Alkuviikkoa MAALISMAMMAT (ma-ti)
Hei kaikille!
On niin kylmä kyllä tänä aamuna, että pitää vaan yrittää näpytellä koneella mahdollisimman paljon, jott apysyy lämpimänä. Tuntuu, että täällä töissäkin on kylmä...
Tänään on meillä sairaalaan tutustuminen. Onko teillä teitoa, mitä kaikkea siellä tehdään ja kuinkahan kauan siellä suunnilleen ollaan. Huomenna alkaa sitten synnytysvalmennus. Kaikki on niin uutta, eikä ole mitään tietoa tulevasta. Ei nuo jännitä, mutta pikku hiljaa alkaa viikot kulumaan yhä enemmän ja enemmän ja synnytys lähestyy. IIK!
Vauva on edelleen vinottain pää alhaalla vasemmalla ja peppu oikealla. Ylävatsa on melko " tyhjä" . Joka päivä kun vauva alkaa möyrimään mahassa, elättelen toiveita kääntymisestä kunnolla raivotarjontaan...
Selkäkivut vaivaavat edelleen. Selkä oli kipeä eilen päivälläkin kipeä ja jo valmiiksi nukkumaan mennessä. Yleensä se on tullut kipeeksi vasta yön aikana, mutta nyt se on melkeimpä jokapäiväistä. Oikealla kyljellä ei voinut nukkua kivun vuoksi ja kun nukkui vasemmalla kyljellä pitkään, niin sekin tuli kipeeksi. ELI toisinsanoen en nukkunut viime yönä(kään) paljoa. Sitä ihmettelen, että kuinka voiin kuitenkin olla näin ei-väsynyt. Pelkäämpä, että se kuormittuu pian mulle ja väsymys on suuri. 13.2. olis viimeinen työpäivä. vielä kun sinne asti jaksaisi.
Mahan ympärys oli vko mitattuna 98 cm ja painoa on tullut 7kg.
Hyvää viikkoa meille odottajille!
Tinttu81
rv 33+4
Kommentit (46)
Iltaa!
Heti alkuun täytyy onnitella jossaraa tulevasta rouviintumisesta. :) Luin, että olette menossa naimisiin ristiäisten aikoihin. Onneksi olkoon! Omia häitä odotellessa..
Lyytikki kirjoitteli, että masu on laskenut niin alas, että mies ihmetteli, mihin masu on kadonnut. Rupes naurattamaan tuo siksi, kun oma mieheni ihmetteli tänä aamuna ihan samoilla sanoilla mun masua. Me sitä sitten yhdessä taivasteltiin, että onpas se laskenut alas. Ei todellakaan enää ahdista kurkkua, mutta nyt on sitten kävely ja kaikki muu oheistoiminta entistä kauheampaa. Rupes kans mietityttämään, että ei kai lähtö ole lähellä. Muahan on supistellut säännöllisesti melkein joka yö reilun viikon ajan. Aina on supparit loppuneet ja vaikka toivoisinkin saavani vauvan jo syliini, niin mieluusti soisin vauvan vielä hetken kasvavan masun turvissa.
RASKAUSARVISTA oli myös puhetta. Mulla on ilmestynyt muutamia masuun, mutta onneksi ovat aika haaleita ja pieniä. Vielä ehtii tulla lisää. :)
SYNNÄRILLE TUTUSTUMISESTA joku kyseli. Meillä Jorvissa se kesti reippaan tunnin ajan. Siellä käytiin synnytysosasto läpi. Tutustuttiin kivunlievitysmenetelmiin (lähinnä siis näihin lääkkeettömiin) ja koko prosessiin yleisestikin ottaen. Lisäksi käytiin lapsivuodeosastoa ihmettelemässä ja mitä kaikkea siellä on " tarjolla" .
Mä olen tänään ollut kauneushoidossa. Kävin nassuni hoidattamassa ja kädet sekä jalat myös. Tuli ihana olo! Koko päivän olen hymyillyt kuin Naantalin aurinko. :) Keskiviikkona on sitten hiusten vuoro. Vähän ajattelin leikkauttaa ja pistää sitten raitoja lisäksi piristämään.
( . ) ei kummempia. Masu on nyt tosiaan alhaalla ja kivut alakerrassa sen kuin lisääntyvät. Ei tartte edes liikkua, kun liitoksiin koskee ihan koko ajan. Jalkoja särkee kovasti turvotuksen lisäksi. Selkä on myös tosi kipeä koko ajan. Niin, ja supistelee. Vauvakin mönkii ja tunkee itseään vatsan läpi. Ja sitten se kauhea pään poraaminen tuolla alhaalla. Liitokset muutenkin kipeät, niin en yhtään välittäisi siitä poraamisesta. Tukalammaksi olo muuttuu koko ajan. Mutta nyt on kaikki se ahdas tunne tuolla pallean seutuvilla kaikonnut. Ei pahoinvointia, ei närästystä, ei mitään. Eli jotain hyvääkin. :)
Mä tässä Täydellisiä naisia odottelen alkavaksi. Sen jälkeen Las Vegas ja jos sitten kömpis petiin. Mies on vielä töissä, kuten odottaa saattoikin. Oikein mukavaa iltaa kaikille!
