Valtion virastoissa työaika ja lomat on ihan eriluokkaa kuin muualla
Kaverini on valtion virastossa töissä ja heidän työaika on 7h 15 min. Siihen kuuluu 1 tunnin palkallinen ruokatauko. Lomaa vuodessa 38 pvää.
Itse myös toimistotöissä, mutta yksityisellä. Työaika on 8 h, mutta siitä vähennetään 30 min ruokatauko. Lomaa 30 pvää vuodessa.
Tuntuu että nyt hoitsut ym joutuu kärsimään kun virastoissa on päästy näin löysällä tyylillä.
Kommentit (51)
No johan on taas ihme luuloja ihmisillä.
Minä olen töissä Kelassa. Kk-palkka 2300e/brutto, lomaa 32pv/vuosi (lauantaita ei lasketa). Työaika 7h 15min/pv, klo: 8.15-16, 30min ruokatunti + 10min kahvitauko. Meillä 15 vuoden jälkeen saa tuon 38 lomapäivää. Palkat saattavat nousta 30-60e/vuosi, mutta ei todellakaan joka vuosi. Yli 3000e minun palkkan1 ei tule nousemaan vaikka olisin vielä 40e samassa tehtävässä.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 11:13"]
Olen töissä yksityisellä, työaika 8-16, viikossa tunteja 40. Ruokatunti palkallinen eli oikeita työtunteja 7/pv. Saan lomaa täydet 30 vrk/v ja siihen päälle 12½ pekkaspäivää eli lomaa on yhteensä 42½ vrk/v. Siinä jää valtion porukka kauas jälkeen.
Valtiolla muuten ei ole palkallista ruokataukoa muilla kuin niillä, jotka ovat töissä esim. vankimelisairaalassa eivätkä pääse kesken työpäivän poistumaan töistä.
[/quote]
Millä alalla ruokatunti on palkallinen? Yleensä näin on vain, jos ruokatunnilla ei ole mahdollista poistua työpaikalta. Toisekseen pekkaset saadaksesi työaikasi täytyy olla 40 h + ruokatunnit. Pekkasethan ovat TYÖAJAN LYHENNYSRAHAA, joka kompensoi työajan samaan kuin 37.5 h/vko tekevillä. Ja pekkasia ei pidetä kuten lomia vaan yleensä päivä/kk ellei työnantaja määrää muuta.
Ja yksityisellä lomaa kuluu aina 6 pv/vko eli 30 pv tarkoittaa 5 viikkoa.
Joko et ole näistä asioista todellakaan perillä tai sitten provoilet.
Olen valtiolla töissä ja minulla on:
- kuukausipalkka yli 5000 euroa
- lomaa 38 arkipäivää
- lisäksi lomarahavapaata 16 arkipäivää
- viikossa yksi etätyöpäivä
- vuodessa paljon ulkomaan työmatkoja
- kattava työterveyshuolto erikoislääkäreineen ja fysioterapiaoineen
- liikuntaseteli- ja työmatkasetelietuja useiden satojen eurojen edestä
- lounasetu
Näillä eduilla teen töitä valtiolla, enkä yksityisellä, jossa palkka olisi paljon suurempi.
Ja kyllä, siitä olen vakuuttunut, että teen tärkeää työtä Suomen ja suomalaisten eduksi!
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 16:14"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 16:10"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 14:26"]
Olen kunnalla töissä. Muutaman vuoden päästä täydet lomat 38päivää, joka on 7viikkpa ja 3päivää. Mieheni on yksityisellä. Lomaa hänellä on 5viikkoa. Mutta hänelle kertyy täydet pekkaset mitkä tarkoittaa 2viikkoa, 2päivää ja neljä tuntia. Eli meidän palkallisissa lomissa on eroa neljä tuntia vuotta kohti. Ainut ero on siinä että hän sai heti vuoden töissä olon jälkeen nämä lomat, minä siinä vaiheessa kun on työhistoriaa takana 15vuotta.
[/quote]Miehesi tekee joka päivä 30 minuuttia sisään, jotta saa sen pitää pois pekkaspäivinä, ei se mitään lomaa ole.
[/quote]
Ihmiset eivät todellakaan taida ymmärtää mitä pekkaset tarkoittavat? Yllä oleva siis täyttä totta, mutta suurin osa ihan ulalla? Pekkaset eivät ole mitään lomapäiviä. Olisitko sinä valmis julkisella puolella tekemään 8,5 tuntistä työpäivää 7-15.30?
