Onko marraskuu " tylsä" kuukausi syntyä?
Onko muita kuumeilijoita, jotka harkitsevat yrityksen lykkäämistä tai taukoa pariksi kuukaudeksi, jottei vauva syntyisi loppuvuoden " tylsinä" kuukausina? Siis loppuvuonna syntynythän on aina luokkansa nuorin, menee varsin nuorena kouluun, viettää synttäreitään keskellä synkkää syksyä tai juuri joulun alla ja kärsii tilastojen mukaan muita enemmän masennuksesta? Vai onko syntymäkuukaudella sittenkään väliä?
Tiedän hyvin kokemuksenkin perusteella, ettei syntymäkuukautta voi valita, mutta loppuvuoden sijaan alkuvuosi, kevät, kesä tai alkusyksy olisivat minusta mukavempia kuukausia syntyä... Meillä ei kuumeilla esikoista ja ikäerokaan ei vielä tulisi kovin suureksi, joten siinä suhteessa ei olisi vielä kiirettä, mutta vauvakuume on kova ja odotus vaikeaa... Mitä mieltä olette?
Kommentit (33)
Joku täällä kehui, että aiemmat lapset on saatu helposti ja toivottavasti seuraavakin tulee helpolla, niin on sitten helppo valkata myös sitä syntymäajankohtaa. Näinhän sitä voi tietysti suunnitella, mutta entäpä jos tulee keskenmeno ja voi tulla vielä toinen ja kolmaskin keskenmeno. Eiköhän siinä ala aika äkkiä unohtua se vuodenajan miettiminen.
Esikoinen sai alkunsa inssillä, mutta kolme seuraavaa raskautta heti kun lopetin edellisen imettämisen. Ja raskaudet oli helppoja ja kaikki meni hienosti. No, haluttiin sitten vielä se viides. Yritys aloitettiin 10/03 eikä meillä ole vieläkään sitä viidettä. Tuohon ajanjaksoon mahtuu kaksi keskeytynyttä km:a ja kaksi tuulimunaa, kolme kaavintaa. Nyt olen taas raskaana eikä kyllä todellakaan mietitty, että millekäs kuulle se la sattuisi jos nyt tästä kierrosta tärppäisi.
Sitä paitsi meillä on marraskuun viimeinen päivä syntynyt tyttö, meidän iki-ihana 3-vuotias kuopuksemme. Sen kiltimpää vauvaa ei voisi kuvitella kuin tyttömme oli. Nukkui vaan ja söi. Ja ihan näihin päiviin asti on ollut todella kiltti ja suloinen. Suloinen on edelleen, mutta nykyisin hieman uhma vaivaa, mutta sekin ilmenee lähinnä siskojen kanssa riidellessä. Ja unenlahjat on edelleen loistavat. Ei ole tarvinnut koskaan mitään nukuttelurituaaleja tms.
Mutta ehkä me ollaan jonkun mielestä oltu kauhean itsekkäitä aikuisia, kun ollaan annettu lapsiparan syntyä marraskuussa. Eihän lapsen elämästä voi muutenkaan siloitella kaikkia vastoinkäymisiä pois. Tai kyllähän jotkut vanhemmat näin tekee, mutta se on vain karhunpalvelus lapselle.
neronja rv9+4
että onko sillä loppujen lopuksi edes mitään väliä onko lapsi luokkansa pisin/lyhyin/vai jotakin siltä väliltä?
Mietin vaan, kun joku kommentoi, että " on sitten luokkansa pienin" .
Ei välttämättä, sillä kyllähän pituuskasvuun vaikuttaa geeniperimä yms.
(hyvänä esimerkkinä minä itse: syntynyt kesällä, ja ollut luokkani pisimpiä/pisin tytöistä, mutta ei tällä ole ollut koskaan onnellisuuden/surullisuuden kanssa mitään jakoa)
Ja jos joku tuosta nyt " vauhkoaa" , että " on sitten jäljessä muita jostakin taidosta tms." , niin eihän tuokaan pidä paikkansa.
Lapset oppivat omaan tahtiinsa, eikä siinä kyse ole kuukaudesta tai kahdesta (vrt. ikätoveri nuorempi tai vanhempi), joten miksi moisesta ottaa paineita?
Mitä enemmän lapselle tulee vuosia, niin sitä vähemmän näkyy edes mitään eroja kuukausien välillä (iästä siis puhe), onko joku puoli vuotta jotakin nuorempi tai vanhempi, vaikka vauva-aikanahan erot ovat suurempia, ne tasoittuvat iän karttuessa.
