***syysSÄTEET perjantaina***
Kommentit (29)
Tänään pääsinkin vasta nyt ekaa kertaa koneelle ja täällähän oli paljon mukavia uutisia odottamassa:)
Eli Onnea Olivialle plussasta ja Kathylle ihanista ultra kuulumisista ja nellariinalle terveestä tyttövaavista:)
Marionille: Juu, kyllä tuo väsymys kuuluu ihan siihen alkuraskauteen. Minullakin oli tuonne 12 vkolle asti aivan tautista se väsymys, vaikka kotona olenkin, joten voin vain kuvitella miten töissä käyviä väsyttää.
Galluppeihin: Pahoinvoinnin aikaan teki mieli suolaista ja hapanta, mutta nyt kun pahoinvointi on helpottanut niin tuntuu, että tekee mieli ihan kaikkea! Ja sen kyllä huomaa;)
Meillä mies ei ole käynyt neuvolassa, eikä ultrissa mukana. Viimeeksi oli kyllä synnytyksessä, mutta nyt ei aio tulla enää sinnekään. Kun ei siinä kuulemma ollut mitään niin ihmeellistä... Meillä tuo mies on vähän sellainen perinteinen suomalainen jörrikkä. Tykkää kyllä lapsista ja Vilman masussa olo aikaan koputteli kyllä viestejä vauvalle, mutta enemmän on alkanut hoitaa ja leikkiä vasta sitten myöhemmin.
Nyt ei taas tule enempiä mieleen, mutta palaillaan jos jossain vaiheessa tulee:)
Jaja ja pikkarainen rv 16+4
Onpa ollut ihanan vilkasta taas, kiva juttu!
KATHY, ihanaa kun siellä ne sydämensykkeet näkyivät ja näit pikkusen livenä! Tuli todellisempi tunne odotuksen suhteen, kun tietää että joku kyydissä. Joo en meinannut malttaa töitä tehdä, kun mietin välillä että mitäs sitä ultrassa näkyi ;) En töissä viitsinyt mennä koneelle, kun se ei niin luvallista.
NELLARIINA, ihanaa kun tuli tieto että tyttö kunnossa! Kyllä miekin haluaisin tietää kumpi tulee..... No pitää katsoa mitä mies tuumaa asian suhteen.
MARION, tsemppiä väsymykseen, kyllä se varmaankin joskus meneepi ohi...
ANU, onnea opinnäytetyön teossa! Se kova homma, mutta hyvä jos/kun saat sen tehtyä ennen vauvan syntymää.
G: ei ole vielä ollut mitään himoja tässä raskaudessa. Alku raskaudessa söin paljon näkkäriä ja meetvurstia, mutta en laskisi himoksi. Saa nähdä tuleeko mitään. Poikaa odottaessa söin paljon mehujäätelöä, jäätä ja tomaattilohkoja sokerin kera.
G: työkaverit suhtautuneet raskauteen hyvin ja myös se pomonikin. Jouduin aikaseen kertomaan pomolle, kun oli sitä vuotoa. Hän on ollut todella ymmärtäväinen, mistä oon ollut kiitollinen. Ihmettelinkin hänen viime päivien käytöstään.
Niin kyllä se pomo nyt on tullut siihen tulokseen, että ei iltavuoroja enää. Sanoin että voin kyllä tehdä helmikuun lopussa vielä niitä, mutta ei laita. Sanoi että oli miuta miettinyt ja kun meillä on niin raskasta, niin ei uskalla antaa miun niitä tehdä. Ja ei tää pomo ole sitä mieltä niistä lomista, josta rutisin. Mein toimistopäällikkö sanoi, että oli pakko pitää niitä 15 päivää ennen äippälomaa. Keväällä kun loma loppuu, ei saa palkata sijaista talvilomakaudella. Tällä yrittävät, että tyytyisin kohtaloon. Miun oma pomo yritää puhua miun puolesta, että ne keväällä voisin pitää. Menee vähän hukkaan, jos ne nyt joutus pitämään. Hym... olipas omanapaista....
Kamala flunssa jatkuu edelleen. Tietääkö kukaan saako mitään nuhasumutteita (nasolin, otrivin) käyttää raskauden aikana? En tajuu, että miten nukkusin ilman niitä.....
