Naurettavaa pestä lapsen vaatteet erillään
tuo jenni_äidin alotus taaperoissa.
ymmärrän kyllä että jos lapsella on vaikka tosi huono iho eikä siedä pesuaineita niin sitten mutta mitä järkeä siinä muuten on.
ja sit se vika vastaus siellä: vauvan vaatteet pestään erillään HYGIENIA SYISTÄ ettei muun perheen pöpöt tartu vauvan vaatteisiin. voi tuota vauva parkaa, tulee kyllä sairastelemaan paljon jos ei saa tottua edes oman perheenjäsenten vaatteissa oleviiin pöpöihin. eiks toi äiti tajua että tekee ihan karhunpalveluksen, ja vielä kun heillä kaikki vaateet pestään hajustamattomalla.
älkää nyt hypätkö nenälle te, joilla vauvan ihon takia joudutaan erillään pesemään, en tarkoita teitä!
Kommentit (24)
Meillä ei ole koskaan pesty vauvan-/lastenvaatteita erikseen muusta pyykistä, enkä ymmärrä miksi pitäisi. Puhtaiksi meidän kone vaatteet pesee ja pesuainekin on hajustamatonta joka tapauksessa, oli jo ennen lapsia.
tarkotin tietysti herkkäihosta vauvaa, en huonoihosta =)
Ap
kun meillä pestiin vaipatkin samassa pyykissä... :)
Ja jos mietitte alkareita niin aatelkaa nyt vähän mistä se lapsi on tullut - siitä samasta saastasesta tuutista missä sitä karmeeta spermasta heppiäkin on uitettu...
aina tytön vaatteet erikseen, koska pesemme ne 60 asteessa ja aikuisten vaatteet 40 asteessa. Käytämme hajusteetonta pesuainetta koko perhe. Koskaan ei ole ollut iho-ongelmia tai allergioita. Tyttö 3v on ollut kipeänä todella harvoin.
erillään. Kyse ei niinkään hygieniasta (mielestäni alusvaatteiden peseminen yhdessä muiden vaatteiden seassa vain on äklöä), vaan lähinnä tavasta. Meillä minä pesen yleensä pyykit, ja koska lastenvaatteet ovat samansävyisiä/vaaleahkoja, pesen ne erikseen, omat tummat ja vaaleat erikseen, ja mies taas yleensä pesee omansa (inhoaa koirankarvoja, ja niitä hänen mielestään on meidän muiden vaatteissa aina). Liinavaatteet pesen yleensä yhdessä, muitta ne pestäänkin 60asteessa, kun taas vaatteet pestään yleensä vain 40asteessa.
Ja mitä nykyisten pesukoneiden pesutulokseen tulee, ei se ole niin hyvä kuin mammat täällä tuntuvat uskovan... Pesuainejäämiä vaatteisiin jää peruspesujen jälkeen, eikä ko. aineet iholla ole kenellekään erityisen terveellisiä.
Jo miehen allergioiden takia olen aina käyttänyt " helliä" pesuaineita. Luin kyllä raskaana ollessa näitä pesujuttuja, mutta sitten mietin, että mitä järkeä siinä olisi, kun TODELLA likaiset vaatteet (esim ulkotöissä, raksalla käytetyt) pesen kuitenkin erillään. Yleensä ne vauvan kakkatahrat kuitenkin oli likaisinta, mitä pesukoneessa oli. :) Värin ja pesuasteen mukaan vaan samaan rumpuun.
erillään. Mieheni sukkien jälkeen laitan jotain lakanoita, että olisi keittopyykkiä seuraavaksi. Ihan hygieniasyistä tämä. En voisi kuvitella peseväni esim omia ja lasten alkkareita yhdessä. 60 astetta ei tapa mikribeja.
Samaan ne kaikki tietenkin menevät. Kone pesee ne!
Vierailija:
Samaan ne kaikki tietenkin menevät. Kone pesee ne!
Hän hymyili ja sanoi, ettei tosiaankaan tarvitse pestä vauvan vaatteita erillään muun perheen pyykistä. Kestäisi muuten aika kauan saada pienistä bodeista ja potkareista koneellinen täyteen.
Mutta 70-luvulla oli toisin. Äitiäni valistettiin pesemään kaikki vauvan vaatteet erikseen muusta pyykistä. Paras olisi ollut, jos koneessa olisi ollut valintana erillinen " vauvaohjelma" , jonka lämpötila oli peräti 90-95 astetta! Meillä ei kuitenkaan tuota uusinta mallia ollut, joten äitini varmuudeksi silitti kaikki harsovaipat (käytti niitä minulla vuoden ikään) sekä vaatteet. Kun kätilö oli tullut kotikäynnille, hän huomasi laatikossa viikattuna silittämättömiä harsoja (avasi laatikon ilman lupaa). Äitini sai välittömästi haukut...
mä olen kyllä ihan samaa mieltä kun joku tänne kirjottanut että jos pelkää pöpöjä noin paljon niin eihän sitä jessus voi pitää sylissä sitä vauvaa! Ettekö te anna esim muiden ihmisten tai vanhempien sisarusten ikinä koskea vauvaa kun nehän voi tuoda vaikka YÄK, koulusta pöpöjä...