Lily & Nappo 36+5
kun luin päivän pinoa, niin tuntuu olevan samantapaisia tuntemuksia monilla: jos jonkinlaisia kipuja ja vihlontaa kaikkialla rintojen ja alapään välillä. Tutulta kuulostaa... Joskus kun herään aamulla (tai yöllä), niin tuntuu melkein niin kuin olisin halvautunut, kun en pysty liikuttamaan kuin käsiä, koska kaikki yritykset kääntyä ja päästä sängystä pois sattuu ihan kamalasti. Vessahätä olis ja ei vaan voi liikahtaakaan, jippii!
Niin, h-hetki tosiaankin lähestyy. Eilen ja tänään oon pessyt vauvanvaatteita ja tällä viikolla pitäis kai sairaalakassikin laittaa valmiiksi. Toivon kuitenkin, että h-hetkeen menisi vielä ainakin pari viikkoa, olis niin paljon tekemistä enkä ole äitiyspakkaustakaan vielä saanut. Tänään soitin Kelaan, kun olisihan sen pakkauksen jo pitänyt tulla, mutta sanoivat vaan että kyllä se varmaan kohta. Sen päätöksen pakkauksen myöntämisestä sain pari viikkoa sitten mutta itse paketista ei ole kuulunut pihaustakaan, vaikka siinä päätöksessä se luvataan kahden viikon kuluessa toimittaa. Höh!
Tuo SIMBUCCAN kirjoitus seksin seurauksista pisti ajattelemaan, että ihan hyvä varmaan, että mun pelokas mies on kieltäytynyt yhdynnästä 1.3. asti! Meillä siis on ollut lääkärin kehotuksesta seksikielto viime perjantaihin asti, mutta nyt kun ollaan jo näin pitkällä (rv 36+), niin ei enää kuulemma haittaa vaikka vauva syntyis. Mun mies oli silti ihan kauhuissaan ajatuksesta, että meille tulis keskonen seksin päätteeksi. Voin vaan kuvitella missä paniikissa se olis jos mä alkasin seksin jälkeen valuun verta ja pitäs lähtee sairaalaan. En jaksa edes kuvitella sitä itsesyytöksien määrää missä se kieriskelis! Mun mies on vähän herkkähermonen tollasissa jutuissa, oon varautunut siihenkin että se tulee pahoinvoivaksi kesken synnytyksen ja mä joudun poistaan sen käytävän puolelle. Vaan ehkä siltäkin löytyy synnytyksessä niitä sisäisiä voimavaroja mitä meistä äideistä kuulemma löytyy! ;)
Kello soi viiden tunnin päästä, pitäisköhän mennä nukkumaan? Vaikka itse ei tarvi minnekään mennä, niin arkisin on silti pakko herätä aikaisin, kun tytär menee kahdeksaksi kouluun. Ei vaan nukuta yhtään, mutta kai sitä on pakko mennä koittamaan mitä tästäkin yöstä tulee...
Alkaa monilla olla synnytys lahella... Jannittaa jo etta kuka meista mahtaa olla ensimmainen :) Onneksi viikkoja on kasassa jo ' turvallinen' maara!
Mullakin oli laakari eilen, ja tasta lahtien siis kerran viikossa. Eipa siella mitaan uutta. Kaikki masussa hyvin. Vauvasta saatiin taas tosi kiva profiilikuva :) Ensi viikolla sitten painoarvio. Verenpaineet tosin alhaiset, niin etta pyorryttaa aika usein.. Se onkin sitten sen alhaisen verenpaineen ainoa haittapuoli. Mulla ei muuten mene raskaus yli kuin korkeintaan muutaman paivan. Laakarini sanoi etta jos ei ole tullut la:n mennessa, niin kaynnistetaan pari viimeistaan pari paivaa sen jalkeen. Jostain syysta ei tykkaa paastaa yli.. Sopii minulle paremmin kuin hyvin :)
Muuten ei uutta omaan napaan. Kadet alkaa tuntua entista lyhyemmilta, ja muutenkin olo on aika kompelo. RASKAUSARPIA ei ole ainakaan viela ilmaantunut minnekaan, joten toivotaan etta selvitaan saikahdyksella. Tosin niitahan voi ilmaantua missa vaiheessa vain.
LIIKUNNASTA kysymysta. Harrastaako monet viela ja mita? Itse kayn salilla vaappumassa viela n 4 x viikossa, mutta ei todellakaan mitaan hikitreeneja... Kavelya, kuntopyoraa ja painoja. Hyvalta tuntuu, ainakin viela.
Browniette 35+5
Sain vihdoinkin nukuttua jonkin verran yöllä. Saunoin illalla ja se näköjään auttoi selkäkipuun. Sit vielä laitoin lämpimän kauratyynyn yöksi selälle, niin kipu hellitti jonkin verran. Huomaa kyllä kuinka " virkeä" olin aamulla, kun on saanut unta palloon...
Eilen olimme tutustumassa sairaalaan. Aikaa meni reilu tunti. Vuodeosastolle siis vierihoito-osastolle (vai miksikä sitä nyt kutsutaan) ei päästy. Kerrottiin synnytyksen etenemisestä ja kivunlievityksistä jne. Selkä kyllä rupes tietenkin vaivaamaan istumisesta ja oli tuskaa. Yritin olla niin ettei kukaan huomaisi, mutta mitenkäs istut tuolilla, kun selkää särkee pirusti eikä mikään asento auta. Meinasinkin kysyäm, että saisko niitä rakkulajuttuja nyt jo selkään, että kipu loppuis ;)
Tänään olisi sitten synnytysvalmennus.
