Minkälaiset kirjoitusvirheet antavat kirjoittajasta yksinkertaisen kuvan?
Omasta mielestäni yhdyssanavirheet ja possessiivisuffiksin puuttuminen, esim. "minun auto".
Entä minkälaiset kirjoitusvirheet eivät niinkään haittaa?
Kommentit (198)
Yhdys sana virheet, sydämmen, jonkunkaa, ketä, puollustaa...
Mun mielestää noloa on nillittää jostain pilkkusäännöistä ja kirjoitusvirheistä palstalla missä moni kirjoittaa kännykällä tai tabletilla.
Mutta kieltämättä tulee tyhmä vaikutelma ihmistä jotka kirjoittavat sanoja väärin. Reagtio nje.
Minusta on huolestuttavaa, että älykkäät ihmiset luokittelevat lukihäiriöiset tyhmiksi.
Lukihäiriö ei vaikuta älykkyyteen millään tavalla. On uskomattoman turhauttavaa, kun keskusteluihin osallistuvat eivät kommentoi itse asiaa, vaan niitä kirjoitusvirheitä.
T: Älykkö
Yhdyssanavirheet ja virheet isoissa alkukirjaimissa. Näiden lisäksi mm. enään, elikkä, elikkäs, sydämmeen, aijon, ruuan sekä x:n käyttö (esim. mix = miksi).
Tyhmän kuvan antaa se mitä kirjoittaa, ei kirjoitusvirheet joista tietokone kaiken lisäksi vielä huomauttaa.
Tyhmän kuvan antaa luoda innostuneista keskusteluita joissa olevinaan hauska ja innostavansa muita, vaikka on vain tyhmä. Esim. rahuli loppu, mitä teen? Sitten lapsellista lätinää...
Yhdyssanavirheet, välimerkkien puute ja kappalejakojen puuttuminen häiritsee eniten. Yksittäisistä sanoista ärsyttää tällä hetkellä eniten se helkkarin pinppi. Ilmeisesti jotkut täällä käyttävät ko. sanaa tietoisesti ja ihan tahallaan. En voi käsittää miksi. Miksi antaa itsestään vähä-älyinen mielikuva, kun ei olisi pakko?
Sen sijaan possessiivisuffeksien puuttuminen tai enään eivät minua niinkään häiritse, sillä ne kuuluvat myös puhekieliseen ilmaisuun.
D-kirjaimen korvaaminen r-kirjaimella. Esim. "Verin pitkän lenkin", "Tahron maitoa", "Tehrään näin". Varsinkin kun tuota tekee 50v nainen joka lisäksi käyttää sanoja "ihkuuuu", "weekendinä sitä ja tätä", "iiihana" jne..
Possessiivisuffiksin puuttuminen riepoo, samoin kaikki sellainen väärin kirjoittaminen, joka leviää muoti-ilmiönä. Esim. erilleen kuuluvien sanojen kirjoittaminen yhteen (pääkipeä, nuorinainen,...) tai kirjainten ja numerojen kirjoittaminen yhteen (3vuotias, 3vuotta, 3-vuotta, 3-vuoden ajan,...).
Pilkkujen puuttuminen ei ärsytä minua erityisemmin, pidän sitä ehkä vaan sellaisena puhetyylisenä tapana kirjoittaa. Sen sijaan liiallinen pilkutus on ärsyttävää. Se tuntuu olevan nykyään aika yleistä. Esim. "tämä on parempi, kuin tuo" tai "ei ole töihin menemistä, ilman autoa". Loistoesimerkki vähä-älyisestä pilkutuksesta oli tuo esimerkki viestissä 7: "Ajattelin että, kokkaisin pojille avogado pastaa. Ostin kuitenkin, masgarbone juustoa kun en muistanut mitä, ämmällä alkavaa juustoa siihen tuli. Vonko käyttää, tuon juuston pastaan?"
Ai niin ja nämä tamppoonit ja hormoonit sun muut saavat mut aina näkemään punaista. Ja tuosta possessiivisuffiksista vielä, että jos kirjoittaa kokonaan puhekielisesti eli esim. "mun auto" niin se on ihan ok, mutta tuo nykyään kovassa huudossa oleva "minun auto" vituttaa.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 14:13"]
Samoin tuo "enään" paljastaa alhaisen koulutustason.
[/quote]
Tai murteen.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 14:42"]
Sen sijaan possessiivisuffeksien puuttuminen tai enään eivät minua niinkään häiritse, sillä ne kuuluvat myös puhekieliseen ilmaisuun.
[/quote]
Puhekieli on ihan eri asia. On ihan ok sanoa (tai jopa kirjoittaa) "mun auto", mutta kun henkilö kirjoittaa muuten kirjakielellä, "minun auto" näyttää siellä seassa todella typerältä.
Yhdyssanavirheiden lisäksi erityisen yksinkertainen kuva tulee silloin, kun henkilö käyttää jatkuvasti useita pisteitä. Tämä tietenkin yhdistettynä isojen alkukirjainten unohtamiseen ja kirjoitusvirheisiin. Vaikkapa esimerkiksi:'
lennettiin taas alanyaan... täällä sitä ollaan ja aurinko paistaa... huh lämpöä... viikonpäästä suomeen...
Mitä sinä kysyit ? Puhu kovempaa !
Eli huuto- ja kysymysmerkkien eteen jätetään mystinen väli. Miksi?
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 14:26"]Opiskelia, vartia, meiän.
[/quote] pahimpia
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 15:03"]Mitä sinä kysyit ? Puhu kovempaa !
Eli huuto- ja kysymysmerkkien eteen jätetään mystinen väli. Miksi?
[/quote]
Helposti jää kun puhelin laittaa automaattisesti tyhjän välin joka sanan jälkeen. Tekstareissa ym. tätä ei aina jaksa korjata.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 14:16"]
Myös isot alkukirjaimet, siis niiden puute.
[/quote]
mua ei puuttuvat alkukirjaimet ja välimerkit yleensä haittaa, koska se johtuu usein ihan laiskuudesta kännykkällä kirjoittaessa. Ellei kyseessä ole isolla kirjoitettuina esim. Eurooppalaiset. Yhdyssanavirheet risoo senkin edestä.
Ei ole käynyt mielessä, että joillakin saattaa olla vaikkapa lukihäiriö tai jotain muuta vastaavaa? Ja varmasti meillä kaikilla joskus tulee kirjoitusvirheitä, mutta ketäpä se haittaa? Jossain AV:lla tuskin kukaan jaksaa panostaa kielioppiinsa 100 prosenttisesti. Ja se että netissä ei jaksa korjata jokaista kirjoittamaansa virhettä, ei tarkoita sitä etteikö henkilö osaisi kirjoittaa kieliopillisesti oikein. Ymmärrän toki että runsaat kielioppivirheet antavat hieman huonon kuvan ihmisestä, kun kyseessä on jokin virallinen teksti.
Ihmiset, jotka puhuvat vaikka Suomea tai Englantia. Ihan hirveää!
Yhdyssanat, kirjoittaa "tehdä jonkun toimesta" ja koitappa, teeppä....
Enää ei voi valittaa "alkaa tekemään" kun se on virallisesti oikein.