Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Valtion virastoissa työaika ja lomat on ihan eriluokkaa kuin muualla

Vierailija
15.09.2015 |

Kaverini on valtion virastossa töissä ja heidän työaika on 7h 15 min. Siihen kuuluu 1 tunnin palkallinen ruokatauko. Lomaa vuodessa 38 pvää.

Itse myös toimistotöissä, mutta yksityisellä. Työaika on 8 h, mutta siitä vähennetään 30 min ruokatauko. Lomaa 30 pvää vuodessa.

Tuntuu että nyt hoitsut ym joutuu kärsimään kun virastoissa on päästy näin löysällä tyylillä.

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole kyllä kaikilla noin. 15 vuotta täytyy olla työelämässä ennen kuin saa sen 38 päivää lomaa. Muutoin se ojn 30 päivää. Työaika 7.15 ja 30 min palkaton ruokatauko. Valtiolla töissä.

Vierailija
2/51 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitsun (tai ainakin mun) työaika on 38h 15min /vk.

Ruokataukoa/-tuntia ei ole. Ruoka syödään siinä hoidettavien kanssa yhtáikaa miten keritään, joskus kylmänä.

Kahvitauko on kerran päivässä, jos ehtii. Ja sen kahvin joutuu itse tuomaan työpaikalle, työpaikan keittimellä sen saa keittää.

Ja se loma, ensin on 28 päivää, 10 palvelusvuoden jälkeen 30 päivää ja 15 vuoden jälkeen se 38 päivää.

Ja mitään työsuhde-etuja ei ole. Illanistujaiset yms pikkujoulut maksetaan omasta pussista ja tehdään omalla ajalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitko vielä kertoa, että missä virastossa on palkallinen tunnin ruokatauko JA 7h15min työaika. Tuo yhtälö ei nimittäin ihan täsmää. Täydet lomat saa 15 vuoden työkokemuksen jälkeen. Se on ollut korvausta matalammasta palkkatasosta. Nyt tuo palkkaero on kaventunut, joten ehkä noista lomista voisi tinkiä. 

t: kunnan työläinen, ennen valtiolla

Vierailija
4/51 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 10:16"]

Ruokataukoa/-tuntia ei ole. Ruoka syödään siinä hoidettavien kanssa yhtáikaa miten keritään, joskus kylmänä.

Kahvitauko on kerran päivässä, jos ehtii. Ja sen kahvin joutuu itse tuomaan työpaikalle, työpaikan keittimellä sen saa keittää.

Ja se loma, ensin on 28 päivää, 10 palvelusvuoden jälkeen 30 päivää ja 15 vuoden jälkeen se 38 päivää.

Ja mitään työsuhde-etuja ei ole. Illanistujaiset yms pikkujoulut maksetaan omasta pussista ja tehdään omalla ajalla.

[/quote]No näinhän se on valtiollakin. Ei meille kukaan kahveja kustanna. Te saatte sentään ilmaisen ruuan.

Vierailija
5/51 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin haluun virastoon, jossa työaika on 6h 15min niinkuin ap:n kaverilla. Itekin oon valtiolla, mutta työaika on se 7h 15min, lomat 30 päivää. Kerro missä on noin hyvät edut niin mä lähen virkamieskiertoon asap!

Vierailija
6/51 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kuten sanottu, hoitsut kärsii kun virastoissa löysäillään.

Vierailija
7/51 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 10:20"]

[/quote]No näinhän se on valtiollakin. Ei meille kukaan kahveja kustanna. Te saatte sentään ilmaisen ruuan.

[/quote]

Kyllä siitä ruoasta velotetaan verotusarvo.

Vierailija
8/51 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa. Kun on hyvät ajat, niin halveksitaan valtion virkamiehiä, ja kun on huonot ajat, niin kadehtitaan. Se 1 viikon ylimääräinen loma tulee 15 vuoden palveluksen jälkeen. Valtion ainoa bonari. No, siitä voisi kyllä luopua säästösyistä ilman suurta vahinkoa, eihän yksityiselläkään saa bonareita kun menee huonosti.

Vierailija
9/51 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomat on neuvoteltu joskus työnantajapuolen ja työntekijäpuolen välillä, että palkankorotuksen sijaan on ilmeisesti saatu lomaetuja. Kunnilla perinteisesti ei ole rahaa joten annetaan mieluummin vapaata. Katsokaapa mitä samasta työstä saa palkkaa kunnalla ja mitä yksityisellä.

Vierailija
10/51 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 10:13"]

No ei ole kyllä kaikilla noin. 15 vuotta täytyy olla työelämässä ennen kuin saa sen 38 päivää lomaa. Muutoin se ojn 30 päivää. Työaika 7.15 ja 30 min palkaton ruokatauko. Valtiolla töissä.

[/quote]

Tämä oikein, paitsi meillä valtion osakeyhtiössä on työaika 7.30 + 30min palkaton ruokatauko.

Pidemmillä lomilla kompensoidaan huonoa palkkaa. Itse en ole vielä 15v valtion palveluksesta tulevaa pitkää lomaa saavuttanut, mutta sen voin sanoa, että ystäväni voisivat luopua joka kk viikon palkasta ja silti saisivat enemmän käteen. Lähtökohtana siis sama koulutus, samantyyppinen työ, sama kokemus ja samat todelliset työtunnit (ei pysy kellään meillä tuossa mistä palkka maksetaan).