Ja siis pesette kaikkien perheenjäsenten pyykin erikseen, ei kyllä tulis mieleenkään. Miten tuollaset ihmiset ovat edes saaneet lapsia jos oman miehen vaatteetkin tuntuvat noin vastenmieliseltä. Kosketteko edes toisiinne? Yököttävän steriiliä...
Tunnetteko paljonkin ihmisiä jotka ovat pahasti sairastuneet koska pyykit on pesty yhdessä. Jollakulla oli JO kolmevuotias joka ei ole sairas, hyvät sulle, tuskinpa olis vaikka olisit pessyt pyykit yhdessä! Mä ainakin lajittelen ne pyykit lämpötilan, värin ja materiaalin mukaan, sitten erikseen lakanat ja tosi likaset esim ulkovaatteet.
siinäpä sitten ihmettelette, miten ei olkut aikaa ja jksamista lapsen kanssa leikkiä ja olla, kun hän oli pieni. Parhaat muistot on pyykkäystasoa.
Uskomaonta uusavuttomuutta.
Nyt ymmärrän, ettei jotkut ehdi esim pulkkamäkeen, voi duudelis sentään.
Sitten valitetaan, kuinka ei ole aikaa ja mitään ei ehdi tehdä, kun piti pyykätä kummallisten monimutkaisten systeemien kanssa. Haloo...tai silittää vauvan bodeja ja omia string-alushousuja ja valittaa kun on väsymyksestä puolikuollut, kuten joskus aiemmin tällä palstalla todettiin.
kaikki koneeseen yhtä aikaa. Ja siis pikkuisten vaatteiden silittäminenhän ei kauaa vie. En mä itsekään pukeudu ryppyisiin vaatteisiin (ja kuivumaan niitä ei ikinä niin sileästi saa, etteikö silitettyä vaatetta erottaisi selvästi silittämättömästä), miksi pukisin lastanikaan sellaisiin.
Niin että kyllä sitä ehtii muutakin tehdä kuin pyykkiä huoltaa. Jotkut vaan kuvittelee sen silittämisen hankalaksi, vaikka itse asiassa kyse on siitä, että se joku inhoaa silittämistä niin paljon. Ja noihan on kaksi ihan eri asiaa.
On se vittu, että täällä pitää haukkua ihmiset, jotka haluavat tehdä jotain eri tavalla. Jos joku tykkää pestä lasten pyykit erikseen niin so what. Meidän jokaisen pääkopassa vilistää ihan oma maailma, yks tykkää yhdestä toinen toisesta, yks ärsyyntyy jotain toinen jostain muusta. Musta on suorastaan rentouttavaa päästä pyykkihuoneeseen silittämään ja laittaa vielä ovi kiinni. Saa ukko välillä kuunnella niitä " anna mulle sitä ja anna mulle tätä" yms. ja mulla on muita " kiireitä" , joten sen ukko ei voi ajaa ipanoita mun luo. ;-) Voi kaikessa rauhassa haaveilla vaikka naapurin Perasta tai pistää iPodi soimaan ja kuulokkeet korville.
musta tuntuu että meidän lapsilla ei ole riittävästi vaatteita että voisin pestä kaikki erikseen. Siis ennen kun meidän pesukone tulee edes puoliks täyteen erikseen Matin, Maijan, Liisan ja Kallen vaateista niin ne on jo kaapista loppu. Siis oletan että jos ei halua pestä vauvan vaatteita aikuisten vaatteiden kanssa niin ei kai sitten ole järkeä pestä niitä sisarusten vaatteiden kanssakaan. Ja jotenkin siinä tuntuu että pitäisi koko ajan olla pesukone pyörimässä. Kyllä meillä ainakin on vähän hankalaa kun pesukone on kellarissa ja mulla menee aikaa kun ripustan, otan narulta, silitän, vien kaksi kerrosta ylös kaappeihin. Eli minusta tuntuu että itse kyllä en paljon muuta ehtisi tehdä kun pyykätä.
Lakanat ja pyyhkeet samaan 60 asteen pesuun.
Miehen vaatteet, suurin osa tosi likasia työvaatteita 60 asteen pesuun.
Omat ja lapsen vaatteet yleensä 40 astetta.
Villa ja toppavaatteet hienopesu 30 tai 40 tai villapesu 30 astetta.
Tuossa taisi tulla kaikki ohjelmat mitä meillä pyörii ja en todellakaan lajittele värien mukaan. Ikuisuus menis pyykkiä odotellessa.
ole tuon asian kanssa mitään tekemistä. Ja kyllä mulla viikossa tulee yhdestäkin pienestä lapsesta ihan tarpeeksi pyykkiä. Nääs kun mä en pese joka päivä pyykkiä vaan yhtenä päivänä sitten useamman koneellisen.
Meillä on herkkäihoinen vauva, mut silti pestään kaikki samassa. Itsekkään kun ei käytetä hajustettuja pesuaineita, ja ihan sen takia ettei tarttis erikseen alkaa pesemään vauvan ja muiden vaatteita.