Miksi joitain kivoja ihmisiä inhotaan?
Kaverini on tosi mukava ihminen, rauhallinen, ystävällinen, ei varmasti itse aloita riitoja kenenkään kanssa - ja aika usein törmää ihmisiin jotka ottaa tämän silmätikukseen ja hakevat tästä arvosteltavaa. Siis olen ihan itse ollut todistamassa pariakin tällaista tapausta.
Kommentit (49)
Jotkut ihmiset vain haluavat löytää ja löytävätkin vihattavaa kaikista, ja sietävät parhaiten ihmisiä jotka jakavat heidän kanssaan harrastuksensa kaiken inhoamisesta.
Koska sellaisiin on "helppo" purkaa omaa pahaa oloa. Osa ihmisistä haluaa myös testailla muiden rajoja, että kuinka pitkälle voi mennä ennen toisen ärähtämistä.
Usein sellaiset liian kiltit tyypit ovat tosi rasittavia. Ei mitään persoonaa, ei ikinä uskalletta olla mitään mieltä asioista tai ottaa kantaa mihinkään kun pelätään loukkaavan jotakuta. Senkus vaan höpisevät latteuksiaan mairea hymy päällä. Eivät tunnu aidoilta sellaiset ihmiset.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 10:22"]
Koska sellaisiin on "helppo" purkaa omaa pahaa oloa. Osa ihmisistä haluaa myös testailla muiden rajoja, että kuinka pitkälle voi mennä ennen toisen ärähtämistä.
[/quote]Täsää yksi syy ja se toinen voi olla että kokee uhkana omalle sosiaaliselle tilalle, jos tämä kiltti ihminen tulee juttuun monen kanssa
Niin, miksi tiettyjä ihmisiä kiusataan lapsesta alkaen ensin koulussa, sitten työelämässä? Onko syy siinä, etteivät osaa puolustautua lainkaan, eivät sano takaisin yhtä nasevasti, ovat vain hiljaa ja murehtivat? Onko se otollista maaperää näille sadisteille, jotka nauttivat toisten kyykyttämisestä ja saavat näin valtaa yhteisössä ja jonkinmoista arvostusta tai kunnioitusta, ettei heidän kanssa olla huonossa väleissä?
Olen huomannut, että katkerat ihmiset ottavat minut usein silmätikukseen ja kokevat tarvetta "puhdistautua" sisällään olevasta paskasta purkamalla sitä minuun.
Työkkärin kurssilla ventovieras, keski-ikäinen nainen haukkui minua toisena päivänä kurssia kaikille. Kävelin itse tämän keskelle, en sanonut mitään kunnes nainen tajusi minun olevan paikalla. Ei pyytänyt anteeksi, ihan pokkana vaan vaihtoi aihetta. Tätä jatkui koko moniviikkoisen kurssin. Kurssin lopulla nainen kärsi kai syyllisyydentuskista puheidensa ja käytöksensä vuoksi, joten yritti mielistellä minua todella heikolla menestyksellä. Kohtelin häntä kuin ilmaa. Rajansa minullakin!
Töissä minulle on naurettu koska olen tehnyt iloisesti duunia koko päivän ja jaksanut palvella asiakkaat valittamatta työkavereille joka välissä. Jos olen tehnyt ylimääräisen siivoushomman tms. jossain välissä, siitä on jonkun heti pakko päästä sanomaan ("ei tosta makseta ekstraa"). Jne.
Joku sanoi, että liian kiltti ihminen on rasittava koska hänellä ei ole persoonaa eikä hän tahdo loukata ketään. Mielestäni normaaliin käytöskulttuuriin taas kuuluu se, ettei huudella radikaaleja mielipiteitä ainakaan uudelle tuttavuudelle ja pidetään ne intiimit jutut omana tietona työpaikalla yms. virallisemmassa ympäristössä. Minusta on aidosti mukava jutustella niitänäitä ja olen kiinnostunut kuulemaan, mitä toinen sanoo- mutta sitä suorastaan inhoan, kun keskustelukumppani ylittää erilaisia rajoja ja suunnilleen ekalla tapaamisella alkaa puhumaan mielipiteistään koskien maahanmuuttoa, anoppinsa leikkausta jne. Noista jutuista tulee paitsi epämukava olo, mutta niihin on mahdotonta sanoa mitään järkevää kun ei tunne toista! Ja niin me kiltit "myötäilemme", sanomatta kuitenkaan mitään olennaista omasta mielipiteestämme: häpeämme vastapuolen käytöstä.
