Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Älkää hyvät ihmiset suostuko alatiesynnytykseen!

Vierailija
31.01.2006 |

Se vaan pilaa paikat alhaalta ja siten loppuelämän! Kunnolla palautumista ei varmaan olekaan, ainakin mulle sanoi tänään sairaalassa lääkäri, että ne arvet ja repsottava iho ja pikkuommelvauriot ja muut KUULUVAT asiaan synnytyksen jälkeen. Siksi minultakaan ei suostuta korjaamaan kätilön hutiloinnin takia syntynyttä kudosvauriota, joka käytännössä estää yhdynnät kipeytensä takia (+ylimääräinen kudos tulee kirjamellisesti eteen). Olen tästä hyvin katkera. Lääkärin kanta oli vain, että " hyvin näyttää parantuneen, käytä liukasteita, jospa se siitä" . Niin, onhan se haava parantunut, mutta ei se auta tässä ongelmassa, joka siis on kudosvaurio ja ylimääräinen ihokaistale emättimen edessä! Älytöntä.

Kyllä esikoisen saaminen keisarileikkauksella sitten oli helppoa ja vaivatonta, palautuminenkin nopeaa tähän alatiesynnytykseen verrattuna, jossa kaiken lisäksi sain häntäluunmurtuman. Hullun touhua, sanon minä! IKINÄ enää en minä nimittäin synnytä.

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
01.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kómmentoin jo tuonne väleihin aika paljon, mutta sanottakoon tässäkin vielä, että tämä keskustelu on ollut pääosin hyvin asiallinen - kiitos siitä. En hakenut teiltä " minä ainakin olen kunnossa, vaikka on ollut kuusi synnytystä" - juttuja, mutta niitä tuli. Hyvä näin, onpahan vastapainoa omille kurjille kokemuksilleni, mutta uskon, että suurin osa meistä saa joitakin ongelmia synnytyksistä ja minusta niistä turhaan vaietaan.

Mitä 4xx? kirjoitti siitä, että ensimmäisensä sektiolla saanut saattaisi seuraavan vauvansa 8-kertaiseen kuolemanriskiin, lienee täyttä hölynpölyä. En ole koskaan moisesta kuullutkaan! Sen sijaan minulle korostettiin toisessa raskaudessani, että kaikki on kunnossa ja molemmat synnytystavat mahdollisia - valitettavasti suostuin alatiesynnytykseen (ensimmäinen syntyi siis sektiolla perätilan takia).

Kiitos siitä vinkistä, että yksityinen lääkäri voi laittaa lähetteen julkiselle puolelle operaatioon, taidan hyödyntää sitä mahdollisuutta! Sillä en aio alistua elämään runnellun (kätilön pilaaman) kehoni kanssa lopun ikääni. Ja vielä tarkennus: pelkästä ulkonäköongelmasta en välittäisi, mutta kun tämä oma ongelmani on toiminnallinen eli tekee kipeää!

Vierailija
2/42 |
01.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesitkö että sektio lisää huomattavasti kohtukuoleman riskiä SEURAAVILLA LAPSILLA? Samoin kohdun repeämisriski on todellinen varsinkin useamman sektion jälkeen? Siinä voi lähteä henki äidiltä ja lapselta. Sektioihin, ihan suunniteltuihin sellaisiin kuolee kolminkertainen määrä äitejä verrattuna alatiesynnytyksiin, mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
01.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli keskustelemassa NKL:n lääkäreitä eri synnytystavoista. Tuli telkasta n. vuosi sitten.

Että äläpä nyt sinäkään ap. jaksa ruveta sitten vähättelemään sektioiden riskejä, jos kerran alteiriskeistä pitää puhua. Sektio EI ole mikään turvallinen synnytystapa äidille ja lapsille, varsinkaan useampi sektio! KOhtua ei ole tarkoitettu viillettäväksi auki, onko sitä jotenkin vaikea ymmärtää?

