Lue keskustelun säännöt.
Virikelapset
25.06.2008 |
Mielenkiintoista lueskella miten suomessa suhtaudutaan ns, virikelapsiin. Kuulostaa hassulta koko sana :).
Täällä naapurimaassa taasen hämmästellään jos lapsi ei ole kodin ulkopuolella hoidossa olipa äiti/ isä töissä tai kotona.
Yli neljä vuotiaat saavat käydä päiväkodissa 15-30 tuntia (riippuen kunnasta) ilmaiseksi kun vanhempi kotona.
Mielestäni hyvä systeemi. Ei viedä paikkoja töissäkäyviltä ja lapsia ei pidetä "liikaa" hoidossa jos itse kotona. mikä parasta ei puhetta mistään hassusta virikehoidosta.
Kommentit (2)
kun kyselyä tehdään aukiolon tarpeellisuudesta;ja hoitajien määrästä
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Suomessa ei ole kehitetty tarpeeksi hyvää systeemiä... Se on totta, että osa ns. virikepaikkalaisista on TOOOSIII pitkiä päiviä päiväkodissa ja aiheestakin herättää närkästystä ja itse olen huomannut, että vuosien saatossa yhä useampi "virikepaikkalainen" on kokopäiväinen, kun aiemmin ne olivat lähes poikkeuksetta puolipäiväisiä.
Omien ja hoitolasten kohdalla olen huomannut, että päiväkoti on kuitenkin monessa suhteessa hyvä (melkein tekisi mieli sanoa tarpeellinen, mutta joku nostaa siitä kuitenkin metakan... en missäään nimessä tarkoita, etteikö ilman sitä tulisi toimeen) paikka lapsen kokonaiskehitykselle ammattitaitoisine henkilökuntineen. Voisin pitää tästä vaikka parin tunnin esitelmän ja perustella paremmin... mutta pointtini on kuitenkin, että samaa mieltä ap:n kanssa
T. päiväkotiope