Vaikka olen itsekin asiaihminen, mielestäni kahden ihmisen välinen vuorovaikutus ei tarvitse olla töksäyttelevää tiedonjakoa. Tavat ja etiketti on keksitty ihan syystä, helpottamaan vuorovaikutusta.
Mulla yksi mielipide asiaan.
Olin aiemmin kiltti ja yritin olla muille ystävällinen, mutta itseluottamukseni oli todella huono. Sain usein olla silmätikkuna enkä jotenkin sopinut mihinkään joukkoon mukaan jne. Nykyään olen edelleen kiltti ja ystävällinen, mutta uskallan sanoa mielipiteeni ja itseluottamukseni on kasvanut; huomaan että en enää joudu kiusatuksi ja ihmiset pitävät minusta enemmän. Ja ainoa muutos on se, että pidän itsestäni nykyään ihan oikeasti. Toki joskus on tilanteita etten ole niin rohkea ja jännitän & samantien joku on ilkeilemässä! Kyllä on niin paljon ihmisiä, jotka tilaisuuden tullen alistaa heti jo valmiiksi epävarmaa ihmistä ihan vaan koska voivat. Sairasta mutta totta. Sama ilmiö toistuu niin hoitoalalaa, harrastuksissa, sukulaissuhteissa jne. joten saa kyllä puolensa pitää näissä sosiaalisissa ympyröissä ja yrittää olla itse tulemasta kusipääksi.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 19:04"][quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 18:59"]
Itse olen kiltti ja aina autan jos voin. Mutta silti saan kuulla kuinka vitun ruma olen joka päivä, viimeksi tänään.
[/quote]
Lakkaa auttamasta. Oikeasti. Minkä takia sun edes pitäisi auttaa ketään? Ole ilolla itsekkäämpi ihminen.
[/quote]
Niin se voisi toimia ja niin olen jo nyt tehnyt. Mutta epäilen että goottia halutaan syrjiä ilkeiden ihmisten puolesta.
Eihän tässä keskustelussa ole päätä eikä häntää, kaikki tarvitsee joskus apua ja saa sitä.
Rauhallinen ja asiallinen käytös on merkki hyvästä itsehillinnästä. Sen vuoksi tasaiset ihmiset ovat helppoja, mutta voivat herättää myös raivoa "täydellisyydellään". Eivät myöskään valita pikkuasioista tai huomauttele toisten virheistä. Useinhan heidän niskaan kaadetaan kaikenlaisia asioita ja odotellaan, milloin kamelin selkä katkeaisi. Stressantuneena tuollainen ihminen kääntyy vielä enemmän sisäänpäin ja alkaa hallita sisäistä maailmaansa totisuudella ja vaitonaisella käytöksellä. Se tietysti tulkitaan ylimielisyydeksi. Mikä tuo oikein luulee olevansa, muita parempi?
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 19:08"]
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 19:05"]Huono neuvo. Varsinkaan omalle olalle ei kannata pirua päästää.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 19:04"]
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 18:59"]
Itse olen kiltti ja aina autan jos voin. Mutta silti saan kuulla kuinka vitun ruma olen joka päivä, viimeksi tänään.
[/quote]
Lakkaa auttamasta. Oikeasti. Minkä takia sun edes pitäisi auttaa ketään? Ole ilolla itsekkäämpi ihminen.
[/quote]
Varo ottamasta pirulta neuvoa!!
[/quote]
Nooh, kato parempi oma piru omalla olalla toisena neuvonantajana, kuin vieras piru päällä runnomassa. Keksin juuri itse, saa kehua. :D
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 10:43"]Kuulostat ihananlta ihmiseltä. Älä anna ikävien ihmisten pilata elämääsi.
Olen huomannut, että katkerat ihmiset ottavat minut usein silmätikukseen ja kokevat tarvetta "puhdistautua" sisällään olevasta paskasta purkamalla sitä minuun.
Työkkärin kurssilla ventovieras, keski-ikäinen nainen haukkui minua toisena päivänä kurssia kaikille. Kävelin itse tämän keskelle, en sanonut mitään kunnes nainen tajusi minun olevan paikalla. Ei pyytänyt anteeksi, ihan pokkana vaan vaihtoi aihetta. Tätä jatkui koko moniviikkoisen kurssin. Kurssin lopulla nainen kärsi kai syyllisyydentuskista puheidensa ja käytöksensä vuoksi, joten yritti mielistellä minua todella heikolla menestyksellä. Kohtelin häntä kuin ilmaa. Rajansa minullakin!
Töissä minulle on naurettu koska olen tehnyt iloisesti duunia koko päivän ja jaksanut palvella asiakkaat valittamatta työkavereille joka välissä. Jos olen tehnyt ylimääräisen siivoushomman tms. jossain välissä, siitä on jonkun heti pakko päästä sanomaan ("ei tosta makseta ekstraa"). Jne.
