¢¾¢¾Toukomurut uuteen viikkoon¢¾¢¾
Kommentit (55)
Hilla nukkuu takapihalla jo kolmatta tuntia. Oli ihanaa syödä rauhassa. Mies tuli eilen tänne mummolaan, kun on työreissulla tässä lähistöllä. Ei meinannut uskoa, kun Hillan näki, että on sama likka, vaikka ollaan oltu täällä vasta viikko. Niin paljon jotenkin kehittynyt. Sillä on ukin ja mummin kanssa ihan omat kujeet.
Vauhtia riittää. Tänään käänsin selkäni sekunniksi ja tyttö tippui sängyltä ja IHAN KAUHEE HUUTO. :( Oikein syöksykonttasi toiselta laidalta ja hups, yli laidan. Silti äiti taisi säikähtää enemmän...
Ihottumat on mennyt kokonaan pois, kun on vältetty porkkanaa, omenaa, persikkaa, sitruksia..., ja ruokamäärätkin on jo paljon isompia. Silti on niin tississä vielä kiinni, että ei rauhotu yöllä ollenkaan, jos ei saa maitoa... Enää ei onneksi herää kuin kolme neljä kertaa yössä, aiemmin jotain tuhat kertaa. ;D
Onnea odottajille, katsotaan milloin pääsen mukaan joukkoon. :) Synnytys oli kauheeta, mutta ihan hyvällä sitä muistelee. Mulla repesi emätin pitkittäin ja poikittain, ja sitä kursittiin leikkaussalissa tunnin verran. Edelleen arvet vähän kiristelee. Mitenköhän käy, kun uusi vauva joskus pusketaan läpi???
Voimia Nennille!!!
Ajattelin meidänkin kuulumisia vaihteeksi kirjoitella.Olen kyllä käynyt aina lukemassa juttujanne, mutta ehtinyt en ole kirjoittamaan mitään.Lapset kivasti aina " keskeyttää" ,etenkin kun tuo esikoistyttö ei enää päikkäreitä nuku.
ONNITTELUT KAIKILLE RASKAUTUNEILLE!!!
Meillä taitaa olla lapsia tässä vähäksi aikaa tai jopa lopullisesti.Aika näyttää.Minun synnytyskokemukset ovat päättyneet hätäsektioon ja sektioon, joten pitää antaa kropallekin vähän lepoa nyt.
Juuson 8kk mitat olivat 7530g ja 70cm.Alhaalla 2 hammasta ja nyt ylhäälle puhjennut jo 1 ja 3 muuta tulossa perässä.Kätinää on riittänyt päivin ja öin.Ryömii,pyörii ja köllii kyljellään.Heijaa konttausasennossa ja yrittää nousta istumaan.Istuminen sujuu paremmin ilman vaippaa.Muuten on vielä aika heiluvaa.
Aika sileää pitää ruoka vielä olla, mutta jospa tilanne muuttuu kunhan noi ylähampaat tulee kunnolla esiin.Tissimaidolla edelleen mennään.Neuvolassa ei havaittu lainkaan varvastusta ja sanoivat, että hyvin käsittelee leluja.
Äitiysloma loppuu 18.2. ja sitten jään hoitovapaalle ainakin siihen saakka kunnes Juuso on täyttänyt 2v.Onneksi minulla on siihen mahdollisuus.Aika on kyllä mennyt todella nopeaa.
Itse en tekisi niin kyllä ikinä. En kyllä muutenkaan halua lapsia enää. Kaksi riittää ja niilläkin kun on ikäeroa 3,5 vuotta niin ei ole hiki hatussa tarvinnut rehkiä.
Kolme viikkoa sitten meillä lopetettiin yösyönnit. Kyllästyin täysin Emman yöhuuteluihin, muutimme olohuoneeseen miehen kanssa nukkumaan ja jätettiin maidot antamatta. Emma oli syönyt aikaisemmin öisin n. neljä desiä maitoa ja ajattelinkin että sillä on varmaan ihan oikeasti nälkä mutta paskan marjat. Ekan yön kitinöiden jälkeen on nukkunut kuin tukki illasta aamuun. Meillä oli sellainen unikoulupolitiikka, että sitten vasta käydään tuttia laittamassa, jos tyttö huutaa aivan raivoissaan. Sellaista raivoa ei kuitenkaan koskaan tullut ja Emma kitisi vähän kokeilevasti ja tyyntyi sitten kun kukaan ei tullut. Ei siis varsinaista itkua ollut ollenkaan.
