opiskelijat + synnytys
Sellaista ajattelin kysyä josko kenelläkään olisi kokemusta... onko kukaan kieltänyt opiskelijan osallistumista synnytykseen ja miten siihen on suhtauduttu? Leimautuuko heti hankalaksi potilaaksi...
Itse tuossa pyöriskelin pitkään moraalisen ongelman kanssa. Olen itse sairaanhoitajaopiskelija, mutta en halua opiskelijoita synnytykseeni. Jotenkin tuntuu vaan siltä, että onko mulla opiskelijana oikeus sitä kieltää kun tiedän kuinka tärkeää se käytännön kokemus on. No, päädyin nyt kuitenkin sairaalan esitietolomakkeen toivomuskohtaan laittamaan, että emme halua opiskelijoita synnytykseen.
Päällimmäisenä syynä mulla on se, että synnärinä meillä on TAYS jossa on paljon opiskelijoita omasta koulustani ja tiedän, että keväälläkin siellä on paljon sellaisia opiskelijoita jotka ovat samassa opiskeluvaiheessa kuin itse olen.. enkä halua synnytykseeni ketään koulun käytäviltä tuttuja kasvoja. Toisena syynä sitten on se, että lapsi on meille ensimmäinen ja haluamme muutenkin synnytykseen mahdollisimman vähän ylimääräisiä ihmisiä mikäli kaikki nyt normaalisti etenee.
Sitä tosiaan vaan mietin, että saako siitä heti hankalan asiakkaan leiman otsaansa...
[color=red]pikku-milli & paco 27+6[/color]
Kommentit (7)
En minäkään halua ketään ylimääräisiä synnytykseen, kun se mieskin tuntui välillä olevan siellä liikaa ;)
Mennään siis kesällä toista kertaa synnyttämään ja haluan silloinkin olla ns." rauhassa" . Se on kuitenkin mun mielestä vain meidän välinen juttu. Tiedän, että sehän olisi parasta harjoitusta teille alalle opiskeleville (monia tuttuja on alalla..)..
Itse kieltäydyin esikoisen kohdalla opiskelijoiden läsnäolosta, mutta meillä oli mukana " doulana" tuttu kätilöopiskelija. Hänestä oli paljon apua.
Tässä toisessa synnytyksessä laitoin toiveisiin, että hyväksyn paikalle mahdollisista harjoittelijoista ainoastaan kätilöopiskelijan. Lääketieteen opiskelijoita en (anteeksi vaan) halua sinne käyttämään minua koekaniineina. Mitään toimenpiteitä en haluaisin opiskelijan minuun tekevän, ainakaan ellei hänellä ole jo kokemusta esim. repeytymien/episiotomian ompelusta.
opiskeilijoita yleensä on TAYSissa? Jos siis harjoitteluajankohdat ovat suunnilleen samat?
Olen menossa synnyttämään syyskuussa, mahtaako silloin jo olla? Silloin on vasta koulut alkaneet...
Multa ei muuten viimeksi kysytty ollenkaan harjoittelijoiden sallimisesta. Mutta eipä niitä ollutkaan kun synnytys osui joululomalle... ; )
Ensinnäkin kiitos vastauksista =)
Tua, TAYSissa taitaa opiskelijoita olla aika lailla koko ajan elokuun puolestavälistä tai syyskuun alusta toukokuun loppuun. Mutta toki siinä on sitten vielä se, että sattuuko juuri niissä työvuoroissa olemaan kun oma synnytys on ja vieläpä sekin sattuuko sillä omaa synnytystä hoitavalla kätilöllä olemaan opiskelija matkassa. Eli eipä niitä opiskelijoita välttämättä silloin ole, mutta noin yleisesti TAYSissa kyllä on tosi paljon niin terveydenhuoltoalan kuin lääketieteenkin opiskelijoitakin opetussairaala kun on.
Ja itsekin olen opiskelijan ominaisuudessa ollut kuudessa synnytyksessä leikkaussaliharjoittelun aikana... olin yhden päivän sektiosalissa ja jokaiselta synnyttävältä pariskunnalta kysyin saanko mukana olla. Mutta tosiaan nyt keväällä siellä on niin paljon tuttuja etten omaan synnytykseeni halua ja muutenkin luulen, että halutaan miehen kanssa olla mahdollisimman rauhassa omissa oloissamme jos avautumisvaihekin menee pitkäksi
Mua alko naurattamaan kun mietin, että haluisko ite työkavereita töllistelemään synnytystä... ei todellakaan. :D
Heips,
Esikoista synnyttäessäni kysyivät, voisiko opiskelija tulla mukaan seuraamaan. Ilmoitimme tuolloin ystävällisesti, että kyseessä on meidän perheen tapahtuma josta ylimääräiset ulkopuoliset voivat pysyä poissa. Ei vaikuttanut saamaani kohteluun millään tavoin eli emme leimautuneet hankaliksi tms.
Mielestäni synnytys on sen verran henkilökohtainen asia, että kenelläkään muilla kuin asianosaisilla ei ole sananvaltaa asiassa. Vähän sama asia kuin toiset tykkää ainoastaan naisgynekologeista, toisille on ihan sama... Meitä kun on niin moneen junaan, niin kyllä opiskelijat tarvittavan koulutuksen saavat vaikka juuri minä kieltäydyinkin auttamisesta :)
T. MaalisPapu rv33+2
opiskelijoita synnytykseen, kun on mahdollisuus et tuttuja voi olla opiskelijoiden joukossa.