Mutta palaanpa myöhemmin,
Kidelma rv. 17+4
Muistelen, että noita nenäsumutteita saa käyttää, mutta varmista vaikka apteekista, että mikä sopii ja mikä ei. Niitä ei kuitenkaan suositella käytettäväksi. Keittosuolakin on ihan ok, jos se vaan auttaa... Se ei ainakaan ole haitallista. Ja nyt oli tullut joltakin suihkutettavakin keittis!
t.Hippis
Nellariinalle onnea ihanista punktiotuloksista! Oliko joku erityinen syy, miksi se sulta otettiin? Saattaa olla, että sanoitkin, mutta on voinut mennä ohi.
Minuakin aika ajoin alkaa kiinnostamaan tuo sukupuoliasia, vaikka niin ollaankin päätetty, että annetaan sen olla salaisuus loppuun asti. Kutkuttavan jännittävää.
Toisaalta nyt taas jännittää koko vauva. Kun niitä liikkeitä en tunne/tunnista... :( Tiedän, ettei se mikään kumma ole etuseinän istukan omaavalla ensisynnyttäjällä, eikä viikkojakaan ole tämän enempää, mutta kun niin monet niitä ovat jo tuntenee ja sydänäänten kuuntelustakin on yli kaksi viikkoa ja ja ja... Nyt siis ei taas mitään konkreettista todeistetta vauvan hyvinvoinnista. Mä oon tällainen murehtija..
Himoista kyseltiin. Mitään kummempia ei ole tullut mulle. Mutta enimmäkseen tekee mieli kaikkea raikasta ja aika terveellistä (uskomatonta, mutta totta!). Makeaa ei tee mieli aiempaan tapaan. Pakastemansikat ja smoothiet ovat herkkua. :b
Ystävägallupista; mulla on niin monella ystävällä lapsia, ettei tämä vauva-asia taida meidän sosiaaliseen elämään kummemmin vaikuttaa. Vaikka varmasti ainakin alussa vähän hillitsee menemisiä. Tähänkin mennessä on ollut illanistujaisia koko porukalla (niin lapsettomat kuin lapsia omaavat) sekä jälkikasvun kera että ilman. Ja aika paljon raskaana olevatkin ovat hipoissa mukana olleet. Sitten ei tietenkään, kun vauva on ihan pieni, mutta hieman myöhemmin mammatkin ovat taas menoissa mukana.
Pitäis vähän miettiä viikonlopun ruokia, mutta ajatus ei kulje eikä ole mitään ideaa... Kotitekoinen pizza voisi kyllä olla hyvää pitkästä aikaa. :b
Hauskaa viikonlopun alkua!
m
Eipähän oikein tullut töistä tänään mitään. Kumma kyllä pyöri vaan kaikenmaailman vauvajutut mielessä :) Ja aivan pakko oli jo kerto parhalle ystävälleni, ja hänen kanssaan olikin aivan ihana höpötellä, hän kun on itsekin raskaana.
Täällä odotuspuolellahan on todella ihanan aktiivista keskustelua. Ihan olen yllättynyt. Kummeiluaikana kun en uskaltautunut täällä edes salaa piipahtamaan :)
KATHY: Ihanaa, että ultra oli kiva kokemus ja pääsitte kurkkaamaan mitä pikkaraiselle kuuluu
NELLARIINA: Ihana uutinen sinultakin. Tärkein asia kunnossa, terve vauva tulossa. Ja bonuksena sait vielä tietoon sukupuolenkin :) Nyt vaan vaaleanpunaisia nuttuja ostelemaan (tai no ehkei ihan vielä... :) ) Miksi muuten päädyit menemään lapsivesipunktioon?? Ja miten se tehtiin?
Varasin muuten tänään jo ensimmäisen neuvola-ajan. Oli todella miellyttävän kuuloinen täti siellä päässä. Vaikka laskurin mukaan on nyt jo 8. viikko menossa, (ja alustava la siis jo 13.9) niin tuskin noin pitkällä ollaan. Sain ajan tän kuun viimelelle viikolle, eli silloin olisi kuukautisista laskettuna menossa jo vko 11. Todellisuudessa varmaan joku 8-9, joten ehkä olisi toiveita jo ainakin yrittää kuulla sydänäänet. Senpä puoleen mietin, että pitäisikö se mies kuitenkin " huolia" mukaan :=)
Noh, taitaa mennä nää mun höpinät vieläkin ihana omanapaisiksi, joten jatkan surffailua tuolla netin salaisuuksia tutkailemassa (google: hakusanat varmaan arvaatte :) )
OIKEIN HYVÄÄ VIIKONLOPPUA!!
