Miten saatte vaatteet pysymään kirkkaan värisinä? Meillä aina haalistuu...
Vaikka kuinka pesisin vaatteet väreittäin, muuttaa suurin osa vaatteista väriään sellaiseksi likaisen harmaaksi joskus jo parin pesun jälkeen, mutta viimeistään vuoden sisällä. Valkoisista tulee harmaita, vaaleansinisistä sellaisia kellertävän harmaita, vaaleanpunaisista myöskin kellertävän harmaita, mustat ja tummanruskeat vaalenevat (ostin niille nyt sitä mustille pyykeille tarkoitettua pesuainetta, jos auttaisi) jne.
Missä on vika? Johtuuko pesuaineesta? Koska meillä käytetään kestovaippoja ja lapset ovat atoopikkoja, käytän melkein kaikissa koneellisissa jotain sensitive-pesuainetta, joka täyttää kestovaipoille tarkoitettujen pesuaineiden kriteerit. Nyt on ollut jo pidempään Erisan color. Koska meillä on vain muutama valkoinen vaate, olen pessyt myös ne harvat valkoiset vaatteet (mulla kaksi paitaa, miehellä yksi ja tytöllä kaksi) muiden vaaleiden vaatteiden (esim. vaaleanpunaisten) kanssa tuolla color-pesuaineella. Senkö takia valkoiset vaatteet ovat nyt harmaita? Tai itse asiassa toinen noista mun valkoisista vaatteista (ovat samanlaiset paidat) on pysynyt valkoisena, vaikka on samassa koneellisessa pesty. Samoin toinen tytön H&M:n "Hello Kitty"-paidasta on pysynyt valkoisena ja toinen harmaantui parissa pesussa. Tuon valkoisten harmaantumisen ymmärrän, mutta vaaleansinisten ja vaaleanpunaisten en... Suurin osa vaatteista on H&M:stä, Lindexiltä, KappAhlista, Vero Modasta, Onlystä. On noiden merkkien paidoista osassa pysyneet värit ihan hyvin, mutta suurimmassa osassa ei. Lasten Benettonin paidoista suurimassa osassa on pysynyt värit hyvänä. Eli ehkä se on osiltaan myös merkki- ja laatukysymys?
Kommentit (23)
Meillä on joskus mennyt vahingossa joku puklurätti sinisten kanssa pesuun ja eihän se ole sitten enää valkoinen ollut. Paitsi valkaisun jälkeen sitten taas.
Muutama vaaleansininen t-paita on meillä harmaantunut kun olen kärsimättömyyttäni laittanut ne mustien kanssa samaan koneeseen. Täytyy malttaa kerätä samaa väriä isompi satsi ja pestä vasta sitten, vaikka vähän tyhjempiä koneellisia sitten jos ei muuten pysty lajittelemaan väreittäin.
Tai mitä jos ostaisit vaikka seuraavat lakanat tai pyyhkeet kokovalkoisina niin saisit valkopyykkiä aina tarpeeksi ettei kahta paitaa tarttis koittaa tunkea värillisten sekaan?
Ei minulla mitään suurta lisättävää ole aiemmin olleeseen listaan pyykinpesunikseistä. Meillä on käytössä Erisan-aine ja mielestäni nimenomaan sillä värit ovat pysyneet hyvin. Käytössä on kyllä joku perus-Erisan. Tuo color on kokeilussa seuraavaksi. Värien leviäminen ei siis johdu ainakaan yksin pesuaineesta.
Uudet vaatteet pesen aina ensin joko yksinään tai muiden täsmälleen samanväristen kanssa pari ensimmäistä pesua ohjeen mukaisessa lämpötilassa. Sen jälkeen pistän pyykit aika surutta samaan koneelliseen. Valkoisetkin kirjavien joukkoon eikä koskaan ole vahinkoa sattunut tuon Erisanin kanssa. Toki yritän hieman katsoa, että tummat ja vaaleat ovat erillään. Sen sijaan erään toisen pesuaineen kanssa kävi kerran hassusti. Laitoin valkoisten alusvaatteiden joukkoon punaisen pyyhkeen, joka oli 10 - 20 vuotta ollut käytössä ja siis pesty lukemattomia kertoja. Se värjäsi koneellisen vaaleanpunaisiksi. Olin aika hämmästynyt, kun irtovärin olisi luullut irronneen jo 10 vuotta aiemmin.
Ainakin Citymarketissa on myynnissä jotain DrBeckman-merkkisiä liinoja, joita voi laittaa koneeseen mukaan. Ne nappaavat irtovärin ja lian itseensä. Hinta on kyllä aika korkea. Yhteen koneelliseen laitoin sellaisen mukaan ja kyllä liina oli väriä ottanut. En vaan tiedä, oliko väri sellaista, joka olisi tarttunut vaatteisiin. Jotkut pesuaineet muistaakseni sisältävät ainesosan, joka estää irtoväriä tarttumasta vaatteisiin.
