Alkuviikkoa MAALISMAMMAT (ma-ti)
Hei kaikille!
On niin kylmä kyllä tänä aamuna, että pitää vaan yrittää näpytellä koneella mahdollisimman paljon, jott apysyy lämpimänä. Tuntuu, että täällä töissäkin on kylmä...
Tänään on meillä sairaalaan tutustuminen. Onko teillä teitoa, mitä kaikkea siellä tehdään ja kuinkahan kauan siellä suunnilleen ollaan. Huomenna alkaa sitten synnytysvalmennus. Kaikki on niin uutta, eikä ole mitään tietoa tulevasta. Ei nuo jännitä, mutta pikku hiljaa alkaa viikot kulumaan yhä enemmän ja enemmän ja synnytys lähestyy. IIK!
Vauva on edelleen vinottain pää alhaalla vasemmalla ja peppu oikealla. Ylävatsa on melko " tyhjä" . Joka päivä kun vauva alkaa möyrimään mahassa, elättelen toiveita kääntymisestä kunnolla raivotarjontaan...
Selkäkivut vaivaavat edelleen. Selkä oli kipeä eilen päivälläkin kipeä ja jo valmiiksi nukkumaan mennessä. Yleensä se on tullut kipeeksi vasta yön aikana, mutta nyt se on melkeimpä jokapäiväistä. Oikealla kyljellä ei voinut nukkua kivun vuoksi ja kun nukkui vasemmalla kyljellä pitkään, niin sekin tuli kipeeksi. ELI toisinsanoen en nukkunut viime yönä(kään) paljoa. Sitä ihmettelen, että kuinka voiin kuitenkin olla näin ei-väsynyt. Pelkäämpä, että se kuormittuu pian mulle ja väsymys on suuri. 13.2. olis viimeinen työpäivä. vielä kun sinne asti jaksaisi.
Mahan ympärys oli vko mitattuna 98 cm ja painoa on tullut 7kg.
Hyvää viikkoa meille odottajille!
Tinttu81
rv 33+4
Kommentit (46)
[color=green]se olisi nyt sitten eka äitiyslomapäivä näin pitkällä ennenkuin ehdin tänne. hassua että enää 5 viikkoa paperilla jäljellä ja jos niin pitkälle yhtenä kappaleena päästään, alkaa olla jännät paikat. saatiin muuten synnärin tutustumiskäynti nyt perjantaille.
ristiäisiä oon miettinyt jo pitkän aikaa. vielä ei mitään päivää ole tiedossa, mutta muistikirjaan oon listannut kutsuttavia (vaikka siis vain lähipiiri on tarkoitus kutsua), meidän nimivaihtoehtoja ja tarjoilusuunnitelmia (suurin osa tulee " toiselta puolelta suomea" , joten pikkunapsuilla ei koko päivää pärjää).
kummeiksi pyydetään miehen veljeä+tämän vaimoa ja sitten toisiksi kaveripariskuntaa (pariskunta tosin vielä auki, mietitään parin vaihtoehdon välillä).
alkaa olla neljä viikkoa kun jätin äitiysrahapaperit kelaan. soittelin jo perään mutta eivät vielä luvanneet päätöksiä, tulisi nyt edes se pakkaus asap. kuten oli eilen puhe, ensi viikolla alan pyykätä vaatteita. varmaan samalla nostan vauvan synnärivaatteet eri kasaan valmiiksi.
liikunnasta oli puhe. normaalit liikuntaharrastukset on jääneet ja keho(tai vatsa)ystävällisemmät lajit tulleet tilalle; käyn viikossa ainakin pari kertaa uimassa ja kerran salilla. lisäksi jokunen kävelylenkki (lähinnä viikonloppuisin). uinti tuntuu kyllä hyvälle, pitää vaan huomenna muistaa lekurilta kysyä miten pitkään voi uida (riippuu siis alapään kiinniolotilanteesta).
aamusta viimeiselle lääkärikäynnille, tuun sitten kertomaan kuulumisia.
Caddie ja Pirpana, rv 35+0[/color]
[color=orange]Hieno homma, että [b]Lyytikin[/b] vauva oli kääntynyt raivotarjontaan. Hassua, että se jotenkin niin vaan huomaamattomasti vielä näilläkin viikoilla kääntyy. Mä oon luullu, että sellasen kiepsauksen kyllä huomaa, kun onhan vauvalla jo kokoakin tähän mennessä ihan hyvin. Mutta niin ne vaan salaa siellä kiepsahtelee... [b]Simbucalle[/b] tsemppiä loppuun! Onneksi ei käyny mitenkään pahasti.
