanhempiaan.

Et silleen.

Vierailija
17/42 |
09.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne pelkäs saavansa myöhemmin remmiä. ni eivät uskaltanu hievahtaa.

et sillei......

Vierailija
18/42 |
09.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhistuttavaa tekstiä, en osaa muuta sanoa. Kyllä vanhempien kunnioittaminen lähtee rakkaudesta ei pelosta.

Vierailija
19/42 |
09.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenni, tuo suunta siihen, etta kuritus kielletaan koskee fyysisen vakivallan kayttoa lasten " kasvattamisessa" . Totta kai lapselle voi ja pitaa kertoa mika on oikea ja mika vaara, mutta ei siihen tarvita vakivaltaa. Ei sita ole kukaan kieltamassa.

Pienemman lapsen joutuu kylla usein siirtamaan vastoin lapsen tahtoa (pois vaarallisista paikoista ja myos esimerkiksi nukkumaan) tai pitelemaan kiinni. Isommalle lapselle tai aikuiselle tehtyna tamakin olisi jonkun sortin vakivaltaa (kuvittele, jos miehesi kantaisi sinut pois jostain vastoin tahtoasi tai maaraisi menemaan nukkumaan, se loukkaisi itsemaaraamisoikeuttasi ja ainakin mina suuttuisin pahasti).

Pointtini on, etta vaikka lasta ei voi verrata aikuiseen 1:1 (koska lapsi ei pysty ottamaan vastuuta asioistaan ja tekemisistaan), se ei ole puolustus satuttamiselle " opetusmielessa" .

Vierailija
20/42 |
09.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos fyysinen kuritus tehoaisi, sitä ei tarvitsisi käyttää kuin kerran, eikö? Ei siis monta kertaa päivässä. Vai kovennetaanko otteita pikkulapsen käytöksen mukaan, kunnes tehoa löytyy?

Jos fyysinen kuritus ei tehoa, miksei voi " tyytyä" keinoihin, joissa lasta ei satuteta? Siksikö, että ne kysyvät enemmän hermoja, enemmän mielikuvitusta, enemmän aikuisuutta?

Lapselta, jolta aina vaaditaan tottelevaisuutta ja nitistetään oma tahto, viedään lapsena olemisen oikeus.