Lapsen pappa sitten tartutti karies-bakteerin kumpaankin lapseemme :(
Tähän asti olen yrittänyt itse vältellä syöttämästä lapsia samalla lusikalla kuin itseäni. Hammaslääkärikin siitä muistaa joka kerta paasata. Mutta eipä ole auttanut oma suojelu, kun pappa meni syöttämään omalla jäätelölusikallaan mistä oli jo syönyt, kummallekin lapselle loput jäätelöt. Kiva juttu. Ja sen tietää, että papan hampaat ei todellakaan ole puhtoiset. Saman on tehnyt anoppini, varmaan montakin kertaa lasten ollessa siellä hoidossa.
Kommentit (34)
eli siis jos hampaat ovat reikiintyneet on syynä IHAN TAATUSTI jokin kariesta aiheuttava bakteeri, joka kyllä tarttuu lapsille helposti sylkikontaktissa. Ihan sama onko se juuri tuo streptokokki mutans -bakteeri vai joku toinen.
se streptokokki mutans-bakteeri joka tutkitaan ns. kariesbakteeritestissä. Niitä bakteereita on useita muitakin.
normaalilla hoidolla vaikka se bakteeri olisikin. Sitä ei siis tarvitse kauhistella.
Ja heillä tosiaan oli vain enää tekohampaat...
Itse olen kyllä omien lasten kohdalla tarkempi.
Ja olen yrittänyt varjella lapsia tuolta kariesbakteerilta. En hysteerisesti, mutta sen verran kuitenkin kun se normaalissa elämässä onnistuu. Kariesbakteerin, hampaiden hoidon ja perimän vaikutuksesta voidaan olla montaa mieltä, mutta kyllä minusta kannattaa pyrkiä siihen, että lapsen hampaat hoidettaisiin mahdollisimman hyvin siihen asti kun vanhempi niiden hoitoon voi vaikuttaa.
Itseltäni löytyi hampaasta iso reikä ja joudun nyt syksyyn asti sinnittelemään väliaikaisen paikan varassa. Juurihoito on edessä ja nyt vain toivon ettei hammas tulehdu, eikä paikka irtoa. Siinä hammaslääkärin tuolissa istuessani ajattelin lasten hampaita ja toivon että voin omalla huolellisuudella heidät moiselta ikävyydeltä säästää.
Tyttö nyt jo yli 5 eikä yhtään reikää ole. 2v otettu näyte oli siis negatiivinen.
Meidän lapsi tunki joskus suuhunsa mun hammasharjan ja silti hänellä ei sen jälkeen otetussa kariesnäytteessä ollut kariesbakteeria. Ja minulla sitä bakteeria on testin mukaan runsaasti. Kuulemma bakteeri tarttuu yleensä 2-3 ikävuoteen mennessä. Sen jälkeen muut bakteerit ovat vallanneet alan, joten karies ei enää tartu helposti.
mutta olen suudellut niin montaa ihmistä, että tuskin olen bakteeria voinut välttää.
Ekan lapsen kanssa sitä yritin ja vahdin kuin haukka, silti sai tartunnan. Kahdella muulla en ole asiasta jaksanut stressata, ei ole sen väärti. Hampaat harjataan ja hoidetaan ja reiät paikataan, jos niitä tulee. Elämässä on niin paljon huolen- ja stressinaiheita, että tämä on listallani suunnilleen sijalla 100.
lusikalla jota on uittanut omassa suussaan. Yök! Eipä tekisi itse mieli syödä mummoni imuttamalla lusikalla....
ja esikoinenkin perheessä jo aikuinen. Keneltäkään meidän perheessä ei ole koskaan testattu moista. En ole koskaan kuullutkaan, että kariesbakteeria testattaisiin joltakin. Missä?
suudeltua suulle.
Suukkojen välttäminen on mielestäni paljon tuhoisampaa kuin kariesbakteeri
syyksi kertoi, että ne jotka saaneet "puhtaat paperit" sitten hoitaa helposti lepsummin hampaita jatkossa. Eli kaikkien kuuluu hoitaa kunnolla oli bakteeri tai ei.
Omalla kohdalla hammaslääkäri sanoi että ei karies tartu kuin pitkäaikasella altistumisella. Hampaista tarttee pitää huolta: siihen ei auta yksin hammaspesu vaan xylitol pastillien tai purkan maiskuttelu.
Itsellä on reikiintyvät hampaat, lapset ei ole saanu pöpöä vaikka annan välillä omasta lusikasta maistaa, juodaan saman pullon tai pillin läpi jne.
Musta lapsesta saa tehtyä enempi kummajaisen jos ei suulle koskaan pussaa niinkun normaalia ihmistä pussataan. Pöpökammo on hirveetä. Kannattaa ainakin olla tarkka faktoista enenkö alkaa liian tiukaksi TURHASTA.
ettei vaan tartu mitään....olkoon ilman hellyyttä ja läheisyyttä...mitäs siittä sitten seuraa??