Miksi IHMEESSÄ jotkut ei käy raskausaikana neuvolassa?
Saisko listausta syistä mitä teille tulee mieleen (tai omakohtaista kokemusta) miksi joku ei käytä hyväkseen mahdollisuutta neuvolaan tai käy yksityisellä seuraamassa raskauden turvallista kulkua- sellaisiakin naisia nimittäin on, että synnyttämässä käydään sairaalassa mutta muuten ei ole mitään seurantaa...
Mitä mieltä seur. ehdotuksista:
a) luomuilijat?
b) sairaalakammoiset?
c) kotona väkivaltaa tms.?
d) tosi ei-toivottu raskaus?
Kommentit (21)
eivät välttämättä tajuakaan heti että ovat raskaana tai sitten kieltävät koko asian.
Ei siellä neuvolassa mulle tokallakaan kerralla mitään muuta tehty, kun vaan juteltiin. Joten en nyt kauhean tarpeelliseksi kokenu mennä, jos ei ollut jotain ongelmia. Kyllä mäkin ihan ultrissa kävin katsomassa että vauvalla on kaikki hyvin. t:3
Itse olen joissain raskauden vaiheissa juossut 2 päivän väleinkin neuvolassa :D
yllättäviä ongelmia ellei käy neuvolassa? Vai kolmonen tuntee oman kehon niin hyvin, että häneen ei voi iskeä raskausdiabetes, pre-eklampsia tms.? Edelliset raskaudet ei kerro seuraavan kulusta hölkkäsen pöläystä!
Ainahan neuvolaan voi soittaa ja mennä jos epäilee jotain. Näin se vaan on. Ei siellä neuvolassa tartte joka päivä ravata, onneksi.
Meillä oli niin mukava neuvolatäti, jolle voi soittaa ihan milloin vain jos jokin huolestutti. Kävin kerran kolmannessa raskaudessa neuvolassa ihan raskauden alussa + kahdessa ultrassa. Tietenkin olisin mennyt jos ongelmia olisi ilmaantunut.
Raskauden alussa susta katsottiin " pakolliset" verikokeet: kuppa ja variryhmävasta-aineet. Ja neuvolalääkärissä kävit varaamn kans.
En tarkoittanutkaan sinunlaisiasi joilla on neuvolakontakti ja asialliset hommat hoidetaan vaan " totaalikieltäytyjiä" .
Ap
Vierailija:
Meillä oli niin mukava neuvolatäti, jolle voi soittaa ihan milloin vain jos jokin huolestutti. Kävin kerran kolmannessa raskaudessa neuvolassa ihan raskauden alussa + kahdessa ultrassa. Tietenkin olisin mennyt jos ongelmia olisi ilmaantunut.
1. nla-kontakti täytyy olla ennen 16. raskausviikkoa että saa äitiyspäivärahaa.
Uteliaisuuttani kysyn: mistä osasit epäillä onko paineet koholla, valkuaista tai sokeria pissassa tai istukan kehityksessä hämminkiä tai kehitys/ kasvuhäiriöinen lapsi?
Vierailija:
Kolmannessa ja neljännessä en, koska en nähny tarvetta siihen. jos tuli jotain epäilyttävää soitin ja kysyin neuvoa.
Hemoglobiinini on aina ollut hyvä. Uskon, että huomaisin, jos alkaisin olla aneeminen.
Osaan mitata verenpainettani kotona. Osaan myös punnita itseni. Pissan stiksaaminen loppuraskaudessa ei vaadi kovin pitkää koulutusta terveydenhuoltoalalta. Voin viedä puhtaasti lasketun virtsanäytteen työterveyteen, jos tulee jotain oireita. Meillä ei neuvolassakaan tutkita puhtaasti laskettua näytettä joka käyntikerralla, vaan näyte viedään, jos on oireita.
Kuppaa minulla ei ole. Veriryhmävasta-aineita ei voi olla, koska olen rh-positiivinen rh-positiivisen vaimo ja rh-positiivisten lasten äiti.
Vauvan vointia voi seurata liikelaskennan avulla tarkemminkin kuin kerran kuussa neuvolassa dopplerilla. Ultraa ei tarvitse tehdä kuin juuri ennen synnytystä, jotta tiedetään sitten istukan sijainti.
Neuvolakäynnit eivät anna erityisesti mitään. Käyn siellä kuitenkin, koska tiedän, että käymättömiä kytätään ja heitä pidetään vastuuttomina. En halua tässä vaiheessa sellaista leimaa.
Veriryhmävasta-aineita on paljon muitakin kuin Rh!
Ja istukan sijainnista johtuvat ongelmat ei välttämättä odota loppuraskautta.
Saatko luotettavan symfyysi-fundusmitan itseltäsi?
Mistä tiedät ettei miehesi ole tuonut sinulle kuppaa- Suomessa löytyy ihan yllätyksenä vuosittain kymmenkunta kuppapositiivista naista neuvolaseulonnassa ja tuloksena on todella vaikeavammainen lapsi jos ei hoideta penisilliinillä.
Jatkan kanssa ihmettelylinjaa... En henkilökohtaisesti näe mitään vaivaa käydä siellä kerran kuussa. Sehän on etuoikeus, jollaista ei kovin monessa maassa tunnetakaan. Ja se kaikki on äidin ja lapsen parhaaksi eikä suinkaan kiusaksi kehitetty järjestelmä. Toki voi olla niin huono tuuri, että terveydenhoitajana on joku pirttihirmu, mutta muuten en näkisi mitään syytä olla siellä käymättä.
