Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko marraskuu " tylsä" kuukausi syntyä?

04.02.2006 |

Onko muita kuumeilijoita, jotka harkitsevat yrityksen lykkäämistä tai taukoa pariksi kuukaudeksi, jottei vauva syntyisi loppuvuoden " tylsinä" kuukausina? Siis loppuvuonna syntynythän on aina luokkansa nuorin, menee varsin nuorena kouluun, viettää synttäreitään keskellä synkkää syksyä tai juuri joulun alla ja kärsii tilastojen mukaan muita enemmän masennuksesta? Vai onko syntymäkuukaudella sittenkään väliä?

Tiedän hyvin kokemuksenkin perusteella, ettei syntymäkuukautta voi valita, mutta loppuvuoden sijaan alkuvuosi, kevät, kesä tai alkusyksy olisivat minusta mukavempia kuukausia syntyä... Meillä ei kuumeilla esikoista ja ikäerokaan ei vielä tulisi kovin suureksi, joten siinä suhteessa ei olisi vielä kiirettä, mutta vauvakuume on kova ja odotus vaikeaa... Mitä mieltä olette?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
04.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

... mutta meidän kaikki lapset ovat syntyneet keväällä. Tosin ei kauhean suunnitellusti, mutta kuitenkin :)

Mutta tuohon masennus asiaan voisin antaa omakohtaisen kokemuksen, olen 27 vee enkä ole tietääkseni koskaan ollut masentunut, eli sekin taitaa olla tilastointia ;).

Mutta olemme kyllä mekin miettineet että lapsen kannalta kouluiässä saattaa olla kivempi kun on syntynyt alkuvuodesta, vaikka ei sillä todellisuudessa ole mitään merkitystä, loppupeleissä...

Ymmärrän kuitenkin näkökantasi asiaan! Ja onneksi tosiaan lapset eivät valitse syntymäkuukauttaan vaan syntyvät silloin kun heille sopii :)

Vierailija
2/33 |
04.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

[color=violet]etten missään nimessä suunnittele milloin tuleva lapsi mahdollisesti syntyy. Minä en näe mitään haittaa siittä, että olisi loppuvuodesta syntynyt.

Jos tosissaan haluaisi lapsensa syntyvän tiettynä vuodenaikana ja ei siinä onnistuisi niin tuskin yrittämistä vuodella siirtäisi. No tämä oli raaka veto, mutta kumminkin.

Minulla ainakin, kun vauvakuume on noussut ja ollaan annettu lapselle mahdollisuus tulla niin ei se aikaa ole katsonut. Sitten, jos on tärpännyt ollaan hekumoissaan laskettu monta kertaa millon lapsi mahdollisesti syntyy :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
04.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli meillä ei ainakaan " säännöstellä" lasten syntymäkuukautta.

Sattumalta 2 lapsista ovat syntyneet heinäkuussa, ja yksi helmikuussa.

Kaikkia kolmea ollaan yritelty vaihtelevasti 4-9 kk, joten olen vaan iloinen siitä, että ovat tulleet sulostuttamaan elämäämme, kuukaudesta viis :)

Nyt ollaan neljättä yritelty neljättä kuukautta, ja ilomielin ottaisin vauvan vastaan marraskuussakin, tai joulu, tai tammi, tai helmi....tai milloin vain, AINA yhtä tervetullut, kunhan vaan tulisi :)

Vierailija
4/33 |
04.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis, me " tehtiin" esikoista 7 kuukautta. Hän syntyi toukokuussa, mutta mikäli olisi silloin aikanaan tärpännyt ekasta kierrosta, meillä olisi loppuvuoden vauva (todennäköisesti juuri marraskuun...)

Ja voin vannoa, että lapsi on yhtä rakas, oli hän syntynyt mihin vuoden aikaan tahansa! Itse voisin haluta perheeseemme vielä syksyvauvan, tai kesävauvan, tai talvivauvan... =)

Mutta kukin tekee tyylillään!! Ja mikäli tulee helposti raskaaksi, tällainen syntymäkuukauden " suunnittelu" on helpompaa...

