Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Valtion virastoissa työaika ja lomat on ihan eriluokkaa kuin muualla

Vierailija
15.09.2015 |

Kaverini on valtion virastossa töissä ja heidän työaika on 7h 15 min. Siihen kuuluu 1 tunnin palkallinen ruokatauko. Lomaa vuodessa 38 pvää.

Itse myös toimistotöissä, mutta yksityisellä. Työaika on 8 h, mutta siitä vähennetään 30 min ruokatauko. Lomaa 30 pvää vuodessa.

Tuntuu että nyt hoitsut ym joutuu kärsimään kun virastoissa on päästy näin löysällä tyylillä.

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi moni ei näytä tajuavan, että valtiolla ja kunnilla lauantaita EI lasketa lomiin, kun taas yksityisellä lasketaan. 30 päivän loma on siis valtiolla/kunnalla 6 viikkoa, kun yksityisellä se on vain 5 viikkoa! Samoin tuo 38 päivää on 7 viikkoa ja 3 päivää. Lomaa ei siis ole vain 8pv enemmän kuin yksityisellä, vaan 13 päivää enemmän

Suurimmalla osalla yksityisellä työskentelevistä ei ole myöskään mitään pekkasia, niitä taitaa olla enää harvoilla teollisuuden aloilla?

T. 7.5h/päivä, ruokatunti omaa aikaa siihen päälle, lomaa 5vkoa (25 arkipäivää) vuodessa.

Vierailija
22/51 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tuo 7 h 15 min pidä sisällä ruokataukoa, se pidetään tuon työajan päälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa ei kerrota aloja eikä TES:ejä. Niistä olisi helppo tarkistaa tuoki yksityinen ala 8-16 työaika ja palkallinen ruokatunti. En ole koskaan kuullut tuosta alasta.

Vierailija
24/51 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos valtion lomia leikataan, seuraavissa työ- ja virkaehtoneuvotteluissa leikkaus tulee kompensoida palkankorotuksina.

Työehtoja on tapana tarkastella kokonaisuutena, ei niin, että vain leikataan jostain kulmasta.

Itse diplomi-insinöörinä ansaitsen valtiolla 5100 €/kk ja yksityisellä palkkani olisi noin 7000 €/kk. Tätä kompensoi vähän (lue: vähän) pidemmät lomat.

Vierailija
25/51 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 11:59"]

Jos valtion lomia leikataan, seuraavissa työ- ja virkaehtoneuvotteluissa leikkaus tulee kompensoida palkankorotuksina.

Työehtoja on tapana tarkastella kokonaisuutena, ei niin, että vain leikataan jostain kulmasta.

Itse diplomi-insinöörinä ansaitsen valtiolla 5100 €/kk ja yksityisellä palkkani olisi noin 7000 €/kk. Tätä kompensoi vähän (lue: vähän) pidemmät lomat.

[/quote]

Minä valtion DI 14 vuoden työkokemuksella tienaan vain 4100€/kk! Yksityisellä puolella olevat saman alan ystäväni tienaavat noin 5500 (yksi johtotehtävissä oleva 6000). t.11

Vierailija
26/51 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut yksityisetkin firmat ovat luopuneet jo lauantailaskennasta lomissa, joten selkeämpää on sanoa, onko lomaa 5 vai 6 viikkoa (vai 7,5).

Vierailija
27/51 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 10:23"]

Hohhoijaa. Kun on hyvät ajat, niin halveksitaan valtion virkamiehiä, ja kun on huonot ajat, niin kadehtitaan. Se 1 viikon ylimääräinen loma tulee 15 vuoden palveluksen jälkeen. Valtion ainoa bonari. No, siitä voisi kyllä luopua säästösyistä ilman suurta vahinkoa, eihän yksityiselläkään saa bonareita kun menee huonosti.

[/quote]

Valtion keskipalkka päihittää jo yksityiset palkat ja vain arkipäivät kuluttavat valtion/kunnan lomapäiviä (yksityisellä myös lauantai kuluttaa). Lomapäiviä on siis kunnalla ja valtiolla aika paljon enemmän.

Vierailija
28/51 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota julkista vääristää varmaan se että hoitoalalla julkinen on paremmin palkattu? Yksikään teknisellä tms alalla oleva tuntemani korkeakoulutettu ei saa enempää palkkaa julkisella kuin mitä saisi yksityisellä. Valtiolla/kummalla/yliopistolla palkka on luokkaa 2500-3500 ja yksityisellä 4000-7000. Että siinä ne tasaantuneet palkkaerot.

