Kipeä olkapää, tulehdus sekä kalkkia löytyi. Ketään jolla sama vaiva?
Miten olette saaneet käden kuntoon? Mulle laitettiin kortisonipiikki noin viikko sitten. Vielä ei ole kipuihin auttanut, eipä sen puoleen tuo lääkärikään suuria lupaillut. Oli puhetta kalkin murskaamisesta tms. mutta vielä sitä ei tehdä. Onko mitään toivoa että olkapää paranisi ilman puukkoa? Mitä voisin itse tehdä? Toistaiseksi en saisi rasittaa millään tavoin kättäni. Useita viikkoja pitäisi antaa käden vain levätä :(
Kommentit (33)
Kortisonipiikki pari vuotta sitten, fysioterapiaa ja jumppaa. Näillä kipu lähti lähes kokonaan ja on pysynyt poissa suurinpiirtein tähän asti.
Pitäänee aloittaa olkapään jumppaaminen uudelleen (olen kyllä nostellut painoja, liekö siitä vihastunut) ja tarvittaessa otan uuden kortisonipiikin. Kaikki leikkaukset kierrän kaukaa niin kauan kuin mahdollista. Se on niin hankalaa, kun on verenohennuslääkitys. Samasta syystä en voi syödä tulehduskipulääkkeitäkään, parasetamolilla mennään.
Miulla on ollut kaksi kertaa ns. "jäätynyt olkapää". Siinä ei käsivarsi nouse kuin nenän tasalle suorana eteen nostettuna, sanoinkin Fysioterapeutille että tähän " Hitlerin "tervehdykseen asti nousee..........
Eikä käsivarsi noussut myöskään sivunostossa kuin olkapään korkeudella. Lisäksi on kalkkia ja ahdas olkapää.
Fyssarilla kävin, hän antoi myös hyväiä kotijumppa ohjeita, niitä piti tehdä 3 kertaa päivässä.
Mm. heiluriliikettä, joka on parhaita liikkeitä tuohon vaivaan. Siinä seisotaan ja nojataan terveellä kädellä koko painolla esim.pöydän reunaan, seisotaan hieman etunojassa, kipeä käsi roikkuu vapaana pöydän reunan ulkopuolella. Sitten heilutetaan hyvin pienellä liikkeellä sormia (kämmentä) edestakaisin heilurin tavoin, heiluriliike pitää olla pieni, vain muutamia senttejä, koska idea on se että käsivarsi "viruu" alaspäin omalla painollaan. Mm. tätä 3 min / 3 kert. päivässä. Alle kuukaudessa käsi alkoi olla suht kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Se kortisoni kertyy luustoon...
Luultavasti ja ajan oloon ilmenee osteoporoosia. Ei hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ketään jolla sama vaiva?
Fyssarille opiskelemaan ahtaan olkapään jumppaa.
Puoli vuotta oli olkapää kipeä, nyt ok, veljellä oli sama juttu. Normaalia elämistä vaan, kyllä se siitä!
Onko kaikilla näkynyt kalkki röntgenissä? Minulla ei näkynyt röntgenkuvassa mitään mutta oireet viittaa tosi selkeästi kalkkiin.. Jostain luin ettei pienimmät näy välttämättä röntgenissä vaan pitäisi ultrata. Nyt yritän vaatia ultrausta mutra ensin kuulemma koitetaan fysioterapiaa. Kokemuksia kaipaan.
Vierailija kirjoitti:
1. hyvä verenkierto ongelma alueella, elikkäs paljon kevyttä liikehdintää joka ei tuota tuskaa, liikkeillä ei tosiaankaan ole muuta väliä kunhan niitä pystyy tekemään ilman mitään ylimääräisiä tuntemuksia, niinkun tuolla jo mainittiin tämä ei ole kilpa juoksua, pitää aloittaa niin pienistä liikeradoista kun vaan käsi antaa periksi, muistat vaan tosiaan ettei saa tuntua mitään ylimääräistä muuten ärtyy vaan entisestään.
2. sekoita 2 teelusikkaa omena viini etikkaa ja 2 teelusikkaa hunajaa, lisää tämä litku 2.5 desiin kylmää vettä, eikun nautiskellen kolmesti päivään kunnes kipu on pois.
3. kalkki on todella tärkeä, joten sen saannin vähentämiseen ei tule perehtyä ilman lääkärin määräystä.Omenaviinietikka on YHDYSSANA ja vaikutat muutenkin olevan sekaisin.
Vaivasta kärsivät, kysykää vaikkapa paikkakunnan yksityisiltä lääkäriasemilta röntgenlääkäriä, joka tekee kalkinmurskauksia. Meidän paikkakunnalla sitä tehdään Terveystalolla, perusterveydenhuollossa ja erikoissairaanhoidossa. Röntgenlääkäri murskaa kalkin neulalla ultraääniohjauksessa ja lisäksi kohtaan kortisonipistos. On vaivan arvoinen.
En osaa sanoa mikä auttaa akuuttiin ongelmaan, mutta tuo verenkierron parantaminen olisi tärkeää pitkällä tähtäimellä, ettei ongelma uusi. Eli etenkin istumatyötä tekevien pitäisi liikutella niitä hartioita ja verrytellä yläkroppaa tunnin välein. Fysioterapeutti voi antaa ohjeet. Myös hierojalla käynti voi auttaa mikäli niskassa paljon jumeja blokkaamassa verenkiertoa.
Hei, minulla sama vaiva. Suuri kalkkikertymä olkapäästä alaspäin hauiksen sisäsyrjällä. Käsi ei nouse, ei taivu sivulle. Mutta nousee koukkuun. Muut liikkeet aiheuttavat suurta kipua. Olen päässyt eläkkeelle, pirteä ja tekevä nainen. Teen keikkaa vielä työelämään. Sanottiin, ettei sille voi tehdä mitään? Voi tehdä, mutta kun olen eläkkeellä - ei operoida enää. Kipulääkkeitä tarvittaessa ja fysioterapeutilta voi kysyä ohjeita esim.miten jumpataan ettei kipeydy.
Tämä kalkkikertymä hankaa ja aiheuttaa sen kivun. JOS OLET TYÖELÄMÄSSÄ, SAAT APUA. KALKKIKERTYMÄN VOI POISTAA. OMAN TK:N KAUTTA LÄHETETTÄ ETEEN PÄIN. POISTO KESTÄÄ NOIN 1/2 TUNTIA KESKIARVO. Minulla jo toine juttu. Yritän yksityisen kanssa neuvotella, paljonko maksaisi. O EA MATKAAN.
Mulla nyt tosi kipeä oikea olkapää hiiren käytöstä, otin ainakin 6 buranaa tänään ja pitänyt kylmäpakkausta. Kauhea vihlonta, ei poistu kokonaan särkylääkkeillä. Oon jumpannut joka päivä ja silti aina joku paikka kipeä - niska kallo ranne kyynärvarsi selkä lonkka ja nyt olkapää.
Se kortisoni kertyy luustoon...