Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsen pappa sitten tartutti karies-bakteerin kumpaankin lapseemme :(

Vierailija
26.06.2008 |

Tähän asti olen yrittänyt itse vältellä syöttämästä lapsia samalla lusikalla kuin itseäni. Hammaslääkärikin siitä muistaa joka kerta paasata. Mutta eipä ole auttanut oma suojelu, kun pappa meni syöttämään omalla jäätelölusikallaan mistä oli jo syönyt, kummallekin lapselle loput jäätelöt. Kiva juttu. Ja sen tietää, että papan hampaat ei todellakaan ole puhtoiset. Saman on tehnyt anoppini, varmaan montakin kertaa lasten ollessa siellä hoidossa.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
26.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kariesbakteeri ei tarkoita että ihmisellä olisi reikäiset hampaat tai että reikiä tulisi. Kariesbakteerin voi saada myös esim. teini-iässä suudellessa, riski kasvaa kun uusia hampaita tulee mm. juuri vanhempana kun taaimmaiset hampaat tulevat.

Vierailija
2/34 |
26.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdellä lapsella voisi vielä onnistuakin, siihen asti kunnes menee päivähoitoon, mutta monilapsisessa perheessä varmasti tartuttavat aika äkkiä toisensa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
26.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

millä ovat itse syöneet ja antavat haukkailemansa pullan jämät jne.. onneksi olen usein ollut paikalla kahvipöydässä ja tuonut vaivihkaa julki ettei saa vaihtaa hammaspeikkoja ;) Ainakin esikoinen 5 v on säästynyt kariesbakteerilta, pienempikin varmaan. Itselläni on suu paikkoja täysi... ja olen aina ollut varvovainen ettei käy mitään vahinkoa omien lusikoiden kanssa.

Ärsyttää tosiaan kun itse hoitaa homman mutta nämä isovanhemmat eivät, heille on muuten olemassa oma tietoisku lappunen jota jaetaan hoitoloissa. Mä sain sellasen annettavaksi, mutta ei sitten tarvinnutkaan.

Vierailija
4/34 |
26.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen, että on äidiltäni tarrunut. Meillä ei ole koskaan samalla lusikalla syötetty tms. Ja kaksi lasta siis olikin negatiivisia.

Mutta kuten meillekin on sanottu joka lapsen kohdalla, että se bakteeri voi tarttua vaikka seuraavana päivän'. Se ei pelasta siis miltään, vaikka testitulos olisikin negatiivinen. Hampaita on silti hoidettava huolellisesti.

Positiivisen tuloksen saanut on vaan riskiryhmässä ja tarvitsee kiinnittää erityistä huomiota ja hammashoitajan tarkastuksia on useammin.

Meillä tämä bakteerin kantaja lapsi on menossa kouluun syksyllä ja yhtään reikää ei ole ollut. Pestään säännöllisesti hampaat ja käytetään xylitol-purkkaa ja suht säännölliset ruoka-ajat. Niinkun kahden muunkin lapsen kohdalla.

Vierailija
5/34 |
26.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähinnä jatkuvampi altistaminen saa tämän aikaan. Päivähoidossa käy varmasti niin. Meidän lapset ovat olleet kotihoidossa ja säästyneet toistaiseksi.

Vierailija
6/34 |
26.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähinnä jatkuvampi altistaminen saa tämän aikaan. Päivähoidossa käy varmasti niin. Meidän lapset ovat olleet kotihoidossa ja säästyneet toistaiseksi.

Juuri näin, vaikkei mikään ainoa totuus ole. Toivottavaa tietysti olisi jos lapsi säästyisi ko. bakteerilta n. 2v:n ikään saakka sillä sen jälkeen tartunta on jo hitusen epätodennäköisempää (tarttuu vaikeammin tms.).

Vierailija
7/34 |
26.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihen mennessä on yleensä hampaat kaikki puhjenneet ja vastapuhjenneisiin hampaisiin se tarttuu herkästi.

Mikään ei kuitenkaan estä bakteeria tarttumasta vaikka näytteenottopäivän jälkeisenä päivänä tai vasta vuoden päästä.

Vierailija
8/34 |
26.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistä hammalääkäritkin vouhaa jatkuvasti. Jos tuon noudattaisi ei saisi enää edes pussata omia lapsia. En ole ikinä totellut tuota, 4 lasta on ja heitä on pussattu ja syötetty milloin milläkin. Sairasta.

Vierailija
9/34 |
26.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla ei koskaan reijänreikää

Vierailija
10/34 |
26.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja niissä olen molempien isovanhempien kanssa tainnut onnistua. Eivät ole ainakaan jääneet kiinni. Muuten sitten kyllä lepsuilevat. Toisissa asioissa annan periksi (mummien ja ukkien "kuuluu" hemmotella), toisiin yritän puuttua. Toisella ukilla esimerkiksi on lähes aina suklaata jemmassa, ja lapset osaavat sitä kysyä, mutta koska käyvät siellä kylässä muutaman viikon välein, olen katsonut sormien läpi (vaikka kotona se karkkipäivä onkin).

Vierailija
11/34 |
26.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihen mennessä on yleensä hampaat kaikki puhjenneet ja vastapuhjenneisiin hampaisiin se tarttuu herkästi.

Mikään ei kuitenkaan estä bakteeria tarttumasta vaikka näytteenottopäivän jälkeisenä päivänä tai vasta vuoden päästä.