Emman makuuhuoneessa on himmeä valo, joten typykkä löytää siinä valossa tuttinsakin ihan itse jos heräilee kesken unien tuttia kaipaamaan. Nyt kun on nukuttu hyvin, niin en kyllä tiedä onko se tutti käytössä edes vaiko ei.
Meillä miehen kanssa tuo lempi leiskuu nyt ihan eri tavalla kun nukutaan eri huoneessa kuin muksut. Me kyllä olemme edelleen evakossa olohuoneessa ja tytöillä on siis molemmilla omat huoneet.
Jollakin teistä oli se sihtikurkkuvauva. Meilläkin oli tuo ongelma muutaman viikon, mutta meni vähitellen ohi, kun annoin ison palan suolatonta ruisleipää aina välillä jyrsittäväksi. Kyllä se siitä, kun sitkeästi vaan jatkaa harjoituksia. Pari kertaa meilläkin oksennettiin oikein dramaattisesti, mutta nyt emma on tottunut.
Emman perässä saa nyt kyllä juosta aivan jatkuvasti kun seisominen ja tukea vasten käveleminen on keksitty. Portaissakin tyttö oli jo kiipeilemässä, joten piti asentaa portti alakertaan. lattiat pitää imuroida päivittäin, kun aina jostain löytyy kiviä, jotka sitten pyörivät neidin suussa. Matoltakin Emman pitää kerätä nukat ja roskat aina suuhun. Rasittavaa.
Puhe ei ole ehtinyt kummemmin kehittyä, sellaista tasaista laulantaa Emma pitää kyllä koko ajan. Jos tyttö oikein suuttuu niin sitten se toistaa mammammamma:ta niin kauan kunnes otetaan syliin. Nännännää onkin sitten varattu hyviin hetkiin.
CRP (tulehdusarvo) oli 5 (norm. alle 10:nen), hemoglobiini 132, kreatiniini (munuaisarvo) 78 ja sen pitää olla 50-90 ja Uraatti oli 320, kun se pitää olla 155-350 eli hiukan kohollaan, vaikka normaalin rajoissa. Syytä tähän en tiedä. Jatkotutkimuksia ei oel suunnitteilla. Nyt kun sais kuntonsa takaisin, silmissä vaan mustenee kun yritän tehdä jotain, ja uskokaa pois, täällä riittää tekemistä. Pyykkikori huutaa halleluujaa ja eilisen tiskit seisoo vielä pöydässä ja nauraa mulle. Ja mä? istun netissä... Inhon sotkua, enkä oikein jaksa sille mitään tehdäkään.
Tytteli nukkuu vaunuissa ja nyt tuli " paska-auto" kaivoja tyhjentämään ja tietysti herätti vauvan. Eli nyt pitää taas mennä ja jää siivoomiset edelleen pelkäksi unelmaksi. Tyttö on sellaista sorttia ettei viihdy itsekseen.
Perjantaita kuitenkin kaikille ja onnea plussautuneille!
Tämä mamma sitten viettelee viimeistä äitiyslomapäivää tältä erää. Maanantaina alkaa 4 viikon työrupeama ja sitten onneksi vielä 2,5 kuukautta lisää kotiäitiyttä. Ihanaa. Siis tykkään työstänikin, mutta on ollut ihanaa olla vauvan kanssa kotona. Meillä siis tytön isä tarttuu ohjaksiin maanantaina ja hommaa varmasti hänellä riittää, kun neiti alkaa olla varsin ehtiväinen. Kaikki kielletty kiinnostaa meilläkin. Omien lelujen hohto on hävinnyt johonkin.