Tänä aamuna työmatkalla meinasin oksentaa. En ymmärrä mistä moinen huono olo tuli ja piti oikein kaivaa pussi esiin, jos tulisi jotain. En kuitenkaan oksentanut. Onko teillä muilla ollut huonoa oloa täs loppuvaiheessa? MIetin, että onko tämä normaalia, että tulee välillä huono olo vai onko mahd. tulossa oksennustauti. Sitä on kuulemma nyt liikkeellä...
Tinttu81
rv 33+5
Mukavaa tiistaiaamua muillekin suurivatsaisille! Olen kamalan flunssa kourissa pyörinyt nyt kolmatta päivää ja alkaa tympiä ihan täysillä. Niistäminen ja yskiminin yhdistettynä noihin liitoskipuihin takaa kyllä sen, että öisin en nuku juuri lainkaan. Tilasin netistä sellaisen riipputuolin ja odottelen sitä tänään saapuvaksi. Jospa siinä saisi nukuttuakin kun voi olla puoliksi istuvassa asennossa. Esikoisen vauva-aikana yhdellä tutulla oli sellainen ja siinä oli ihan superhyvä imettää ja köllötellä vauvan kanssa, joten päätin hemmotella itseäni ja helpottaa yövalvomisia ostamalla itsellekin sellaisen.
Mulla on tänään taas neuvola kun viimeksi oli verenpaine hiukan kohonnut, niin nyt tarkkailevat sitten kerran viikossa. Samoin hemppa oli pudonnut 105:een, vaikka Obsidania olen kerran päivässä napsinut. Nyt sain ohjeen ottaa kaksi tabua, vaikka jo se yksi pisti mahan mukavasti sekaisin. Päätin sitten ostaa kamalanmakuista Kräuterblutsaftia, mutta ostinkin vahingossa ihan yhtä pahaa Floravitalia (rautajuomaa oli onneksi sekin). Mulla ei aivot toimi nykyään yhtään, teen just tollasia ihan ihme mokia. Yksi päivä tuli melkein itku kaupassa, kun en osannut valita mitä pesuainetta ostan. Mies tuli ihmettelemään kun tönötin alahuuli pitkällä pyykkipulverihyllyn edessä varmaan vartin ja sain soperrettua että " valitse sä, kun mä en osaa" . Että näin.
RASKAUSARPIA ei ainakaan kamalasti ole uusia tullut (vanhojakin ihan tarpeeksi) - tosin esikoisestakin vatsa " repesi" vasta ihan viime metreillä, ehkä jollain viikolla 37... Olen ahkerasti rasvaillut ensin BodyShopin kaakaovoilla ja nyt eilen hain apteekista Vichyn raskausarpivoidetta, joka vaikutti tosi hyvältä - tuntui kuin olisi nuo vanhatkin heti hiukan vaalenneet ;-) No, taitaa olla mielikuvituksen ansiota näin yhden päivän jälkeen...
SUPISTUKSIA ei ole ollut ja kohdunsuun tilanne on katsottu viimeksi viikolla 18, joten ei aavistustakaan missä nyt mennään.
Mutta nyt nautin vielä hetken yksinäisyydestä - mies lähti viemään esikkoa päiväkotiin ja tulee kohta. Me täällä tuijotellaan päivät toisiamme, kun mieskin on työttömänä/opiskelee kotona. Se varmaan saa jotain kolmivuorotöitä just kun vauva syntyy - nyt kun olen tottunut tähän ympärivuorokautiseen palveluun täällä kotona ;-)
Mukavaa alkuviikkoa kaikille
toivottelevat Anna ja vatsan asukas rv 35+6
Hei.
Ajattelinpa laittaa pikaiset neuvolakuulumiset tältä aamulta. Kipaisin pirtsakassa pakkassäässä (-25 C) neuvolaan ja vaatetta olikin sitten tilanteen mukaisesti riittävästi päällä. Eli meni riisumiseen/pukemiseen ylimääräinen vartti käynnistä.
Verenpaine on nyt tasoittunut, alapaine on siellä 85-90 eli ei mitään kamalaa. Painoa oli tullut + 700 gr, onneksi viime kerralla oli vähän tippunut niin heilahtelua on nyt sitten molempiin suuntiin. Yhteensä on painoa nyt tullut jo 12 kg. Seuraavaksi menenkin ensi viikolla taas äitipolille, jossa sitten varmaan tehdään jo synnytystapa -arviointi.
Meillä on lisäksi lauantaina " synnytysvalmennus" eli luento sairaalan auditoriossa ja videon katsontaa...
Aika on mennyt vauvan vaatteita pestessä ja siivotessa. On se vaan kivaa tämä kotona oleminen pitkästä aikaa..
Projekti06 + väiski (rv 33+ 3)
Täällä on nukuttu taas vaatimattomat 10h yöunet, herätty klo. 8.30 ja jo klo. 9.30 olin täysin valmis pidemmille päikkäreille. Täytyy vaan yrittää sinnitellä hereillä, luonto ei anna periksi nukkua koko päivää... Onko kenelläkään muulla ollut tällaista ongelmaa? Mikähän poppaskonsti voisi auttaa? Rautaa syön jo, ja hb on ollut himpan yli 120 joten siitä ei pitäisi johtua. Tätä on nyt jatkunut muutama päivä - alkaa jo muistuttaa alkuraskautta jolloin nukuin helposti kolmetkin pitkät päikkärit päivässä + tietysti yöni makiasti... Ei tietysti pitäisi valittaa kun ylipäätään saa nukuttua, mutta on tämäkin nyt omanlaisensa ongelma...