Muistetaan vaan, että lapset ovat lahjoja!!

Vierailija
5/33 |
04.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi!

Mielestäni marraskuussa ei ole mitään vikaa. Onhan se totta että aluksi lapsi on hyvin nuori mennessään kouluun ym. mutta eikös se sitten aikuisena mene jo toisin päin. Ikää kun tulee lisää niin toivoisi olevansa syntynyt vasta loppuvuodesta! Esikoista täällä kuumeilen erittäin kovasti ja olen saannut miehenkin jo lämpenemään ajatukselle, mutta hän on myös vähän loppuvuotta vastaa erityisesti joulukuuta! Kyllä hän ymmärtää tietenkin että harvemin sitä lapsen syntymä ajankohtaa voi itse määrätä. Ehkä se haluaa vielä hieman sulatella vauva juttuja =) Niin ja ekoja luomu menkkoja vasta odottelen joten heti pitäisi melkein tärpätä jos meinataan tälle vuodelle edes ehtiä.

Vierailija
6/33 |
04.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikään ei tällä erää olisi ihanampaa kuin saada oma pikkuvauva sulostuttamaan vuoden synkintä kuukautta! Eli täällä joulukuisen keskenemenon jälkeen alkamassa uusi yritys ja toiveissa juuri marrasvauva! (Tähän mennessä vauvamme saaneet alkunsa nopsaan, toivotaan, että niin nytkin!)

Vierailija
7/33 |
04.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hän aina hoki meille lapsille, että mikäli mahdollista, tehkää lapset syntyväksi alkuvuodeksi. Paras kuukausi olisi helmi-maaliskuu. No, helppoa se hänelle oli varmaan, kun oli niin hedelmällinen: 6 lasta 8 vuodessa ja kaikki syntyneet tammi-huhtikussa.

Lapset eivät ole meitä varten vaan me lapsia varten. Ei syntymäkuukaudella ole lapsen vanhemmille varmaan mitään väliä, mutta lapselle ehkä. Nyt mekin pidämme parin kuukauden tauon yrityksessä ja keskitymme uuden talon etsimiseen (ja ehkä hankimme viimein sen koirankin).

Eli mielipiteitä on monia. Itse varmaan tiedät parhaiten tilanteesi, tee sen mukaan :)

Vierailija
8/33 |
05.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatiin vanhemmat kuulla koko kesän ennenkuin täytti 15, kuinka kaikki muut luokkatoverit ajelee mopoilla ja hänen ajelunsa siirtyy seuraavaan kesään:(

Alaluokilla oli kooltaankin pieni ja nyt kun katsoo noita luokkakuvia, niin oli kyllä ihan eri ' sarjaa' alkuvuonna syntyneiden kanssa. Mutta koulussa on pärjännyt ja liikuntaharrastuksessakin pysyi mukana ikätasoisissa.

Ymmärrän että lapsia saadaan ja pääasia on että edes saadaan, mutta jos pystyy vaikuttamaan, niin miks ei vaikuttaisi?

Meillä neljästä kolme on toivottu tiettyyn vuodenaikaan ja näin tapahtui. Viimeisen kanssa nimenomaan ei aloitettu yrittämistä, ennenkuin laskettu osuisi helmikuulle. Eli kiva olisi jos tärppäisi ensimmäisen puolen vuoden sisään, jos ei niin sitten ei väliks vaan tulisi jos on tullakseen myöhemminkin. Tärppäsi sitten niin että syntyi huhtikuussa:)

Tärppionnea kaikille t.vierailija

Vierailija
9/33 |
05.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole kokenut syntymäkuukaudella olevan paljonkaan merkitystä... Olisin ollut kooltani luokkani pienimpiä varmaan joka tapauksessa ;-) Koulumenestymiseen sen sijaan ei syntymäaika ole vaikuttanut, ainakin itse osasin lukea ja laskea ennen koulun alkua.

