Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ennen vanhaan pylly pyyhittiin sanomalehteen

Vierailija
16.05.2014 |

ulkohuusissa...käsiä ei varmaan pesty kovin usein...siteet oli puuvillakankaasta...lattiat pyyhittiin vanhalla kalsarinlahkeella...

Ja ihmiset pysyivät hengissä :)

Kummaa

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä aiemmin puutikuilla, mietipä sitä!

Vierailija
2/56 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 17:09"]

Sitä aiemmin puutikuilla, mietipä sitä!

[/quote]

Onko tuo totta? Olen miettinyt, miten ennen sanomalehtiä takamus pyyhittiin. Olen viekannut sammalta, olkia, heiniä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskimääräinen eliniän odote oli paljon pienempi. Ulosteperäiset ripulitaudit on edelleen kehitysmaiden suurin ennenaikaisen kuoleman syy.

Kummaa on sun tietämättömyytesi.

Vierailija
4/56 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen elänyt ennenvanhassa, mummolan puuc:ssä oli sanomalehteä, vieraille vessapaperia juhlapyhinä.

Kun sanomalehteä kurttasi ja vanutti, se oli ihan ok.

Vierailija
5/56 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sammaltukolla!

Jopa olit ap löytänyt ihmiskunnan historiasta tärkeitä asioita. Ja voitko kuvitella, että me vähän vanhemmat olemme eläneet sen ajan. Eli istuneet ulkohuussissa ja pyyhkineet sanomalehteen. Oli ihan oma tekniikkansa, milla paperin sai hieraistua pehmeämmäkis ja paremmin pyyhkiväksi. Sitten myyntiin tuli vessaparia, joka oli kovaa ja toiselta puolelta ihan liukasta. Saattoi valita arkkipakan tai rullan. Muistoissani sanomalehti oli miellyttävämpi pyyhe kuin tuo silkkipaperi. Sisävessat yleistyivät ja niissä ei saanut missään tapauksessa käyttää sanomalehteä, oli pakko ostaa silkkipaperia. Vasta myöhemmin tuli sitten pehmeä kreppipaperi, jopa värillinen.

Siteet olivat usein itse virkattuja puuvillalangasta. Se oli kansakoulun yläluokilla yksi käsityö. Niitä siteitä sitten tytöt ja naiset yrittivät pestä salaa ja kuivatella niin, että miehet eivät niitä huomanneet. Se häveliäisyys! En ole kokenut sitä aikaa, vaan minun nuoruudessani oli kaupoissa jo useita sidemerkkejä. Verkon sisällä oli tönkkö sellstoffi (puukuitua) ja side kiinnitettiin joko hakaneuloilla housuihin tai sitten käytettiin ns. sidevyötä, johon side kiinnitettiin. Ei ollut teippejä eikä siivekkeitä, joten ohivuotojakin sattui, tosain yllättävän vähän. Lienee johtunut nykyistä heikommasta ravitsemustilanteesta, että vuoto ei useinkaan ollut niin runsasta kuin nykyään. Kymmenen kappaleen sidepaketti ei edes kulunut yhdellä kerralla.

Lattiat pestiin joka viikko kontaten vanhalla kalsarinlahkeella tai muulla kuluneella rievulla. Konttaamalla lattian pesevä oli ahkerampi kuin seisoen pitkävartista pesintä käyttävä. Tästä käytiin äidin kanssa monta aika kitkerää keskustelua. Hänen mielestään ei myöskään sopinut tiskata akanjatkolla istuen, vaan piti seisoa, ettei antanut vaikutelmaa laiskasta ihmisestä!

Ja voitko uskoa ap, ennenkin pestiin käsiä, ei ehkä niin usein kuin nyt, mutta ei silloinkaan likaisia oltu. Ja kuten aivan oikein toteat, hengissä selvittiin!

Vierailija
6/56 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

#6, muistatko sen siteen nimen, joka oli muistaakseni pakettina valkoinen ja tummanssininen? Ihan kamala tollo, iso ja kova jne.

Vierailija
7/56 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko ollut Perfekta? Ohis

Vierailija
8/56 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään se paska on valmiina lehdessä. Jykä ja Jutta vakuuttaa kuinka hyviä ratkaisuja taas tehtiin, saatiin ostettua mukavat hommat rysselistä.

Vierailija
9/56 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helmi-side

Vierailija
10/56 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

#6, muistatko sen siteen nimen, joka oli muistaakseni pakettina valkoinen ja tummanssininen? Ihan kamala tollo, iso ja kova jne.

Ja piti olla sidevyö, johon side solmittiin kiinni. Ei se muuten pysynyt paikoillaan.

Ja sidekin oli puolikkaan tiiliskiven kokoinen.

PS. Minäkään en muista siteen nimeä

olisiko ollut Helmi?

Vierailija
11/56 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskimääräinen eliniän odote oli paljon pienempi. Ulosteperäiset ripulitaudit on edelleen kehitysmaiden suurin ennenaikaisen kuoleman syy.

Olen elänyt tuon vaiheen ja vieläkin hengissä.

Vierailija
12/56 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helmi-side

Joo ja tuo Perfekta Sanella ja Monella.

