Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi feissarit eivät kerro tai tiedä, että HelsinkiMissio on

Vierailija
12.05.2014 |

vain uudella nimellä kätketty Lähetysseura. Taustalla on siis uskonnollinen järjestö. Minua lähestyi taannoin Narinkkatorilla feissari ja koska en päässyt hänestä helposti eroon, oli siis sitkeämpää laatua, kysäisin että eikös tässä taustalla olekin uskonnollinen järjestö. Silmät kirkkaina hän sanoi, ettei tietenkään ole tämähän on HelsinkiMissio. En viitsinyt jäädä jankkaamaan ja poistuin viimein paikalta, kun feissari huomasi lupaavamman uhrin. Eikö feissareiden pitäisi kertoa suoraan, että taustalla on Helsingin Lähetysseura, joka muutti nimensä vuonna 2005 HelsinkiMissioksi.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 17:02"][quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 16:57"]

Niin, onhan ne Mission Impossible -leffatkin kuuluisia uskonnollisuudestaan!

[/quote]

Kestikö kauankin keksiä tuo "älykäs" heitto?

Hohhoijjaa.

[/quote]

Kesti, ja piti googlailla ekaks! Mä kyllä tiesin HMission olevan uskontotaustainen, mutta samalla kuulun niihin jotka ovat laatineet ja jotka päivittävät meidän firman vision ja mission. Enkä ole kirkossa töissä.

Vierailija
22/40 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 17:01"]

I am a woman on a mission, whoa!

[/quote]

So you're a missionary, then?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hyvää päivää, tulee ap:stä mieleen paikallinen kylähullu, joka sopottaa kaupan hevi-osastolla Israelin appelsiineista ihan riippumatta siitä, ostanko edes mitään sitrushedelmiä, eikä suostu hyväksymään, että olen vähintään yhtä suuri Israelin kriitikko itsekin. Limettiä baarikaappiin, veriappelsiineja Sisiliasta - aina tää hahmo tärisee siellä ja saarnaa juutalaisista. Kun HÄN tietää paremmin!

Vierailija
24/40 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näköjään ottaa koville tajuta, että sanoilla voi olla useampia merkityksiä. Noo, ehkä vielä jonakin päivänä...

PS. Englannin kielen taidolla brassailu on niin ysäriä.

Vierailija
25/40 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulenpa että, ap. haluaa varoittaa ettei kukaan menisi tuohon feissareiden halpaan. Olisiko ollut sama tyyppi kyseessä, kun väitti  minulle myös ettei HelsinkiMissiolla ole mitään yhteyksiä uskonnolliseen järjestöön. Minusta kyseessä on puhtaasti huijausyritys. Ihmisille pitäisi uskaltaa kertoa suoraan, että kyseessä on entinen Helsingin Lähetysseura.

Vierailija
26/40 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 13:38"]

Luulenpa että, ap. haluaa varoittaa ettei kukaan menisi tuohon feissareiden halpaan. Olisiko ollut sama tyyppi kyseessä, kun väitti  minulle myös ettei HelsinkiMissiolla ole mitään yhteyksiä uskonnolliseen järjestöön. Minusta kyseessä on puhtaasti huijausyritys. Ihmisille pitäisi uskaltaa kertoa suoraan, että kyseessä on entinen Helsingin Lähetysseura.

[/quote]

Luulisin, että HelsinkiMissio ei saisi lahjoittajia niin paljoa, jos feissarit kertoisivat ihmisiä lahjoittajiksi houkutellessaan, että kyseessä on taustaltaan uskonnollinen järjestö.

Vierailija
27/40 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja minä en edes tiedä mikä on feissari, tunnistaisinkohan jos näkisin?

Vierailija
28/40 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

no mutta kyllähän nyt NIMI "MISSIO" kertoo, että kyseessä on uskonnollinen, sisälähetysliike! jos joku ei tätä tajua, niin sen ehkä pitäisi mennä takaisin peruskouluun!

Vierailija
29/40 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No HelsinkiMission johtaja on Olavi Sydänmaanlakka joten työssä ei painoteta uskontoa vaan lähimmäisistä huolehtimista ja syrjäytymisen ehkäisyä.