Siks toiseksi, jo nyt ollaan muuttamassa koulunaloitusikää eli hyvinkin 7 vuoden päästä lapset aloittavat koulun kehitysasteensa mukaan eikä ikänsä mukaan, eli loppuvuodesta syntynyt voikin olla luokkansa vanhimpia.

Eli itse en ainakaan " tehtaile" lasta sen mukaan milloin olisi hyvä hetki syntyä vaan tulee kun on tullakseen :-) Kukin kuitenkin tehköön omien mieltymystensä mukaan

Vierailija
10/33 |
05.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on haaveissa lokakuun lapsi ja nyt ainakin ajattelen niin, että marrasvauvaa vielä yritämme, mutta sitten pidämme kuukauden tauon ja jatkamme taas kun la olis tammikuun puolella.

Saattapi olla, että jos ei tässä eikä ensi kuussakaan tärppää ja silloin on jo 5 kuukautta yritystä takana niin hyvinkin voi jouluvauvakin olla tervetullut... :-) Mutta nämä siis aatokset nyt.

babyunelma kp 25/28-30 (eli 4. yrityskerta lopuillaan)

Vierailija
11/33 |
05.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

oon itse joulukuinen..se vähän on harmittanut joskus nuorenpana.poikanikin on joulukuinen...kun ainaakaan minulla ne lapset eivät heti ole tärpänneet niin saa tulla kun tulee,jos tulee:)

Vierailija
12/33 |
05.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tytöt ovat syntyneet maaliskuussa ja toukokuussa. Ja olen kokenut ne aivan ihaniksi kuukausiski saada vauva! Uskon kuitenkin, että jokainen kokee oman vauvansa syntymäkuukauden juuri siksi parhaaksi mahdolliseksi ajaksi syntyä.

Meillä lapset ovat saaneet alkunsa helposti. Toivottavasti joskus kolmaskin raskaus alkaisi yhtä nopeasti. Jos saisin valita kuukauden jolloin vauva syntyisi, niin siitä välistä huhtikuu! Tai sitten helmikuu. Mielummin kyllä alkuvuosi. Itse olen syntynyt kesällä, ja vaikka kesävauva olisi kiva, niin koin aina sen niin tylsäksi, kun kaikki kaverit olivat lomalla heinäkuun helteillä. Siinä jäi eräätkin kaverisynttärit pitämättä:/. Siksi toivoisin, että lapsi syntyisi " kouluaikan" Elo-syyskuukin olisi kiva, mutta en haluaisi vauvaa loppusyksystä. Ja vain ja ainoastaan siitä syystä että olen aina suunnattomasti vihannut loka-marraskuuta. Ne saisi mielestäni hypätä joka vuosi yli:) Joulua rakastan, mutta en vältäämätää haluaisi että lapsen synttärit olisivat ihan lähellä joulua.

Olen yleensä syksyisin kiukkuinen, väsynyt, vihaan pimeyttä ja loskaa. Ehkä vauva piristäisi sitä, mutta en tiedä, pelkään, että minulle jo nyt niin vaikea yöherääminen olisi vielä vaikeampaa, ehkä olisin väsyneempi ja kiukkuisempi myös lapsille kuin muulloin.

Mutta tähän loppuun on pakko sanoa, että siinä vaiheessa jos vauvaa on yritetty jo se puoli vuotta tai yli, niin siinä vaiheessa sillä ei olisi sitten kyllä mitään väliä koska tulisi, kunhan tulisi! Jos vaikka siitä helmikuusta aloitettaisiin, niin ellei aikaisemmin tärppäisi, niin varmasti enemmän kuin mielelläni haluaisin vauvan myös loka-marraskuussa! En kyllä " hyppäisi niitä yli" .

