Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkälaiset kirjoitusvirheet antavat kirjoittajasta yksinkertaisen kuvan?

Vierailija
17.08.2014 |

Omasta mielestäni yhdyssanavirheet ja possessiivisuffiksin puuttuminen, esim. "minun auto".

Entä minkälaiset kirjoitusvirheet eivät niinkään haittaa?

Kommentit (198)

Vierailija
61/198 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mua alkeelliset virheet haittaa, suurin osa nykyihmisistä ei esim. tunnu hallitsevan yhdyssanoja ja minkä sille mahtaa. Se häiritsee, kun joku luulee kirjoittavansa oikein ja esiintyy jopa aivan akateemisena asiantuntijana, ja sitten pilkuttaa lauseenvastikkeet ja vertailut, kuten:

on parempi olla hiljaa, kuin aina äänessä

tai

tullessani kotiin, siellä oli kaaos

Tuota väärää ylenmääräistä pilkutusta näkee nykyään sanomalehtitekstissä ja yritysten tiedotteissa, vakuutusesitteissä ja missä tahansa muualla ns. virallisissa teksteissä. Se on vaan jotenkin niin onnettoman näköistä.

Vierailija
62/198 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

vartia, asiantuntia jne

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/198 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 14:02"]

Omasta mielestäni yhdyssanavirheet ja possessiivisuffiksin puuttuminen, esim. "minun auto".

Entä minkälaiset kirjoitusvirheet eivät niinkään haittaa?

[/quote]

Minkä laiset kirjoitus virheet antaa kirjottajasta yksin kertaisen kuvan?

Vierailija
64/198 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olempa, tulempa jne.

Vierailija
65/198 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummalliset sanajärjestykset ärsyttävät: "Onko millaista mitoitusta?", "Onko millaiseen aikaan auki?"

Liekö-sanan käyttö jos sen oikeaoppisesta käytöstä ei ole mitään käsitystä. Esim. "Liekö jääköhän tämä paita käyttämättä kun neiti otti kasvupyrähdyksen."

Kappalejaon puuttuminen on myös raivostuttavaa.

Vierailija
66/198 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän monelle yhdyssanojen hahmottaminen on vaikeaa. Tai en tiedä voiko puhua vaikeasta, koska kyseessä tuntuu olevan asia, joka ei vaan toisille ole mielenkiintoista tai yhtään tärkeää koskaan ollutkaan. Perheessäni on sekä kielipoliiseja että kaura puuro-tyyppejä, mutta ihan yhtä fiksuja tai tyhmiä ollaan kaikki. Lukihäiriötä ei ole kenelläkään.

Veikkaisin mutulla, että toiset vain hahmottavat sanat erillisinä, yhdyssanatkin jonkinlaisina sanajonoina, mutta eivät yhtenä sanapakettina. Usein he ovat lahjakkaampia matemaattisissa aineissa tai taiteissa, ja voivat olla verbaalitaitureitakin (kertovat juttuja ja vitsejä mielellään, käyttävät rikasta kieltä), mutta eivät erityisemmin pidä kirjallisesta ilmaisusta.

Vierailija
67/198 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 15:46"]

Minä saan yksinkertaisen kuvan ihmisestä, joka kirjoittaa kokoajan.

[/quote]

Miksi tätä on alapeukutettu? Onko kokoajan muka oikein kirjoitettu?

Vierailija
68/198 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 15:55"]

Ei mua alkeelliset virheet haittaa, suurin osa nykyihmisistä ei esim. tunnu hallitsevan yhdyssanoja ja minkä sille mahtaa. Se häiritsee, kun joku luulee kirjoittavansa oikein ja esiintyy jopa aivan akateemisena asiantuntijana, ja sitten pilkuttaa lauseenvastikkeet ja vertailut, kuten:

on parempi olla hiljaa, kuin aina äänessä

tai

tullessani kotiin, siellä oli kaaos

Tuota väärää ylenmääräistä pilkutusta näkee nykyään sanomalehtitekstissä ja yritysten tiedotteissa, vakuutusesitteissä ja missä tahansa muualla ns. virallisissa teksteissä. Se on vaan jotenkin niin onnettoman näköistä.

[/quote]

Muakin harmittaa, että sanomalehdissä ja muissa ns. virallisissa julkaisuissa käytetään nykyään niin surkeaa suomen kieltä. Eikö toimittajilla ole aikaa tarkistaa pilkkusääntöjä? Vai onko heillä niin kova itseluottamus, etteivät tunne siihen tarvetta? Koululaisten "sanomalehtiviikko" on kohta yksi iso vitsi, kun lehdet ovat pullollaan virheitä. Mulla tavan tallaajalla särähtää pahasti korvaan "kaksi tyttöä juoksivat", mutta edes toimittajaihmisillä ei. Mitä ihmettä?