Meillä kaikilla lapsilla on kaikki hampaat puhjenneet n. 1½v mennessä ja tuo 2v perustelu on jäänyt huteraksi :-)))

Vierailija
12/34 |
26.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan kuin kyseessä olisi joku HIV tai lintuinfluenssa. Onhan se tietysti parempi, jos hampaat pysyvät terveinä, mutta ei ne reiät mitään hengenvaarallisia kuitenkaan ole... Meidän lapsella on terveet hampaat toistaiseksi (nyt 5 v), kariesbakteerista en tiedä, kun sitä ei ole ikinä testattu, mutta itselläni on varsinainen tilkkutäkki tuolla hammaskalustossa, eikä se elämää ole juurikaan haitannut. Tietysti poraaminen ja paikkaaminen on aika kurjaa, mutta ei se hetkellinen kipu koko elämää turmioon vie..

mistä hammalääkäritkin vouhaa jatkuvasti. Jos tuon noudattaisi ei saisi enää edes pussata omia lapsia. En ole ikinä totellut tuota, 4 lasta on ja heitä on pussattu ja syötetty milloin milläkin. Sairasta.

Vierailija
13/34 |
26.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kaikilla ainakin vielä ollut terveet hampaat. Mutta meillä minä itse olen kyllä surutta aina syöttänyt samalla lusikalla ja pusutellut suulle. En oikeasti ymmärrä tätä ylihysteriaa.

Meillä muutenkaan en ole koskaan ollut hysteerinen muitakaan tauteja kohtaan, vaan olen pyrkinyt karaisemaan lapseni liikkumalla joka paikassa, vaikka vähän flunssia olisikin ollut vastassa. Ehkäpä siitä johtuen lapseni ovatkin aina olleet suht terveitä.

Koputtaa puuta...

Vierailija
14/34 |
26.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtään reikää ei ole ollut, herkutellut olen 7-vuotiaasta asti melkein päivittäin herkuilla, ei säännöllisiä ruoka-aikoja (eli niitä syömiskertoja tulee useampi kuin se suositeltu 5), hampaat pesen vain iltaisin. Purukumiakaan tai muuta ksylitolituotetta en yleensä ota ruoan jälkeen niin kuin pitäisi. Että ei se tosiaankaan aina tarkoita että reikiä tulee jos se bakteeri on.

Moni mamma kun on ihan hysteerinen, että jos sen bakteerin saa niin luulevat että heti on suu täynnä reikiä.

Vierailija
15/34 |
26.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja useita paikattuja reikiä eikä silti tuota "pahamaineista" bakteeria suussa! Täällä meillä se testataan myös vanhemmilta (halutessaan) äidin raskausaikana.

Vierailija
16/34 |
26.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistä hammalääkäritkin vouhaa jatkuvasti. Jos tuon noudattaisi ei saisi enää edes pussata omia lapsia. En ole ikinä totellut tuota, 4 lasta on ja heitä on pussattu ja syötetty milloin milläkin. Sairasta.[/i

Aloin jo miettiä näitä viestejä lukiessani, että tällaista vouhkaamista av-palstalla. Kiva, että edes joku on fiksu. Minullakin on kolme lasta ja meillä pussaillaan ihan vapaasti ja syötykin ollaan samalla lusikalla.

Minä en ole ihan varma, mihin se karies-bakteeri vaikuttaa, mutta ainakin lasteni hampaat ovat erittäin hyvät. Aina saa hammaslääkärin puheista sen kuvan, että ollaan hoidettu hampaita jotenkin erityisen hyvin. AV-palstan vouhottajien mukaan kyllä ollaan tehty kardinaalivirheitä:)

Vierailija
17/34 |
26.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilman kariesbakteeria. Kariesbakteeri on ainoa reikien aiheuttaja.

ja useita paikattuja reikiä eikä silti tuota "pahamaineista" bakteeria suussa! Täällä meillä se testataan myös vanhemmilta (halutessaan) äidin raskausaikana.

Vierailija
18/34 |
26.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

se streptokokki mutans-bakteeri joka tutkitaan ns. kariesbakteeritestissä. Niitä bakteereita on useita muitakin.

Vierailija
19/34 |
26.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 35v. ja minulla ei ole tähän päivään mennessä ollut yhtään reikää suussa eikä karies-bakteeria. Vanhempani ovat syöttäneet minua samalla lusikalla millä itse ovat syöneet ja taatusti olen nuoleskellut samoja leluja kuin sisareni. Isälläni tuli myös vasta myöhällä iällä reikiä suuhun, äidin suusta on porattu varmaan joka hammas. So what? Hampaiden reikäisyys/reiättömyys on kyllä enemmän omista geeneistä, perimästä ja luustosta ylipäätään kiinni kuin muualta tulleista bakteereista. Toiset kun on vaan alttiimpia saamaan reikiä kuin toiset.

Ja tämä ei tarkoita sitä että kannattaisin samalla lusikalla syöttämistä vaan että se ei ole maailmanloppu jos niin tekee. Maailmassa on "vakavampiakin" nipottamisen arvoisia asioita.

Vierailija
20/34 |
26.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoremmalta lapseltamme sen sijaan löytyi, hampaat tosin täysin ehjät.

Omilla vanhemmillani ollut aina tosi huonot hampaat eikä minun lapsuudessani 1970-luvulla paljon kariesbakteereita varottu (syötiin samoilla lusikoilla ja jopa tuttia on hätätilanteessa putsattu suussa). Hammaslääkärini mukaan mulla todennäköisesti tuo bakteeri on, testi ei ole 100% luotettava.