Oma esikoiseni on 15 v (täyttää kesällä 16), ja mitä olen seurannut hänen ystäviänsä, niin eroja on niin koossa, käytöksessä, luonteessa, osaamisessa, yms., mutta en suinkaan yhdy tuohon väittämään, että ero johtuisi siitä onko joku syntynyt vaikka talvella ja toinen kesällä.
JOKAINEN ON OMA YKSILÖNSÄ, JA HYVÄ NIIN, NIIN SEN PITÄÄ OLLAKKIN, HEIKKOUKSINEEN JA VAHVUUKSINEEN PÄIVINEEN.
Taidan olla sitten paha äiti, kun niin mieluusti ottaisin tulevana talvena vastaan vauvan :D
Piti tulla vielä lisäämään, että keskenmeno tai tuulimunaraskaus eivät ole ainoat ongelmat mitä raskaudessa voi tulla. Rakenneultrassa voidaan todeta niin vaikea kehityshäiriö, että raskaus joudutaan keskeyttämään. Vauva voi syntyä keskosena ja näin alkuvuodeksi suunniteltu vauva saattaakin syntyä tylsänä marraskuun tai joulukuun päivänä. Silloin on todennäköisesti päällimmäisenä vain huoli siitä, selviääkö vauva hengissä. Vauva saattaa myös kuolla kohtuun aivan viime metreillä tai menehtyä syystä tai toisesta pian syntymänsä jälkeen. Tällaisissa tapauksissa se syntymäkuukausi tai -vuodenaika voi hyvin äkkiä menettää merkityksensä.
Mutta kukin tyylillään. Nämä olivat vain omia aatoksiani.
T. syyskuussa syntynyt syysvauvan odottaja ja tuon vauvan toivon mukaan saan myös syliini, sen aika näyttää
Kukaan ei voi sanoa kenenkään puolesta milloin lapsia kannattaa ruveta tekemään (jotta syntyisi tiettynä vuodenaikana). Joku täällä sanoi että marraskuussa syntynyt vauva on tosi rauhallinen ja helppo lapsi. No, vauvan luonne ei kyllä korreloi sen syntymäkuukauden kanssa vaan on periytyvä ominaisuus (kyselkääpä vanhemmilta sukulaisiltanne millaisia itse tai miehenne olitte lapsena!). Mun tyttö syntyi keväällä ja nukkui yönsä 3-viikkoisesta lähtien heräämättä, oli kiltti, rauhallinen lapsi (täyttää pian 5v). Eli ihan yhtä hyvin kilttejä lapsia voi syntyä myös muulloin kuin loppuvuodesta. Olen nyt sitten varmaan itserakas kun en halua loppuvuodesta syntynyttä lasta. Ihan mun omista syistä. Ja jos saisin valita, marras-joulukuussa syntyneen lapsen tai ei lasta enää ollenkaan, niin valitsisin sen jälkimmäisen (aborttiin en kyllä ryhtyisi jos sattuisi vahinko). Tämä on mun ja mieheni yhteinen valinta ja ollaan asiasta samaa mieltä. Ketään loppuvuodesta syntynyttä tuomitsematta! Mutta mitä se keneltäkään teistä on pois jos me ehkäisemmekin vielä pari kuukautta lisää? Ei yhtään. Tämä on meidän perheen mielipide, enkä estä teistä ketään saamasta lapsia marras-joulukuussa. Joku taas ei halua lapsen syntyvän kesäkuukausina, joku ei paukkupakkasilla jne. Eli mieltymyksiä on niin paljon kuin on vanhempiakin. Eri asia on, jos tekee abortin sillä perusteella että vauva ei syntyisi tiettynä kuukautena, se menisi jo vähän yli ymmärryksen...
Tämä jotenkin kruunaa koko ketjun. Että vauvaa toivotaan, mutta ei misssään tapauksessa ei tietylle kuulle.
Ei tosiaan ole minulta tai keneltäkään muulta pois se, että te ehkäisette nyt muutaman kuukauden. Mutta muista nuo lainaamani sanasi, jos joskus edelleen toivotte sitä vauvaa, mutta sitä ei vain kuulu. Ei sitten millään. Muista sitten, että vauvaa et todella ikinä halunnutkaan.
Olet tosiaan itsekäs, mutta sitä tämä elämä nykyään on. Ollaan itsekkäitä eikä edes hävetä sitä. Halutaan ne tietyt asiat tietyssä järjestyksessä, juuri niin kuin ollaan suunniteltu eikä suunnitelmista saa tulla poikkeuksia. Kaikki asiat vaan ei ole omassa hallinnassa.