Vierailija
4/42 |
01.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sinä voit vaatia korjausta- sinulle kuuluu se!!!!!!!!! Onhan kyseessä elämääsi haittaava ja elämänlaatuasi huonontava asia. Kyllä sellaiset viat KUULUU HOITAA JA JOS EIVÄT HOIDA, VALITA ESIM. POTILASLAUTAKUNNALLE.

Varaa vain aika yksityiselle gynelle ja pyydä, että kirjoittaa lähetteen julkiselle leikkaukseen. Yksityiset suhtautuu ihan eri tavalla tällaisiin kuin joku mulkku tk-lekuri. Saat lähetteen ja paikkasi kuntoon.

Itse kävin yksityisellä gynellä, synnytyksestäni on myös puoli vuotta ja tuntuu että paikat jäi avonaisiksi...hän sanoi että odotellaan puoli vuotta ja jos tilanne ei kummene tästä (luonnollista parantumista) niin hän panee mulle lähetteen kiristykseen.

Ps. onneksi meiltä ei sentään revennyt perse. Jotain positiivista edes. Jokatapauksessa lähetän synpatiat täältä:)

Vierailija
5/42 |
01.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin meillä kätilöopistolla synnytyspelkoiset käyvät useaan kertaan raskauden aikan poliklinikalla ja suuri osa heistä synnyttää sitten alakautta. Sektion syitä on paljon enemmän kuin pelko.

Vierailija
6/42 |
01.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Mitä 4xx? kirjoitti siitä, että ensimmäisensä sektiolla saanut saattaisi seuraavan vauvansa 8-kertaiseen kuolemanriskiin, lienee täyttä hölynpölyä. En ole koskaan moisesta kuullutkaan! Sen sijaan minulle korostettiin toisessa raskaudessani, että kaikki on kunnossa ja molemmat synnytystavat mahdollisia - valitettavasti suostuin alatiesynnytykseen (ensimmäinen syntyi siis sektiolla perätilan takia).

Tai et ole kuunnellut...

JOhan sen nyt maalaisjärkikin sanoo, että TOTTAKAI VAUVAN JA ÄIDIN riskit suurenee jo yhden sektion jälkeen, useammasta puhumattakaan!

Sektiossa leikataan kohtu auki ja eikä se palaudu siihen kuntoon kuin ennen leikkausta.

Haloo!!!!!Leikkauskohta voi kehittyä ohuemmaksi, kuin muu kohtu, jolloin repeytymisriski on todella suuri.

Tai voi käydä, kun ystävälläni, jolla oli kohdussa niin paksu arpikudos useiden sektioiden jälkeen, että kuopus jää viimeiseksi lapseksi.Lääkäri totesi, että niin hurja arpikudos on myös vaarallinen. Lisäksi se aiheutti sen, että viimeinen sektio kesti todella kauan.

On todella ikävää, että alatiesynnytyksessä tulee vakavia vaurioita, mutta älkää nyt herran jumala alkako täällä levittämään täysin perätöntä " tietoa" sektion auvoisuudesta!!

Vierailija
7/42 |
01.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se 8-kertainen kuolemanriski on täyttä totta. Joten jos aikoo synnyttää useamman lapsen, kannattaa ehdottomasti toivoa alatiesynnytystä.

Vierailija:

uskon, että suurin osa meistä saa joitakin ongelmia synnytyksistä ja minusta niistä turhaan vaietaan.

Enpä usko, että tämä pitää paikkansa. Suurin osa toipuu synnytyksen jälkeen oikein hyvin. Ihan kiusaksesi kerron oman kokemukseni: Ei tikin tikkiä, kävin saman tien synnytyksen jälkeen yksin suihkussa ja istahdin synnytyssängylle syömään voileipiä. Olisin ollut valmis vaikka maratoniin! Seksiä harrastimme heti jälkivuodon loputtua. Olisiko minunkin pitänyt mielestäsi vaatia ihan varmuuden vuoksi sektio?

Vierailija
8/42 |
01.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että luonnonvalinta sitten jos lapsi tai äiti kuolee/vammautuu?