Browniette kyseli LIIKUNNASTA - minä käyn äitiysjoogassa kerran tai pari viikossa, ja lisäksi yritän " ulkoiluttaa miestä" kävelyn merkeissä lähes joka ilta. Valitettavasti miehellä on vaan ollut paljon töitä viimeaikoina, eivätkä nuo pakkasetkaan kauheasti houkuta ulos... Mihinkään salille tai aerobiseen jumppaan en kyllä enää lähtisi vaikka maksettaisiin - ei vaan huumori riitä... Olen vähän haaveillut aloittavani uimisen näin loppuraskaudesta (yksi kaveri lähes asui altaassa loppuraskaudesta koska se oli ainoa paikka missä ei särkenyt vaikka miten riehui), mutta saas nähdä kuinka käy. Ainakin pitäisi sitten ostaa uusi uimapuku...
RASKAUSARPIA minulle ei vielä ole ilmaantunut, mutta meidän suvussa ei taida olla sellaisiin taipumustakaan. Jos vaikka selviäisi ilman (*kop kop*). MASUNYMPÄRYS on kasvanut aika hurjasti - pari viikkoa sitten se oli tasan 100cm, nyt jo 105. Viikonloppuna serkkuni arvioi ettei se enää voi tuosta paljoa kasvaa, mutta kyllä se taitaa voida... Aikaa on kuitenkin jäljellä vielä vaikka kuinka ja paljon...
Anna kertoi etteivät aivot enää toimi ihan normaalisti - samaa on havaittu täälläkin. Olen niiiiin tuskaisen hidas kaikissa toimissani, ettei ole tosikaan. Ehkä se johtuu myös väsymyksestä, mutta tuntuu että alan taantua idiootin tasolle. Kaikki käytännön elämä on vähän keskimääräistä vaikeampaa, enkä saa aikaiseksi juuri mitään. Niinkin rasittava toimenpide kuin mummille soittaminen jäi sitten tekemättä, kun ensin en muka kolmeen päivään " ehtinyt" ja sitten se olikin jo myöhäistä kun asia meni ohi... Onneksi perhevalmennuksessa sanottiin, että se on ihan normaalia. Ehdin jo pelätä että tämä on pysyvää ja vauva saa synnyttyään hoitaa minua... ;)
Toukalle tuntuu kuuluvan hyvää - ainakin masussa on ollut melkoinen meno päällä eilisestä lähtien. Hän on makoillut poikki- ja viistotilassa, ja nyt tuntuu olevan asennon vaihto mielessä - epäselvää vaan on mihin suuntaan kääntyisi! Yritän kamalasti tsempata häntä kääntymään pää alaspäin, mutta aamulla ainakin tuntui että pää olisi nousemassa eikä laskemassa... Huoh. Ehtiihän tuo vielä tuolla kääntymään monet kerrat, mutta kyllähän sitä toivoisi että kaveri asettuisi rt ja pysyisi siellä... Olen ehkä niin nuori ja kokematon ettei minua perätilasynnytys yhtään pelota (siis ainakaan vielä), mutta sen sijaan vaivaa varmaankin täysin typerä huoli siitä ettei synnytystavan arviointia tajuta tehdä riittävän ajoissa. Ilman mitään varsinaista syytä olen melko varma siitä että Toukka syntyy etuajassa, ja meillä on viimeinen neuvolalääkärikäyntikin " vasta" viikolla 36. Entäs jos se sitä ennen alkaa punkea maailmaan perä tahi kylki edellä? Järki sanoo että sitten leikataan ja homma hoituu sillä, mutta jotenkin tämä nyt kalvaa...
Jaahas. Tässähän alkaa kohta tulla kiire sinne joogaan. Vauhti sen kun hidastuu... Ei kai siis muuta kuin tsemppiä päivään!
Suhni ja Toukka, 32+4
[color=crimson]Laiska kun olen, en jaksanut viikonlopun pinoa lukea, kovin oli pitkäkin :) Me siis kyläiltiin molempien kotona ja viikonloppu menikin sitten herkutellessa... Pitäs vähän rajoittaa, kun liikkumiset jääneet aika vähälle.
TURVAKAUKALOSTA taisi caddie kysellä ja me ostettiin Britaxin Baby safe plus. Täytyy laittaa eteen, kun meidän volkkarissa ei riittänyt takapenkin turvavyö kiinnittämiseen. Eli kannattaa kokeilla autoon, jos vaan mahdollista!!!
RISTIÄISISTÄ eli onkos täällä muita, jotka ei aio kastaa lastaan kirkon jäseneksi? Minä kun en kuulu kirkkoon, niin meidän vauvaa ei sitten kasteta. Haluaisin kuitenkin jotenkin juhlistaa pienen elämän alkua ja olen miettinyt, josko vaikka keväällä sitten istuttaisi minun lapsuuden kodin pihalle pienen puun/pensaan ja olis kakkukahvit yms. " Kummit" halutaan lapselle kuitenkin. Nimellä varmaan aletaan puhuttelemaan heti, jos siltä tuntuu. Vinkkejä kaivataan!
Pelottavalta kuulosti tuo SIMBUCAN kertomus! Meillä mies oli jossain vaiheessa aika arkana seksin suhteen, olen käynyt nyt parin viikon välein lääkärissä, kun kohdunkaula pehmentynyt ja lääkäri ei määrännyt seksikieltoa. Olen ajatellut, että nautiskella nyt vielä seksielämästä, kun voi hetki mennä synnytyksen jälkeen, ennen kuin on taas mielessä... ;) mies vaan sanoi, että lapsen pää tuntuu häijysti tuolla alhaalla...