Tänään on menny koko päivän, saa nähdä kuinka päivä kostautuu särkyjen suhteen illalla ja viimeistään huomenna. Aamusta laitoin oikein kellon soimaan ja kävin töissä moikkaamassa vanhoja työkavereita ja oppilaita. Kylläpä sain kasan haleja oppilailta... olivat jo kovasti ehtineet mua kaipailemaan. Sitten menin käymään kaverilla, joka kotona kahden lapsen kanssa. Syötiin ensin ja sitten juotiin teetä Oikein oli mukavaa ja tulin vasta neöjän jälkeen kotiin. Pienet päiväunetkin tuossa ehdin ottaa ja kohta ollaan menossa miehen kanssa saunaan. Neiti on edelleen mummolla ja papalla. Hyvin on viihtynyt. Tänään soittikin ylpeänä, kuinka hän oli osannut kaataa ihan itse piimää =) ja siinä puhelun aikana tuli ikävä äitiä ja isää, muttei kuitenkaan vielä kotiin halunnut. Niin on mummon ja papan tyttö, että olisi siellä aina. Kesäthän me melkein siellä ollaankin, kun mökillä ollaan. Mökki nimittäin 500m päässä mun vanhempien kotoa.
Mies oli tänään kasannut VAUVAN PINNASÄNGYN ja kylläpä tuli ihanat fiilikset, kun se pieni sänky tuolla makkarissa oli. Huomenna aattelin kaivaa pinnasuojan esille ja virittää sänkyyn ja jospa neidin kaappia saisin järjesteltyä ja sitten VAUVAN VAATTEET pestyä ja kaappiin laitettua. Mä taidan kyllä olla niin laiska, etten rupee niitä pieniä vaatteita silittämään. TURVAKAUKALO meillä edelleen hankkimatta... kokemuksia otetaan täälläkin siis vastaan eri kaukaloista. Neidillä meillä oli silloin Britaxin tot-a-rock ja ainakin se tuntui itsestä tosi hankalalta kantaa. Oli niin hankalan mallinen. Mutta en tiedä, onko mikään kaukalo kauheen helppo ja miellyttävä kantaa... Vai?
Meillä kyllä vietetty aikamoista hiljaiseloa tuon SEKSIN suhteen tän raskauden aikaan. Esikoisen aikaan ei tällästa aikaa kyllä ollut. Nyt vaan mies aina pelkää, etä mua sattuu, kun muutaman kerran oon erehtynyt sanomaan, että sattui. Pelkää kuulemma, että satuttaa vauvaa. Välillä saatu tästäkin asiasta pienet riidat aikaiseksi... mähän kun hormonimyrskyissäni syytän, että se ei vaan haluu mua, kun oon tällanen norsu...
Omassa mahassa käynyt viime päivinä kova myllerrys, liikkeet tuntuvat jo ihan erilaisilta. Joka päivä mosse painaa pienellä kantapäällään mahaa vasten ja liikuttelee polvea masua vasten. Tuntuu aika ikävältä. Masu kovaksi -supistuksia tulee päivässä usein, mutta ei siis edelleenkään oo tullu yhtään kipeetä supistusta. Viime yönä nukuin putkeen neljä tuntia ja kylläpä oli urakka pidättää pissaa vessaan asti, vaikka tuo vessa ihan vieressä. Ja seuraavan kerran vasta aamulla kävin vessassa. Eli vain kerran heräsin yöllä!!!! Pienistä asioista se ilo on tässä vaiheessa revittävä =)
Nyt lähden saunaan...
-Monkey ja mosse rv. 33+6-
Heips!
Tää päivä on mennyt taas vauvan juttuja laitellessa ja pari kaveria istui muutaman tunnin tuossa iltapäivällä. Oli kiva taas juoruta kunnolla ja nauraa vedet silmissä. :) Illan ajattelin ottaa ihan rennosti telkun ääressä ja saunaan olis tarkoitus jossain välissä mennä.
LIIKUNNASTA muistaakseni Browniette kyseli. Mulla on kyllä kaikki " normaalit" harrastukset jo jääneet. Kuntopyörälläkään en polje enää, koska sekin alkoi tuntua tosi epämiellyttävältä. Uimassa käyn vielä silloin tällöin ja kävelyllä tietenkin. Kävelykin on vaan aika hidasta ja sellaista vaappumista, että liekö tuo kävelyä laisinkaan. Siinäpä ne mun liikkumiset sitten onkin. Niin, ja tietysti ihan tavallinen arkiliikkuminen varmaan lasketaan kans mukaan, mutta sitä nyt jokaisella ei-vuodelepopakossa olevalla tulee. :)
SEKSISTÄ joku myös kyseli. Meillä ainakin vielä harrastetaan entiseen tahtiin. Asentojen kanssa on ollut pakko käyttää melkoisesti mielikuvitusta, koska masun kanssa ei ensinnäkään ihan joka asento luonnistu ja toisissa asennoissa sitten sattuu niin paljon, että menee halut molemmilla. Supistelee melkein joka kerran jälkeen, mutta ei onneksi pahemmin. Kyllähän tuo mies meilläkin vähän mietiskelee, miten " soveliasta" tuo vauvan asunnon oven koputtelu tässä vaiheessa enää on. :) Kai vauva alkaa miehellekin olemaan jo melkoisen todellinen. Taitais kyllä jäädä melkoiset traumat miehelle, jos seksin jälkeen todettais, että nyt täytyy lähteä synnyttämään. Raukka tuskin uskaltais muhun sen jälkeen ihan heti koskea. :)
( . ) ei kummallisempaa. Istuessa alkaa olla tosi vaikea löytää sopivaa asentoa, kun masu tuntuu roikkuvan tuossa jalkojen välissä. Supistelee vähän väliä, vaikkei paljon mitään tekisikään. Vessassa pitää käydä entistä tiheämpään tahtiin ja tänä aamuna tais vähän hormonit jyllätä, kun olin niin äksyllä tuulella, ettei mitään rajaa. Onneksi oli mies ehtinyt jo karata töihin ennen sitä kiukunpuuskaa. Raivosin sitten siskolleni puhelimessa, joka ainakin yritti ymmärtäväisesti kuunnella. :)
Mutta nyt mä haen jotain juomista ja siirryn telkun ääreen. Ai.. Mies tulikin just kotiin. Mä koukkaan sitten eteisen kautta hakemaan sitä juomista. :) Muksaa iltaa kaikille!
