Yksilapsiset perheet!
Meillä on yksi lapsi, enkä tiedä, tuleeko enempää. Itse toivoisin, mutta välillä kaikki tuntuu raskaalta yhdenkin kanssa, joten mietin, miten sitten kahden? Mieheni ei varsinkaan ole tällä hetkellä kovin innostunut asiasta.
Jotenkin tuntuu, että kaikilla muilla on enemmän kuin yksi lapsi, tai ainakin toinen jo tässä vaiheessa tulossa (esikoinen kohta 2v). Surettaa. Voiko yhden lapsen perhe olla onnellinen? Varmaan se riippuu siitä, onko itse tyytyväinen tilanteeseen vai ei.
Kommentit (4)
Jos kysyisit tuota esimerkiksi kolmilapsisen perheen väsyneeltä äidiltä niin hän sanoisi sinulle luultavasti, että " ole onnellinen kun sinulla on vain yksi lapsi" ... Näkökantoja on niin monia.
Meillä on vain yksi lapsi ja on erittäin todennäköistä, että hän jää ainokaiseksi. Silti olen onnellinen! Meidän pieni perheemme sopii hyvin tähän omakotitaloon, jossa tulisi ehkä jopa ahdasta toisen lapsen tullessa. Meidän perheemme voi matkustella halvemmalla kuin monilapsinen perhe. Voimme antaa lapsellemme kaiken... Syitä ja perusteluita kyllä löytyy.
Toki tiedän, että lapseni ehkä kaipaa jossain vaiheessa sisarusta seuraksi, ainakin minä kaipasin pienenä, ainoa lapsi kun olen. Mutta senkin voi ratkaista vahvalla ystävä/sukulaisverkolla. Lapsiahan ainä löytyy leikkikaveriksi, joten ei sitäkään kannata surra.
Ole vain onnellinen ainokaisestasi -monella ei ole sitäkään!!!!
Meillä 1 lapsi hedelm.hoidoilla, joten toisen tulosta ei ole varmuutta, enkä tiedä ryhdytäänkö hoitorumbaan enää. Lapsen kanssa on ihanaa ja olen hänestä onnellinen joka päivä. Pelottaisikin, jos olisin uud. raskaana, että miten voisi olla toinen näin rakas lapsi...
Nyt kun lapsi kasvaa, varmasti alan vertailla perhetilannetta muihin ikätovereihini ja haikailla kakkostakin... Aion silti pitää mielessä, että lapsi ei ole itsestäänselvyys ja yhdestäkin voi olla 120% onnellinen!
Vierailija:
Jos kysyisit tuota esimerkiksi kolmilapsisen perheen väsyneeltä äidiltä niin hän sanoisi sinulle luultavasti, että " ole onnellinen kun sinulla on vain yksi lapsi" ... Näkökantoja on niin monia.Täytyy vastata että ei pidä paikkaansa ;).Itse en ole koskaan suunnitellut ikäeroja ja lapsilukua etukäteen.Siis en ole haaveillut koskaan kolmesta lapsesta,en ole emotyyppi.Toinen raskaus oli ns.ylläri (ihana sellainen) ja kolmas raskaus kierukkavauva.Tässä sitä nyt ollaan,kolmen lapsen äitinä :).
Elämä on oikeasti tosi kivaa ja helppoa useamman lapsen kanssa.En olisi ikinä uskonut! Vauvan hoito sujuu jo rutiinilla ja isommat (6v ja 5v) leikkivät keskenään.Oikeastaan mulla on joskus tylsää,siis on omaa aikaa surffailla netissä ja tehdä kotihommia.Tietenkin yhdenkin
lapsen kanssa voi olla onnellinen,mutta sisarus on ehdottomasti rikkaus lapselle.Itse olen ollut ainokainen ja kaipasin kovasti sisarusta,vaikka mulla oli kavereita.Lapsesi on vasta 2v,sulla on aikaa miettiä toista lasta.Eihän niitä tarvitse tehdä " putkeen" .Anna ajan kulua ....
ja ollaan tosi onnellisia. Joskus ajattelin että kaks ois hyvä luku, mutta nyt kun tyttö on kasvanut jo noin isoks, on tosi kiva tehdä kaikkia " isojen juttuja" , mitkä ei onnistuis jos olis pienempiä sisaruksia. Tyttö kaipaa tietysti kaveria ja aikuinen joutuu ehkä enemmään viihdyttämään kuin useampi lapsisissa perheissä. Mutta kääntöpuolena, meillä on tosi läheiset välit ja vietetään paljon aikaa yhdessä.