T:kolme lasta sektiolla tarjontavirheiden takia synnyttänyt

Vierailija
9/42 |
01.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla on huonoja kokemuksia, miksi _muiden_ pitäisi vaatia sektio? Minäkin olen synnyttänyt joka kerta repeämittä ja ollut saman tien jalkeilla, suihkussa ja syömässä ruokasalissa. Seksielämä aloitettu 2-3 viikkoa synnytyksestä ilman ongelmia. Miksi nämä, jotka kärsivät kovasti, haluavat uskoa, että muillakin kävi yhtä ikävästi? Eihän tapaturmissakaan tule kaikille samat vammat. Miksi pitäisi pelotella muita, kun suurimmalla osalla sujuu hyvin ja ilman ongelmia??

Vierailija
10/42 |
01.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sama kuin leikkaamaton?

Vierailija
11/42 |
01.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

..koko ketju ennen kuin alatte kommentoida. Täällä on montakin " turhaa" aukomista ap:lle, vaikka hän on jo aiemmin ketjussa vastannut mm. siihen, miksi kärjisti asiansa alkuperäisessä tekstissä. Eikä tästä pitänyt mitään alatiesynnytys vs. sektio -keskustelua kaite tulla..?

Vierailija
12/42 |
31.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta nyt olen entistä ehompi. Ei mitään repaleita, pukamia tms. eikä ikinä ole pissa karannut tms. Seksikin maistuu ja tuntuu hyvältä:)

Vierailija
13/42 |
31.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä repesin esikoisen alatiesynnytyksessä aika pahasti (siis niin pahasti, että ommeltiin nukutuksessa leikkaussalissa kasaan) ja ihan normaaliksi palautui kaikki. Kuopuksen synnytys oli jopa mukava kokemus. Kaikki ihan normaalia jälkikäteen. Sektioon en mielelläni suostuisi ellei olisi joka etisistukka tms. vakava syy.

Vierailija
14/42 |
31.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

JA sitten taas joillain on sektioista karmeita kokemuksia, kun niihin sektioihinkin liittyy tosi paljon riskejä.

Toivottavasti se alapääsi siitä vielä kuntoutuu!

T: Äiti jolla kaksi helppoa ja ihanaa altiesynnytystä takana, eikä vaurioita.

Vierailija
15/42 |
31.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja seksi on parempaa ja nautinnollisempaa mitä ennen lapsia.

Olen palautunut hyvin.

Vierailija
16/42 |
31.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ne on niin kuin ennenkin. Synnyttää aion nytkin alakautta.

Vierailija
17/42 |
31.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytyksestä vuosi aikaa ja edelleen yhdynnät kiristävät. Ja pari päviää menee yhdynnän jälkeen, ettei kunnolla pissalla voi käydä, ku kirvelee niin paljon. Olen myös maininnut lääkärille ongelmasta, mutta " hyvinhän tämä näyttää parantuneen" oli vastaus.

Vierailija
18/42 |
31.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei se kuitenkaan poista sitä tosiasiaa että alakautta synnyttäminen on parempi ja turvallisempi tapa synnyttää/syntyä kuin sektio. Erityistapaukset/tilanteet tietysti asia erikseen, pääasiahan on äidin/lapsen hyvinvointi.

Minun 2 lastani syntyneet alakautta ja ei ole tullut minkäänlaisia vaurioita, ei repeämiä, ei episiotomioita ei niin mitään ja omin jaloin kävelin suihkuun/osastolle ja muutenkin oli olo/kunto vallan mainio.

Eli voi se mennä ihan päinvastoinkin, toiv saisit senkin kokea.

Vierailija
19/42 |
31.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmiset, että se mikä ei ole tapahtunut omalle kohdale, ei tarkoita, etteikö sitä tapahtuisi. Ymmärrän todella ap:tä. Se on lopun elämää kestävä vaiva.:(

Vierailija
20/42 |
31.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen aivan täysin palautunut ja seksi tuntuu paremmalle kuin ennen synnytystä..