Järkytyin teinin valinnasta
Kysyin tänään ysiluokkalaiselta pojaltani, tietääkö mitä aikoo lukion jälkeen ja katsoi ihmetellen kysyen minkä lukion. Pidin itsestäänselvyytenä sitä että kaikki lapset menee lukioon kun molemmat vanhemmatkin sen ovat käyneet. No, teini sanoi että on jo pitkään ollut sitä mieltä, että aikoo sähköasentajaksi. Sanoin, että tiedätkö mitä lääkärit ja asianajajat tienaa ja miten niihin pääsee? Teini vastasi että lukeminen ei kuulemma ole hänen juttunsa vaikka keskiarvo onkin ysi! On toisaalta aina ymmärtänyt esim autoista enemmän kuin isänsä mutta silti ei tollasia päätetä ilman että multa on lupa!
Hieman suuttui kun sanoin että sitten saat kun maksat itse asumiset yms ruoat. Tiuskaisi että miksi sitten siskojensa lukio-opiskelua on tuettu maksamalla asumiset koko lukioajalta ja vastasin että se on meidän suosittelema tie joten maksamme siksi.
Poika sitten otti mopon avaimet ja huusi ovelta että käy ''vähän ajelemassa'' ja lähti. Nyt se on ollut pari tuntia siellä ja aloin miettiä, mitäköhän se aikoo.
Aikaisemmin tosi rauhallinen poika on ollut, nyt jotenkin kilahti kun sanoin mielipiteeni.
Kommentit (88)
Mitähän sillä lukiolla tekee, jos tietää haluavansa sähköasentajaksi?
Oma poikani on kohta 15v eikä vielä tietoa, että mitä haluaa, joten aikoo kuulemma mennä lukioon niin saa miettiä vähän kauemmin.
Kaikki trollit teillekin menee läpi
Ei kannata pakottaa lasta lukioon, motivaatio kärsii niin helposti. Kaksoistutkinto on yksi hyvä vaihtoehto, raskas kylläkin. Lukion voi käydä myös myöhemmin, tai esimerkiksi tarvittaessa jotain lukion kursseja. Ammattikoulu antaa myös yhtäläisen hakuoikeuden yliopistoon kuten lukiokin; olen myös itse opiskellut ensin ammatillisen perustutkinnon (enkä edes kaksoistutkintoa!), ja sen jälkeen vielä maisteriksi. Ainoastaan kielet tuottivat hieman hankaluuksia, ja mielestäni niiden opetusta pitäisi myös ammattikouluissa kehittää. Tosin on myös ammattikoulukohtaista, miten laadukasta kieltenopetus siellä on. Rahalla uhkailu on myös lapsellista, ja vanhemmillahan on myös elatusvelvollisuus toisen asteen koulutuksen ajan.
En tiiä ketään, joka olisi suoraan peruskoulusta tai amiksesta mennyt ammattikorkeaan.. Olin kuitenkin Suomen suurimmassa ammattikorkeassa.
Tosin monet kurssilaiseni jatkoivat yliopistoon siitä, kun tajusivat ettei kyseisellä koulutuksella tule töitä. (Liiketalous)
Kuule tiedätkö mitä tienaa sähkömies?Mun mies on ja kun tekee ylitöitä viikonlopun,niin se on tonni.Normipalkka paljln isompi kun mun,maisterin.Se on kuule pitkä tie lääkäriksi,tulonmenetys iso.Siinä on sähkäri maksanut asunnon,kun yksi vasta valmistuu lääkäriksi.Tutkis vähän sähkäreiden palkkoja.
Vierailija kirjoitti:
Sehän voi jatkaa amiksen jälkeen sähköinsinööriksi ja on paljon kokeneempi kuin lukiosta insinööriksi opiskelevat.
Eräällä kaksoistutkinnon suorittaneella oli se kokemus, että amk:n sähköinssikoulutus oli niin surkeaa, että jatkaa mieluummin hyväpalkkaisena asentajana. Toinen taas oli lopettanut aloittamansa opinnot ja vaihtanut ammattikouluun, koska tykkäsi tehdä enemmän "oikeaa " työtä.
On se niin väärin, että vanhemmat painostavat lapsiaan tekemään oman mielensä mukaisia ratkaisuja. Hyvä neuvoa välttämään virheitä, mutta ammattikoulu ei ole virhe. Ei siinäkään tapauksessa, että myöhemmin olisi tavoitteena ammattikorkeakoulu tai yliopisto.
Eikö aloittaja tiedä, että ammattikoulupohjalta voi päästä yliopistoon? Lieneekö sattumaa, että lääketieteelliseen on päässyt nimenomaan sähköasentaja, ja yhden juristiksi valmistuneen sähkärin tiedän myös.
Miten olisi kompromissina kaksoistutkinto? Siinä tulisi samalla sekä lapsen toivoma ammatti että vanhempien toivoma lukio.
