Huolestunut tuleva isi kysyy
Meillä ollaan nyt viikoilla 23+4 ja minkäänlaista liikettä äiti ei masusta ole vielä tuntunut. Sydän äänet kyllä kuului kun viimeksi neuvolassa oltiin reilu viikko sitten. Masukin on pikkuisen nätisti pyöristynyt, mutta ei vain liikettä tunnu. Ultrissa kaikki on ollut erinomaisesti, pikku neiti sieltä pitäisi olla tulossa. Neuvolassa sanoivat vain vauvan asennon olevan sellainen ettei potkut tunnu, vaikea ymmärtää että kokoajan olisi samassa asenossa. Vai voisiko vai olla niin että vauva on yhtä rauhallinen kuin isänsäkin eli ei turhantakia töppösiä liikuta
Kysyisinkin että millä viikoilla Teillä on alkanut liikkeet tuntua?
Kommentit (7)
vauvan liikkeistä kysyit, meinaatko että sinä et tunne niitä vai äitikään ei tunne?
Mulla oli ekassa raskaudessa "liikkumaton" vauva, isäänsä tullut rauhallinen tyttö :)
Mutta kyllä mä itse niitä liikkeitä tunsin jostain rv19 alkaen vähän, masun päältä ne alkoi tuntua jossain rv21+, mutta koko raskauden aikana ei tyttö potkinut lainkaan että olisin itsekään tuntenut, käsillä koputteli alamsua vaan nätisti, tosi vähän tuntui ulospäin mitään liikettä koko raskaudessa siis, ei mitään kuperkeikkoja tms muljahduksia...Ja hyvin meni loppuun asti, rauhallinen tyttö syntyi ja rauhallinen tuo on edelleen, nyt 4v ja ihan on isin kaltainen ettei turhia sätki ja hötkyile :)
Sydänäänet olette aina kuulleet ja ultrissa kaikki ollut hyvin, niin en usko että sillä liikkumisella on niin väliä, tosin luulisi että äiti jotain tuntee sisältäpäin, ainakin jokusen viikon päästä alkaa varmaan tuntua...Ensiraskaudessahan ne tuntuu muutenkin myöhemmin, en usko että on mitään hätää siis :)
Onnellista odotusta toivottelee amber rv5+
Täällä onkin aivan liian vähän isiä huolineen, joten tervetuloa. Mulla on istukka etuseinässä vasemmalla puolella, joten mitään liikkeitä siihen suuntaan en tunne vieläkään (rv 28). Kerran päästiin jo käymään synnärin käyrällä kun väitin että lapsi ei ole liikkunut koko päivänä. Sit pikkasen nolotti kun käyrä kyllä rekisteröi "sikiötapahtumia" eli liikkeitä noin kymmenen sekunnin välein ja mä olin vaan ihan et ei tunnu missään...
Eli riippuu tosi paljon vauvan asennosta ja istukasta tuntuuko n liikkeet vai ei. Kyllä noilla viikoilla pitäisi jo vähitellen alkaa tuntua, mutta ne voi olla niin kummallisia ja pieniä että äiti pitää niitä ilmavaivoina, omina sydämenlyönteinään tms. Vois ehkä helpottaa jos pääsisitte ultraan vielä kerran, jossa lapsi herätetään (jos sattuu silloin nukkumaan) ja sit voisitte nähdä liikkeen ja äiti voisi tunnustella samalla tuntuiko ja jos niin miltä ja missä. Ei ehkä julkiselle ota tuolla perusteella, mutta ei ne yksityisetkään kamalasti maksa ja mielenrauhaa ajatellen voisi olla hyvä satsaus.
Peukkuja että kaikki on kunnossa, tulehan kertomaan jos ja kun jotain muutosta tilanteeseen tulee!
Riippuu kohdun suunnasta, onko eteen/ taakse jne kallistunut.
Istukan paikasta, jos päällä ei liikkeet tunnu myöskään ns niin aikaisin kun normaalisti.
Monesti tuossa vaiheessa lisäksi liikkeet voi olla niin hentoja ettei niitä tunne äitikään!
Mutta kyllä pitäisi muutaman viikon kuluttua jo alkaa tuntumaan jonkinlaista liikettä.
Jos ei niin ihmeessä käymään neuvolassa, sydänäänet kuuntelevat kyllä vaikka kerran viikossa. Ja ultrassa toki voi käydä yksityisellä tai sitten käydä päivystyksessä . Tai soittaa neuvolaan tai synnytyssairaalaan
voi olla että lapsi on niin päin ettei liike tunnu vatsan puolella.