En jaksaisi edes kirjoittaa meidän öistä. Ne ovat täyttä kaaosta. Neiti herää sen tuhat kertaa. Päätyy jo alkuyöstä meidän väliin ja en edes kunnolla herää tissittelyihin, mutta MONTA niitä on per yö. Liekö meidän aiemmin niin rauhaisa kokonaisten öiden nukkuja vaihtunut toiseen vauvaan tässä matkan varrella? Hampaita tuli juuri kaksi ja eroahdistustakin on kiusana. Inhottavaa vaan lähteä juuri nyt töihin. Tyttö on edelleen oikea tissitakiainenkin, mutta nyt varmaan pakosta joutuu ainakin vähän vierottautumaan. Imetän vielä noin 4-5 kertaa päivällä ja lisäksi nuo lukemattomat kerrat yöllä. Aion kyllä yrittää jatkaa imettämistä vielä jossakin muodossa. Jos sinne vuoteen saakka pääsisin, olisin tyytyväinen. Enempää on kyllä haluaisikaan jatkaa. Saapa nähdä?
Onnea vaan kaikille raskautuneille. Sitä tuntuu olevan liikkeellä. Kovasti lähipiirissäkin jo on lähdetty toiselle kierrokselle - itselläkin vähän vauvakuumetta olisi. Ei nyt ihan heti perään kuitenkaan aiota?
Nennille toipumisia. Anna siivouksien olla ja ole rauhassa toipilas. Kunnon taudin olet sairastanut.
Ihana talvisää. Tosin pikkuisen liian kylmä. Neitikin nukkui tavallista lyhyemmät päikkärit ja on jo hereillä. Pitää laittaa kohta uudelleen unille. Nyt köllii lattialla ja höpöttelee omiaan. Mun mielestä sanoo selvästi välillä äiti, muttei taida oikein sillä vielä tarkoittaa mitään?
Mukavaa viikonloppua kaikille.
Bamse ja neiti, ensi viikolla jo 9kk.
Julius täyttää huomenna 9kk ja multa loppuu lomat. Jään tosin kotihoidontuelle mutta onhan tämä aikakauden loppu. Aion tehdä keväällä töitäkin, tosin vain yhden päivän viikossa ja senkin viikonloppuna, kun mies on kotona. Että ei paljoa tule muuttumaan tämä meidän arki.
Alunperin mun oli tarkoitus käydä joskus arki-iltoinakin töissä (kaupan kassalla osa-aikaisena olen ollut aiemmassa elämässäni opintojen ohessa) mutta se ei käykään päinsä kun J:n iskä joutuu/pääsee kurssille Suomenlinnaan loppukevääksi. Ja kun Puolustusvoimat on kyseessä niin silloin kurssille lähtö on käsky eikä ehdotus. Käytännössä mies tulee varmaan viettämään suurimman osan viikoista Suokissa ja viikonloput kotona. Mutta onneksi ollaan totuttu olemaan kaksin. Ja asuuhan anoppi ihan vieressä jos hätä tulee.
Oma äitini kävi kylässä tässä muutama päivä sitten ja hohhoijaa taas sen juttuja. Onneksi mulla on nyt jo kasvanut pinna kestämään sitä, muuten olisin jo pari kertaa kiukustunut pahasti sen hössötykselle. Koko ajan tuntuu että sillä on jotain huomautettavaa. Kun Juliuksen lapaset on eteisen lattialla niin " voi kauheeta, pikkuisen lapaset hukkuu!" , kun Juliuksella on potkuhousut, jotka venyy punteista niin että sukkaosat istuu huonosti niin " voi ei, laittakaa nyt sukat" ja kun selitetään, ettei sukat siinä pysy, niin mummi vaati uudet housut jalkaan... Äitini suhtautuu mummiuteen niin ylenpalttisella siirappisuudella että mua välillä oikeesti ärsyttää...
Mutta nyt Emmerdalea katsomaan =)
Leppoisaa viikonloppua kaikille!!!
-sannael ja J
En olekaan aikoihin käynyt täällä ja nyt ku kerranki käyn, on tollasia hienoja uutisia!!
En ehi paljoa kirjottamaan, mutta kerrotaan nyt että meidän maisalla ei ole myöskään yhtään hampaita, eikä täälläkään todellakaan nousta vielä seisomaan tai mitään...tyttö oppi ryömimään vajaa kuukausi sitte, että ei varmaan ihan vielä nousekaan. Kovasti mäkin haaveilen jo pikkukakkosesta, mies ei oo niin innostunu :) mutta kyllä mä sen pään vielä käännän!
