Tallinnaan lähdössä -tarviiko lapsille omat passit vai riittääkö jos ovat vanhempien passissa?
.
Kommentit (6)
Isommat on mun passissa, pienimmällä on oma. Mietittiin vaan että onhan se OK että isommat on vain mun passissa eikä ole omia?
Viroon voi matkustaa joko henkilökortilla tai passilla. Molemmat ovat voimassa viisi (5) vuotta. Henkilökortti maksaa 40 €, ja sillä voi matkustaa Schengen- valtioissa. Passilla voi matkustaa kaikkialla.
Hakiessaan jompaa kumpaa matkustusasiakirjaa, henkilön tulee esittää luotettava selvitys henkilöllisyydestään. Ajokortti ja kuvaton kela-kortti eivät riitä sellaisenaan, vaan lisäksi hakijan tulee esittää muita henkilökohtaisia asiakirjoja, jotta henkilöllisyydelle saadaan varmuus.
Henkilökortin toimitusaika on noin kaksi (2) viikkoa, ja maksaa 40 €.
Passin toimitusaika on noin yksi (1) viikko, ja se maksaa 46 €.
Maksu peritään hakemuksen jättämisen yhteydessä.
Passintarkastukset poistuivat Helsinki-Tallinna -reitillä 21.12.2007. Matkustajalla tulee kuitenkin olla jatkossakin passi tai kuvallinen henkilökortti mukana matkalla. Matkustaja on itse vastuussa matkustusdokumenteista. Myös yli 7-vuotiaat lapset tarvitsevat oman passin.
Itse lähdimme keväällä tallinnaan alle 1v vauvan kanssa ja hänelle riitti kelakortti. Vanhemmalle tarvitsee sitten jo oman passin. Vanhempien voimassa olevassa passissa voivat kyllä olla, mutta uusiin passeihin lapsia ei saa enää liitettyä. Varmistin asian etukäteen matkaselvityksestä. Missään vaiheessa ei kenenkään meidän passeja kyllä vilkastukaan, ei suomen eikä viron puolella.