Vierailija
30/40 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut ateistisen kasvatuksen ja jatkanut uskonnotta tässä aikuiselämässänkin. Ehkä siksi suhtaudun rauhallisen maltillisesti näihin kysymyksiin. Uskikset eivät tuputa mulle enkä minä heille. Seuraan mahdollisesti uskonnollisten hyväntekeväisyysjärjestöjen toimintaa sivusta, ja jos näen asiallisia tuloksia, saatan antaa lahjoituksen.

NokiaMissio nyt on mitä on, mutta esimerkiksi HelsinkiMissio on jotain ihan muuta. Sana "missio" ei siis kerro vielä mitään, vaikka toki siitä voi päätellä, että kyse on jostakin lähetystyyppisestä tehtävästä (aivan kuten firmoillakin on missio).

Asun itse Helsingin kantakaupungissa ja olen vuosia tarkkaillut HelsinkiMission avustustoimintaa erityisesti vanhusten ja asunnottomien parissa. Apua annetaan myös uskonnottomille vanhuksille ja asunnottomille. Työntekijöissä on uskonnottomia. Eetos on hienon stadilainen, katsotaan toisten stadilaisten perään. Suurkaupungin vanhanaikaista lähimmäisenrakkautta, johon ei kuulu maaseutumaisen kyyläys ja juoruilu. Tämänhetkisten havaintojeni perusteella voisin tukea lahjoittamalla rahaa.

Kun tulin maininneeksi kaupunki-maaseutu-eron, niin se tosiaan näkyy uskollisten järjestöjen toiminnassa. Mökkimatkalla kun käyn Fidan (kirkon ulkomaanapu, lähetystori) kirppiksillä, niissä gospel soi ja jaetaan lehtisiä. Helsingin Fidat taas ovat stylistien, muotitoimittajien ym. kauppoja. Keskustassa Lönnrotinkadun Fida on Stockan lähellä ja myy turisteille pohjoismaista designia ja merkkivaatteita. Myyjät ovat nuoria hipstereitä. Aikamoinen ero.

Feissarin puheeseen ei järjestön historiakatsaus muuten kuulu. Kannattaa kysyä, jos jokin epäilyttää. Etenkin talouslukuja. Sillä on väliä, mihin raha menee.

Korostan vielä, että en itse ole kristitty. Siksi en ole myöskään fundamentalisti. Olisi aika huvittavaa olla sellainen perusluterilainen, joka on kastettu, konfirmoitu, mennyt kirkossa naimisiin ja siunauttanut kuolleensa kirkossa, käy pyhäinpäivänä, jouluna jne. haudoilla ja niin edespäin - ja silti rääkyy "uskonto", kun joku toinen sitä harjoittaa.

Vierailija
31/40 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 14:19"]

no mutta kyllähän nyt NIMI "MISSIO" kertoo, että kyseessä on uskonnollinen, sisälähetysliike! jos joku ei tätä tajua, niin sen ehkä pitäisi mennä takaisin peruskouluun!

[/quote]

Uskomatonta, mutta totta on se, että yhtenä päivänä tekemäni pikakyselyn tulos tuttavapiiristäni oli se, että ainoastaan pari tiesi, että missio viittaa uskonnolliseen järjestöön. Eli yleistietämys on järkyttävän huonoa.

Vierailija
32/40 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 14:14"]

[/quote]

se on se tyyppi joka seisoo logolla varustettu lipas kourassa turuilla ja toreilla milloin minkäkin asian puolesta (unisef, mll, jne).

Vierailija
33/40 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 15:07"]

[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 14:19"]

[/quote]

Uskomatonta, mutta totta on se, että yhtenä päivänä tekemäni pikakyselyn tulos tuttavapiiristäni oli se, että ainoastaan pari tiesi, että missio viittaa uskonnolliseen järjestöön. Eli yleistietämys on järkyttävän huonoa.

[/quote]

No jaa. Jos tuttusi ovat akateemisia, etenkin ekonomeja, tai töissä missä tahansa tulosta tekevässä työpaikassa, niin "missio" on ihan yleistä kielenkäyttöä. Kymmenen vuotta sitten oli jopa muoti, että julkaistiin yrityksen, yliopiston yms. missio, visio jne. Siis missio oli sen asiakirjan nimi.