Vierailija kirjoitti:
Löytyisikö kompromissia, eli tutkintoa joissa saa ylioppilaan paperit samalla kun on amiksessa? Miksikä näitä nyt kutsutaankaan. Muistan että kaveri oli aikoinaan amiksessa ja kokiksi opiskeli, ja samalla lukio.
Tuo kompromissi on paljon vaikeampi kuin lukion käyminen
t. amis+lukio käyty 3,5v ja kyllä muuten ketutti pitkät päivät tekemässä näyttöjä ja illat iltalukiossa pänttäämässä. Siis tykkäsin kyllä molemmista mutta tosi raskasta ja vapaa-aikaa oli vähän.
Alaikäinen lapsi menee sinne opiskelemaan minne vanhemmat määräävät!
Sitä valkolakkia vaan mainostetaan ja hehkutetaan telkkarissakin joka vuosi. Ei sillä lukiotodistuksella automaattisesti mitään hyötyä ole ollut. Haluat vaan päästä joka uutiseen hehkutukseen että, meidän poika on ylioppilas ja kirjoitti sitä jä tätä. En itsekkään ymmärrä valkolakin glorifiontia
Mitä hittoa? Toki voit antaa neuvoja, mutta jossain vaiheessa nuoren on se oma tiensä etsittävä. Ja oletko koskaan ajatellut, että sen lakin voi hankkia samalla, kun opiskelee ammattia? Ja entäs, onko se sitten hyvä, että suorittaa lukion alimmilla arvosainoilla vastaan, että suorittaa ammattitutkinnon paremmilla arvosanoilla?
Löysää nyt vähän pipoa. Kumpi on tärkeämpää, se, että teillä säilyy välit kunnossa, vai se, että saat tahtosi läpi? Haluatko nähdä poikaasi vielä vanhainkodissakin? Mikäli nyt hänen kanssa et pysty keskustelemaan ja tukemaan häntä, voit olla varma, ettei häntä kiinnosta kuinka sulla menee tulevaisuudessa
Anna pojan valita itse tiensä ja ammattinsa. Sinä et elä hänen elämäänsä, vanhempien pitää osata luovuttaa lapsensa heidän omaan elämäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Sitä valkolakkia vaan mainostetaan ja hehkutetaan telkkarissakin joka vuosi. Ei sillä lukiotodistuksella automaattisesti mitään hyötyä ole ollut. Haluat vaan päästä joka uutiseen hehkutukseen että, meidän poika on ylioppilas ja kirjoitti sitä jä tätä. En itsekkään ymmärrä valkolakin glorifiontia
Tämä on kyllä niin totta. Lukion kävin, mutta ammattikorkeaan silti pääsykokeiden kautta.
Omaa muksua kannustanut lukioon sillä ajatuksella, että saisi lisäaikaa miettiä tulevaisuutta ja kerätä itsetuntoa, mutta löysi jotain ihan muuta. Mikäs siinä, jos vain pääsee minne haluaa. Ei tulevaisuutta lyödä lukkoon teininä, vaan jokaisella on mahdollisuus opiskella milloin vain. Itselläkin meneillään kolmannen ammatin opiskelu
Minulla on kaksi diplomi-ilsinööri poikaa jotka ovat amiksen sähkölinjan kautta opiskelleet. Toisella kaksoistutkinto eli yo samalla.
Ovat sanoneet olleen myös paljon hyötyä käytännön työn osaamisesta ja tuntumasta duunaritöissä
Typerä trolli.
Miten tälle palstalle eksyykin kaikki trollit ja vastenmieliset persut...
Amiksen käyneistä miehistä valtaosa tienaa enemmän kuin valtaosa lukion käyneistä naisista! Valtaosasta lukion käyneistä naisista kun ei todellakaan tule lääkäreitä tai juristeja, vaan sijoittuvat huomattavasti pienempipalkkaisiin ammatteihin. Ammattikoulusta valmistuu myös suoraan ammattiin, lukion jälkeen taas on käytännössä pakko jatkaa opintoja vielä eteenpäin, koska lukio eikä ylioppilaskirjoitukset pätevöitä mihinkään ammattiin. Pelkällä lukiolla/yo-papereilla ei pääse kuin korkeintaan niihin kaikkein matalapalkkaisimpiin hommiin.
Entinen naapuri päätyi rantojen mieheksi. Itse olisi halunnut amikseen, mutta vanhemmat pakottivat lukioon.
Ei pojalla motivaatio riittänyt, ja siitä se syrjäytyminen sitten alkoi..
Vierailija kirjoitti:
Höh
Ääliö nostaa esiin 9 vuotta vanhan aloituksen.
Vierailija kirjoitti:
Alaikäinen lapsi menee sinne opiskelemaan minne vanhemmat määräävät!
Hän saa päättää ihan itse, tollo.
Jatko-opintomahdollisuudet ovat amiksen jälkeen ihan samat, joten rauhoitu. On järkevämpää hakea ammatillinen koulutus, joka jo itsessään on jotain, ja sitten jatkaa opintoja jos siltä tuntuu.