Tampereelle päiväkotiin
Hei! Olemme muuttamassa Tampereelle. Päiväkotivaihtoehtoja meillä on seuraavanlaisia. Sammon päiväkoti, Kalevanharjun päiväkoti, Väinölän päiväkoti, Ilmarin päiväkoti, Vellamon päiväkoti ja Akonpuiston päiväkoti. Voisiko joku erityisesti suositella tai olla suosittelematta jotain noista?
Kommentit (11)
itse en veisi lastani siihen päiväkotiin. Olen käynyt usein poikani kanssa leikkimässä puistossa, jossa pikilinnan lapset käyvät myös. Olen seurannut miten lastenohjaajat vain juttelevat toistensa kanssa ja eikä paljon tunnun kiinnittävän huomiota mitä lapset tekevät.
Käyn poikani kanssa useammassakin leikkipuistossa Tampereella, ja kaikissa käy myös päiväkotilaisia. On todella silmiinpistävää, kuinka hoitajat juttelevat keskenään omista asioistaan, ja lapset saavat tehdä ihan mitä haluavat. Heittelevät hiekkaa toistensa silmiin, kiusaavat pienempiä, sohivat toisiaan kepeillä.. eivätkä hoitajat huomaa mitään. Eivätkä myöskään kehu, kun lapset tekevät jotain rakentavaa, vaan päiväkotilapset joutuvat kotiäideiltä kerjäämään huomiota siitä, kuinka taivavia hyppääjiä, kiipeilijöitä ym. he ovat. Kun omaa lasta kehuu jostain kivasta tekemisestä, heti on päiväkotilapsia tekemässä samaa ja sanomassa, että he osaavat tehdä saman tempun ja paremmin. Hoitotädeiltä ei huomiota heru.
olethan tietoinen, että täällä päiväkodit ovat tupaten täynnä ja mikäli lapsesi on pienten ryhmäläinen, niin paikkoja on ollut viime aikoina ainakin tietyillä alueilla todella hankala saada. En tiedä mikä on Tammelan tilanne tällä hetkellä.
Itse kun hain päiväkotipaikkaa joka aika sitten, niin ei todellakaan ollut mahdollisuuksia valita. Kaikki kolme vaihtoehdoksi laittamaani olivat aivan täynnä, samoin jokainen jota vähänkin ehdotin (koko reitti kotoa töihin jossa on monta päiväkotia matkan varrella). Tarjottiin sitten sellaista, joka olisi ollut todella hankalan kulkuyhteyden päässä eli aivan toiseen suuntaan kuin työpaikkani, joten lapsen päivä olisi venynyt vähintään puoli tuntia molemmista päistä. Ei kiva. Siksi päädyimmekin yksityiselle pph:lle.
ninzu:
Hei! Olemme muuttamassa Tampereelle. Päiväkotivaihtoehtoja meillä on seuraavanlaisia. Sammon päiväkoti, Kalevanharjun päiväkoti, Väinölän päiväkoti, Ilmarin päiväkoti, Vellamon päiväkoti ja Akonpuiston päiväkoti. Voisiko joku erityisesti suositella tai olla suosittelematta jotain noista?
Meidän poika aloitti noin kolme vuotta sitten päiväkotitaipaleen vähän reilun vuoden ikäisenä Sammon päiväkodista. Päiväkoti on suuri, mutta minulla ei ole todellakaan mitään pahaa sanottavaa ko.päiväkodista, päinvastoin. Hoitajat olivat todella mukavia ja muutenkin ilmapiiri hyvä. Voin siis suositella lämpimästi.
Välissä poika ehti piipahtaa yhdessä toisen alueen päiväkodissakin, kun Akonpuistoon ei päästy ja tästä " väliaikaisesta" päiväkodista jäi niin paha maku koko päiväkodista, että sinne en kyllä lastani hevillä laittaisi.
Nyt poika on ollut Akonpuistossa jo reilun vuoden, joka muuten on montessoripainotteinen, ja jälleen kerran ollaan mitä tyytyväisempiä. Päiväkoti tosiaan muuttaa ensi syksynä keskustaan Jussikylän päiväkotiin eli kauemmas Tammelasta & Kalevasta. Päiväkoti on kuitenkin ollut niin hyvä, että kuljettamme jatkossakin lapsemme sinne ja toivomme, että tulevat pikkusisaruksetkin saavat paikan sieltä vuoden päästä. Ongelmana vain on se, että ko.päiväkoti on todella suosittu ja erityisesti pienten lasten ryhmä on aivan tupaten täynnä ja tulijoita runsaasti.
Ja niin Kalevanharjun päiväkoti antaa myös iltahoitoa ja siellä ei käsittääkseni ole kuin muutama päiväsaikaan oleva lapsi.
Tervetuloa Tampereelle!
Hei!
Ja Tervetuloa Tampereelle! Onko lapsesi tulossa pienille vai isoille?
Keskustan alueen päiväkodit ovat täynnä ja jonossa on lapsia aikalailla.