Ja tuo kun joku sanoi, että marrasvauva on ollut hyväntuulinen jne. niin se taisi olla ihan vastaveto sille, että joku väitti marraskuussa syntyineitä masentuneisuuteen taipuvaisiksi jne.
Eppa79:
Ja jos saisin valita, marras-joulukuussa syntyneen lapsen tai ei lasta enää ollenkaan, niin valitsisin sen jälkimmäisen i]
Eppa79:
Joku taas ei halua lapsen syntyvän kesäkuukausina, joku ei paukkupakkasilla jne. Eli mieltymyksiä on niin paljon kuin on vanhempiakin.
Suuri ellei jopa suurin osa tähän ketjuun kirjoittaneista on kyllä ilmoittanut aika suoraan, että sillä ei ole
mitään merkitystä
milloin vauva tulee - kunhan vaan tulisi.
Minusta tuntuu vaan aivan käsittämättömältä, että joku edes miettii tällaista. Ilmeisesti kaikki eivät ymmärrä pitää lasta lahjana, vaan ihmisoikeutena, jonka ominaisuudet vanhemmat voivat määrätä. Voi että :(
Coe kp 31/36-38
Eppa79:
Joku täällä sanoi että marraskuussa syntynyt vauva on tosi rauhallinen ja helppo lapsi. No, vauvan luonne ei kyllä korreloi sen syntymäkuukauden kanssa vaan on periytyvä ominaisuus (kyselkääpä vanhemmilta sukulaisiltanne millaisia itse tai miehenne olitte lapsena!).
Meillä on tammikuussa syntynyt tyttö, täytti juuri 6 vuotta. Vauvana itkeskeli illat parin kolmen ensimmäisen kuukauden ajan, mutta yöt onneksi nukkui hyvin. Tempperamenttia on välillä kuin pikkukylässä, on aina ollut. Pienempänä heräili usein öisin itkemään, siis ei enää vauvaikäisenä vaan isompana. Eli siis aivan eriluonteinen kuin kuopuksemme. Silti kauhean kiva tyttö, varsinkin nyt 6-vuotiaana, kun on saanut tempperamenttiaan vähän kuriin. Kova tyttö piirtämään ja hienoja piirustuksia tekeekin, joten mahtaako olla tuleva taiteilija taiteilijan tempperamentilla varustettuna.
Keskimmäinen tyttö on vilpertti, kesäkuussa syntynyt 4,5-vuotias. Kaikennäköistä kommellusta hänellä aina sattuu, mutta sinänsä luonteeltaan helppo lapsi.
Elokuussa syntynyt 7-vuotias esikoispoikamme oli vauvana todella rauhallinen. Edelleenkin on hyvin järkevä poika, mutta osaa olla kyllä välillä aika vaativa.
Marraskuussa syntynyt kuopuksemme on aina ollut äidin sydänkäpynen. Kiltti, helppo, rauhallinen, hauska ja niin lutuinen. Ei silti mikään lellikki. Mutta suurin lohduttajani keskenmenojen hetkellä. Pusiminen ja haliminen pienen marrastyttöni kanssa vastoinkäymisten hetkellä on saanut surun väistymään.
Jokainen saa käyttää ehkäisyä aivan niin paljon kuin haluaa. Halusin vain esimerkilläni kertoa, ettei asioita aina voi suunnitella oman mielen mukaan.
neronja rv9+5
Ja, täytyypä sanoa heti alkajaisiksi, että ne lapsethan EI synny aina laskettuna aikana. Esim. meillä esikoisen la oli 8.1. mutta jäppinen otti varaslähdön ja meillä oltiinkin jo vauvan kanssa kotona jouluaattona (poika syntyi siis 18.12.).
Myös hyvä ystäväni sai vauvan 30.11. vaikka laskettu oli 1.2. Heilläkin todella oli ekana mielessä, että onko vauvalla kaikki ok eikä ole tietääkseni koskaan voivotellut, että kun syntyi LOPPUvuodesta.
Ymmärrän, jos joku haluaa YRITTÄÄ ajoittaa vauvaa esim. kevääseen tai alkuvuoteen, mutta tuommoinen " mielummin ei lasta ollenkaan kuin marras-joulukuussa" on kyllä minusta tosi radikaalia!
No, meillä on siis jo yksi joulukuun lapsi, yksi toukokuun lapsi ja yksi helmikuun lapsi ja nyt vaan jännätään, tuleeko seuraavasta lokakuun vaavi vaiko jonkun muun..vai tuleeko enää ollenkaan.
syntyi viime marraskuun 9. aivan ihana päivä syntyä sanoisin minä! erityisen ihanaa oli, kun jouluna oli ihan pikkuinen tonttupoika! nyt tuleekin jo kolme kuukautta täyteen, eli vuosi sitten sai hän alkunsa..
onnea kaikille tämän vuoden marrasmassuille, ihanaa odotusaikaa!!