Vierailija
29/51 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 13:55"]

Valtion keskipalkka päihittää jo yksityiset palkat ja vain arkipäivät kuluttavat valtion/kunnan lomapäiviä (yksityisellä myös lauantai kuluttaa). Lomapäiviä on siis kunnalla ja valtiolla aika paljon enemmän.

[/quote]

Hoh Hoijaa! Keskipalkka päihittää toki yksityiset palkat, koska valtion palkollisissa on paljon korkeasti koulutettuja ja yksityisissä matalammin koulutettuja. TÄMÄN TAKIA ET VOI TEHDÄ TÄLLAISTA VERTAILUA!

Vierailija
30/51 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 14:07"]Tuota julkista vääristää varmaan se että hoitoalalla julkinen on paremmin palkattu? Yksikään teknisellä tms alalla oleva tuntemani korkeakoulutettu ei saa enempää palkkaa julkisella kuin mitä saisi yksityisellä. Valtiolla/kummalla/yliopistolla palkka on luokkaa 2500-3500 ja yksityisellä 4000-7000. Että siinä ne tasaantuneet palkkaerot.
[/quote]

Ja minulla yliopistolla lomaa 30 arkipäivää, työaika 7 h 15 min, jonka lisäksi ollaan 30 min riippumatta siitä käykö syömässä vai ei. Eli työpaikallaoloaika päivässä on 7 h 45 min.

Vierailija
31/51 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai tunnin palkallinen ruokatunti ja muuten reilu 6 tunnin työpäivä... Ap, on ystäväsi on laittanut tuohon kyllä vähän Lapin lisää :D

Vierailija
32/51 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 14:07"]Tuota julkista vääristää varmaan se että hoitoalalla julkinen on paremmin palkattu? Yksikään teknisellä tms alalla oleva tuntemani korkeakoulutettu ei saa enempää palkkaa julkisella kuin mitä saisi yksityisellä. Valtiolla/kummalla/yliopistolla palkka on luokkaa 2500-3500 ja yksityisellä 4000-7000. Että siinä ne tasaantuneet palkkaerot.
[/quote]

Ei hoitoalalla julkinen ole paremmin palkattu, vaan yksityinen. Ero on noin 500€ kuussa. Mutta lomaa sitten vain max. 6 viikkoa vuodessa, yleensä ei niinkään paljon.

Vierailija
33/51 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko noissa valtion lomapäivissä laskettu lauantait mukaan vai ei? 30 vrk on viisi viikkoa, jos lauantait kuluttavat lomapäiviä, tai kuusi, jos eivät. Iso ero.

Vierailija
34/51 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 11:16"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 11:13"]

Olen töissä yksityisellä, työaika 8-16, viikossa tunteja 40. Ruokatunti palkallinen eli oikeita työtunteja 7/pv. Saan lomaa täydet 30 vrk/v ja siihen päälle 12½ pekkaspäivää eli lomaa on yhteensä 42½ vrk/v. Siinä jää valtion porukka kauas jälkeen.

Valtiolla muuten ei ole palkallista ruokataukoa muilla kuin niillä, jotka ovat töissä esim. vankimelisairaalassa eivätkä pääse kesken työpäivän poistumaan töistä.

[/quote]

ehei.

42½ päivää lomaa?

Just. Ja kauhea ongelma on sitten tää vaan 38 päivän loma.

[/quote]

Ensinnäkin suurin osa porukasta ei saa pekkasia. Ja suurin osa, jotka saa, ei saa palkallista ruokatuntia vaan työpäivän todellinen pituus on yli 8,5 tuntia. Eli pekkaset on vähän kuin liukumia.

Toinen juttu on, että tuo kirjoittaja ei vissiin tiedä, että julkisella 30 lomapäivää on kuusi viikkoa, kun yksityisellä se on viisi viikkoa. Yksityisellä näes lauantai lasketaan myös lomapäiviin.

Vierailija
35/51 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä paikkaansa, ettei julkisella olisi yllättävän hyvät palkat. Kaveri ei työllistynyt heti ja pääsi yliopistolla määräaikaiseen projektiin suunnittelijaksi. Oli yllättänyt, koska sai palkkaa 3400 eli ei huono maisterille "erittäin huonostipalkatulla yliopistoalalla".