Itse työskentelen Sammon päiväkodissa. Ja iso päiväkoti on, kaksi pienten ryhmää, kaksi 3-5-vuotiaiden ryhmää ja integroitu. Vellamo on tosiaan vuoropäiväkoti ja Kalevanharju iltahoitoa antava, eli jos teillä ei tälläiseen tarvetta ole, niin kannattaa yrittää saada paikka noissa ns.tavallisista.
Kannattaa ottaa pian yhteyttä, jotta saisit mahdollisimman läheltä kotia hoitopaikan.
Kuten jo vastauksia oletkin saanut Vellamo on tosiaan kolmivuoropäiväkoti, eli sinne saa lapsensa vain ja ainoastaan jos tekee kolmivuorotyötä ja viikonlopputöitä. Kalevanharju on kaksivuoropäiväkoti ja samalla periaatteella, paitsi ettei päivystä viikonloppuisin.
Haluaisin vielä jonkin verran puolustaa päivkoteja kriittisille kotiäideille.
Ehkä asiat on niin kuin ne haluaa nähdä :) Yleensä ottaen meidän pihapiirissä, missä lapsia on paljon jokainen tekee samoja temppuja ja hakee niinsanotusti huomiota jos yhtä kehuu. Joukossa on niin päiväkoti, perhepäivähoito kuin kotihoitolapsiakin. Joten, en usko että kyse on nimenomaan päiväkotilapsista.
Suurimmassa osassa kaikista kunnan päiväkodeista on henkilökunta pula, mikä on kaupunkin tyhmyyttä, kun joka paikasta pitää säästää. Oma poikani, ei ole missään kyseisistä päiväkodeista mutta kahteen edellä mainittuun hain paikkaa. Sain kuitenkin ihanan paikan pojalle ja vaikka välillä tädit juttelevatkin keskenään pihassa niin varmasti jokainen lapsi huomioidaan. Yhtälailla tädeillä on silmät selässä kuin äideilläkin siellä puiston penkillä.
Minun mielestäni, ketään ei saisi aliarvioida. Jokainen tekee tavallaan ja omasta mielestään oikein.
Olen minäkin nähnyt kotiäidin lapsen joka viskoi hiekkaa, heitteli kiviä, kaatoi lapsen maahan ja hyppäsi vielä päälle. Kyseinen lapsi oli toista lasta kaksi vuotta vanhempi. Alla oleva lapsi vasta oppinut kävelemään. En kuitenkaan ole sitä mieltä, että jokainen kotiäidin lapsi olisi samanlainen. Kotikasvatus se on mikä ratkaisee paljon, myös siellä päiväkodissa.
Ei päiväkoti kasvata, koti se on missä kasvatetaan :)
Kuten jo vastauksia oletkin saanut Vellamo on tosiaan kolmivuoropäiväkoti, eli sinne saa lapsensa vain ja ainoastaan jos tekee kolmivuorotyötä ja viikonlopputöitä. Kalevanharju on kaksivuoropäiväkoti ja samalla periaatteella, paitsi ettei päivystä viikonloppuisin.
Haluaisin vielä jonkin verran puolustaa päivkoteja kriittisille kotiäideille.
Ehkä asiat on niin kuin ne haluaa nähdä :) Yleensä ottaen meidän pihapiirissä, missä lapsia on paljon jokainen tekee samoja temppuja ja hakee niinsanotusti huomiota jos yhtä kehuu. Joukossa on niin päiväkoti, perhepäivähoito kuin kotihoitolapsiakin. Joten, en usko että kyse on nimenomaan päiväkotilapsista.
Suurimmassa osassa kaikista kunnan päiväkodeista on henkilökunta pula, mikä on kaupunkin tyhmyyttä, kun joka paikasta pitää säästää. Oma poikani, ei ole missään kyseisistä päiväkodeista mutta kahteen edellä mainittuun hain paikkaa. Sain kuitenkin ihanan paikan pojalle ja vaikka välillä tädit juttelevatkin keskenään pihassa niin varmasti jokainen lapsi huomioidaan. Yhtälailla tädeillä on silmät selässä kuin äideilläkin siellä puiston penkillä.
Minun mielestäni, ketään ei saisi aliarvioida. Jokainen tekee tavallaan ja omasta mielestään oikein.
Olen minäkin nähnyt kotiäidin lapsen joka viskoi hiekkaa, heitteli kiviä, kaatoi lapsen maahan ja hyppäsi vielä päälle. Kyseinen lapsi oli toista lasta kaksi vuotta vanhempi. Alla oleva lapsi vasta oppinut kävelemään. En kuitenkaan ole sitä mieltä, että jokainen kotiäidin lapsi olisi samanlainen. Kotikasvatus se on mikä ratkaisee paljon, myös siellä päiväkodissa.
Ei päiväkoti kasvata, koti se on missä kasvatetaan :)
hakea päiväkoti paikkaa hervannasta vaikka kalevassa asutaankin. Itse kävin hervannassa tarhassa ja aivan ihanat muistot jäivät.Tosin tyttö menossa tarhaan vain muutamana päivänä viikossa ,toten ei pitempi matka haittaa.
