Mahaa kiristää aina kävellessä ja supistelee
Osaisikohan joku auttaa mua...
Eilisestä lähtien aina kävellessä mahaa kiristää ja välillä supistaa. Piti sitten levätä töiden jälkeen koko ilta. Silti aina kävellessä oli kiristävä maha. Nyt tänään lounaalla tuli oikein kunnon supistus. Ei kai se kipeää ottanut, mutta tuntui AIKALAILLA ja kiristi mahaa oikein kunnolla... Kuinka paljon saa mahaa kiristää päivässä ja supistella, että se vielä on " normaalia" ? Toisin sanoen, pitäiskö mun mennä lääkäriin vai ottaa vaan rauhallisesti ja katsoa, muuttuuko olotila? Onko teillä muilla kokemuksia ja antaa neuvoja kokemattomalle/ensisynnyttäjälle? Raskausviikkoja on tasan 33+0 enkä vielä haluaisi lastani ulkomaailmaan päästää. Kuulemma meillä päin vko 34 annetaan lapsen syntyä, jos on syntyäkseen, mutta on se silti pieni ja sen olisi parempi olla sisätiloissa vielä jonkun aikaa...
Tinttu 81
rv 33+0
Kommentit (4)
Hei!
Mulla supisteli ja kiristi mahaa pissatulehduksen takia, pari päivää oli tuota kiristelyä ja sitten tuli selviä pissatulehdusoireita. Muutkin tulehdukset voi kai aiheuttaa supistelua. Kannattaa käydä näyttäytymässä neuvolassa!
Olen ollut itse vuodelevossa rv:stä 16 asti supistusten takia.
Soittelin silloin ekan kerran kun sain suppareita niin synnärille ja ne käski levätä pari päivää tekemättä mitään. Ja jos tämä ei auta pitää lähteä lääkäriin tarkistamaan tilanne. Mä menin yksityiselle lääkärille silloin heti ja mulla oli emätintulehdus,josta en tiennyt mitään. Se piti hoitaa ensin pois että saatiin tietää johtuiko supparit tulehduksesta vai jostain muusta. No mun tapauksessa supparit väheni kyllä kun saatiin tulehdus pois,mutta eivät loppuneet. No mulla on tiedossa nyt sitten sairasloma äippälomaan asti,koska mun kohdunkaulan pituus on lyhentynyt ja se ei saa enää lyhentyä yhtään.
Mutta on kuulemma sellainen nyrkkisääntö olemassa,että jos supistus kestää yli 20 sek kerrallaan ja niitä tulee säännöllisesti tulee asialle tehdä jotain. Tai jos alkaa vuotamaan jotain,esim. verta tai kirkasta nestettä pitää välittömästi ottaa yhteys synnärille.
Sinun tapauksessa jos vielä tulee yksikin suppari niin soittaisin synnärille. Mutta onneksi sinulla on viikkoja jo niin paljon,että jos vaavi syntyisi niin sillä olisi mahdollisuus selvitä. Ajattele positiivisesti!
Niin itsekkin yritän. Tässä olisi vielä rv:lle 30 aikaa 7 viikkoa. Pitää yrittää sinnitellä,että vaavi pysyisi sisällä.
Tsemppiä
Lilli81 23+0
Eli käyhän tohtorissa! Itse jäin sairaslomalle melkeinpä pari viikkoa sitten, silloin kohdunkaula vähän pehmentynyt. Oireina siis supistelua hieman ja muuten fyysisesti raskas työ. Tänään nlalääkäri ja kohdunkaula pehmeä, haluaa taas parin viikon päästä tarkistaa tilanteen. Ja sairaslomalla olen äippäloman alkuun saakka. Aika tarkkoja siis tuntuvat olevan ja miksipä riskeerata omaa ja lapsen terveyttä!
Jakseluja sinulle!
~cadavera&muru~ rv32+4
Minulla tuli kipeitä supistuksia jo viikolla 20+ ja soitin siitä neuvolaan. Varattiin lääkärille aika.
Ajattelin että tarkistaa varmaan kohdunkaulan tilanteen ja jos ok, niin töihin vain. Kohdunkaula oli ok, mutta laitti heti puolentoista viikon sairasloman. Täytyy levätä. Olin ihmeissäni mutta enpä tietenkään tällaisessa asiassa alkanut epäilemään lääkärin päätöstä.
Nyt ekaa viikkoa töis sairasloman jälkeen ja pitää ottaa neuvolaan yhteyttä jos supistelut jatkuvat.
Eli ovat hyvin tarkkoja supisteluista ja kohdunkaulan tilannetta pitää seurata.
Rakenneultrassa kätilö sanoi että jos supistelee, täytyy juoda paljon. Siis vähintään litra päivässä. Supistelut voivat olla oire nestetasapaino häiriöstä. Neuvolassa ei hoitaja eikä lääkärikään maininneet tälläisestä mitään. Kuulemma jos menee äpolille supisteluiden takia (tai joutuu osastolle) laitetaan tippa heti. Useasti auttaa. Olenkin koittanut nyt juoda kovasti.
Lääkäriin siis vain.