mitä teette, jos lapsi ei suostu syömään/pukemaan/riisumaan?
Vaaditteko vaan? Annatteko olla? Teettekö puolesta? Uhkailetteko, kiristättekö, lahjotteko? Vai mikä konsti tässä oikein tehoaisi?
Kommentit (9)
tiedän kyllä, että minä voisin riisua, mutta kun odotan tässä asiassa jo itsenäisyyttä
ap
Kannustaa, rohkaisee ja innostaa tekemään itse, mutta jos selvästi osoittaa, ettei halua, niin antaa kypsyä ajatukselle. Liikaa vaatiminen tappaa innostuksen. Ja jos vaatiikin tekee sen " iloisesti" ja katsoo, että on aikaa siihen pukemiseen ja itse yrittämiseen, ettei sitten tarvitse masentaa lasta hoputtamalla.
Itse kun olen ajatellut, että lapsi on jotenkin oppinut siihen, että hänen puolestaan tehdään kaikki, ja nyt olen päättänyt ryhdistää otteitani ja ruveta vaatimaankin jotain. Tietysti autan niissä jutuissa, mitä ei vielä itse osaa, esim. pukemista ei osaa yhtään, riisua osaisi muttei viitsi, syöminen on alkanut sujua aika kivasti. Syötän yleensä loput, jos edes aloittaa itse.
Lisää mielipiteitä?
ap
jonoon niin lapsen on helpompi pukea ne päälle, jos ovat vaan jotenkin jossakin.
Ei uhata jättämisellä, mutta muutoin käytämme ehtojakin tyyliin: " Jos hampaiden pesu ja yöpuvun laittaminen ei suju, niin emmem ehdi lukemaan satukirjaa."
Mutta syömään ei pysty pakottamaan.