Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuritus

06.02.2006 |

Miten kuritat lasta?

" Joka vitsaa säästää, se vihaa lastaan; mutta joka häntä rakastaa, se häntä ajoissa kurittaa. "

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
09.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimikristityt toki voi ostaa sitä viinaa tenavalleen! Mutta ei elävässä uskossa olevat..et silleen...:)

Vierailija
22/42 |
10.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein ihailit kun lapset istuivat hiljaa???? Tajuatko millaista niiden elämä on? Ne pelkäävät, omia vanhempiaan! Niitä ihmisiä joilta heidän tulisi saada rakkautta ja oikeanlaista kasvatusta! Sen sijaan heidät alistetaan kuuntelemaan aikuisten tylsiä keskusteluita hiljaa paikallaan jotta he eivät saisi selkäänsä! Minä tiedän miltä niistä lapsista tuntuu. Isäni teki jo 2- vuotiaana selväksi mulle, että jos en tottele niin nyrkki viuhuu ja tukka irtoo päästä. Muutin kotoa pois 18- vuotiaana ja vieläkään en uskalla isälleni suoraan päin naamaa sanoa mielipiteitäni. Jokainen niistä tuhannesta tukan repäisystä, nippasusta ja läimäytyksestä on syöpynyt muistiini ikuisiksi ajoiksi. Kun minäkin istuin hiljaa ja pelkäsin isääni, vihasin häntä myös todella. Olisin halunnut rakkautta, saada uhmata niinkun lapsen kuuluu! Väkivalta ei KOSKAAN ole ratkaisu! Että kehtaat vielä ihailla alistettuja lapsia! Sulta pitäisi ottaa lapsi pois sillä hänen kasvaessa väkivallan tarve lisääntyy koska uhmakin lisääntyy! Onpa todella hienoa, että lapsi oppii tottelemaan koska PELKÄÄ LYÖNTIÄ! Eikö lapsen pitäisi oppia tottelemaan koska tietää tekevänsä väärin? On lukuisia muita keinoja kasvattaa lasta: voi viedä pois pahanteosta jäähylle, raivoajalle holdingia, evää jonkun edun, hyvistä jutuista palkitsee jne. Minulla on todella uhmakas 4v lapsi ja välillä olen aivan helisemässä hänen kanssaan mutta EN KÄYTÄ VÄKIVALTAA! Toki joudun välillä viemään omaan huoneeseen jne. mutta en todellakaan ala lyömään enkä nippailemaan tai repimään tukasta omaa lastani! Tulkoon sitten lapsesta millainen tulee, ainakin tiedän, että häntä on kasvatettu rakkaudella eikä nyrkillä! Toivon, että lopetat välittömästä lapsesi fyysisen kurittamisen vaikka miehesi kulttuurissa se on sallittua ilmeisesti. Ainakin useasti olen nähnyt muslimien tukistelevan lapsiaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
10.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

KIELLETTY!!! Lue tämä...

http://www.bo.se/Adfinity.aspx?pageid=4407

Vierailija
24/42 |
10.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopa joo, muslimithan ne vaan lapsiaan tukistaa, ei kukaan muu.

Ja ei ihmekään että kaikki muslimit on aikuisina väkivaltaisia, terroristejä jne...

Käyppä vaikka Italiassa tai Espanjassa niin et voi olla huomaamatta kuinka siellä KRISTITYT kurittaa lapsiaan tukistamalla ja läpsimällä julkisilla paikoilla. Joten turha väittää sen liittyvän jotenkin uskontoon.

Vai pitäisi ottaa lapsi vanhemmiltaan pois pienen tukkapöllyn takia?

Vaikka vanhemmat pitäisivät lapsesta hyvää huolta ja rakastaisivat?

Olen kyllä aivan toista mieltä!!!

Minun mielestäni lapset pitäisi ottaa pois alkoholistiperheistä, jotka ei edes yritä hakea apua ongelmaansa. Kumpi on pahempi, tukistus vai se

että lapsi saa hävetä ja ehkä pelätäkin vanhempiaan jatkuvasti? Että

kotona ramppaa kokoajan juoppoporukkaa, eikä lapsilla ole edes ruokaa, koska jokainen penni vedetään kurkusta alas...

Mietipä sitä, joka ehdotat lapsen pois ottoa vanhemmilta tukistamisen takia! Ihan eri asia olisi jos lapseen kohdistuisi todella väkivaltaa.

Vierailija
25/42 |
10.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulta pitäisi ottaa lapsi pois sillä hänen kasvaessa väkivallan tarve lisääntyy koska uhmakin lisääntyy!

