Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa koeputkihedelmöityksestä

02.02.2006 |

Hei

Kyselen jo etukäteen tästä aiheesta. Insseissä olen veteraani, peräti 10 inssiä takana. Odottelen munatorvien aukiolotutkimukseen aikaa ja sitten kai vaihtuu homma koeputkihedelmöitykseksi, jos röörit on tukossa. Todennäköisesti ovat. yritän tässä hieman valmistautua tulevaisuuteen. Ja siksi kaikki kiinnostaa.

Missä kuukautiskierron vaiheessa homma alkaa? Mitä lääkkeitä käytetään? Milloin munasolut kerätään? Miten? Sattuuko se? Milloin alkiot laitetaan kohtuun? Miten? Kauanko prosessiin menee aikaa? Kuukausi? Siis nyt en tarkoita jonotusta, se on pitkä tiedän sen.

Terkkuja tutuille. Sen verran kauan täällä pyörinyt, että niitä valitettavasti on.

Kiitoksia vastauksista.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

IVF-hoidoissa käytetään sekä pitkiä että lyhyitä hoitokaavoja. Parin kokonaistilanteesta riippuen lääkäri päättää hoitokaavan ja hoidon edetessä sitä vielä saatetaan tarkenella ja muutella hieman; seurataan siis elimistön reagointia hoidolle. Ja tietenkin hoitopaikkakohtaisia eroja voi olla paljon; me yksityisellä hoidossa. Mulla IVF:t pitkiä ja kyseessä munasolujen kypsymättömyys. Voin kertoa oman hoitosysteemini tässä:

- " Jarrupiikki" kierron 21. pvä. (toisille käytetään nenäsumutteita) Jarrun tarkoitus ajaa oma hormonitoiminta alas ja saattaa munasarjat " lepotilaan" .

-kuukautisvuoto alkaa yleensä hieman myöhässä, noin 1,5-2 vkoa jarrun jälkeen. Tässä vaiheessa O-ultrassa käynti. Tällä kerralla lääkäri päättää, milloin alkaa munasarjoja stimuloivan hormonin piikitykset ja millä annoksilla (mulla Gonaf-F 225 IU).

-Seuraava ultra kun kahdeksan päivää on pistelty Gonalia. Ultrassa selviää, pistelläänkö vielä lisää vai sovitaako punktiopäivä. Eli ultrassa tarkoitus katsoa kuinka kypsiä munarakkulat tässä vaiheessa ovat. Tässä välissä on vielä lisäultra jos piikitystä on jatkettu.

-Punktio tehdään suoneen annettavassa puudutuksessa. Itse sain niin hyvän puudutuksen, ettei ollut mitään hätää. Se meni tosi nopeasti ja hyvin. Mies saa olla punktiossa mukana jos haluaa. Sen jälkeen mies ohjataan omiin oloihinsa antamaan siemennestenäyte. Minä lepäilen hiukan punktion jälkeen ja labrassa valmistellaan hedelmöitys. Punktiosta tulee ainakin se päivä sairaslomaa.

-Jos miehen näyte on hyvä, siitä " pestään" parhaat siittiöt ja siirretään saatujen munasolujen kanssa elatusmaljaan/maljoihin. Noin 2-3 päivän kuluttua hedelmöitynyt/hedelmöityneet ja jakautuneet munasolut siirretään kohtuun ohuen katetrin avulla. Toimenpide on täysin kivuton ja siitä voi lähteä elelemään normaalia elämää.Loput saadut alkiot voidaan pakastaa ja siirtää myöhemmin kohtuun hieman vähemmillä hoidoilla.

-Sitten vaan odottelemaan kahden viikon piina-aikaa:-)

Toivottavasti sait jonkin käsityksen tästä tekstistä. Kyse siis meidän kaavasta, älä kummastele jos teille tehdään IVF ihan eri systeemeillä. Oikein paljon onnea teille yritykseen ja kevätauringon paistetta!!

-OA-

Vierailija
2/7 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että pitkä IVF kestää meidän tapauksessa siis noin neljä viikkoa ja siihen kaks piinistä päälle.