[color=darkviolet]Eli minä halusin aloittaa yrittämisen HETI, syntymäkuukaudesta viis. Mutta mies oli sitä mieltä ei halua lapsen syntyvän liian lähellä joulua, itse on syntynyt lokakuun alussa. Yritys alotettiin joulukuun alussa ja kaks kuukautta oli vain aikaa yrittää, kun sen jälkeen mies halus pitää n. 4 kk paussia jotta syntymäaika ei satu liian lähelle joulua.... Mulle oli tietysti vauvakuumeisena vaikea hyväksyä semmosta paussia kun itse haluaisi tulla raskaaksi vain mahollisimman pian!
Onneksi tällä kertaa luonto oli minun puolella enkä joutunut alkaa odottelemaan kevääseen/kesään uutta yritystä. Toisesta yrityskierrosta ja joka siis olis ollu myös viimeinen yrityskierto tällä erää, sai pikkuinen alkunsa ja jos kaikki menee hyvin niin meille syntyy esikoinen syyskuun lopussa! IIIIHanaaaa!
HANNELE rv 6+5
Esikoiseni laskettu aika osui marraskuulle ja jossain vaiheessa mietin näin " kesäihmisenä" , että onkohan jotenkin tylsää kun lapsi syntyy juuri pimeimmän vuodenajan kynnyksellä. Mutta tilanne olikin oikeastaan päinvastoin, ensimmäistä kertaa todella odotin syksyn tuloa ja iltojen pimenemistä. Samoin nykyisin lapsen synttärit tuovat kivan piristyksen syksyyn. Ja mistä sitä tietää vaikka lapsi asuisi myöhemmin eteläisellä pallonpuoliskolla, silloinhan synttärit olisivat valoisimpaan aikaan ;)
Yksi mukava omakohtainen etu marraskuun lapsesta oli myös se, että kesistä pystyi täysillä nauttimaan niin heti ennen kuin jälkeenkin lapsen syntymän. Raskausaikaan osui todellinen hellekesä, mutta raskausviikkoja oli vielä niin vähän ettei ollut ollenkaan tukala olo ja pystyi nauttimaan auringosta ja rantalomailustakin. Toisaalta seuraavana kesänä lapsi olikin jo niin iso, että hän nautti kahluualtaassa läiskettylystä ja hänen kanssaa pystyi jo olemaan liikkeessä toisin kuin aivan vastasyntyneen kanssa olisi voinut.
Jotenkin tuntuu hassulta ajatella, että lapsi olisi automaattisesti altavastaajana koulussa myöhäisen syntymäkuukauden vuoksi. Perintötekijäthän tasaavat kokoerot pitkälti ja viimeistään murrosiässä tuskin enää pystyy eroa samalla luokalla huomaamaan.
Tietysti jos molemmat vanhemmat ovat olleet lapsena erityisen pienikokoisia tai muuten hitaasti kehittyviä, voisi tällainen huoli olla jollain tapaa todellisuuspohjalla...
Meillä on maaliskuussa syntynyt tyttö, joka sai alkunsa heti, kun olimme jättäneet ehkäisyn pois. Melkoin shokki silloin, mietimme jopa aborttia silloin, oli sen verran hankala elämäntilanne meneillään. Onneksi emme aborttia tehneet, sillä olihan mulla lääkärini lausunto etten ehkä koskaan lapsia saisikaan. Näin jälkeenpäin sitä vaan miettii, että miks jätimme ehkäisyn pois just silloin?!??
Nyt meillä on kuitenkin aivan ihana tyttö, rauhallinen, " kiltti" , nukkuu hyvin eikä muutenkaan aiheuta vanhemmilleen huolta. Olimme kuitenkin onnellisia, että syntyi keväällä, päivät senkun pitenivät ja miehelläkin oli ihana kuuden viikon loma. Kesä oli todella ihana vaikka tyttö silloin pieni olikin.
Jätimme ehkäisyn pois marraskuussa, toivoimme nopeata tärppiä, niin saisimme toisen lapsemme alkusyksystä. Mutta nyt ei mitään kuulukaan. Aikaisemmin ajattelin ettei lasta loppusyksystä mutta nyt toivotan tulokkaan tervetulleeksi kunhan vaan ilmoittelisi tulostaan. Ei sillä syntymäajankohdalla loppujen lopuksi ole mitään merkitystä!
...nämä ovat näitä elämän asioita, joista ei voi itse päättää.