[/quote]
Meillä on työaikasaldo, plussaa voi tehdä tai olla miinuksella. Kuitenkaan plussaa ei saa pitää pois kokonaisena "lomapäivänä" vaan on mahdollista pitää puolipäivävapaa. Minä olisin ehtottomasti valmis tekemään hieman pidempää päivää, jotta saisin kuukaudessa pitää vaikka yhden kokonaisen saldovapaan/pekkaspäivän/tms. T. 43
Valtiolla työskentely on yhtä autuutta ja sitä kannattaa todellakin kadehtia. Hulppealla 2000 euron kuukausipalkalla ei oikein aina tiedä mihin kaikki rahansa sijoittaisi. Työajan pituus on 7.15 tuntia ja tähän päälle puolen tunnin lounastauko. Tosin en muista koska olisin töissä ollut tuollaista päivää kuin 7.15 tuntia, lisää ihmisiä ei oteta vaan työt teetetään nykyisellä porukalla plussa tunteina, ja heti kun kellokortti näyttää yli +20 tuntia, se nollaantuu ja mitään korvausta et saa näistä tunneista. Kiitokseksi hyvin tehdystä työstä saat lisää tavotteita ja töitä. Meillä ei paljon työntekijöitä muisteta eikä kiitellä. Pitkät lomat saat 15 vuoden yhtäjaksoisen työrupeaman jälkeen... siis korostan yhtäjaksoisen. Mikäli olet vähänkin sijaistanut välissä tai ollut virkavapaa sijaisena, kertymä nollaantuu ja alkaa alusta. Omassa työpaikassani pitkät lomat ovat niillä jotka ovat viittä vaille eläkkeellä, koska työsuhteen alussa työsopimuksia pätkitään sopivasti ensimmäiset 5-11 vuotta. Siinä missä yksityisellä puolella saisin ehkä yhden kusipäisen pomon, valtiolla niitä saat tusinan. Mikäli julkishallinnosta säästetään, kannattaisi tuota esimiesbyrokratia rakennetta purkaa....
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:43"]
Olen valtiolla töissä ja minulla on:
- kuukausipalkka yli 5000 euroa
- lomaa 38 arkipäivää
- lisäksi lomarahavapaata 16 arkipäivää
- viikossa yksi etätyöpäivä
- vuodessa paljon ulkomaan työmatkoja
- kattava työterveyshuolto erikoislääkäreineen ja fysioterapiaoineen
- liikuntaseteli- ja työmatkasetelietuja useiden satojen eurojen edestä
- lounasetu
Näillä eduilla teen töitä valtiolla, enkä yksityisellä, jossa palkka olisi paljon suurempi.
Ja kyllä, siitä olen vakuuttunut, että teen tärkeää työtä Suomen ja suomalaisten eduksi!
[/quote]
Minä myös valtiolla töissä ja palkkaa kk:ssa 2930 euroa. Lomaa myös 38 päivää ja lomarahan saa vaihtaa vapaaksi, mutta pienipalkkaisena otan rahana. Työhöni ei kuulu ulkomaan matkat eikä lounasedut. Etätyöpäiviä en tee, uimahallilippuja saa työn puolesta muutamalla kympillä/ vuosi.
Ja koen kyllä tekeväni tärkeää työtä ;)
Mutta ap:n aloitukseen vielä sen verran, että ei meidän laitoksessa syödä työaikana, vaan ruokatauko lisätään työaikaan.
Mitä? Minä olen töissä valtion virastossa ja meillä on työaika se perinteinen 7h 15min ja siihen lisäksi puolen tunnin palkallinen ruokatauko. Tunnin ruokatauon saa pitää, mutta vain puoli tuntia siitä on palkallista. Ja meillä kyllä moni on töissä vielä viidenkin jälkeen, oletko sinä?
Palkat eivät myöskään ole mitään huippuluokkaa. Yksityisellä tienaa huomattavasti paremmin.
Olen kunnalla töissä. Muutaman vuoden päästä täydet lomat 38päivää, joka on 7viikkpa ja 3päivää. Mieheni on yksityisellä. Lomaa hänellä on 5viikkoa. Mutta hänelle kertyy täydet pekkaset mitkä tarkoittaa 2viikkoa, 2päivää ja neljä tuntia. Eli meidän palkallisissa lomissa on eroa neljä tuntia vuotta kohti. Ainut ero on siinä että hän sai heti vuoden töissä olon jälkeen nämä lomat, minä siinä vaiheessa kun on työhistoriaa takana 15vuotta.
[/quote]Miehesi tekee joka päivä 30 minuuttia sisään, jotta saa sen pitää pois pekkaspäivinä, ei se mitään lomaa ole.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 16:10"]
[/quote]
Ihmiset eivät todellakaan taida ymmärtää mitä pekkaset tarkoittavat? Yllä oleva siis täyttä totta, mutta suurin osa ihan ulalla? Pekkaset eivät ole mitään lomapäiviä. Olisitko sinä valmis julkisella puolella tekemään 8,5 tuntistä työpäivää 7-15.30?
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 14:09"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 14:07"]Tuota julkista vääristää varmaan se että hoitoalalla julkinen on paremmin palkattu? Yksikään teknisellä tms alalla oleva tuntemani korkeakoulutettu ei saa enempää palkkaa julkisella kuin mitä saisi yksityisellä. Valtiolla/kummalla/yliopistolla palkka on luokkaa 2500-3500 ja yksityisellä 4000-7000. Että siinä ne tasaantuneet palkkaerot. [/quote] Ja minulla yliopistolla lomaa 30 arkipäivää, työaika 7 h 15 min, jonka lisäksi ollaan 30 min riippumatta siitä käykö syömässä vai ei. Eli työpaikallaoloaika päivässä on 7 h 45 min.
[/quote]
Eli sinulla on 1 viikko enemmän lomaa kuin yksityisellä puolella. Yksityisellä kun lasketaan lauantait mukaan lomapäiviin.. Tuo 38 pvää on sitten jo 7 vkoa lomaa vuodessa. Eli yksityisellä loma on 5 vko, valtiolla 6 tai 7 vko.