Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokopäivätyö, lapsi hoidossa?

06.02.2006 |

Moikka, olen ollut onnellisessa asemassa, että olen saanut tehdä osa-aikaista päivää ja lapsi on ollut ihanalla perhepävähoitajalla 5-6 tuntia, jopa vähemmän. Nyt olen kuitenkin EHKÄ SAAMASSA erittäin mielenkiintoisen ja haasteellisen työn, joka on tietenkin täyspäiväinen. Kyseessä olisi ainutlaatuinen tilaisuus edetä uralla. Lapseni on nyt 2 v 6 kk. Miten tästä selviää? Mies on paljon töissä ja vastuu on pääasiassa minulla. Miten lapsi jaksaa/kestää? Miten minä? Mitä järkeä tässä kaikessa on?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
08.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se elämä niin vaan menee, että normaalisti vanhemmat ovat kokopäivätöissä...

Vierailija
2/7 |
08.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tyttö on ollut 1-vuotiaasta saakka n.8h per päivä hoidossa päiväkodissa. Molemmilla vanhemmilla on kokopäivätyö, mutta työajat saa suurinpiirtein itse määrätä, onneksi. Toisaalta tehtävät pitää hoitaa.

Suosittelisin, että et ota kokonaan itsellesi tehtäväksi lapsen hoitoon viemistä ja hakemista vaan totuttelette alusta saakka jonkinlaiseen vuorotteluun. Meillä pitkiä päiviä tekevä isä joutui muuttamaan tapojaan, mutta näin homma toimii, eikä äiti ole ihan piipussa. Etenkin uhmaikäisen kanssa aamut saattavat olla rankkoja ja yleensä myös illan ruuanlaittovuoro on sillä, joka hakee lapsen. Meillä on käytössä viikkovuorottelu, joka joustaa sitten tarvittaessa, periaatteessa pyrimme sopimaan kaikki työasiat aina noilla aikatauluilla. Eli toinen herää aamulla aikaisin töihin ja hakee lapsen klo16. Toinen vie lapsen ja tulee kotiin sitten, kun päivän työt on tehty. " Iltavuorossa" pääsee siis joskus jopa yksin ostoksille tms. asioita hoitamaan. Meillä isä lähtee joskus klo5 aamulla töihin ja tekee usein töitä lapsen nukkumaanmenon jälkeen kotona. Etätyöpäivät ovat myös tehokkaita, jos työmatka on pitkä tai osuu ruuhka-aikaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
06.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

käy kokopäivätyössä, eikä elämä ole silti kauheaa eikä lapsemme kärsi!! Minulla ei ole missään vaiheessa ollut edes ajatusta (tuskin mahdollisuuttakaan) osa-aikatyöstä, joten tähän olemme parhaamme mukaan sopeutuneet. Poika on hoidossa 8-9 h, mikä on paljon, mutta onnellinen lapsi hän silti on. Pyrimme molemmat miehen kanssa siihen, ettei työpäivät venyt yli kahdeksan tunnin ja illat pyhitetään lapselle. Jos on joskus tarvetta joustaa, niin mieluummin teen töitä sitten kotona illalla lapsen mentyä nukkumaan. Kun arjen suunnittelee toimivaksi, eikä ota liikaa stressiä esim. siivoamisesta tai ruoanlaittamisesta, niin kyllä siitä selviää. Pienillä asioilla, esim. siivoojan palkkaamisella, saa mukavasti lisää yhteistä aikaa perheelle.

Go for it!

Vierailija
4/7 |
06.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ollut kokopaivatarhassa nyt hiukan yli vuoden, eika siina mitaan sen kummempaa ole. Molemmat vanhemmat tekevat pitkaa paivaa, mutta vuorotellen haetaan ja viedaan. Tytto viihtyy hyvin, mielestamme jopa paremmin, tarhassa muiden lasten kanssa kuin kotona. Tietysti alussa oli itkeskelya kun ekoja viikkoja vietiin tarhaan, mutta olisi ollut mielestani erikoisempaa jos ei olisi mitenkaan osoittanut ymmartaneensa olosuhteiden muuttuneen; nytkin joskus pidemmilta lomilta palatessa on sellainen 1-2 siirtymakausi jolloin aamulla saattaa hiukan itkettaa, tarhantatien mukaan itku loppuu kylla heti kun vanhempi poistuu paikalta... muuten menee iloisena ja puhuu paljon tarhassa olevista kavereistaan. En kylla keksi jarjestelysta mitaan negatiivista lapsen tai meidan vanhempienkaan kannalta.

Vierailija
5/7 |
06.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...meillakin ollaan tarhassa yleensa siina n. 9:30-18:00 mika on tosiaan ihan " kokopaivaista" ja kuten edellisella niin illat ja viikonloput vietetaan kylla lapsen kanssa ja ehdoilla, silloin meilla ei ole mihinkaan " aikuisten rientoihin" kiire. Ja siivooja kay muuten meillakin. ;-)

Vierailija
6/7 |
06.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli pojan hoitoonmennessä se tilanne että mies kävi kauempana töissä ja asui myös viikot poissa kotoa. Minä kuljin julkisilla toiselle paikkakunnalle töihin. Hoidin kodin ja lapsen ja kaikki muut arkihommat yksin.

Poika oli hoidossa perhepäivähoitajalla ja hoitopäivät venyivät 8-9 lähinnä tuon julkisilla kulkemisen takia.

Teen itse töitä tietoliikennealalla johtavassa asemassa joten ihan helppoja eivät omatkaan päiväni olleet.

Nyt tilanne muuttunut sen verran että mies vaihtoi työpaikkaa ja asuu nyt täysipäiväisesti kotona:)

Ihan tasapainoinen ja iloinen 2 v 8kk:ta poika meillä on vaikka alusta asti oli kokopäivähoidossa. Itselläni nyt lähinnä se ongelma että millä sitä iltansa täyttäisi kun nyt on se toinen puolisko jakamassa koti yms. työt.

Vierailija
7/7 |
06.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä poika 2v8kk ja mielellään hoidossa 8-1513päivää /kk teemme vuorotöitä