Mittasin eilen masunympäryksen ja sellaiset 110cm. Hyvin tämän kans on vielä pärjännyt, kun on tilaa vielä tuossa kylkiluiden alla eikä ole ihan rintalastassa kiinni. Kun ei ylensyö, niin olo ei ole tukala! Sf taisi olla neuvolassa viime to 31cm, eli yläkäyrällä. Painoa tullut n. 7kg yhteensä. Raskausarpia ei ole vielä, muuta kuin umppariarpi vähän rumentunut...
Ai niin, tulipa sitten eilen soitettua synnärille, kun oksensin iltapäivällä. Arvasin kyllä, että syynä oli RAUTATABLETTI, jonka otin päivällä, mutta halusin varmistaa, ettei sitten tarvi itseään syytellä, jos jotain tulee. Ei sitten vissiin mulle sopinut tuo Retafer, kun oksentamaan laittoi. Eivät kyllä edes neuvolasta vielä määränneet, mutta kun olo ollut niin väsynyt. No, jääpä ainakin toistaiseksi nuo tabut syömättä.
Täällä kun on vielä pakkasta ihan mukavasti, niin tyhjensin pakastimen parvekkeelle ja laitoin sulamaan. Tuleepahan sekin tehtyä, niin ei tarvi sitten kesällä mietiskellä, että mitenköhän senkin toteuttais. Tänään ohjelmassa vielä leipoimista ja ruuan laittoa. Noopeasti mennyt sairasloma-aika, kohta alkaa virallinen äippäloma!
~cadavera&muru~ rv33+2
Juu että ÄIPPÄLOMAKIN sitten alkoi (laitoin siitä ja järjettömältä tuntuvista tunnelmistani eri aloituksen joten käykää kommentoimassa).
" Kauheeta" kun ei ole töissä ehtinyt ja kotona päässyt pitkään aikaan nettiin, nyt onneksi lopulta yhteys toimii.
VATSANYMPÄRYS täällä 105 cm - hirveet lukemat! :)
Sukkien ja sukkahousujen ja kenkien pukeminen on hankalaa! Ja alkkarit ja sukkahousut rullautuu koko ajan mahan alle ja valuu mikä on ärsyttävää!
Ylihuomenna on lääkärineuvola, saa nähdä mitä siellä sanotaan. Miten mä saan siellä edes puettua takaisin vaatteet (sukat, sukkahousut jne. lämpimät varustukset) päälle, kun ei siellä ole kun se pieni tuoli jolla istua ja pukeminen on niin hankalaa...
SEKSISTÄ ollut joillain ongelmaa, mä oon kanssa huomannut että sen jälkeen tulee helposti supistuksia jotka voi kestää vaikka koko päivän -ei sentään varsinaisen kivuliaita kuitenkaan, mutta häiritseehän ne vähän.
No, ehkä tuo ei enää tässä vaiheessa kovin vaarallista kun ei kummempaa vaivaa.
Edelliset synnytykset taitaa olla molemmat lopulta käynnistyneetkin nimenomaan seksin jälkeen :) (täysaikaisina).
Sairaalakassia en oo vielä pakannut, pitäs kai jossain vaiheessa, pelkään että lopullinen muutto nyt viikonloppuna voi rasittaa aika lailla...
Hermostuttaa taas koko synnytys ja kaikki... käytiin sairaalaan tutustumassa mutta olin niin hermostunut etten oikeen saanut siitä hirveesti irti.
Painoa oli neuvolan vaakan mukaan tullut 2kg, mutta koti vaakan mukaan vain kilo. Neuvolassa käytiin kyllä eri vaakalla kuin yleenäs, joten senkin takia voi heittää. Turvotusta on jo ++ verran eli ihan " pullukka olo" on jo.Pissa oli puhdas ja RR 120/70. Hb ei otettu kun viime viikolla katottiin. Sf oli 35cm ja sykkeet 150-155. Täti sanoi pään olevan jo niin alhaalla että voi olla ettei ensi viikon käynille tarvitse mennä vaan vaihtuu kotikäyntiin:) No toivotaan niin.
Viikonloppuna on vauva kovasti kaivertanut itseään alaspäin, siltä se on tuntunut. Painetta niin etu- kuin takapuolellakin. Takapuolessa on ollut samanlaista tuntemusta kuin esikoisen synnytyksessä kun vauva avasi itselleen tietä. Kovasti haluasin lääkäriin päästä niin tietäisi mikä on tilanne. Peppukin on jo navan kohdalla eli tosi alhaalla on jo menossa. Muutamana päivänä on hieman supistellut ja sitäkin enemmän ollut sellaisia jänniä tuntemuksia jossain kohdunsuun tietämillä (tai ainakin siltä on tuntunut). Viimeksi supistukset tulivat kipeiksi vasta kun oli jo 3cm auki ja vauva syntyi siitä 5h kuluttua. (yhteensä kesti 8h). Toinen kuulemma syntyisi puolet siitä mitä esikoinen... Tiedättekö pitääkö paikkansa? Sunnuntaina on esikoisen " synttäripäivä (rv37+4)" saa nähdä tuleeko aiemmin vai myöhemmin.