Lily & Nappo 36+6
Nopsasti laitan eilisiä lääkäri kuulumisia, kun olen jääny koukkuun tuohon 24-sarjaan ja se alkaa ihan just :)
Mutta siis eilen oli viiiminen lääkäri ja kaikki oli oikein hyvin. Nestori on siellä todella lähtökuopissa ja painoarvio tällä hetkellä on 3250g :) lääkärin mukaan ei ollu mitenkään kookas lapsi. Ja syntymäpainoksi arvioi n.3700g varsinkin jos maltan tarkkailla sokerin syöntiä loppuun asti. Muuten kuulemma saattaa paino nousta nopsasti yli 4 kilon. Kohdunkaulalla pituutta vielä n.3cm mut jo pehmenny ja sentin verran auki! Tohtori sanokin, että taitaa syntyä ennen laskettua aikaa. Ja enpä ole sen jälkeen muuta ajatellukkaan :) Nyt vaan neuvolassa käydään kerran viikossa ja odotellaan..
Mutta nyt telkkarin ääreen :)
Kati ja Nestori -rv36+6
Hieno homma kun Lyytikillä niin moni ongelma ratkesi kertaheitolla parhain päin!
Tänään muuten vihdoin sain äityspakkauksen, kun eilen juuri manailin sen viipymistä.
Mitäs kaikkea sitä on kyselty...?
TURVAKAUKALO meillä on Britaxin Baby Safe Plus (meniköhän se nyt oikein?). Viime vuoden kuosia niin oli tarjouksessa ja sitten jos ostaa seuraavan turvaistuimen samasta kaupasta ja niin ne hyvittää vaihdossa puolet tämän kaukalon hinnasta. Me sovitettiin sitä autoon ennen kuin ostettiin.
LIIKUNTAA en ole harrastanut juuri lainkaan moneen kuukauteen, joten rapakunnossa taidan olla. Suunnilleen kerran viikossa olen käynyt itämaisessa tanssissa ja siinäpä se...
CADAVERA kyseli, onko muita joitten lasta ei kasteta. No täällä on yks. Kun mua ei oo lapsena kastettu enkä oo itekään koskaan kirkkoon liittynyt ja kun mies on periaatteessa muslimi niin eipä tätä vauvaakaan sitten kasteta. En tiedä oliskohan se edes mahdollista jos kumpikaan vanhemmista ei kuulu kirkkoon.
LILY mainitsi vaikeudesta löytää hyvää ístuma-asentoa. Mua on naurattanut tässä viime aikoina kun mä istun niin kuin joku lihava vanha herra - jalat levällään ja maha roikkuu jalkovälissä. Mä en kertakaikkiaan saa jalkoja yhteen enää. Joskus tuntuu että kävelykin on sellasta niin kuin ois housuunsa tehnyt (tönkköä tepsuttelua jalat harallaan). Mutta ei kai sitä muuta voi odottaakaan kun on jonkun pää tuolla jalkovälissä...
Hyviä öitä kaikille!
Voi,kun nää pakkaset jo loppuisi : ( On niin tylsää kun aina saa palella. Odotan jo innolla kevättä.
Viikonloppu meni löhötessä, elokuvia katsoessa ja herkutellessa joten vietimme tosi rentouttavaa viikonloppua! Käytiin isäni kanssa ostamassa matkasänky kun oli tarjouksessa ja tuli myös ostettua rintareppu kun sekin oli tarjouksessa : ) toivottavasti olis käyttöä
Olin eilen kaverin seuraneitinä ostoksilla ja illalla olin ihan kuollut,enää ei kyllä jaksa pitkiä shoppailu reissuja.
Masussa meno jatkuu samana, välillä hiljaisempaa ja sitten kovaa menoa.
Onnea naimisiin menevälle!!
Mukavaa tiistai kaikille!
Nasu rv 32+5 ja Emppu