Nyt on mentävä, tyttö on kipeenä :( Mutta jaksamisia kaikille, varsinki yöheräilijöiden äideille, sama ongelma täälläki...ja Höntälle vielä kerran isot onnittelut! Ja kaikille muillekin odottajille, jos teitä siellä on...
Hensku ja maisa
En ole pitkään aikaan mitään kirjoitellu mutta kuulumiset oon katsellu kyllä usein. Rupesi tuossa huvittamaan tuo meidän koltiainen. 9. päivä tulee 9 kk ja on jo kävellyt kuukauden päivät tukea vasten ja tänään rupesi tosissaan konttimaan. Taitaa olla sitä vikkelämpää sorttia. Oli vain 5 kk kun oppi ryömimään ja siitä saakka on kyllä saanu olla perässä. Uskoo onneksi kun kieltää, mutta kaiken minkä löytää täytyy työntää suuhun. Tänään tuli kakan mukana isoveljen pieni batman-tarra :) Pikkusen nauratti...
Meillä on sairastettu korvatulehduksia pari kuukautta. Nyt menossa kolmas kuuri. Inhottaa syöttää noita antibiootteja jatkuvasti. Poika on kyllä ollu tosi kiltti silti. Nukkui viime yönäkin 8h putkeen. Pari viikkoa sitten vieroitin yötuttipullosta. Kävi tosi kivuttomasti. Parina yönä valvoin 1,5 h käyden 10 min. välein rauhoittelemassa. Raastavaa kuunnella, mutta parin yön päästä nukkui jo täyden yön ilman mitään kitinöitä. Tulehdus taas vähän kiusasi öisin ja sekoitti rytmiä mutta viime yöksi kun nostettiin reilusti sängyn päätyä ylös niin avot, johan oli hyvä olla ja unta riitti.
Mulla ei minkään valtakunnan vauvakuumetta kyllä ole ilmaantunu. Asennutin hiljattain hormonikierukan ja toivon että on niin varma, ettei enää tarvi aloittaa vauvarumbaa. Eihän sitä tietysti koskaan tiedä...
hauskaa viikonloppua kaikille
Nanna + Niko 9 kk
[color=blueviolet] Eli siis Olivia oppi konttaamaan alkuviikosta. On käynyt jo pari kertaa repäisemässä keittiön verhotkin alas...=) Nyt menee muutenkin joka paikkaan, eipähän kerennyt ryömiäkään ennen konttaamista kuin viikon.
Toissailtana Olivialle nousi kuume ja on edelleen. Nuhaa ja yskääkin hieman on raukalla. Mutta on ollut kuitenkin ihan hyväntuulinen potilas, onneksi. Ja onneksi nyt on sitten viikonloppu niin on mieskin hoitamassa, kun on olo itsellä mitä on... Eilen tuli eka kerran sitten oksennettuakin, saas nähdä et siitäkö se sitten taas alkaa...=)
Jaksamisia kaikille sairastavien lasten äideille (ja sairastaville äideille itselleen) ja kaikille muillekin sitä tarvitseville!
Mutsi-82, Olivia 8,5kk ja masuasukki 6+4
Nenn: Jaksamista sulle sinne ja parantele ittes kunnolla! Potkit ukkoos persuuksille ja itte löhööt sohvalla ;). Eiköhän ne hommat siitä hoidu.. Onneksi mitään vakavaa ei löytyny!
Mutsi 82:lle tsemppiä sinne yökkyyreissuille.. Kyllä se pahoinvointi siitä taas sit hellittää.
Meidän Dani on nyt viime viikon sunnuntaista asti noussut joka paikkaan seisomaan. Voi sitä riemua ku itte hoksasi pääsevänsä ylös. Pääparka vaan on lujilla kaatumisista johtuen. Onneksi muistin et meillä on pehmokypärä. On kyllä pelastanut monelta kolhulta. Vielä antaa olla päässäkin. Kyllä tuo poika on niiiiin ihana pikku pallukka!! Meillä myös edelleen heräillään miljoona kertaa yöllä tisulle. Kuinkahan sitä saa ikinä vieroitettua?! Ku ei oo edes tutia..