Tämä on siis vaan oma henkilökohtainen mielipiteeni, joka perustuu vaan mutu-tuntumaan. Mutta aika näyttää koska meille se kolmonen tulee, jos nyt ylipäänsä edes tule...

Vierailija
13/33 |
05.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulemma =D Itse olen kevään lapsi, ja se on mielestäni paras aika. Siskoni taas on marraskuun lopulla syntynyt ja hänen mielestään se on paras aika. Mieheni on joulukuun lapsi, eikä ole koskaan siitä kärsinyt tai kokenut ikävänä.

Ja kunpa te/me kaikki muistaisimme, että lapsi todellakin on lahja. Kaikesta ei ihminen voi itse päättää. Olkaa onnellisia, jotka lapsenne saatte helpolla. Mutta muistakaa, että kaikilla ei käy niin hyvin. Eikä voi myöskään tietää käykö teilläkään toisella tai kolmannella kerralla lapsen teko yhtä helposti kuin ensimmäisellä.

Mutta jokaisen oma asiahan on, miten lapsensa " tekee" , vai tekeekö ollenkaan... Itse en alkaisi etukäteen laskeskella mahdollista syntymäaikaa, voihan nekin heittää kuukaudella helpostikin. Että minun mielestäni turha laskelmointi kannattaa jättää pois, jos todella lapsen haluaa.

T. Selmiina, yhden kesäkuun kullannupun äiti, toista " tehty" 9kk yhden keskenmenon kera ---> toista toivotaan, ihan sama mille kuulle, mieluiten mahdollisimman pian.

Vierailija
14/33 |
05.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoi setäni kun hän oli ostamassa uutta autoa. " Vauvan syntymäkuulla ei ole väliä, kunhan on maaliskuu" (sanoi mieheni). Ja nämä tietysti sitten otetaan huumorilla...

Vierailija
15/33 |
05.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko tällaisella

oikeasti

olla jollekin merkitystä?

Ei ole tarkoitukseni loukata ketään, en vaan todellakaan ymmärrä. Ei lapsia tehdä, lapset saadaan. Olen vastikään seurannut hyvän ystävän kamppailua lapsettomuuden kanssa, ja siihen nähden tuntuukin todella absurdilta, että joku ajattelee onko joku kuukausi " tylsä syntyä" ...?!

Coe kp 29/36-38

Vierailija
16/33 |
05.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen vielä ymmärtää, että vauvan saamisen yrittää ajoittaa esim. uran tai sopivan ikäeron kannalta sopivaan rakoon, mutta että oikein vuodenaikojakin pitää miettiä? Enpä muuta voi sanoa kuin että HUH HUH.

Lapsi löytää ihan takuuvarmasti omasta syntymäajastaan niitä hyviä ja huonoja puolia, oli hän syntynyt sitten alkuvuodesta, keväällä, kesällä, syksyllä tai jopa joulukuussa. Pitääkö niitä vanhempien sitten vielä etukäteen kehitellä?

Lapsen koko, älykkyys, kavereiden saaminen, koulumenestys jne. johtuu ehkä _hitusen_ enemmän niistä perintötekijöistä kuin syntymäkuusta.

Vierailija
17/33 |
05.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...että jos joku ajattelee, että voi suunnitella koska lapsi pistetään alulle tai koska lapsi olisi perheeseen toivottu. Tai siis, että esim. loka-joulukuun aikana ei, mutta muut kuukaudet kävisi.

Niin kuin moni muukin, niin itse ajattelen (kun esikoista tässä toivotaan), että ole yhtään väliä missä kuussa syntyy, jos vaan joskus sellainen lahja meille suodaan kuin pieni oma käärö. Ja mitä enemmän näitä km alkaa kerääntyä plakkariin, sitä vähemmän tälläisiä asioita voisi edes kuvitella miettivänsä. Tuntuvat jokseenkin tyhjänpäiväisiltä.

