Ennen vanhaan pylly pyyhittiin sanomalehteen
ulkohuusissa...käsiä ei varmaan pesty kovin usein...siteet oli puuvillakankaasta...lattiat pyyhittiin vanhalla kalsarinlahkeella...
Ja ihmiset pysyivät hengissä :)
Kummaa
Kommentit (56)
Onneksi on käsisuihkut nykyään, paitsi ei mökillä ole.
Vierailija kirjoitti:
Kuka enää lukee paperilehteä?
Viisaammat kuin sinä.
Olihan se aika eksoottista käydä pienenä kyläilemässä sukulaisissa maalla, kun yöllä piti hiippailla pihan poikki huussiin ja pyyhkiä sanomalehteen. Ei ollut - eikä ole edelleenkään - sähköä tai vesihanoja. Nykyisin sentään sanomalehtipaperi on vaihtunut vessapaperiin.
Sammal kuivuu kelvottomaksi ja sitä on vaikea varata huusiin riittäviä määriä.
Ihmiset veistelivät tarpeilleen mennessään sopivan tikun, jonka syrjällä kaapivat enimmät paskat perseestään, mikäli tuntui tarpeelliselta.
Alushousut olivat takuulla hyvin nopeasti edestä keltaiset ja takaa ruskeat.
Tämä aika on lähempänä kuin arvaattekaan.
Olen 80-luvulla syntynyt ja noita asioita tehtiin vielä lapsuudessani.
Yksinkertaisesti elämä Suomessa oli aika erilaista vielä vain 40v sitten.
Klebin kirjoitti:
ihme ettei vedellä voinut pestä vippi alueita
Vettä oli vähän tarjolla.
Sinne huusiin olisi vesi pitänyt kantaa, ämpärin ja kauhan kanssa reiällä lotraaminen olisi ollut hankalaa.
Kylmänä aikana vesi olisi jäätynyt.
Kauan sitten rautatieasemalla oli huusissa halko ja puukko. Myös turvetta on käytetty.
Vierailija kirjoitti:
Olen 80-luvulla syntynyt ja noita asioita tehtiin vielä lapsuudessani.
Yksinkertaisesti elämä Suomessa oli aika erilaista vielä vain 40v sitten.
80- luvun alussa maaseudulla asui perheitä ulkohuusillisissa taloissa, toki yksittäistapauksia pidempäänkin.
Olen syntynyt 70-luvun alussa ja meille saatiin sisävessa ja suihku 1980- luvun alussa.
Kyläkoulussa oli vedetön ulkohuusi ysärille asti.
Enkä edes asunut missään Kainuun perukoilla tms. vaan 40km suuresta kaupungista.
Monissa 50-luvun taloissakin oli puiset maalatut lankkulattiat eikä suihkuja. Joskus 80-luvun lopussa monet omistajat sitten intoutuivat peittämään lattiat muovimatolla tai peräti uusimaan ne ja myös suihkuja alettiin asentaa.
Aiemmin pesu hoidettiin saunassa, johon piti aina kävellä pihan poikki. Ulkovessojakin oli ja siellä valkoiset ulostepökäleet olivat erikoinen näky.
Kasteltu puhelinluettelo kun kuivattiin tuli hyviä pyyhkeitä.
"Topi-vainaan paskapuukko" saatettiin tylsästä veitsestä sanoa.
Ilmeisesti joku käytti toimitukseen tylsää veistä.
Puukko roikkui jokaisen miehen vyöllä ja sillä myös syötiin.
Vaimoni 1911 syntynyt pappa ei ruokapöysässä muuta veistä käyttänyt, vaan otti puukon tupesta.
Hygieniasta: 20-30- luvuilla vanhemmat miehet saattoivat ruokailun jälkeen pyyhkiä puukon hiuksiinsa.
Kalle Päätalo kuvaa tapaa Iijoki-sarjassaan.
Ja kaikillahan ei ollut sanomalehteä käytettävissään silloin "ennen vanhaan", joten sitä pyyhittiin vaikka tuoheen tai heinään tai oltiin pyyhkimättä... Puutikku, totta sekin.
Asuin 1980-luvun lopulla pari kilometriä Turun keskustasta. Oli omakotitalossa ulkohuussi ja sisään tuli vain kylmä vesi. Liekö tilanne muuttunut vieläkään. Peseytyminen uimahallissa tai kattilalla vettä lämmintämällä ja keittiön pesualtaan päällä tai muoviammen päällä.
Minulla on painomuste allergia, että onneksi ei pyyhitä.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 17:09"]
Sitä aiemmin puutikuilla, mietipä sitä!
Onko tuo totta? Olen miettinyt, miten ennen sanomalehtiä takamus pyyhittiin. Olen viekannut sammalta, olkia, heiniä.
Jokaisella oli seinän raossa oma päreliuska, ns. ryytitikku, jolla kaavittiin enimmät pois. Toki sammalta myös käytettiin.
Rahkasammal on oikeinkin hyvä ja antiseptinen luomu pyyhkimistarvike, kosteuspyyhe, jos hätä yllättää metsässä. Sitä on joskus tullut käytettyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskimääräinen eliniän odote oli paljon pienempi. Ulosteperäiset ripulitaudit on edelleen kehitysmaiden suurin ennenaikaisen kuoleman syy.
Kummaa on sun tietämättömyytesi.
Olen elänyt tuon vaiheen ja vieläkin hengissä.
Aika moni muukin säilyi hengissä. Mutta heillä olikin sitten niitä kuolleita parempi vastustuskyky ja geenit. Lisäksi onnea, kun ei tappavat taudit osuneet kohdalle.
Keskimääräinen elinikä kertoo totuuden, ei sitä yksittäisen ihmisen eliniästä voi päätellä.
Vierailija kirjoitti:
Keskimääräinen eliniän odote oli paljon pienempi. .
Sanomalehteä pitää "nahistaa" hiukan, että pehmenee. Sitten valita sopiva poliitikon pärstä ja taitella se päällimmäiseksi käyttöä varten. Sopii hyvin nykyäänkin puuseessa, jossa jätökset kompostoidaan. Vesivessa tukkeutuu..
Sammalta on käytetty ja voi käyttää edelleen metsäretkellä.
Kyllä ne kiltitkin miehet haluaisivat pyyhkiä naisten pyllyjä, jos vain antaisivat mahdollisuuden :(
Niih...
ihme ettei vedellä voinut pestä vippi alueita