Mukavaa viikonloppua!
eikä tarvitse ulos lähteä,saisi kyllä vähän lauhtua.Tänään olisi tarkoitus mennä katsomaan isompaa asuntoa, odotuksemme ovat kovat koska netissä olevat kuvat olivat aivan ihanat, samoin alue.Toivottavasti tämä olisi se meidän asuntomme.....
Taisi tulla eilen allerginen reaktio neitille, sai välipalaksi banaani-päärynä jugurttia(taisi olla piltin) ja illalla puuron kanssa mustikkasosetta.Puolen yön jälkeen alkoi kauhea itku, eikä meinannut loppua millään.Huomattiin että kakka oli housuissa ja alapää oli todella punainen, kosketus arka ja turvoksissa.Vaipan vaihdon ja sinkki voiteen jälkeen rauhottui ja jatkoi uniaan.Illalla kun mies tuli kotiin niin huomasi että neitin posket ja suun ympärys oli tosi punainen, onneksi ei ollut enään nyt aamulla.Enpä tiedä kumpi sen mahtoi saada aikaan, mustikkaa kyllä saanut ennenkin, mutta ei yksistään.
Aamulla taas sattui pieni vahinko kun neiti seisoi tv:n edessä ja kaatui siitä suoraan kasvolleen, löi varmaan kasvonsa lipastoon ja suusta tuli hieman verta.Onneksi hampaille ei käynyt mitenkään.Eikä vertakaan tullut paljoa ja rauhottui pian ja nukahti syliini.
Nyt alkaa uni tulla silmiin, lähden nukuttamaan neitiä.
Oikein hyvää sunnuntaita kaikille!!!
P.S. Bamse muistanko oikein että sanoit tapaamisessa että asutte kartanonkoskella?Kulkeeko sieltä hyvin yleiset helsinkiin?
Nelli&Ada 9kk
voihan nyt perk.... sinne meni taas pitkä viesti, välillä soi puhelin ja olin poissa hetken ja sit taas hävisi tuhkana tuuleen tekstit... Hitto.
Aloitan alusta, eli luxusta koska eilen saatiin siivottua kämppä lattiasta kattoon, vaan kestikin jonkin aikaa, siivottiin 11.00-21.00.. Nyt sielu lepää!!
Meillä alkaa nyt pieni remonttiprojekti, takkahuoneesta rikotaan takka ja tilalle laitetaan kaapistot ja vanhin tyttö muuttaa sinne, me vanhemmat muutetaan tytön huoneeseen ja kaksi nuorimmasita saa meidän huoneen joka on talon suurin makuuhuone. Poika 2.9 v ja tyttö 8 kk saavat jaata leikkihuoneen ja poika sa vihdoin isomman sängyn, nukkuu vielä pinniksessä. Eli tapetointia monessa huoneessa tiedossa, yäk!
Neiti kontaa jo kahtasataa, on kontannut eteenpäin jo yli viikon päivät, aika tasan 8 kk ikäisestä. Kontaa ja nauraa räkättää, neidillä kun on tosi erikoinen nauru =) Tuntuu vauhtia riittävän kuten veljellään aikoinaan, oikea ikiliikkuja ja duracelpupu, ei lelut kiinnosta enää ollenkaan kun pääsee eteenpäin =)
Ninni-pinnille, täälläkin neiti on oppinut (torstaina) nousemaan tukea vastaan pytyyn ja nousee koko ajan, vaan ei osaa istua alas, vaan päästää otteen ja sit lennetään. Nyt jo on kuhmu otsassa ja haava leuassa, vaan ei taida olla viimeisiä ; ) Meilläkin on otettu esiin pehmokypärä, se vaan valitettavasti on niin hikinen että jo puolen tunnin päästä tytöllä valuu hiki niskaa pitkin, ja sit se on otettava pois. Meillä on kivilattia suurimassa osaa taloa ja sen takia olen kaikilla pienillä pitänyt tuota kypärää. Hikoaako teidän kypärä, vai kannattaako ostaa uusi? Tuo meidän on 30 vuotta vanha (mutta tosi hyvä, brion!!) eli ehkä uudemmat olisivat parempia??