En osaa kertoa mainitsemistasi päiväkodeista mitään, mutta oma lapseni oli vielä vuosi sitten Keskussairaalan päiväkodissa ja vasta nyt paikkakuntamuutoksen jälkeen osaan todellakin arvostaa kyseistä päiväkotia. Todella hyvä paikka ja vaikka ryhmät suuria, niin minulla ei ainakaan pahaa sanottavaa ole ollut. Lisäksi kaikki juhlat ovat jääneet ainakin minulle ja lapselleni ikimuistoisesti mieleen.
Onnea etsintään.
Meillä tyttö on Pelastusarmeijan Montessoripäiväkodissa ja se on aivan ihana paikka mutta kuten Akonpuistokin, se lopetetaan kesällä ja lapset siirtyvät Jussinkylään. Jussinkylässä tulee varmasti aika tungosta vaikka sieltä saksankieliset ryhmät pois siirtyvätkin, Akonpuistossa on muistaakseni jotakin 40 lasta ja Pelastusarmeijalla 23, joista lähes jokainen haluaisi jatkaa Montessoria ja siksi juuri Jussinkylässä, josta tulee melko Montessoripainotteinen etenkin kun johtajaksi tulee Akonpuiston nykyinen johtaja, " tavallisia" ryhmiäkin kuitenkin yhä on. Akonpuistoon tuskin edes nyt enää otetaan uusia lapsia, koska siirtyminen on niin lähellä.
TAmmelan alueella on myös ryhmäperhepäiväkoteja, joihin tosin on ollut vaikea päästä, viime syksynä ei tainnut olla kuin ehkä yksi paikka avoinna. Pohjolan päiväkotia kaverini on kehunut, sinne ainakin syksyllä pääsi jokunen.
Päiväkodin läheisyyttä minäkin kyllä ekana miettisin, nykyinen ja tulvea päiväkoti ovat työmatkani varrella, vieläpä niin, että joutuisin joka tapauksessa kävelemään nykyistä reittiäni bussipysäkille vaikka en päiväkodilla kävisikään. Se on kyllä ollut tosi hyvä, vaikka joskus sitten taas hakemaan ehtiminen on tiukilla kun työmatkaa minulla on jokunen kilometri bussilla.
Tampereella kaupungilla on velvollisuus järjestää hoitopaikka jos haet 4 kk ennen hoitotarvetta, mutta silloinkaan ei taata tiettyä päiväkotia. Parhaiten päivähoitopaikoista saat tietoa kun selvität, kuka on alueesi vastaava päiväkodin johtaja, esim. meillä yhteyshenkillö on Pohjolan päiväkodin johtaja. Häneltä voi kysellä mitä mahdollisuuksia on.
lycka till vain, kyllä se hyvä hoitopaikka löytyy! Me olemme ainakin olleet todella tyytyväisiä, vaikka nyt onkin vaihdos tiedossa eikä tiedä pääseeko Montessoria edes jatkamaan enää. Eka vuosi on ainakin lapsella ollut/on todella hyvä.
t
titlu ja neiti 1 v 7 kk
Sen verran osaan sinua valaista, että Vellamon päiväkoti on vuoropäiväkoti. Tarkoitettu käsittääkseni ainoastaan niille, joiden vanhemmat tekevät vuorotyötä. Sitten Akonpuiston pieni kaksi ryhmäinen päiväkoti lopetetaan keväällä/ kesällä. Ryhmät siirtyvät ilmeisesti Jussinkylän päiväkotiin, joka on keskustassa paloaseman takana (siis kauempana kuin muut vaihtoehtonne).
Tammelassa (lähellä Vellamon päiväkotia) on myös yksityinen Pikilinnan päiväkoti.
Jos minä hakisin lapsillemme päivähoitopaikkaa kiinnittäisin huomiota sijaintiin. Erityisesti jos lapsia pitää välillä kuljettaa rattailla. Ei varmasti kovin kiehtova ajatus tarpoa pitkiä matkoja aamuisin päiväkodille, kun aikaa tuskin on koskaan lapsiperheissä liikaa aamulla. Toinen asia mihin kiinnittäisin huomiota olisi se toimiiko päiväkodissa eskaria, koska ennen pitkään senkin aika tulee jos ei vielä ole. Ja haluaisin lapset ehdottomasti samaan päiväkotiin. Lisäksi kiinnittäisin huomiota päiväkodin pihaan, koska lapsethan ovat useamman tunnin päivästä ulkona. Ja tottakai myös päiväkodin tiloihin, mutta vanhastakin päiväkodista saa toimivan pienellä vaivalla.
Toivottavasti näistä oli jotain hyötyä. Käy katsomassa Tampereen kaupungin nettisivuilla jos siellä esitellään päiväkoteja enemmän. Luulen kuitenkin, ettei itse toiminta poikkea toisistaan kovinkaan paljon, koska päiväkodissa päivän kulkua määräilee pitkälti ruokailut, ulkoilut, nukkumiset...