-Santtu 36+6
[color=teal] Vaikuttaa siltä, että monella rupee olemaan synnytys jo ihan käsillä! Mulla ei ole tuntemuksia mihinkään suuntaan, joten eiköhän tässä mennä ihan reilusti maaliskuun puolelle, ennen kuin syntyy. Torstaina on lääkäri, joten sitten saa varmaan jotain tietoa alapään tilanteesta. Arvioikohan lääkäri painoa ollenkaan...?
Meillä on vielä turvakaukalo ostamatta. Ensi viikolla pitäisi käydä ostamassa. Vielä ei olla ihan varmoja, mikä ostetaan... Minkä merkkisiä turvakaukaloita muilla on?
Vauvan vaattetkin on vielä pesemättä, ensi viikolla varmaan aloittelen senkin projektin. Kasaamista vailla on vielä yksi lipasto, hoitopöytä ja pinnasänky...
NapNap rv35+6 [/color]
Meillä on jo turvakaukalo hankittu. Ostettiin Akta Gragon se jalustallinen malli. Nyt en tietystikään enää muista, kuka mainitsi, että turvakaukalo pitää laittaa eteen, kun takaturvavyö ei riitä volkkaris? Millanen auto teillä on tarkemmin? Meillä on v.2002 farmari golf. Ei oll avielä testattu, että saadaanko kaukalo kiinni, siis riittääkö turvavyö. Oletan että riittää, mutta silti rupes vaivaamaan...
Pesin osan vauvan vaatteista ja sänkytekstiileistö viikonloppuna. Eilen sitten silittelinkin ne. Taitaa jäädä tuo silittäminen viimeiseen kertaan. Sen verran laiska olen ja silittäminen kun ei mitään herkkua ole. Ompahan nyt sitten tehty kunnolla ja pitäis olla hyvä iholle. Oli niin ihana täyttää laatikoita pikkuisen vaatteilla ja tarvikkeilla.Nyt kaikki rupee tuntumaan konkreettisemmalta, kun ei tavarat ole enää vaan laatikoissa. Vielä pitää toinen koneellinen vaatteita pestä ja laittaa paikoilleen.
Sairaalakassia en oo pakannu vielä. Kai sekin pitäisi tehdä varmuuden vuoksi. Ens maanantaina on viimeinen työpäivä. Ehkä site ku loma alkaa, niin pakkaan laukun valmiiksi. Eipä sinne loppujen lopulta paljoa tavaraa tuu, mutta kuitenkin... Pakkaan mukaan myös omia vaatteita varmuuden vuoksi. On se kuitenkin kotoisempaa olla omissa vaatteissa synnytyksen jälkeen kuin niissä sairaalan ihanissa vaatteissa ;)
Ja taas töiden pariin... :)
Tinttu81
Ja terveisiä töistä... Mulla on vasta kahden viikon päästä viimeinen työpäivä, tuntuu siltä että kaikki muut jo lomailevat täyttä päätä. Epistä ;) No, seinille mä varmaan siellä kotona hyppisin kuitenkin, toisaalta taas tuntuu siltä että pää on niin hatara, että ei musta paljoa täälläkään oo iloa.
TURVAKAUKALOSTA. Me onneksi testattiin ennen ostoa, taisin siitä jo täälläkin aikaisemmin sanoa, että suosittelen lämpimästi testaamista ennen ostoa, meillä on Focus jossa kans on lyhkäiset takapenkkivyöt. Välillä suunniteltiin että pidennetään vyöt suosiolla, kun saatiin kaikki mahdolliset mallit testata läpi. Acta Gracon AutoBaby jalustalla oli sitten se, mihin loppuviimein päädyttiin, ja se on kyllä tuntunut kätevältä, kun ei tarvii vöiden kanssa pelata joka kerta, vaan vyöt laitetaan kerran paikalleen ja ne saa sitten olla jalustassa kiinni, kaukalo lähtee vaan mukaan. Tällä äipällä ei todennäköisesti hermot riittäisi niiden vöiden kanssa pelaamiseen, vaikka kai siihenkin nopeasti oppisi.
Vauva on keksinyt tykkäävänsä hieronnasta/kovasta silittelystä. Aina aika ajoin se tuo jonkun ruumiinosan (pepun tai jalan) tohon ylävatsalle ja kun sitten rupean silittämään, en saakaan lopettaa heti, vaan saan vaativan potkun ja vauva änkeää niin ulos kuin ikinä mahdollista, jos pidän taukoa. Siinä ei sitten auta kuin silitellä - taitaa olla äitiinsä tullut ;) Hikka vauvalla on vähintäänkin päivittäin, yleensä useammankin kerran päivässä. Se tuntuu itsestä vähän kurjalta, kun ei oo keinoja helpottaa toisen oloa.
Muut tunnutte olevan jo ihan lähtökuopissa synnärille. Olisi kiva, jos ainakin joku viitsisi tehdä listaa SAIRAALAKASSIN sisällöstä :) Ei tarvitsisi sitten niin omaa päätä vaivata. Imetysliivejä ajattelin teidän inspiroimananne käydä sieltä Taikapilvestä keskiviikkona katselemassa, se toppi vaikuttaa kivalta. Nyt on ajoittain sellaisia öitä, että peitto on auttamatta märkänä, voi vaan kuvitella mitä se sitten mahtaa olla vauvan synnyttyä.
Nyt taas jatkamaan ahkeraa työntekoa... :)
-melkein hännänhuippu Aranja ja pikku-Ukko 32+5-
Tinttukin on vielä töissä! :) Ja ei huolta, siihen ActaGracoon taatusti riittää vyöt.