Joku sanoi, että liian kiltti ihminen on rasittava koska hänellä ei ole persoonaa eikä hän tahdo loukata ketään. Mielestäni normaaliin käytöskulttuuriin taas kuuluu se, ettei huudella radikaaleja mielipiteitä ainakaan uudelle tuttavuudelle ja pidetään ne intiimit jutut omana tietona työpaikalla yms. virallisemmassa ympäristössä. Minusta on aidosti mukava jutustella niitänäitä ja olen kiinnostunut kuulemaan, mitä toinen sanoo- mutta sitä suorastaan inhoan, kun keskustelukumppani ylittää erilaisia rajoja ja suunnilleen ekalla tapaamisella alkaa puhumaan mielipiteistään koskien maahanmuuttoa, anoppinsa leikkausta jne. Noista jutuista tulee paitsi epämukava olo, mutta niihin on mahdotonta sanoa mitään järkevää kun ei tunne toista! Ja niin me kiltit "myötäilemme", sanomatta kuitenkaan mitään olennaista omasta mielipiteestämme: häpeämme vastapuolen käytöstä.
Vaikka olen itsekin asiaihminen, mielestäni kahden ihmisen välinen vuorovaikutus ei tarvitse olla töksäyttelevää tiedonjakoa. Tavat ja etiketti on keksitty ihan syystä, helpottamaan vuorovaikutusta.
[/quote]
Semierakkous on hyvä valinta, koska isohko osa ihmisistä on alkeellisia kusipäitä, mikä tulee onneksi yleensä hyvin nopeasti ilmi. Osa onneksi ei ole, eli heihin minä panostan. Muut saavat jäädä.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 18:56"]Koska osa ihmisistä, vaikka toisin yleisesti luullaan, ei ole laskeutunut vielä puusta.
[/quote]
Läyhääjät tuntee alemmuutta rauhallisen hillityn ihmisen vierellä. Lisätään vielä se että tää tyyppi on hyvännäköinen ja arvostelutarve on taattu, vaikkei tämä oliskaan ylikiltti tai persoonaton, minkä aiheuttaman ärsytyksen ymmärrän.
Koska luonnostaan kiltit ja ystävälliset ihmiset aiheuttavat kateutta olemalla liian mukavia.
Mulla herää välillä rujot väkivaltafantasiat sellaisia ihmisiä kohtaan, jotka kiusaavat ihan pahuuttaan asiallisia ja kilttejä ihmisiä. Onneksi päässään saa ajatella mitä tahtoo. :)
Olen tällainen kiltti ihminen ja kun tarpeeksi on rikottu katkaisen välit ja kärsin siitä koska en haluaisi olla riidoissa ja kylmä mutta ei minusta ole riitelemäänkään...pattitilanne.
Itse olen tällainen silmätikku. Minua arvostellaan, etsitään jatkuvasti virheitä, juorutaan ja puhutaan asioita, jotka eivät edes pidä paikkaansa. Luonteeltani olen ystävällinen ja sosiaalinen ja tulen toimeen kaikenlaisten ihmisten kanssa. Opiskelen palveluammattiin. En arvostele tai puhu pahaa kenestäkään. Johtunee ilmeisesti ulkonäöstäni. Olen treenattu ja pukeudun yleensä h&m:n vaatteisiin. Lisäksi minulla hiukset laitettu vahalla ja käytän ihonhoitotuotteita. m25
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 10:23"]
Usein sellaiset liian kiltit tyypit ovat tosi rasittavia. Ei mitään persoonaa, ei ikinä uskalletta olla mitään mieltä asioista tai ottaa kantaa mihinkään kun pelätään loukkaavan jotakuta. Senkus vaan höpisevät latteuksiaan mairea hymy päällä. Eivät tunnu aidoilta sellaiset ihmiset.
[/quote]
Minä olen tällainen "kiltti" mutta kyllä minusta persoonaa löytyy tarvittaessa. Tunnistan itseni tuosta kirjoituksestasi, ja käyttäytyisin sinun ja kaltaisiesi seurassa juuri noin, kun en uskalla olla oma itseni. Jostain syystä pelkään tietynlaisten ihmisten seurassa. Mutta joidenkin kanssa olen tosi vapautunut ja rento.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 08:33"]
Missä maailmassa te oikein elätte? Ei minun elämässäni ole tuollaista. Ihmisten apua arvostetaan ja kaikista löydetään jotain hyvää ja myönteistä.
[/quote]Hehhheh, just joo