Kyllä se nyt vaan niin on, että yleensä lapsen kasvaessa järki lisääntyy.

Vierailija
26/42 |
10.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä sillä tuota linkkiä laittanut että vain tukistamisen takia , vaan että jos teet sen julkisella paikalla Ruotsissa niin siinä voi kuule nopsasti käydä niin että sut ilmotetaan lastensuojeluviranoimaiselle...Ruotsalaiset ovat aika kummaa porukkaa.

Vierailija
27/42 |
10.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se, että alkoholistiperheen lapset kärsivät, poistaa tosiasian, että lapsen ruumiillinen kurittaminen on väärin. Hepposet on perusteet, jos tarvitsee puolustella tyyliin " kyllä mä kun muutkin" .

Tuolla perusteellahan mitä tahansa voi tehdä. Ei pieni seksuaalinen hyväksikäyttö varmaan pahasta ole, kun sentään jossain maissa ihan sukuelimet silvotaankin...

Vierailija
28/42 |
10.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, maailmassa on kyllä paljon lapsia jotka pitäisi ottaa vanhemmiltaan pois mutta kyllä yksi syy on myös kyvyttömyys olla käyttämättä väkivaltaa kasvatuskeinona. Kyllä mä kokemuksesta puhun kun sanon, että 1,5 v:n uhma on hiukan eri tasoa kun 3-4 v:n vaikka järkeä oliskin enemmän. Ja miksi ihmeessä luulet, että 1,5v:n jolla ei sitä järkeä niin paljon ole täytyy oppia, että kun teen näin ja näin niin revitään tukasta mutta sitten isommalle voikin asian selittää? Kyllä se pienikin lapsi kaipaa niitä perusteluita, ei sitä että tarvitsee pelätä väkivaltaa. Kuinkakohan monta lasta sullakin on? Kuulostaa vaan ettei yhtäkään....

Vierailija
29/42 |
10.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että meillä lapsia " revitään" tukasta jos tekee niin ja näin?=)

Meillä lapsia kielletään ja samalla kerrotaan miksi ei saa tehdä jotakin

kiellettyä asiaa .esim et saa syödä ruokaa vielä koska se on kuumaa

ja palaa suu. Eli kerrotaan syy ja seuraukset. Jos kuitenkaan lapsi ei monen kerran kieltämisen jälkeen tottele, niin saatan läppästä HILJAA

kädelle, siis niin ettei se edes satu. Lapsi ei koskaan itke! Luulen että

sama kun Jenni_äiti tukistaa...ei ole tarkoitus pahoinpidellä lasta!

Eri asia on tukasta repiminen, niin kuin sinä asian ilmaisit.

Alkoholismin otin vain vertailuksi siksi, että minusta on älytöntä sanoa

että joltain pitäisi ottaa lapset pois tukistamisen takia (siis tukistamisen

ei hiuksista repimisen, se kuulostaa jo pelottavalta)kun on kuitenkin

paljon sellaisia lapsia, joista vanhemmat eivät pidä huolta.

Kummalle sitten jää oikeasti traumoja? Lapselle jota joskus on tukistettu tai hiljaa läppäisty kädelle, vai lapselle jolta on koko lapsuus

jäänyt elämättä vanhempien alkoholismin takia.

Vierailija
30/42 |
11.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se lapsuus jää elämättä sellaiseltakin lapselta josta jenni_äiti kertoi.. Lapset istuvat selkäsaunan pelossa kaksi tuntia paikallaan ja ' kuuntelevat' vanhempien tylsiä juttuja! Lapsuutta parhaimmillaan, eikö vaan!?!?

**Kummalle sitten jää oikeasti traumoja? Lapselle jota joskus on tukistettu tai hiljaa läppäisty kädelle, vai lapselle jolta on koko lapsuus

jäänyt elämättä vanhempien alkoholismin takia.**

glemei

Vierailija
31/42 |
11.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimittäin, että toiset lapset vain jaksavat istua pitkään vanhempien seurassa paikallaan, vaikka olisivat ihan rakkaudellisessa kodissa kasvaneet. Kyse on silloin lapsen luonteesta. Eivät kaikki kiltit, rauhalliset lapset ole hiljaiseksi hakattuja! Minä olin pienenä sellainen, että viihdyin kovasti aikuisten seurassa heidän juttujaan kuunnellen, enkä minä ole ikinä saanut minkäänlaista ruumiillista kuritusta.