-Aranja-
Laitoin juuri esikon päikkäreille (huutelee kovasti äitiä tuolta huoneestaan, joten häätypi käyä kattoon mikä hätänä) ja tee veden kiehumaan.
do dii, vähän teetä ja pullaa ettei vaan pääse paino laskemaan ;)
Käytiin pikku kävelyllä koiran ja pojan kanssa, kiva ku on pakkanen hieman hellittäny, vaan nytte sitte on semmonen tuuli, että ihan on yhtä jäässä naama ku että ois 20+ pakkasta. hyrrr..
RISTIÄISISTÄ on ollu puhetta. Ei kait tää nyt enää niin aikanen ajankohta oo niitä miettiä/suunnitella. Meillä päivä päätetty jo kuukausia sitten, reippaasti ennen raskauden puoliväliä, että mun äippä on saanu lomat varattua ajoissa. Mun vanhemmat ku tulee toiselta puolen suomea, niin pitää kaikkia aina suunnitella hyvissä ajoin. =D
Masunympäryksen mieki ekakertaa just mittasin, ja korkeimmasta kohasta sain komiat 114cm =D Kuinkahan isoksi mahtaa kasvaa. Viime käynnilla, viikko sitten lääkäri mittas sf-mitaksi 30,5cm. Se ei kuitenkaan oo mitenkään älyttömän paljon, puol senttiä enemmän kuiten ku esikoiselta samoilla viikoilla.
JOku, oli menossa ristiäisten yhteyessä naimisiin. Hurjasti onnea myös täältä!!!! Itekki vielä suht tuore rouva. :)
Me ollaanki miehen kanssa leikitelty ajatuksella että meiän tosikoinen on saanu alkunsa hääyönä ;) Vaikka oikeasti todennäköisin hedelmöittymis aika la.n perustella on meidän häitä edeltävä päivä =) Mutta eihän sitä koskaan tiiä.. :)
Mie aattelin ens viikolla alottaa ihan viimeistään vauvatavaroiden laiton, ja makkarin raivaamisen, että kaikki tarpeellinen saadaan mahtumaan. Sängyt ja hoitopöydät kyllä saa vielä varastossa ootella, on niin lähellä, että ukko kyllä kerkiää ne hakee sisälle vaikka ku ollaan laitoksella :) On muutenki tarpeeksi ahasta täällä.
Vai rupiaa meillä kohta ensimmäiset jakautumaan, kuullostaa vähän siltä. :) Täällä kyllä ollaan tukevasti kasassa, mutta näillä 33+ viikoilla on kyllä syytä vielä ollakki. KAulakanava on vielä kokonaisuudessaan tallella vaikkakin pehmyt ja kohdunsuu tiukasti kiinni. Vaavi on ollut rv 25 lähtien visusti raivotarjonnassa, joten luultavasti siellä pysyykin, Kovasti paukkuttelee päällänsä tonne alakertaan niin että tuntuu pebassa ja rakossa tosi inhalta aina välillä.
Nytte meiän poitu kuiten on ollu sen verta kauan jo hipihiljaa, että taidan mieki tästä vetäytyä tonne makkarin puolelle pikku unosille =)
hauskaa päivän jatkoa!
Mie ja muhku rv 33+5
kappaleena ilmeisesti vielä jonkin aikaa ja hyvä niin..
Vauva on vihdoin kääntynyt RAIVOTARJONTAAN jeee! Sitä oon eniten tuuletellu ettei tarvisi sen takia leikkaukseen joutua ja insuliinin käyttöni on hidastanu onneksi tosi hienosti vauvan kasvua saaden tänään painoarvion 2,4 kg kun 3 viikkoa sitten 2,1 kg. Eli juuri sen painoinen kun on hyväkin olla syntyessään jos loppuun saakka menee arviotu syntymäpaino olis 3,5 kg. Eli siis jos kaikki nyt jatkuu hyvänä niin saan synnyttää alateitse mitä halusinkin, koska vauva joutuu kuitenkin teholle ainakin vuorokaudeksi sokeriseurantaan niin pääsen minäkin helpommin katsomaan häntä kun ei ole leikattu mua. Tästä siis johtuu mun suuri iloni mahdollisuudesta alatiesynnytykseen! Kaikki muutenkin mallillaan siis paineet yms. Jopa enään ei tarvitse niin tiukkapipoisesti pitää diettiä koska näillä viikoilla taa elimistön oma insuliinin tuotanto paranee ; ))))))
Oon oikeesti niin onnellinen näistä uutisista. Ja tässä taas nähtiin että vaikka kolmatta kertaa oon asialla niin en ole huomannu vauvan kääntymistä ja herkän kipukynnyksen kun omaan niin myöskään supistukset eivät ole aukasseet paikkoja tms. Kohdunkaulaa siis jäljellä ruhtinaalliset 2,5 cm ja paikat kiinni. Pehmenny oli jo viimekäynnillä.
Nyt siis voin olettaa myös imetyksen onnistuvan paremmin kun en joudu (toivottavasti) sektioon. Kävin myös lastenteholla tutustumassa ja ihanalta osasto näytti. Henkilökunnalla ei valitettavasti ollu aikaa keskustella mun kans mutta vielä ehtii jos tarvii. Joudun nyt kuitenkin käymään polilla viikottain loppuraskauden ajan. Lapsivettä ainoastaa oli kuulemma niukasti mutta riittävästi vielä ja vauvan pää asettunu hyvin.