Tamponeja oli kyllä ainakin 60-luvun alkupuolella, Tampax.

Vierailija
13/56 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai sammaltukolla!

Jopa olit ap löytänyt ihmiskunnan historiasta tärkeitä asioita. Ja voitko kuvitella, että me vähän vanhemmat olemme eläneet sen ajan. Eli istuneet ulkohuussissa ja pyyhkineet sanomalehteen. Oli ihan oma tekniikkansa, milla paperin sai hieraistua pehmeämmäkis ja paremmin pyyhkiväksi. Sitten myyntiin tuli vessaparia, joka oli kovaa ja toiselta puolelta ihan liukasta. Saattoi valita arkkipakan tai rullan. Muistoissani sanomalehti oli miellyttävämpi pyyhe kuin tuo silkkipaperi. Sisävessat yleistyivät ja niissä ei saanut missään tapauksessa käyttää sanomalehteä, oli pakko ostaa silkkipaperia. Vasta myöhemmin tuli sitten pehmeä kreppipaperi, jopa värillinen.

Siteet olivat usein itse virkattuja puuvillalangasta. Se oli kansakoulun yläluokilla yksi käsityö. Niitä siteitä sitten tytöt ja naiset yrittivät pestä salaa ja kuivatella niin, että miehet eivät niitä huomanneet. Se häveliäisyys! En ole kokenut sitä aikaa, vaan minun nuoruudessani oli kaupoissa jo useita sidemerkkejä. Verkon sisällä oli tönkkö sellstoffi (puukuitua) ja side kiinnitettiin joko hakaneuloilla housuihin tai sitten käytettiin ns. sidevyötä, johon side kiinnitettiin. Ei ollut teippejä eikä siivekkeitä, joten ohivuotojakin sattui, tosain yllättävän vähän. Lienee johtunut nykyistä heikommasta ravitsemustilanteesta, että vuoto ei useinkaan ollut niin runsasta kuin nykyään. Kymmenen kappaleen sidepaketti ei edes kulunut yhdellä kerralla.

Lattiat pestiin joka viikko kontaten vanhalla kalsarinlahkeella tai muulla kuluneella rievulla. Konttaamalla lattian pesevä oli ahkerampi kuin seisoen pitkävartista pesintä käyttävä. Tästä käytiin äidin kanssa monta aika kitkerää keskustelua. Hänen mielestään ei myöskään sopinut tiskata akanjatkolla istuen, vaan piti seisoa, ettei antanut vaikutelmaa laiskasta ihmisestä!

Ja voitko uskoa ap, ennenkin pestiin käsiä, ei ehkä niin usein kuin nyt, mutta ei silloinkaan likaisia oltu. Ja kuten aivan oikein toteat, hengissä selvittiin!

Hengissä selvittiin kyllä, mutta olen joskus miettinyt noiden aikojen hygieniaa. Olen kotoisin maanviljelijäperheestä Varsinais-Suomesta..Tuvassa oli kylmävesipiste ja myöhemmin siinä kaatoallas. Eivät miehet niin käsiään pesseet kun tulivat esim. syömään. Ulkowc:ssä sanomalehtipaperia pitkälle 60-luvulle. Olen syntynyt  50-luvun  alkupuolella ja kuukautiseni  alkoivat 10-vuotiaana. Mitään muuta pesumahdollisuutta ei ollut kuin lauantaisauna. Kovina pakkastalvina isä ei antanut lämmittä saunaa monesti  kuin 1x/3vk:ssa.. Haju lienee alapäässä ja muutenkin tymäkkä, mtta ihme kyllä en muista, että olisi ollut infektioita. Siteet olivat noita "halkoja" joita häveliäästi ostettiin ns. tiskinalta. Kuukautisvuotoni oli rustata, mutta ei sidettä pystynyt vaihtamaan koska niitä ei ollut "tuhlattavaksi". Toisinaan "siteitä" tehtiin kangasreivuista joihin vanua sisälle. Huh huh

Vierailija
14/56 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka enää lukee paperilehteä?

Vierailija
15/56 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritäppä nyt pyyhkäistä sanomalehteen kun se on tabletilla!

Ap on väärässä, kyllä kuolema korjasi aika monta nimenomaan puutteellisen hygienian takia.

Vierailija
16/56 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen elänyt tuon vaiheen ja vieläkin hengissä.

Ai koleran? onneksi olkoon.

Vierailija
17/56 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka enää lukee paperilehteä?

Oisko kännykkä hyvä tähän? Apple tuhosi Suomen wc-paperin tuotannon.

Vierailija
18/56 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roomassa yleisissä vessoissa tuhansia vuosia sitten oli yhteinen kepin varressa oleva sieni, jolla pyyhittiin pehvaa.

Jo asian ajatteleminen tekee pahaa.

Vierailija
19/56 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö niitä pyyhkimiseen käytettyjä sanomalehdenpalasia kannattaisi kerätä kuivattavaksi ja käyttää vielä uudestaan pistämällä kahden palan likaiset puolet vastakkain?

Vierailija
20/56 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kannatti vielä tilata helsingin Sanomat, tuli aina ajoissa ja aamukalalle riitti paperia

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kuusi