Esikoiseni on hiukan samanluontoinen. Nyt jo 3-vuotiaana jaksaa istua aloillaan helposti pari tuntia ja seurata ja kuunnella aikuisten juttuja.

On lapsia, jotka on väkivaltaisella kurilla peloteltu hiljaiseksi, mutta eivät KAIKKI rauhalliset tapaukset ole sellaisia.

Ruumiillista kuritusta olen henkeen ja vereen vastaan, mutta karvat nousevat pystyyn myös tuollaisista jutuista, kun lapsen luonnetta ei oteta lainkaan huomioon. Samoin ne lapset, jotka ovat toistensa tukassa kiinni, voivat hyvin olla niitä vapaan kasvatuksen tuloksia. Tosin niissä tapauksissa ei voi niinkään syyttää luonnetta, vaan rajojen puutetta.

Vierailija
32/42 |
09.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrietille ainakin on kantani fyysiseen kuritukseen tullut selväksi Taaperot palstalla juuri olleesta ketjusta joten en ala toistamaan enää itseäni.

Sen vain sanon että pahaa tekee lukea joidenkin juttuja ja varsinkin tuollaisia kommentteja että lastaan ilman väkivaltaa kasvattava vihaisi lastaan:o??

Ihan äärettömän surullista, lapsiparat!

Vierailija
33/42 |
09.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh,minä ainakin olen saanut kasvatettua nuo lapseni ilman väkivaltaa(itse sitä sain osakseni liiaksikin omassa lapsuudessani)ei ole tarvinnut hakata saatika laittaa erilleen johkin koppiin(miltäköhän se lapsesta tuntuu?)Jestas mihin tää keskustelu taas kääntyikään...eiköhän jokaisen nykypäivän äidin luulisi päässeen omista traumoistaan eroon,siirtämättä niitä lapsiinsa,vaan niin sokeita jotkut ovat etteivät halua käydä omia lapsuuden kokemuksiaan läpi ja he elävätköön omassa maailmassaan ja suokoon kurittamisen(mitä se lienee sitten sisältääkään)ja siirtäköön sen lapsilleen ja sitä kautta lapsenlapsilleen!

Missä kohtaa on se vanhemman vastuu:jatkaa väkivaltasta tai nöyryyttävää perinnettä vai katsahtaa omaan itteensä ja kohdata ne OMAT lapsuuden traumat?

Kaikki eivät siihen ole valmiita,joten aika näyttäköön heille!

Kristilliseen kasvatukseen(Uusi testamentti)ko.ruumillinen rangastus ei todellakaan kuulu,ehkä ne vanhemmat(kristityt)haluavat todistaa tällä ko,Vanhan Testamentin lauseella omia perversioitaan,tiedähäntä sitten,mutta Kristukseen uskovien kohdalla tuo ei nyt oikeesti päde!Koska Kristus sanoi:Antakaa lasten tulla minun luo,heidän kaltastensa on Jumalan valtakunta!Joten miksi mä löisin lasta,joka tietää paremmin sydämessään taivastotuudet,kun yksikään meistä aikuisista??

Vierailija
34/42 |
10.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

..taas kertoo ko.henkilöiden puolustautumisesta omille teoilleen!Minun väkivaltaset vanhemmat eivät käyttäneet alkoholia,tosin kaveriporukkaan kuului ko.alkoholiperheiden lapsia,joissa todella rakastettiin lasta...alkoholistikin kykenee rakastamaan,riippuen omista lapsuuden kokemuksistaan!ihan vain vinkkinä!Tosin tiedän perheitä joissa alkoholilla oli osuutta asiaan,että lasta pahoinpideltiin,mutta luulisin heidän toimineen noin myös ilman alkoholia,kuten omat vanhempani!saivat vaan taas syyn kertoa minulle,jotta alkoholi on perseestä...joten oleme täysin järkeviä vanhempia ja jos lyömme,lyömme syystä!HAH!

Vierailija
35/42 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenni_äiti:

mutta kyllä tukkapöllyä on saanut ja joskus jopa läppässyt kädelle (ei kovaa) jos ei sanominen meinaa mennä millään perille. Mun mielestä pitää olla pienestä pitäen jo kuria. Toki liiallisuuksiin ei saa mennä.

Tuolla " taaperot ja leikki-ikäset" palstalla joku ihmetteli kun sen 1.5 vuotias on alkanut jo olemaan uhmäiässä eikä millää tottele vaikka kieltää. Hän sanoi että ei anna fyysistä kuritusta. Jos se meinaa olla samanlainen tulevaisuudessakin niin se lapsi ei tuu koskaan tottelemaan vanhempiaan.

