Kunta ei tarjoa rakenne- eikä np-ultraa!?!
Pakko kysellä, että onko jossain muussa kunnassa yhtä onnettomasti asiat kuin Lempäälässä eli ei np- eikä rakenneultraa tarjota? Kuulostaa ihan uskomattomalta, kuulin asiasta tutulta, joka on raskaana. Itse en ole vielä neuvolassa käynyt, kun raskaus on vielä niin alussa. Ilmeisesti np-ultran tilalla tarjotaan joku vanhanaikainen veriseerumitutkimus, jossa on keskenmenon riskikin kai olemassa. Siis mä en ymmärrä, miten tää voi olla mahdollista! Tietääkö joku mitä tuo veriseerumitesti tarkoittaa?
Tulee kalliiksi, jos pitää kolmessa ultrassa käydä yksityisellä (juuri varasin alkuraskauden ultran).
S-I rv. 5+3
Kommentit (6)
Jos oikein ymmärsin, mitä veriseerumitutkimusta tarkoitat, samaa tarjotaan myös Oulussa np-ultran sijasta. Tosin täällä pääsee rakenneultraan, joten en valita.
Itse kävin seerumiseulassa (hienompi nimi ilmeisesti PAPP-A), joka käytännössä ei ollut sen kummempi kuin tavallinen verikoekaan. Tuskin siihen siis mitään keskenmenoriskiä liittyy. Ottivat putkilollisen verta n. rv 10-12, jos oikein muistan. Siitä seuloivat labrassa seerumeita, joiden erilaiset pitoisuudet viestivät kohonneesta down-riskistä lapsella.
Itse asiassa suositus olisi, että jos haluaa mahdollisimman tarkan tuloksen (ilman lapsivesipunktiota), kannattaa käydä sekä seerumiseulassa että np-ultrassa. Näistä voidaan yhdessä arvioida riski tarkemmin kuin vain jommasta kummasta. Sinun tilanteessasi itse varmaan ottaisin pelkän seerumiseulan ja kävisin sitten rakenneultrassa yksityisellä.
Valitettavan eriarvoisessa asemassa odottajat kyllä täällä Suomenmaassa ovat, ihan vain asuinpaikasta riippuen.
Joo, meillä myös vain alkuraskauden ultra alle 30-vuotiaille odottajille. Ja sitten tuo verikoejuttu, ja jos se hälyttää, niin voi mennä istukkatutkimukseen. Ei auta kuin uskoa, että kaikki on hyvin!
Meillä kunta tarjoaa sekä Np- että rakenneultran ja tuo seerumiseula, joka otetaan käsivarresta ilman keskenmeno riskiä!!kuuluu np ultran yhteyteen. Kaikki edellä mainitut ovat vapaaehtoisia.
Jos Np ultrassa niskapoimun paksuudessa tai seerumiseulassa jää" kiinni" eli kromosomi riski löytyy tarjotaan mahdollisuutta istukka rv 10-11/lapsivesipunktioon rv 14-20,joissa on olemassa 0.5-1%keskenmeno riski
..niin Kokemäellä ainakin tarjotaan sekä np- että rakenneultra.
Mutta se nyt ei ollut syy miksi tähän ketjuun kirjoitin, vaan lähinnä ihmetys siitä miten asiat voivat olla näin pahasti päin honkia.
Kyllä sen nyt pitäis olla lakisääteinen juttu, että jokaisen kunnan/kaupungin on tarjottava odottavalle äidille ainakin jompikumpi noista ultrista. Ja jos tarjoaa molemmat niin sehän on vain plussaa.
Joku homman hallitseva vois laittaa alkuun adressin eduskuntaa varten tai jotain vastaavaa??
glemei *vierailee jälleen kuumepuolelta*
Olen samaa mieltä. On todella epäoikeudenmukaista, että eri kunnissa voi olla täysin erilaiset julkiset palvelut (koskien siis lähinnä sikiötutkimuksia). Kaikki me maksetaan kuitenkin veroja. Samanlainen kohtelu odottajille kaikkiin kuntiin!!
Kuopiossa tarjotaan odottavalla äidille alkuraskauden ultra rv10, jossa katsotaan onko sikiö oikeassa paikassa, sikiöiden lukumäärä ja vastaako sikiön koko raskausviikkoja. Rakenteita tms. ei täällä tutkita millään tavoin koko raskauden aikana.
Kunta tarjoaa noin rv16 tehtävän veriseulan, johon osallistuminen on tietenkin vapaaehtoista.
Eli yksityisellä täälläkin on molemmissa käytävä. Kallista lystiä... On todella raivostuttavaa kuinka erilaisessa asemassa odottajat Suomessa(kin) ovat. :(