Ja mitä olen tuossa katsellut valtion duuneja, niin oman kokemukseni ja osaamiseni työpaikkojen palkka on alkaen 3800-4000. Yksityiseltä saan vääntää, jos maksavat sen 4000. Valitettavasti en vaan pääse sinne töihin, en vaikka hakisin 3000 Euron palkalla olevaa työtä, koska sinne on niin paljon enemmän tulijoita kuin yksityiselle ja paikat jaetaan suhteilla. Nehän on suurin osa sovittuja valmiiksi ja loput annetaan muuten vaan sisäpiirin sukulaisille. Esimerkiksi eräs kaveri pääsi valtiolle vastavalmistuneena kymmenistä hakijoita hyvään virkaan, koska appiukko on samassa laitoksessa, toisessa yksikössä, töissä.

Vierailija
36/51 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kunnalla töissä. Muutaman vuoden päästä täydet lomat 38päivää, joka on 7viikkpa ja 3päivää. Mieheni on yksityisellä. Lomaa hänellä on 5viikkoa. Mutta hänelle kertyy täydet pekkaset mitkä tarkoittaa 2viikkoa, 2päivää ja neljä tuntia. Eli meidän palkallisissa lomissa on eroa neljä tuntia vuotta kohti. Ainut ero on siinä että hän sai heti vuoden töissä olon jälkeen nämä lomat, minä siinä vaiheessa kun on työhistoriaa takana 15vuotta.

Vierailija
37/51 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 14:20"]

Olen töissä yksityisellä, työaika 8-16, viikossa tunteja 40. Ruokatunti palkallinen eli oikeita työtunteja 7/pv. Saan lomaa täydet 30 vrk/v ja siihen päälle 12½ pekkaspäivää eli lomaa on yhteensä 42½ vrk/v. Siinä jää valtion porukka kauas jälkeen.

Valtiolla muuten ei ole palkallista ruokataukoa muilla kuin niillä, jotka ovat töissä esim. vankimelisairaalassa eivätkä pääse kesken työpäivän poistumaan töistä.

[/quote]

ehei.

42½ päivää lomaa?

[/quote]

Ensinnäkin suurin osa porukasta ei saa pekkasia. Ja suurin osa, jotka saa, ei saa palkallista ruokatuntia vaan työpäivän todellinen pituus on yli 8,5 tuntia. Eli pekkaset on vähän kuin liukumia.

Toinen juttu on, että tuo kirjoittaja ei vissiin tiedä, että julkisella 30 lomapäivää on kuusi viikkoa, kun yksityisellä se on viisi viikkoa. Yksityisellä näes lauantai lasketaan myös lomapäiviin.

[/quote]

Riippuu työnantajasta, lasketaanko lauantait mukaan. Ei kaikki yksityiset enää laske! Selvempää siis on puhua täysistä lomaviikoista, joita minulla valtiolla on kuusi, ystävilläni yksityisellä viisi. Ystäväni saavat samanlaisesta työstä samanlaisella taustalla palkkaa 1000-1500 euroa enemmän kuussa kuin minä valtiolla. Työpäivän pituus on kaikilla sama, 7.30 + ruokis.

Vierailija
38/51 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yksityisellä. 7.5 h päivässä, palkaton 30 min ruokatauko. Lomaa viisi viikkoa vuodessa, ei mahdollisuutta vaihtaa lomarahoja lomaksi. Kyllä, olen kade niille, joilla on pidemmät lomat.

Vierailija
39/51 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 14:27"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 14:20"]

[/quote]

ehei.

42½ päivää lomaa?

[/quote]

[/quote]

Riippuu työnantajasta, lasketaanko lauantait mukaan. Ei kaikki yksityiset enää laske! Selvempää siis on puhua täysistä lomaviikoista, joita minulla valtiolla on kuusi, ystävilläni yksityisellä viisi. Ystäväni saavat samanlaisesta työstä samanlaisella taustalla palkkaa 1000-1500 euroa enemmän kuussa kuin minä valtiolla. Työpäivän pituus on kaikilla sama, 7.30 + ruokis.

[/quote]

Enkä ole valtion virastossa vaan yhtiössä (virastossa työaika on 7.15 + ruokis) ja olen asiantuntijatehtävissä.

Vierailija
40/51 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menen ainakin kahdeksaan ja lähden viidenaikaan pois.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän neljä