Napsit tukasta siis usein alle 2v.? En puutu sun kasvatukseen toki, mutta utelias vaan taidan olla ja mä en itte kyl oo ihan puhas noistakaan, koska ittekki on tullu tukasta otettua, tosin eipä alle 2v. juurikaan..Tän alle 3-vuotiaan kans saa välillä olla pinna tiukalla, mutta eipä tarvi kuin hyvin harvoin ottaa... Eikä minuun sit auta mikkään saarnat, koska osaan itte kasvattaa muksuni ja 99%:sti ilman kovii otteita.......

Vierailija
36/42 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukaisin keskustelun aika vauhdilla läpi, mutta mielestäni kukaan ei ollut ottanut esille kasvatukseen liittyviä kohtia Uuden testamentin puolelta. Jos kerran haluamme ottaa Jumalan Sanan tosissamme myös kasvatuskysymyksissä, näitä pitäisi siteerata mielestäni ihan yhtä usein (tai useammin!) kuin tuota paljonpuhuttua vitsan säästämiskohtaa.

" Ja te isät, älkää herättäkö lapsissanne vihaa, vaan kasvattakaa ja ojentakaa heitä Herran tahdon mukaan." (Ef.6:4)

" Isät, älkää aina moittiko lapsianne , etteivät he masentuisi." (Kol.3:21)

Varmaan myös äideille sopivia Sanan kohtia :)

Vierailija
37/42 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun palataan ajassa vielä enemmän taaksepäin, on vaimonkin fyysinen kuritus ollut sallittua. Lisäksi isäntä ja emäntä ovat saaneet kurittaa palkollisiaan ja herrat alaisiaan. Ajatelkaa, jos nykypäivänäkin esimies saisi läimäyttää alaistaan tämän myöhästyttyä kokouksesta. Siinä lakkoilijoittenkin into hiipuis, kun esimiehet pistäis remmit viuhumaan.:)

Aikojen kuluessa on ensin kielletty työntekijöiden ja vaimojen kuritus ja lopulta myös lasten fyysinen kuritus.

Vierailija
38/42 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta pieni lisäys tuon sananlaskun tulkintaan. Vastikään tuli televisiossa asiaohjelma, jossa valotettiin vähän tuon alkuperää. Ennen muinoin sana " vitsa" on tarkoittanut viisautta, oppia, esimerkkiä. Ei niinkään koivuniemen herraa. Ja on pidetty tärkeänä opettaa lapselle viisautta ja elämäntaitoa. Sehän toki pätee nykyäänkin, tai ainakin pitäisi.

Ja ihan nykyaikaisin versio, eikös se mene näin:

" Joka pitsaa säästää, se lastaan vihaa."

:))

Vierailija
39/42 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta vakavammin : miten teidän mielestä pitäisi puuttua tuttavapiirissä ilmenevään väkivaltaiseen kasvatukseen? En nyt tarkoita pientä tukistamista, vaan pikemminkin kunnon tukkapöllyä, jossa hiukset suurinpiirtein jää käteen, kasvoille/korville läiskimistä, vyöllä pyllylle tai säärillä, isomman lapsen nyrkillä lyömistä selkään tai muualle kehoon jne jne.. Pahaa tekee sivusta katsoa, mutta puhe menee kuuroille korville.. Olen yrittänyt sitten lähinnä olla kyseisen perheen lasten " turva-tätinä" , jonka luokse heidän on hyvä tulla vaikkapa viikonlopuksi " rauhaan" . Varsinkin isomman (12-v) olen paljon asioista jo jutellutkin, mutta olo on noin kokonaisuudessaan melko avuton. :(

Vierailija
40/42 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

försti:

Mutta vakavammin : miten teidän mielestä pitäisi puuttua tuttavapiirissä ilmenevään väkivaltaiseen kasvatukseen? En nyt tarkoita pientä tukistamista, vaan pikemminkin kunnon tukkapöllyä, jossa hiukset suurinpiirtein jää käteen, kasvoille/korville läiskimistä, vyöllä pyllylle tai säärillä, isomman lapsen nyrkillä lyömistä selkään tai muualle kehoon jne jne.. Pahaa tekee sivusta katsoa, mutta puhe menee kuuroille korville.. Olen yrittänyt sitten lähinnä olla kyseisen perheen lasten " turva-tätinä" , jonka luokse heidän on hyvä tulla vaikkapa viikonlopuksi " rauhaan" . Varsinkin isomman (12-v) olen paljon asioista jo jutellutkin, mutta olo on noin kokonaisuudessaan melko avuton. :(