Eli voi olla että potkii ns selkään päin. Silloin liikkeitä ei välttämättä todellakaan erota...
kun uskaltaa kysyä, jos jokin askarruttaa!
eipä syytä huoleen, jos sydänäänet kuuluvat dopplerilla neuvolassa, ja ultrallakin kaikki ollut ok.
toki varmasti liikkumattomuus hermostuttaa, että onko vauvalla kaikki hyvin, mutta ainakin meillä pääsee neuvolaan helposti käymään pelkässä sydänäänien kuuntelussa, jos asia alkaa mieltä kovasti vaivata.
ihan vaan puhelinsoitto, ja olen saanut ajan äänien kuunteluun samalle päivälle.
syitä siihen että liikkeet eivät tunnu on varmasti monta, mutta tosiaan se, jos istukka on kohdun etuseinässä vaimentaa liikkeet tehokkaasti. istukan läpi ei oikein potkut tunnu.
jos vauva on selkä äidin napaan päin, potkii ja huitoo vauva etupäässä äidin selkään päin. sieltäkään liikkeet eivät tunnu.
lapsivettäkin voi olla sen verran ruhtinaallisesti, että pienokaisella on yllinkyllin tilaa polskutella ja kääntyillä mahassa ilman, että tarvitsisi äiskää potkia.
ja sitten vielä.. ekassa raskaudessa ne liikkeet alkaa tuntua hieman myöhemmin kuin uudelleen synnyttäjillä. ja kun äiti ei vielä tiedä millaista se vauvan liikkuminen on, ei ehkä kaikkia liikkeitä tunnistakaan vauvan liikkeiksi.
ja voi olla niinkin, että kun äiti touhuaa ja on liikkeessä, vauvakin on hereillä, eikä äiti ehkä huomaa niitä ensimmäisiä hentoisia liikkeitä, kun on joku muu työ tai tekeminen menossa, ja kun äiti lepää ja kuulostelee josko vauva liikkuisi, niin vauvapa vetää tyytyväisenä sikeitä, kun äitikin kerrankin on paikallaan.. =)
ainakin mulla alkuraskauksissa on ollut just niin, että kun oikein kyttään, josko vauva liikkuisi, niin ei, ja sitten vahingossa saattaa kesken päivän huomata pientä liikettä, mutta kun sitä alkaa odottaa että toistuuko, niin ei..
ja alussa voi olla niinkin, että on joitain päiviä että vauvan liikkeitä tuntuu, ja välissä taas päiviä että ei tunnu..
ja loppuraskaudessa se sitten peräti sattuu, kun vauva könyää mahassa.. =)
ennis +tuplat rv16+6
Kiitokset kaikille vaastaajille, ehkäpä ja todennäköisesti kaikki vielä meneekin ihan hyvin. Eilen illalla pitelin kättä mamin masulla ja ihan kuin olisin terävän potkun tuntenut, mutta vain kerran. Tuleva äiti ei sitä tuntenut, mutta vähän aikaisemmin sanoi ihankuin jotain pientä liikettä olisi ollut, ehkä. Maanantai aamuna mennään yhdessä neuvolaan kuuntelemään sydänääniä, niin sittempä selviää ainakin jotain, toivottavasti. Meillä istukka on selkäpuolella joten sen ei ainakaan pitäisi olla potkujen esteenä. Ensimäistä kun odotetaan niin kaikki on uutta ja tosi jännää. Eilen ehtoolla oltiin jonkinnäköisellä synnytys valmennus kurssilla ja siellä vertailin "salaa" vastaavilla viikoilla olevien äitien masuja, niin kyllä meillä on paljon pienempi masu ja vieläpä reilusti. Voihan se olla että tyttö on vaan niin pieni ettei jaksa vielä potkiskella niin voimakkaasti että äitikään niitä tuntisi.
24+1
Onko lapsi ensimmäinen? Silloin liikkeet tuntee myöhemmin kuin uudelleen synnyttäjä. Ja mulla oli tämä raskaus kolmas, mutta istukka on etuseinässä, mikä vaimentaa liikkeet todella tehokkaasti. En tuntenut liikkeitä vielä noilla viikoilla. Toivotaan, ja uskonkin, että kaikki on hyvin. Varsinkin, jos neuvolassakin sydänäänet ovat kuuluneet. Oikein hyvää odotusta teille!
Selma