Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko kukaan parantunut refluksitaudista

Vierailija
05.05.2014 |

pelkillä elämäntapamuutoksilla, esim laihduttamalla ja ruokavaliolla?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen parantunut refluksista ruokavalion ansiosta.

Vierailija
2/32 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paranin viljattomalla ruokavaliolla. Sitä ennen diagnoosi refluksi, hoitona nexium päivittäin. 8 vuotta ehdin syödä lääkkeitä, nyt oireettomana olen ollut jo 4 vuotta, ilman yhtäkään nexiumia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihdutin kymmenen kiloa ja refluksi lakkasi kokonaan vaivaamasta. Tosin mulla ei ollut mitkään superpahat oireet alkujaankaan, mutta selvät oireet silti ja lääkettä piti käyttää aika usein.

Vierailija
4/32 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole ikinä ollut ylipainoa, mutta refluksioireet katosivat kun jätin hiilarit pois. Tai no, syön edelleen marjoja ja hedelmiä, mutta en leipää, pastaa, puuroa jne.

Vierailija
5/32 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, viljattomalla. Tarkemmin: ei vehnää, ohraa, ruista, kauraa, gluteenia, lesettä ym. Harvemmin mitään muitakaan leivonnaisia. Se "taikina"koostumus on joskus liikaa, joten syön muuta kunnon ruokaa, ei leivonnaisia.

Vierailija
6/32 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurkunpään refluksi jäi pois kun lopetin tupakoinnin ja korjasin ruokavaliota terveellisemmäksi. Painoni on itseasiassa vähän noussut mutta sillä ei ole ollut vaikutusta vaan refluksi on pysynyt poissa. 

Vierailija
7/32 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viesteistä päätellen viljaton ruokavalio auttaa refluksitautiin.

Kuinkahan moni syö lääkettä, että saa sen päivittäisen pullansa syötyä??

Terveydestä viis veisataan, mutta iltapäivän kahvin kanssa pitää saada pullaa!!!

Vierailija
8/32 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 18:19"]

Olen parantunut refluksista ruokavalion ansiosta.

[/quote]

Minkälaisen ruokavalion?

Mulla ei ollut refluksitautia kasvissyöjän, mutta ku aloin monen vuoden jälkeen syömään taas lihaa, refluksitauti puhkesi. Ajattelin palata takaisin kasvisruokavalioon jos se auttaisi...

Vierailija
9/32 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälä ei taas tiedetä refluksitaudista mitään, huoh... Hiilarit sitovat happoja, nopeuttavat vatsan tyhjenemistä eli helpottavat refluksia. Satunnainen refluksi on eri asia kuin refluksitauti. Refluksitaudista ei parane, sillä on tietty jaksollinen luonne eikä lääkkeitä syödä koko aikaa.

Vierailija
10/32 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

suurin osa närästysvaivoissta johtuu liian vähästä haposta mahassa.

Söin itse nexiumia puoli vuotta, oireet loppuivat välillä, mutta eivät kokonaan.

huomasin, että ruoka ei sula kunnolla. Sanoin tästä lääkärille, että jos happoja onkin liian vähän, eipä reigoinut mitenkään, koska siihen ei ole lääkettä.

onneksi löysin luontaistuotekaupasta tuota suolahappoa.

johan on alkanut ruuat sulaa, joskus närästää, varsinkin jos syö liikaa, mutta se hoituu hyvin yhdellä renniellä. käytän suolahappo tabletteja n. 3 päivässä juuri ennen ruokailua.

http://kaisajaakkola.com/2012/02/vatsahappotesti/

Vierailija
11/32 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 18:43"] 

suurin osa närästysvaivoissta johtuu liian vähästä haposta mahassa.

Söin itse nexiumia puoli vuotta, oireet loppuivat välillä, mutta eivät kokonaan.

huomasin, että ruoka ei sula kunnolla. Sanoin tästä lääkärille, että jos happoja onkin liian vähän, eipä reigoinut mitenkään, koska siihen ei ole lääkettä.

onneksi löysin luontaistuotekaupasta tuota suolahappoa.

johan on alkanut ruuat sulaa, joskus närästää, varsinkin jos syö liikaa, mutta se hoituu hyvin yhdellä renniellä. käytän suolahappo tabletteja n. 3 päivässä juuri ennen ruokailua.

http://kaisajaakkola.com/2012/02/vatsahappotesti/

[/quote]

Miksi ostat kalliita tabletteja kun apteekista voit ostaa kilotavarana? Miksi et käytä luonnollisia happoja kuten oksalihappoa ja sitruunahappoa, joita on tavallisissa marjoissa ja hedelmissä? Median uhri?