-OA-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 inssiä ilman että on tutkittu onko munajohtimet auki?...Miten ihmeessä koska inssiin EHDOTTOMASTI tarvitaan auki olevat/oleva munajohdin ja SSG tutkimust tehdään ENSIMMÄISENÄ ennenkuin tehdään yhtäkään inssiä. Taitaa olla tapahtunut hoitovirhe sun kohdalla? ja yleensä inssejähän tehdään vain 2-3 ja jos ei toimi niiin siirrytään IVF:ään.

Jos johtimet ovat tukossa niin siirrytään HETI IVF-hoitoon eikä inssejä tehdä.

Vierailija
4/7 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

KIITOS ONNIAMANDA! Olipa ihanan kattavasti selostettu. Kiitoksia. Nyt pystyn paremmin asennoitumaan hommaan.

MERLOT: Minun tarinani poikkeuksellisuus johtuu kaiketi siitä, että miehelläni on perinnöllinen vakava syöpä. Me ehkäisemme siis keskenämme, mikä on aika naurettavaa, kun samaan aikaan yritämme lasta hoidoilla. Siksi inssejä on kaiketi tehty 10, koska mitään luonnollista muuta yritystä ei ole. Ja onhan se eri asia pupuilla luonnossa vaikka joka päivä, kuin yksi ainoa yritys kuussa eli siksi kai ei heti luovuteta. Olen myös nuori ja kaiken pitäisi olla kunnossa. Minun kohdallani ehkä hoitovirhe on tapahtunut, kun aukiolotutkimusta ei ole tehty. Mutta pakko odottaa siihen asti, että tutkimus tehdään ennen kuin voi puhua mahdollisesta hoitovirheestä. Sillä onhan mahdollista, että putket on auki eikä vaan muuten ole onnistanut. Joka tapauksessa toivon pääseväni pian tutkimuksiin.

Vierailija
5/7 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, nyt ymmärrän miksi olette tehneet niin monta inssiä. Toivottavasti, teillä onnistuu ja munajohtimet ovat auki ja vaikka ei olisikaan niin IVF hoidossa aukioloa ei tarvita ja siinä on paljon suurempi onnistumisen mahdollisuus kuin IUI:ssa.

SSG tutkimus ei ainakaan minua henk.kohta sattunut yhtään. En tuntenut mitään , ihmettelinkin kun lääkäri sanoi että no, niin nyt on katetri laitettu ja varjoaine menee johtiminiin ja ruiskuaa toisesta päästä hyvin ulos.. Näin itsekin näytöltä miten siellä se neste kierteli. Sanotaan että jos ovat tukossa niin silloin sattuu ja niin sanoi lääkärinikin joka sanoi muuten ihanasti kun katsoi kohtua ultralla että: kaunis kohtu joka vain odottaa vauvaa:)))

Meille tehdään ensimmäinen IUI tässä kuussa. Tänään on tarkoitus aloittaa piikitykset. Jännittää mutta kun on pakko niin kyllä se menee.

toivottavasti kaikki menee hyvin teillä ja tsemppiä.

Vierailija
6/7 |
04.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

^^

Vierailija
7/7 |
04.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merlot04! Lääkäri siis sanoi, että jos on tukkeumia niin sattuu? Itselleni tehtiin muutama viikko sitten HSG (en ihan tiedä miten eroaa SSG:stä). Itse tunsin tosi kovan viiltävän menkkakivun joka kerta, kun varjoainetta ruiskutettiin (n.6 kertaa). Kipu oli erittäin kova, mutta meni sekunneissa ohi. Kuitenkin varjoaine eteni normaalisti ja lääkäri totesi ette ole mitään patologista. Eli ei tukkeumia, ahtaumia, ym. Olikohan siellä sittenkin jotain...

Itse juuri odottelen menkkoja, mutta alavatsan juilimisesta päätellen ne tulevat alkavalla viikolla :( Muutenkin yritän ottaa selville, että miten tästä muutaman kuukauden päästä jatketaan... pessimisti taidan olla...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kahdeksan