Onko kukaan parantunut refluksitaudista
pelkillä elämäntapamuutoksilla, esim laihduttamalla ja ruokavaliolla?
Kommentit (32)
Mulla refluxi katoaa kun paino on tietyssä rajassa. Pienikin painonnousu aloittaa taas.
Vierailija kirjoitti:
Viesteistä päätellen viljaton ruokavalio auttaa refluksitautiin.
Kuinkahan moni syö lääkettä, että saa sen päivittäisen pullansa syötyä??
Terveydestä viis veisataan, mutta iltapäivän kahvin kanssa pitää saada pullaa!!!
Hyppäsit sitten parista kommentista suoraan tuomitsemiseen?
Minulle ainakin on uutta tietoa, että viljaton ruokavalio auttaisi. Varmasti on olemassa yksilöllisiä eroja, mikä auttaa ja mikä ei.
Sitä paitsi kaikki rajoittavat ruokavaliot tekevät elämästä hankalampaa. Jos joku syö pullaa ja ottaa lääkkeen, se on hänen oma valintansa. Ei ne lääkkeet haitallisia ole.
Refluksitauti pahenee stressitilanteissa. Huonosti toimiva sulkijalihas ei parane, mutta silti joskus ei ole mitään ongelmia, toisinaan kuplii yhtenään. Tavallinen närästys ja refluksitauti ovat kyllä eri asia. Lääkettä otan aamuisin. Liikunta vähentää refluksia! Lienen huono ”potilas”, mutta yleensä syön kaikkea (no, läskiä en syö). Ei se pulla kyllä parasta ole, onneksi pullanhimo vähenee vähenemistään.
Mitään jatkuvia lainalaisuuksia en voi sanoa, vaikka tautia on ollut jo 10 vuotta ja sitä ennenkin, varmaan jo lapsena.
Minulla se puhkesi stressistä ja kahvista. MOlemmille ongelmille piti tehdä jotain ja onnistuin. Lopetin silloisen työni ja vaihdoin kahvin vihreään teehen.
Se muutos oli lääkärin ehdotus ennen lääkkeisiin siirtymistä. Lääkkeitä en halunnut.
Minulla kesti refluxitauti noin 3 vuotta. Söin Somacia ja nukuin yli vuoden lähes istuvassa asennossa. Ääni oli välillä poissa kurkun ärtyneisyyden ja polttojen vuoksi.Yritin ajoittain aika ankaraakin ruokavaliota.Ainakin aluksi.Tiedot etsin netistä.Vatsalaukun tähystyksessä ei löydetty mitään selittävää syytä Limakalvojen ärtyneisyyttä jonkin verran. Vähitellen oireet alkoivat helpottua ja hävisivät jo reilut kaksi vuotta sitten.Viljoja käytin koko ajan.Välillä puhdas vehnäleipä ja maitotuotteet olivat lähes ainoat mitä pystyin syömään ilman kovia polttoja.Ei kai niin terveellistä mutta jostain oli energiaa saatava.Kerma-maito ja viili helpottivat myös kipuja. Näitä vältin aluksi kokonaan: Ruis, kurkun kuoret, paprika, tomaatti, paistettu ruoka,rasvaiset ruoat (kermaa laimennettuna kyllä), sitrushedelmät, voimakkaat mausteet.Kahvi ihan alussa mutta vähitellen pieniä määriä runsaan maidon kera. Olen syönyt enimmäkseen luomuruokaa yli 20 vuotta mutta en tiedä onko sillä tähän asiaan merkitystä. Nyt en ole siis käytyänyt mitään lääkkeitä yli kahteen vuoteen. Oireet ovat olleet poissa. Syön aika normaalisti. Ruista en siedä, en kylläkään saa siitä refluksioireita mutta kovat vatsakivut.
Karppaamalla lähti refluksitauti. Ennen en voinut juoda kahvia tippaakaan, nyt menee litra päivässä mustana eikä tunnu missään.
Vierailija kirjoitti:
Minulla kesti refluxitauti noin 3 vuotta. Söin Somacia ja nukuin yli vuoden lähes istuvassa asennossa. Ääni oli välillä poissa kurkun ärtyneisyyden ja polttojen vuoksi.Yritin ajoittain aika ankaraakin ruokavaliota.Ainakin aluksi.Tiedot etsin netistä.Vatsalaukun tähystyksessä ei löydetty mitään selittävää syytä Limakalvojen ärtyneisyyttä jonkin verran. Vähitellen oireet alkoivat helpottua ja hävisivät jo reilut kaksi vuotta sitten.Viljoja käytin koko ajan.Välillä puhdas vehnäleipä ja maitotuotteet olivat lähes ainoat mitä pystyin syömään ilman kovia polttoja.Ei kai niin terveellistä mutta jostain oli energiaa saatava.Kerma-maito ja viili helpottivat myös kipuja. Näitä vnältin aluksi kokonaan: Ruis, kurkun kuoret, paprika, tomaatti, paistettu ruoka,rasvaiset ruoat (kermaa laimennettuna kyllä), sitrushedelmät, voimakkaat mausteet.Kahvi ihan alussa mutta vähitellen pieniä määriä runsaan maidon kera. Olen syönyt enimmäkseen luomuruokaa yli 20 vuotta mutta en tiedä onko sillä tähän asiaan merkitystä. Nyt en ole siis käytyänyt mitään lääkkeitä yli kahteen vuoteen. Oireet ovat olleet poissa. Syön aika normaalisti. Ruista en siedä, en kylläkään saa siitä refluksioireita mutta kovat vatsakivut.
Jäi kirjoittamatta, että suklaa oli kaikkein pahin.Sitä en pysty vieläkään syömään kuin hyvin harvoin aivan pieniä määriä.Tulee muuten heti ylös suuhun.Suklaahan rentouttaa kovasti sulkijalihasta ja ylösvirtaaminen johtuu kuulemma siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viesteistä päätellen viljaton ruokavalio auttaa refluksitautiin.
Kuinkahan moni syö lääkettä, että saa sen päivittäisen pullansa syötyä??
Terveydestä viis veisataan, mutta iltapäivän kahvin kanssa pitää saada pullaa!!!Hyppäsit sitten parista kommentista suoraan tuomitsemiseen?
Minulle ainakin on uutta tietoa, että viljaton ruokavalio auttaisi. Varmasti on olemassa yksilöllisiä eroja, mikä auttaa ja mikä ei.
Sitä paitsi kaikki rajoittavat ruokavaliot tekevät elämästä hankalampaa. Jos joku syö pullaa ja ottaa lääkkeen, se on hänen oma valintansa. Ei ne lääkkeet haitallisia ole.
Happosalpaajat ovat erittäin haitallisia! Kannattaa hieman perehtyä aiheeseen. FDA on tuomassa happosalpaajiin uusia varoitustekstejä uusien löydösten vuoksi.
- Eri
Mulla on maidoton ruokavalio auttanut. Kunhan saa vielä vähän paremmaksi oloa ja muutaman kilon painoa pois niin saa happosalpaajat jäädä
Mulla hävisi refluksi samantien kun laihdutin itseni normaalipainoiseksi.
Nosto