Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö joku tilikirjaa menoistaan ja tuloistaan? Miten?

Vierailija
31.01.2006 |

Pitäisi saada omat heräteostokset kuriin ja talous balanssiin. Olen joskus ihan teininä viimeksi pitänyt tilikirjaa, nyt olis taas syytä ryhdistäytyä. En edes tiedä, milloin mitkäkin laskut tulee..

Vinkkejä?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
31.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuonna halusin tietää, mihin rahat menevät.

Tein tietokoneella taulukon, jossa on noin 20 riviä, eli vasempaan reunaan tulee päivämäärät, sekä n. 10 saraketta. Esim. ruoat, juomat, harrastukset, eläimet, autot, ulkona syöminen, siivous & hygienia, kirjat & dvd:t jne., sekä muut.

Katson aina kuiteista, mikä kuuluu mihinkin.

Toiselle puolelle paperia merkkaan netissä maksetut laskut.

Nyt suurin piirtein tiedetään, mihin rahat menevät. Merkkailuun jää koukkuun.

Vierailija
2/4 |
31.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me aloitettiin vuoden alusta kirjaamaan menojamme, kun muuten eletään pian yli varojemme. Mieheni mielestä ostan liian kallista ruokaa, se oli alku syy. Olen kulinaristi ja myönnän sen. Mutta meillä on semmonen tavallinen vihko, jossa yleisimmän tuotteet ja palvelut, joita käytämme ja ostamme on luokiteltu. Esim, vihannekset ja hedelmät on 1 , jugurtit, maidot, viilit 2 jne. Joka kuun lopussa lasketaan mihin rahat meni, jos meni liikaa, niin tietää, että pitää ottaa kaapista pennin venyttäjän keittokirja ja jos taas paremmin, niin tietää että ensi kuussa voi vähän herkutella. Että näin meillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
31.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se laskee automaattisesti kaiken, siirtää vuositaulukkoon ja vertailee budjettiin.

Pidin aiemmin kirjaa omalla exel-kehitelmällä, mutta tämä on kätevämpi, kun ensin totuin heidän lajittelujärjestelmäänsä.

Vierailija
4/4 |
01.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä kirjoitan almanakan muistisivuille, paljonko mulla on euromääräisesti/laskutuskerta

-vuokra

-bussilippu talvisin (kesällä käyn pyörällä töissä)

-tarhamaksut

-sähkölasku

-autovero

-auton vakuutus

-mökin sähkölasku

-mökin jätemaksu

-mökin kiinteistövero

-henki- ja tapaturmavakuutus

-kotivakuutus

-mökin vakuutus

-puhelinlasku

-tv-lupa

-puutarhalehti

Teen siihen sitten joka laskulle oman rivin ja 12 osaan jaetun ruudukon. Laitan rastin aina sille kuukaudelle, kun kys. lasku tulee. Palkkapäivän kohdalle kirjoitan sitten normaalipalkkasumman + muut tulot ja sen kuukauden maksettavat laskut=lopputulos on kuukauden käyttövara ruokaan ym. Siirrän myös tilipäivänä aina vakisumman rahaa säästöön. Jos tulee yllätyslasku, otan sitten säästötililtä.

Päivittäin sitten (iltauutisten aikaan) merkkaan, että mihin ne rahat menikään, almanakkaan. Heräteostot karsiutuivat nopeasti minimiin, kun huomasin tuhlaavani esim. n. 50 euroa kuukaudessa irtonumerolehtiin!

Systeemillä olen hyvin pysynyt kärryillä esim. siitä, mitä meni lasten vaatteisiin, lääkkeisiin ym.

terv. yh

Ja jos joku " älypää" ihmettelee miten yh:lla on varaa mökkiin, niin se jäi mulle erossa.