Mutta kukin tehköön niinkuin tykkää. Ainakin lapsen kanssa siellä " joutuu" viimeistään alkaa ravaamaan.
Antaisin mitä tahansa, että saisin taas siellä alkaa käymään, mutta luonto teki tehtävänsä ja vei lapseni pois juuri kun puoli väli raskaudessa oli melkein saavutettu. Minulle oli ainakin aina kohokohta kuulla rakkaan pienokaiseni sydänäänet neuvolakäynnin yhteydessä. Nyt vaan haikeudella joutuu muistelemaan viimeistä kertaa kun ne kuulin...
Joo, vasta-aineita on muitakin, mutta ne muut ovat kuitenkin tosi harvinaisia.
Sf-mitta nyt ei ole mikään luotettava mittari muutenkaan.
Mitä sellaisia istukan sijaintiongelmia on, jotka aiheuttavat ongelmia ennen synnytystä?
Luotan mieheeni. Kuppaa ei ole.
Mutta minä olen käynyt neuvolassa. On otettu verikokeet. Ultria ei tehdä, koska en halua seulontoja. Täällä ultraan pääsee vain seulaan. Muuten voi mennä yksityiselle.
Kerroinpahan vain, että ymmärrän hyvin, miksi joku ei haluaisi mennä neuvolaan. Lapsiakaan ei muuten ole mikään pakko käyttää neuvolassa, vaikka sellaisen palvelun verorahoillaan kustantaakin.
Melkein itkin aina kun tulin sieltä kotiin. Se vaan jotenkin osasi niin aukoa päätä ja olla ikeä.
Jos joskus vielä lapsia niin
a) vaihdan neuvolaa
b) en mene kuin pakollisiin että saa tuet plus ultraan
En koskaan enää sinne neuvolaan kuitenkaan! Olen niin herkkä. Eli se voi olla myös syy. Ja mustakin siellä ei tehty mitään. Käynnit kesti 5min, otti painon ja mitat ja auko päätä.
Kolmatta odottelen ja käynnit on mulle täysi ylimäärinen rasite vain. Terkka on sanalla sanoen rasite. Kyselee, kyselee... JA kysymykset on tämän tasoisia: " onko närästänyt, onko ummetusta..." HAJOTTAA niin mielettömästi joka ikinen kerta käydä läpi se lista KYSYMYKSIÄ. Mitä ihmettä se niillä tiedoilla tekee? Ja mitä iloa siitä muule on? Olen muutenkin niin tympääntynyt tähän, että aina ollaan raskaana olevan kremppoja setvimässä. Niin kuin ei raskaana olevalla olis muuta kuin kremppoja vain.
jotenkin vaan, anteeksi nyt, noista negatiivisista kommenteista välittyy se, että enpä välttämättä haluaiskaan olla heidän kanssaan tekemisissä. valitettavasti vaan sitä syntyvää vauvaa kun ei voi ilman äidin läsnäoloa tarkistaa, ja se kun ei vielä osaa itse vaatia mitään.
en väitä olevani mikään kaikkitietävä, varsinkin kun tieto muuttuu koko ajan, mutta tällaiset kotilääkärit kyllä saa sapen kiehumaan. tuskinpa tätä neuvolasysteemiä olisi olemassa, ellei siitä olis kuitenkin todella paljon hyötyä.
Sen verran tiedetään että naisilla jotka ei käy raskausaikana missään tarkastuksissa on yli 10-keratinen sikiökuoleman riski- eikä muutenkaan mene hyvin, ennenaikaisia, pienipainoisia, huonopisteisiä lapsia syntyy.
Ihan sama kun mentäis takaisin kehitysmaaoloihin joissa ei saatavana mitään tutkimuksia raskauden turvallisesta sujumisasta!
Käsittämätöntä- ihan erilaisia vastauksia kuin odotin, ei hakattuja vaimoja tai narkkareita- tai ehkä ne ei pyöri tällä palstalla...
terv ap
Ultrat kävin, koksa siellä näkee vauvan voinnin. Mulla on kotona verenpaine mittari, joten sillä seurailin verenpainetta, verensokerimittarikin on hyvä apu kotona jne. ei sitä ainakaan mun ollut tarvista neuvolaan juosta kolmen lapsen kanssa vaan mittauttamaan verenpainetta. Ensimmäinen raskaus oli ainoa, jossa kävin jokaikisien käynnin neuvolassa. Turhaa siellä on ravata, jos ei ongelmia ole.
muuten. Syynä on se, että se on nuori, epäpätevä ja epämiellyttävä. Ei paljon kiinnosta ottaa ylipainoiselta lapsettomalta vastaan liikunta- ja ruokavalioneuvoja. Jos ongelmia tulee, voin soittaa lääkärille tai käydä yksityisellä. Siitä terveydenhoitajasta, joka mulle on määrätty, en usko olevan mulle hyötyä.
Vielä tunarimpi se on lastenneuvolan puolella, mutta niitä on luojan kiitos todella harvoin. Naapurin lapset jo vaihdettiin toiseen neuvolaan (asumme uudella alueella kahden nla:n välissä), ja olen alkanut epäillä, että tämä tero on siihen syynä.
Kolmannessa ja neljännessä en, koska en nähny tarvetta siihen. jos tuli jotain epäilyttävää soitin ja kysyin neuvoa.