Vierailija
11/51 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 10:22"]

Mäkin haluun virastoon, jossa työaika on 6h 15min niinkuin ap:n kaverilla. Itekin oon valtiolla, mutta työaika on se 7h 15min, lomat 30 päivää. Kerro missä on noin hyvät edut niin mä lähen virkamieskiertoon asap!

[/quote]

Menet töihin klo 8 ja pääset klo 15.15 vai 15.45?

Valtio siis ei näköjään tunne yleisesti ottaen perinteistä 8-16 työaikaa vaan tunteja on vähemmän...

Vierailija
12/51 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 10:27"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 10:22"]

[/quote]

Menet töihin klo 8 ja pääset klo 15.15 vai 15.45?

Valtio siis ei näköjään tunne yleisesti ottaen perinteistä 8-16 työaikaa vaan tunteja on vähemmän...

[/quote]

Valtiolla ollaan töissä 8 - 16:15 eli olemme kyllä ihan perinteistä työaikaa tekeviä.

Vierailija
13/51 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen valtiolla töissä ja päivittäinen työaika on 7 h 15 min. Jos tulen kahdeksaksi töihin ja pidän puolen tunnin lounastauon niin voin lähteä 15.45. Mutta en ikinä pääse niin aikaisin, vaan aina vasta neljän jälkeen, yleensä viideltä. Yli 30 tunnin menevät ylityötunnit leikataan kahdesti vuodessa pois, heinäkuussa ja tammikuussa. Niistä ei saa rahaa ja vapaana niitä ei ehdi pitämään. Samaan tyyliin kuin yksityisellä.

Vierailija
14/51 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi noista lomista varaa tinkiä, kun ei ole oikein perusteita enää nykyaikana pidemmille lomille, palkkataso sama kuin muualla (työaika tosin on lyhyempi kuin yksityisellä, kun useimmat saavat lähteä kotiin heti työajan loputtua).

Vierailija
15/51 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kyllä ole aina sama palkkataso kuin yksityisellä. Ei ainakaan minulla!

Vierailija
16/51 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä yksityisellä, työaika 8-16, viikossa tunteja 40. Ruokatunti palkallinen eli oikeita työtunteja 7/pv. Saan lomaa täydet 30 vrk/v ja siihen päälle 12½ pekkaspäivää eli lomaa on yhteensä 42½ vrk/v. Siinä jää valtion porukka kauas jälkeen.

Valtiolla muuten ei ole palkallista ruokataukoa muilla kuin niillä, jotka ovat töissä esim. vankimelisairaalassa eivätkä pääse kesken työpäivän poistumaan töistä.

Vierailija
17/51 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 11:11"]

No ei kyllä ole aina sama palkkataso kuin yksityisellä. Ei ainakaan minulla!

[/quote]

No ei minullakaan! Kuten sanoin, ystäväni samalla taustalla ja työmäärällä voisivat luopua joka kuukausi viikon palkasta ja silti tienaisivat enemmän kuin minä. Itse arvostan niitä pitkiä lomia (joita minulla on nyt siis yksi viikko vuodessa enemmän kuin ystävilläni) niin paljon, että otan mieluummin pienemmän palkan. Mutta en halua joutua tällä palkalla luopumaan pidemmistä lomista, enkä varsinkaan siitä, että ne oikeasti pidemmät lomat ovat palkkio 15v palveluksistani valtiolle (joka alkaa olla pian täynnä). T.11

Vierailija
18/51 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 11:13"]

Olen töissä yksityisellä, työaika 8-16, viikossa tunteja 40. Ruokatunti palkallinen eli oikeita työtunteja 7/pv. Saan lomaa täydet 30 vrk/v ja siihen päälle 12½ pekkaspäivää eli lomaa on yhteensä 42½ vrk/v. Siinä jää valtion porukka kauas jälkeen.

Valtiolla muuten ei ole palkallista ruokataukoa muilla kuin niillä, jotka ovat töissä esim. vankimelisairaalassa eivätkä pääse kesken työpäivän poistumaan töistä.

[/quote]

No tämä kyllä osoittaa, että niistä pekkasista olisi jo varaa luopua!

Vierailija
19/51 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 11:13"]

[/quote]

42½ päivää lomaa?

Just. Ja kauhea ongelma on sitten tää vaan 38 päivän loma.

Vierailija
20/51 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 11:13"]Olen töissä yksityisellä, työaika 8-16, viikossa tunteja 40. Ruokatunti palkallinen eli oikeita työtunteja 7/pv. Saan lomaa täydet 30 vrk/v ja siihen päälle 12½ pekkaspäivää eli lomaa on yhteensä 42½ vrk/v. Siinä jää valtion porukka kauas jälkeen.

[/quote]
Lasketaanko sinulla lauantai lomapäiväksi vai ei?

Itselläni työaika 7,5t/ päivä + pakollinen ruokatunti. Vähintään 8 tuntia siis oltava työpaikalla. Lomapäiviä 30, lauantait lasketaan, ei pekkasia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kaksi