Vierailija
12/32 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahaha, no joo tiedän refluksitaudista vähän muutakin mutta itsellä kun oireet on juuri näin pysyneet poissa monta vuotta, niin mulle se riittää, en kaipaa "paranemista" =D

Vierailija
13/32 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 18:34"]

Täälä ei taas tiedetä refluksitaudista mitään, huoh... Hiilarit sitovat happoja, nopeuttavat vatsan tyhjenemistä eli helpottavat refluksia. Satunnainen refluksi on eri asia kuin refluksitauti. Refluksitaudista ei parane, sillä on tietty jaksollinen luonne eikä lääkkeitä syödä koko aikaa.

[/quote]

Niin, ja mitä moni ei tiedä on se, että vähäkuituinen ruokavalio on yleisin refluksitaudin aiheuttaja. Ravinnon vähäisen kuitupitoisuuden useille ihmisille pikkuhiljaa tulee viimeistään keski-ikäisenä refluksitauti. Tästä syystä myöskään Afrikassa refluksitautia ei juurikaan tunneta, ruoan kuitupitoisuus on valtava, samoin ulostemassat (kuulemma).

Vierailija
14/32 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 19:22"][quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 18:34"]

[/quote]

Niin, ja mitä moni ei tiedä on se, että vähäkuituinen ruokavalio on yleisin refluksitaudin aiheuttaja. Ravinnon vähäisen kuitupitoisuuden useille ihmisille pikkuhiljaa tulee viimeistään keski-ikäisenä refluksitauti. Tästä syystä myöskään Afrikassa refluksitautia ei juurikaan tunneta, ruoan kuitupitoisuus on valtava, samoin ulostemassat (kuulemma).

[/quote]

Yleisin refluksitaudin aiheuttaja on kyllä helikobakteeri-infektio. Mutta tietysti kuitu pitää ruuansulatuksen vilkkaana, vaikka refluksi on tietysti vatsalaukun sairaus.

Vierailija
15/32 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun refluksitauti johtuu palleatyrästä. Ei se todellakaan ruokavaliolla parane...

Vierailija
16/32 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa tuosta ruokavaliojutusta, mutta mulla parani vasta leikkauksella. Johtui alikehittyneestä sulkijalihaksesta vai mikä siellä nyt onkaan. Eli kaikki tuli ulos, mikä meni sisälle. Vauvoillahan ihan normaalia puklailu yms, joten ihan heti ei vaivaa hoksattu. Ph-mittaus paljasti vaivan sitten leikki-iässä.

Vierailija
17/32 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin lapsilla täysi suolisto (ummetus, kuitujen vähyys jne.) voi aiheuttaa painetta koko ruoansulatus järjestelmään. Jos paine kasvaa riittävän kovaksi ruoka alkaa nousta suuhun, tulee refluksia.

Meillä lapsella pegorion tästä syystä jatkuvassa käytössä. Lääkärin ohjeistus ruokavalioon oli, että kaikkea mikä maistuu saa syödä. Tuputtaa ei saa. Mausteiset ja rasvaiset ruoat kokemukseni mukaan voi pahentaa. Välillä lapsi elää pelkästään juotavalla jogurtilla ja valkoisella vehnäleivällä, ovat ainoat mitä saa alas :( lapsi on siis lääkärin seurannassa ja nexium menee kuureina. Refluksi on viheliäinen sairaus!

Vierailija
18/32 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on refluksitauti ollut jo kolme vuotta.Todettiin mahalaukun tähystyksessä. Syön joka aamu yhden parietin, joka auttaa myös tulehdukseen mahalaukussa. Ja lisäksi joudun syömään pahoinvointilääkkeitä, jotka rauhoittavat mahaa. Ilman lääkkeitä en pysty syömään, ilman pahoinvointia. Kahvia en pysty juomaan edes kupillista ilman närästystä. 

Vierailija
19/32 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se riippuu niin siitä mikä sen aiheuttaa. Koskaan siitä ei voi parantua vaikka oireettomana olisikin, sairaus on aina taustalla. Itselläni syynä on paksuuntunut mahanportti(jos nyt muistan oikeen), eli ei toimi kunnolla jolloinka takaisinvirtausta tulee, söi sitten mitä tahansa. Mutta siihen happotasapainoon pystyy ruokavaliolla paljonkin vaikuttamaan(kuten myös ruokarytmeillä), että kui äkiää tavaraa nousee ylös. ja tosiaan vähäiselläkin ylipainolla on merkitystä.

Lääkkeitä käytän erittäin satunnaisesti 14päivän kuurina, Max 2x14 per vuosi.. Se että syö koko ajan lääkkeitä kertoo että kanttis varmaan tehä jotain elintavoilleen (ellei oikeasti ole siis tosiaan rakenteellinen vika kyseessä).

Vierailija
20/32 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 jatkaa: siis paksuuntunut sulkijalihas, niinhän se oli. :)