Ps. emme ole vielä keksineet masuasukillemme " työnimeä" joten täytyy alkaa miettimään sopivaa, jotta voin sitten jatkossa ilmoittaa viikotkin, kunhan ne selviää.
Kyselin lääkäriystävältämme kun olin kipeänä niin hän sanoi että nenäsumutteita SAA käyttää. Niiden vaikutus on niin paikallinen ettei vaikutusta sikiöön. Mieheni oli ensin kysellyt apteekista ja siellä ei kukaan farmaseutti ollut uskaltanut sanoa että saa käyttää. Niitä kun ei ole testattu raskaana olevilla. Mutta sumutteet supistavat verisuonia mutta vaikutus on vain paikallinen. Eli käytä huoleta, näin sanoi useampi lääkäri minulle.
Nyt syömään :)
ainiin, eilen illalla kun söin suklaata ja loikoilin sohvalla niin tunsin pikku tirriäisen liikkuvan, ihanaa :)
Kiitos infosta nenäsumutteen suhteen. =)Kävin tuossa kirjastossa hakemassa tilaamani kirjan ja samalla kävin apteekissa. Eivät siellä tosiaankaan uskaltaneet antaa siunausta sen käytöstä, kun paketin mukana olevissa ohjeissa sen käytön tietämättömyydestä kerrotaan. Sanoi että lääkäriltä pitäisi varmistaa ja ainakin ekan kolmanneksen aikana ei suositellut käytettäväksi. Uskallan kyllä käyttää, jos kerran Matleenan lääkärituttu on antanut sille siunauksen ja kun en sitä aio ruveta yhtenään käyttämään.
Nyt sohva kutsuu tuolla, huomiseen ystäväiseni
K
Käytin tänään tyttöä perhelääkärillä korvatulehduksen jälkitarkastuksessa ja samalla itse ekassa raskauden ajan käynnillä. Tosin mun käyntini jäi lyhyeen kun mulle ei oltu varattu tarpeeksi pitkää aikaa, vaikka ilmoitinkin kyllä aikaa varatessani, että alkuraskauden eka käynti on kyseessä. Menen siis ensi tiistaina uudestaan.
Sen verran selvisi, että nyt on rv 10 + 2 menossa. Laskettu aika osuu siten kai elokuun lopulle? Jos jollain on samat viikot jotakuinkin, niin mikähän on tarkka laskettu aika.
Väsymys alkaa pikkuhiljaa helpottamaan, oksentelu jatkuu ja tuntuu vain lisääntyvän... Esikoisenkin kanssa alkoi vasta toisella kuulla ja jatkuikin sitten 5.lle kuulle asti.
Ruoka maistuu, mikään makea ei. Kaikki käristetty tai paistettu (ranskalaiset yms) etoo. Maustamaton jogurtti tuntuu olevan hyvä keino hellittää pahaa oloa.
Pitää lisätä La tuohon listaan, jos joku kiva sen mulle kertoo :)
Ihana Kathy kun sait tietää että kaikki on hyvin! Ja Nellariina, ihana että teillekin on terve tyttö tulossa! :)
Gallupeihin: Meillä jokunen ystävä tietää, mutta pari niistä on itsekin raskaana, että vielä en ainakaan ole tippunut kyydistä pois. Ja niistä himoista... Tässä vaiheessa raskautta ei vielä himoja ole, mutta voisin syödä koko ajan mitä vain ja mitä sokeripitoisempaa niin sen parempi! ;)
Marion: Eikös se väsymys kuulu olennaisesti juuri alkuraskauteen. Minäkin nukun koko ajan, ja mitään ei saa hoidettua eikä minnekkään lähdettyä, kun jatkuvasti nukkuu! Ja minullakaan ei ole kun vasta 6 viikko juuri alkanut!
Mutta minulla voi olla hiljainen viikonloppu edessä, kun ystävä tulee kylään, enkä hänelle halua vielä paljastaa tätä meidän pientä salaisuutta! ;) Mukavaa viikonloppua!
toivottelee Hippis ja kroko 5+0 (ihana kun viikko vaihtui eka kerran niin, että itse tiesi!)