Samoinhan julma sotatermi "strategia" on ihan yleiskieltä. Strategiapalaverissa koostetaan missio.

Vierailija
34/40 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 15:27"]

No jaa. Jos tuttusi ovat akateemisia, etenkin ekonomeja, tai töissä missä tahansa tulosta tekevässä työpaikassa, niin "missio" on ihan yleistä kielenkäyttöä. Kymmenen vuotta sitten oli jopa muoti, että julkaistiin yrityksen, yliopiston yms. missio, visio jne. Siis missio oli sen asiakirjan nimi.

[/quote]

Mikä tuolla perusteella käsityksesi mukaan sitten on HelsinkiMissio? Helsingin kaupungin talouden tulokset, vai?

Ei ihme, että akadeemikkoja pidetään hieman, no, yksinkertaisina. Eivät ne osaa ajatella muuta kuin omia juttujaan.

Vierailija
35/40 |
17.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

HelsinkiMissio ei ole koskaan ollut nimeltään Helsingin Lähetysseura. HelsinkiMissio perustettiin 1883 nimeltään Helsingin kaupunkilähetys.  Järjestö syntyi luterilaisen kirkon piispojen ja pappien myötävaikutuksella, koska vastikään rakenteilla ollut kuntajärjestelmä ja kunnan sosiaalitoimi ei pystynyt vielä silloin vastaamaan tehokkaasti kaupunkilaiseen hätään. Silloin suurin osa muistakin järjestöistä - kuten esimerkiksi Diakonissalaitos -  syntyivät kirkolliselta pohjalta. Emme häpeä kristillistä arvopohjaamme. Pikemminkin päinvastoin. Mutta emme ole lähetysjärjestö emmekä harrasta käännyttämistä. Palvelemme kaikkia hätääkärsiviä kansalaisia uskonnoista ja poliittisista rajoista piittaamatta. Samoin emme tiedustele työntekijöittemme emmekä vapaaehtoistemme suhdetta uskontoon. Meillä on riveissä kaikkia ateisteista muslimeihin ja kristittyihin. Muutimme nimemme HelsinkiMissioksi kymmenisen vuotta sitten.

Ystävällisesti

Olli Valtonen

toiminnanjohtaja

HelsinkiMissio

Vierailija
36/40 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihmettelen, että ollaan olevinaan niin suvaitsevaisia ja suhtaudutaan kristillispohjaiseen lähimmäisen auttamiseen nuivasti. Itse ei tehdä mitään lähimmäusen hyväksi, mutta arvostella jaksetaan.

Vierailija
37/40 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joku jää keskustelemaan feissareiden kanssa? Ohitan aina kylmänviileästi kaiken maailman lappujen tyrkyttelijät.

Vierailija
38/40 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ihmettelen, että ollaan olevinaan niin suvaitsevaisia ja suhtaudutaan kristillispohjaiseen lähimmäisen auttamiseen nuivasti. Itse ei tehdä mitään lähimmäusen hyväksi, mutta arvostella jaksetaan.

Se, että on opiskellut ja tekee töitä, on arvovalinta. Se kertoo siitä, että osaltaan on valmis ylläpitämään tätä hyvinvointivaltiota maksamalla korkeita veroja ja auttaa sitä kautta lähimmäisiä.

Vierailija
39/40 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 14:14"]

se on se tyyppi joka seisoo logolla varustettu lipas kourassa turuilla ja toreilla milloin minkäkin asian puolesta (unisef, mll, jne).

Ei, tuo on lipaskerääjä. Feissarilla on kansio ja hän etsii kuukausilahjoittajia jollekin hyväntekeväisyysjärjestölle kasvotusten, face-to-face, mistä sanakin tulee.

Vierailija
40/40 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy ihmetellä sitä kuplassansa elämistä kun joku väittää että Suomen Lähetysseura olisi vaihtanut nimensä miksikään muuksi. Kun tänne viitsii luulojansa kirjoitella niin olisi ollut helppo googlata tiedot. En edes yritä sohjopäille enempiä selittelyjä kun tänne ketjuun on jo ihan riittävästi annettu oikeatakin tietoa.