Miten valitset lapselle kummit?
Millä perusteella te valitsette tai olette valinneet lapsellenne kummit?
Minua ei ole koskaan kukaan pyytänyt kummiksi. Olen tulkinnut tämän niin, että en ole kenellekään ystävälle tai sukulaiselle niin läheinen ihminen, että minut haluttaisiin lapsen kummiksi. Onko tulkintani oikea?
Kommentit (4)
Meillä kummit valitaan just sen läheisyyden perusteella ja kyllä mielellään otin pojalle nimenomaan mieskumminkin.
Tuo äidin pyytäminen kummiksi on ihan uutta minullekkin. Mummun roolihan on kuitenkin pelkästäänkin jo tärkeä. No jokainen tavallaan tietenkin, että ihan ok.
Itse en ole pahemmin huolestunut kummilapsettomuudestani, koska sisaruksillani eikä parhailla ystävillä ole vielä lapsia. Minua on pyydetty kyllä jo kummiksi ystäväni lapselle joka syntynee tässä kuukauden sisällä. Olin tietenkin otettu!
ja pitää miettiä, että tulee valituksi kummit, joiden kanssa haluaa ja yrittää olla tekemisissä vielä 10 ja 20 vuodenkin päästä. Sitten tietysti lapsen kannalta mietin asiaa myös, eli ihminen, jolla on jotain annettavaa lapselleni (en tarkoita lahjoja yms. materiaalista), vaan hyviä elämänarvoja. Kirkkoon ei kyllä kuuluta, mutta hyvät arvot ne voi olla ilman sitäkin!
Itse olen kummina yhden perheen 4. lapselle ja tehtävä on hieman kiusaannuttava: olen perheen äidin kanssa aika etäinen tuttava. Selkeästi heillä oli vain kummikandidaatit loppuneet kesken... En kuitenkaan kehdannut tehtävästä kieltäytyä.
Lapsellani on kummeina minun äitini (joka on myös minun kummini) sekä mieheni veli.