Kiitos taas kaikille terveydestäni huolehtijoille, se lämmittää ihmeesti sairaan mieltä =)
Hyvää sunnuntaipäivää toukoille
//nenn =)
Pakko oli tulla hehkuttamaan,kun Eetu hihkui äsken äi-ti! Taisi tulla ihan vahingossa,tuskin tuommoinen ipana vielä sillä mitään senkummemmin tarkoittikaan,mutta se kuulosti niin hellyttävän ihanalta :D Toiset lapsetkin heti tuli mulle sanomaan,että kuulitko äiti,Eetu on oppinut puhumaan ;) No,puhumisesta en niin olis menos takuuseen,mutta ymmärrätte varmasti ;))
Jeps. Mutta mukavaa sunnuntai-illan jatkoa!
Ja kiva kuulla Henskustakin taas!
H&ipanat
Ps. enkä minä kyllä tunnusta hikipäässä rehkiväni,vaikka lapsosia useampi onkin ja aika tiheäänkin jonkun mielestä ;))
Pikaisesti Nellille. Kartanonkoskelta pääsee bussilla keskustaan siedettävästi. Pari bussia/tunti päivällä ja ruuhka-aikoina sentään useammin. Eri asia sitten onkin, että mahtuuko rattailla kyytiin. Täällä kun näitä vauvoja ja lapsia asustelee lähes joka asunnossa :-) Aivan ihana alue kyllä, vaikka päivähoitopaikat ovatkin kuulemma tosi kiven alla. Syksyllä sitten nähdään, että saadaanko mekään paikkaa täältä vai kuskataanko neitiä jopa Tikkurilaan saakka.
Nyt nukkumaan ja aamulla sitten töihin. Voi ahdistus!
Bamse ja neiti
Eli täällä höntän ja meitsin (ja oli joku kolmaskin?) ohella raskautunut toukonen. Mullakin nick vaihtunut, olin ennen Uiiui ja nyt Ulpunen. :) Päätettiin jättää ehkäisy pois, kun poju oli 6 kk, ja heti eka kierrosta tärppäs. :D Täällä edelleen rv 9+0 taistellaan pahoinvointia vastaan, joka onneksi ei ole ollut läheskään yhtä totaalista kuin viimeksi. Huomenna on jo eka neuvola ja parin viikon päästä ultra! Ihmeesti aika lentää, kun tämän pienen kanssa touhuaa.. Edellisessä raskaudessa laskettiin päiviä jatkuvasti ja mietittiin, että minkäs kokoinen se pötkö NYT on. :) Synnytys on toki käynyt mielessä ja olen kerrannut tapahtumien kulun, mutta yhtään ei pelota. Synnytys oli helppo, joskaan ei kivuton tai nopea.
Poju tänään tasan 8 kk (eli oikeasti mentiin kesäkuun puolelle) ryömii hirmu vauhtia, mutta vielä ei pääse itse istumaan eikä nouse ylös. Hän on mahtavan helppo hoidettava; syö mitä suuhun pistetään ja hirmu määrät, nukkuu 12 h yössä, käy itse päikkäreille sekä yöunille ilman nukuttamisia eikä edes vierasta. Saa nähdä, tuleeko toisesta vauvasta sitten erityisen hankala, sillä eihän tällainen tuuri voi jatkua. :)
Tuntuu kyllä pahalta kuulla, että joillakin toukotaaperoilla on terveyden kanssa ongelmia. Itsestä ei enää nykyään niin väliä tai onnettomuudet tms. eivät ainakaan pelota, mutta voi jos vauvalle kävisi jotain. :(((((((( Hirveästi tsemppiä niille perheille, jotka joutuvat pelkäämään pienen puolesta.
Pitänee raahautua päiväkävelylle pojun kanssa. Nimim. äiti, joka ei _millään_ jaksaisi ulkoilla talvella. Ja kun pelottaa, että liukastun ja masuasukille sattuu jotain. :I
Mukavaa loppuviikkoa toukoset, joko kohta ollaan kevätmielellä? :)
Ulpunen, poju 8 kk ja Tiitu rv 9+0