Ehkä ei kannata tällaisia juttuja niin kovasti miettiä, vaan olla onnellinen siitä lahjasta mikä teille suodaan ajankohdasta riippumatta.

Paljon plussatuulia kaikille! =)

titi

Vierailija
18/33 |
05.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse mietiskelin viime marraskuussa, että haluaisinko että mahdollinen lapseni syntyisi marraskuussa, ja löysin siitä PALJON positiivisia asioita:

1) Pimeää ja romanttista

2) Synttäreitä juhliessa voisi poltella kynttilöitä mielimäärin valoa tuoden

3) Pihallakin voisi poltella ulkotulia kauniisti synttärivieraiden ja sankarin riemuksi

4) Jos olisi loppukuusta, voisi tuohon päivään ajoittaa aina jouluvalojen sytyttämisen

5) Ensimmäinen vauvajoulu voitaisiin jo viettää kotosalla, eikä loppuraskaudesta kärsien/sairaalassa maaten

Eli kovin tunnelmapohjaisia nämä perusteluni, mutta itselleni valkeni tuolloin, että itse asiassa marraskuussa voisi olla kovin tunnelmallista ja mukavaa viettää lapsukaisen synttäreitä. Olisipahan joku ilon pilkahdus pimeän keskellä :) No näillä näkymin vauvan syntymää saamme juhlia ensi syksynä jo syyskuun lopulla (toivotaan että masuasukki kestää matkassa sinne saakka :) )

Vierailija
19/33 |
05.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä oo koskaan ajatellut, että se voi olla jotenki tylsä kuukausi syntyä.Jos mä ajattelisin noin meille ei koskaan tulis toista lasta varmaan.Kun ei tunnu noin vain suunnitellusti tärppäävän.Ei mun pojalle ole mitään haittaa ollut siinä, että on syntynyt noihin aikoihin.Eikä ole kyl tunut mieleenkään ennen tota kirjoitusta.Huh, huh sanon minä.Se on vaan mun mielipide.Mä olisin enemmän kun iloinen saadessani vaikkapa marras-vauvan.

Vierailija
20/33 |
05.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän.. Meillä ei ole tärpännyt esikoisen tulo vielä ja nyt sitä vaan jostain syystä miettii että onko marras-joulukuussa ok aika syntyä. Tämä kyllä kuulostaa kauheelta ja todella naiivilta, mutta lapsen parasta sitä kuintenkin ajattelee. On totta että lapsia saadaan ei tehdä, mutta on vaan jäänyt mieleen se kuinka minua ja luokkakavereitani harmitti kun me olimme loppuvuodesta syntyneitä. Itse olen syntynyt syyskuun lopussa ja mietin lapsena että onneksi synttärini ei ole sentään lähellä joulua. Ajattelin sen jotenkin niin että jos on synttäri esim lähellä joulua ei kukaan anna kivaa synttärilahjaa kun joulunakin antaa. Miksi ajattelin noin? Ehkei lapsuudessani ollut kovin paljon tärkeämpiä asioita kuin lahjojen saanti? Mietin myös sitä kun luokan vanhimmat olivat parempia oppilaita ja isompia. Olin jotenkin kateellinen heille, kun meistä sanottiin jotka oltiin loppuvuodesta syntyneitä että ollaan vielä niin pieniä ja kehityksestä jäljessä..

Joka tapauksessa meidän lapsi saa syntyä silloin kuin on tulossa. Sitä kumminkin tajuaa että terveys on tärkeintä. Koitetaan parhaamme mukaan täyttää lapset niin suurella rakkaudella ja luomalla hyvä, luja perusta itsetunnolle ettei tarvitsisi tällaisia asioita miettiä vaikka olisi loppuvuodesta syntynyt. Toisaalta aina ihminen kokee elämässään riittämättömyyttä ja epäoikeudenmukaisuutta vaikka miten hyvin olisi asiat.