Eikö yrityksissä sitten haluta palkata kielenhuollon ammattilaista auttamaan julkaisujen laatimisessa, kun itsekin ollaan oikein päteviä? Sama vika kai kun käännöksissä (mitäs turhia maksamaan kääntäjälle, kun talousosaston Pirkko osaa englantia). Kielenkäyttökin voi parantaa tai heikentää yrityskuvaa, mutta kieliasioita ei silti tunnuta pitävän kovinkaan tärkeänä.

Liik

enne

vira

sto

Tavutus on myös yksi murheenkryyni...

Vierailija
69/198 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 15:53"]vämppyyri

[/quote] Tuollaiset virheet johtuvat usein suomen kielen pyrkimyksestä noudattaa vokaaliharmoniaansa; a, o ja u eivät voi olla samassa sanassa ä:n, ö:n ja y:n kanssa. Näin on vain lainasanoissa, esim. syndrooma, klamydia. Ajan myötä niiden kirjoitusasu saattaisi muuttua kuvatun kaltaiseksi: klamydiasta tulisi lämydiä tmv. kuten vanhassa raamatunkäännöksessä spitaali on pitaali.

Vierailija
70/198 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni tuntuu vihaavan yhdys sanojen väärin kirjoitusta, mä en vaan jaksa laittaa sitä väliviivaa kun kirjoitan tabletilla ja aina pitäis avaa noi symbolit.

Vierailija
71/198 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 16:36"]

Moni tuntuu vihaavan yhdys sanojen väärin kirjoitusta, mä en vaan jaksa laittaa sitä väliviivaa kun kirjoitan tabletilla ja aina pitäis avaa noi symbolit.

[/quote]

Suurin osa yhdyssanoista kirjoitetaan kuitenkin yhteen, ei väliviivalla tai muullakaan symbolilla. Vai käytätkö paljonkin tekstissä sanoja kuten kuorma-auto tai... en edes keksi tähän hätään toista esimerkkiä.

Erisnimien kanssa tietysti tarvitsee väliviivan, mutta voihan sitä puhua Oltermanni-juuston sijaan pelkästä juustosta.

Oikeasti tuokin taitaa olla pelkkä "Valio Oltermanni". Ruokien nimet ovat yleensäkin päin persausta, on nimihirvityksiä tyyliin Valio Ihana Proteiinirahka Mansikka-mango. Heitetään vain sanoja peräkkäin ja nauretaan räkäisesti itkua tihrustaville kielenhuoltajille. :D

Vierailija
72/198 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 16:36"]

[/quote]

Mitä väliviivaa?

Vierailija
73/198 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mulla oli punainen laukku kaupungilla, jossa oli vaihtovaatteet mukana."

Tämän kaltaiset lauserakennevirheet nostaa verenpainetta!

Vierailija
74/198 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 16:55"]

"Mulla oli punainen laukku kaupungilla, jossa oli vaihtovaatteet mukana."

Tämän kaltaiset lauserakennevirheet nostaa verenpainetta!

[/quote]

Juu, ei mitään käsitystä siitä, mikä viittaa ja mihin.

"Myös" viittaa aina sitä seuraavaan sanaan. On siis eri asia, antaako äidille myös lahjan vai antaako myös äidille lahjan.

Lisäksi on eri asia, saako ekonomimieheltään syntymäpäivälahjan vain kerran vuodessa vai saako mieheltään vain syntymäpäivälahjan kerran vuodessa. Lukijat irvailivat tytölle, mutta ehkä olisi pitänyt irvailla toimittajan kirjoitustaidolle (vai tahalliselle hauskalle mokalle?). Kielellä leikittely ei ole edes hauskaa enää, kun suurin osa ei noita vivahteita huomaa.

Vierailija
75/198 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi nykyajan ihmeellisyys on komparatiivimuodot matalempi, vakavempi, lihavempi ym.

Vierailija
76/198 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon joku maksaa?

Vierailija
77/198 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 000:tta

Vierailija
78/198 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 000 tuhatta.

Vierailija
79/198 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 15:26"]

Aloin juoksemaan, aloin puhumaan. Kuulostaa tosi juntilta ja sivistymattomalta vaikka kielotoimisto onkin taman ilmaisun hiljattain hyvaksynyt.

Hyvaksyi varmaan kun kansalaisten sivistystaso on laskussa ja huonon kieliopin kaytto yleistyy.

[/quote]

Tuo on ihan täysin murreujuttu tuo alkaa tekemään. Mun korvaan "alkaa tehdä" on aina kuulostanut oudolta ja tönköltä, vaikka olenkin tiennyt sen olevan virallisesti oikein. Olen ihan iloinen tuosta "alkaa tekemään" -muodon virallistamisesta.

Vierailija
80/198 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ko- ja kö-päätteiden poisjättäminen.

"Olet tyhmä?"

"Palautit kirjan jo kirjastoon?"