Että sellaista tälläkertaa.
Muuta uutta kerrottavaa ei olekaan. Paitsi että närästys hieman rauhoittunu kun tuo vauva menny vähän alemmas. Mutta alapään vihlomiset ovat sitäkin karmeempia. Mutta enään ei oo kuin 5,5 viikkoa laskettuun ja luultavasti tämä kaveri syntyy ihan aikanaan eikä odotuta mikäli vanhat merkit paikkaansa pitää.
Palailen taas huomenissa pinoon.
En kyllä millään malttaisi olla enää töissä, mutta eipä sitä kauaa enää kestä. Tosin varmaan käy juuri niin kuin Arjanja kertoi, että seinille hypitään. No, aika näyttää, miten aika kuluu ja millainen olotila loppua kohden on, että jaksaisko sitä ylipäätänsä tehdä mitään... ;)
Tuosta turvakaukalosta vielä. Valittiin se jalustallinen malli juuri sen vuoksi, että ei tartte joka kerta " takuta" turvavöiden kanssa. Mies oli sitä mieltä, että mukavuudesta ja helppoudesta hän haluaa maksaa vähä enemään. Eiköhän ne vyöt siihen jalustaan pisaa. Sitä kaukaloahan voi käyttää myös ilman jalustaa, mikä on tosi hyvä, jos tarvii lähteä johonkin ja jalusta onkin toisessa autossa. Nyt vain pikkuista odottamaan. :)
on meilläkin se sama jalustallinen malli mikä tuntuu olevan tosi monella. Meillä myös Golf ja hyvin saatiin kiinnitettyä takapenkille, kun kokeiltiin. Tänään tein taas " pieniä" hankintoja vauvaa varten ja yli 100¿ meni rahaa. Ostin pinnasänkyyn suojat, rintapumpun (enhän edes tiedä tarviiko sitä, mutta nyt sain siltä osin ainakin mielenrauhan..) ja Anitan imetysliivit, oli vanhoja malleja puoleen hintaan eli maksoivat 23,50¿ ja isoja kokoja oli hyvin jäljellä. Anoppikin oli tehnyt vauvalle fleece-peiton nalle-puh kuosilla ja toi jos jonkinlaista peittoa ja vauvan tyynyä ja lakanoita.
Olin tänään kasvohoidossa ja laitatin kulmat ja ripset. Ei kylläkään ollut kovin rentouttava käynti, alaselkä oli loppuajasta ihan tulessa eikä hyvää asentoa löytynyt millään. Vielä täytyy kampaajalla käydä.
Menin kävellen kosmetologille ja kaaduin matkalla. Liukkaassa alamäessä tennarit luiskahti alta. Onneksi pyllähdin aika pehmeästi vasemmalle kyljelle ja käden päälle. Ei sattunut, mutta säikähdin kyllä! Ainakin vauva jatkoi myllerrystään eikä tullut suppareita eikä mitään, joten selvittiin säikähdyksellä! Täytyy alkaa olla vähän varovaisempi. Meidän poitsu on kyllä varsinainen ikiliikkuja, jatkuva myllerrys käy masussa, saa nähdä jatkuuko sama syntymän jälkeen=)
Huomenna taas neuvola, eipä taida olla tapahtunut oikein mitään, reilussa viikossa. Ensi viikolla eka perhevalmennus ja sitä seuraavalla viikolla tutustuminen sairaalaan. Sitten vauva voisi jo syntyä...
Sport75 rv 36+2
Mä täällä kotona pompin kohta seinillä kun meijän tiskikone temppuilee. Tunnin verran oon sen kanssa tapellu. Ei siinä muuten mitään mut kun tota tiskiä on tossa jos jonkin verran ja meijän keittiön hana ei edelleenkään ole käytössä. Vessan pienessä lavuaarissa kun ei huvita isoja kattiloita tiskata. Voi PERKELE!
Seksistä ollu puhetta. Meillä esikoista odottaessa mies ei halunnu seksiä enää lopussa kun vauva alkoi jo olla niin " todellinen" . Nyt ei enää ajattele niin. Vaikea vaan löytää sellainen asento jossa ei sattuisi.
Mulle tuli nyt sitten se aika sieltä Porvoosta. Eli torstaina puoli yhdeksäksi pitäisi itsensä sinne kammeta. Eka labra ja sitten äitipolin puolelle. Mukavaa saada vähän tilannetietoja. Esikoisenkin synnytys kun käynnistyi ilman mitään ennakointia. Uskon että aikalähelle laskettua menee. Nyt ainakin tuntuu olevan vielä sen verran korkealla että on kylkiluut koetuksella.
Nyt on taas masussa kova jumppa käynnissä. Eipähän tarvii olla huolissaan liikkeistä.
Lyytikille onnittelut hyvistä uutisista! Ja onnittelut naimisiin meni päätöksestä (anteeksi etten muista nyt nimimerkkiä). Niin ja Simbucalle jaksamista loppuun asti, kyllä taisi vähän säikäyttää.
Nyt meen taas tappelemaan ton tiskikoneen kanssa!
Kati (rv 36+2 ja 26 päivää jäljellä)
Kannattaa käydä lasketuttamassa veroprosentti, koska kun jäät äitiyslomalle, veroprosentti monesti nousee, sieltä jää jotain vähennysjuttuja pois! Jos veroprosenttisi on kovin pieni, saattaa käydä niin, että tulee kovat mätkyt!