Minulla on aina säästynyt vaatteet tosi hyvinä ja mitään värivirheitä ei juuri ole tullut. Käytän ainoastaan lakanoihin ja pyyhkeisiin valkoisille vaatteille tarkoitettua pesuainetta. Nämä pesen sitten 60 asteessa. Muille vaatteille käytän vain värillisille pyykeille tarkoitettua pesuainetta. Punaiset, siniset, musta ja vaaleta pesen kaikki erikseen omissa ryhmissään. Laitan melko vähän pesuainetta ja pesen väljässä vedessä (ei kone liian täyteen) sekä lyhyellä ohjelmalla. Alusvaatteet ja muut vaaleat pesen myöskin värillisellä, sillä mikäli puserossa on lainkaan lyckraa tms. niin väri menee harmaaksi (pikkuhousuissa ja rintaliiveissä näkee hyvin). Huuhteluainetta en käytä juuri koskaan enää kun pelkään sen vaikutusta juuri tuollaisiin joustinta sisältävään materiaaliin (Espritin pusero esim.). Lasten vaatteet pesen useaan kertaan ja hyvänä ovat säilyneet ja nukkaantumatta (kun vaatteet saavat koneessa pyöriä löysästi eivätkä hinkkaa toisiaan vasten).
Itse en ole kummempaa harmaantumista huomannut, vaikka en käytä ollenkaan valkopesuainetta. Pesuaineena käytän Omo Color Sensitiveä. Ihan kloriittivalkaisua käytän joskus harvoin isommalle määrälle valkoista pyykkiä, jos niihin on tullut normaalipesussa lähtemättömiä tahroja, eli en siis harmaantumisen takia. Ja kaikki pyykit pesen sekaisin, paitsi sellaiset, joista tiedän lähtevän väriä.
enkä sen takia raaski siellä pyörittää muutamaa valkoista paitaa. En uskalla 40 asteen vaatteita pestä 60 asteessa, vaikka olen lukenut, että puuvillasta irtoaa lika kunnolla vasta 60 asteessa. Muutaman kerran kun olen pessyt esim. paitoja väärässä lämpötilassa, ovat ne kutistuneet pituudesta aika paljon. Eli sen takia en pese niitä 40 asteessa pestäviä valkoisia vaatteita 60 asteessa valkoisten lakanoiden kanssa.
Enemmänkin ihmettelen, miksi useat vaaleanpunaiset paidat ja eri koneellisessa pestyt vaaleansiniset paidat muuttavat väriään. Meillä pestään kyllä aika täysiä koneellisia, mutta eikai se voi olla syy värin "rumentumiselle"? Noilla vanhoilla vaatteilla ei nyt enää ole väliä, mutta ois kiva, että uusissa vaatteissa pysyis värit lukuisista pesuista huolimatta hyvänä. Pesen erikseen mustat+tummat, punaiset, vaaleansiniset (+samansävyiset), vaaleanpunaiset (+samansävyiset + ne valkoiset), lakanapyykin ja kestovaipat, jossa on seassa lasten 60 asteessa pestäviä vaatteita.
ja pesen kyllä pikaohjelmalla tai puoli täytöllä yhdenkin vaatteen erikseen, jos en esim. tiedä lähteekö sitiä väriä. Itse laitan myös valkoiset erikseen ja olen muutenkin tosi tarkka värien suhteen. En koskaan täytä konetta täyteen tai edes lähes täyteen lkoska, olen huomannut että jos vaatteet pesee väljemmässä vedessä ne eivät nukkannu samalla tavalla. Meillä tuota harmaantumista en ole huomannut. Käytössä pesuaineena Ariel, mutta en usko sen vaikuttavan.
ja valitettavan usein pesen puolikkaita koneellisia tai jopa vähemmän (puolitäyttöohjelmalla, pikaohjelmalla). Tämä kyllä näkyy vesilaskussa, meillä on taloyhtiön suurin vesilasku, vaikkei perhekoolta suurin ollakaan. Sen lisäksi, että tämä ei ole ekologisesti järkevää ei se myöskään ole rahallisesti järkevää, kun vesilasku maksetaan kulutuksen mukaan itse. Nimittäin kyllähän tuo puolitäyttö vie suhteessa enemmän vettä jos harvemmin käyttäisi kokotäyttöohjelmaa. Minusta on tullut "hysteerinen" värien suhteen, melkein joka väri pitää pestä erikseen. Värit kyllä pysyy hyvinä, mutta käytän huuhteluainetta, mikä ilmeisesti tekee sen, että monet vaatteet "lörpsähtää". Aikaisemmin käytin Erisania kaikelle pyykille, mutta totesin, ettei tahrat lähde (ja mitä järkeä käyttää Erisania, kun pistää saman verran Vanishia...). Nyt käytän Omo Color Sensitivea värilliselle pyykille ja whitea valkoiselle pyykille. Lisäksi luin joskus jostain, että pesukone pitäisi tyhjänä pyöräyttää 90 ohjelmalla noin 1krt/kk, tätä teen aina silloin tällöin.
Apteekista sitruunahappoa ja sitä pesuaine lokeroon esim 1-2tl. Kone 90asteen pesuun ja sisälle jokin vanha pyyhe tms jolla ei ole enään käyttöä!
Sitten pyörität pari kertaa konetta tuolla 90asteen pesulla.
Tai sitten voi kokeilla etikkaa, mutta se pitää pyörittää aika monta kertaa sen jälkeen jotta huuhtoutuu hyvin pois.
Pesuaineen vaihto piristää vaatteitakin :) Itse vaihdan omon, arielin ja bio luvilin välillä.. Sensitiveä meillä käytetään....
Huuhteluainetta käytän ainoastaan vauvan vaatteissa, lakana pyykissä ja harsoissa.
Miksi sinne koneeseen pitää laittaa pyyhe tms? Itsekin sain ohjeeksi taas viime kesänä uutta konetta ostaessani että pitää laittaa situruunahappoa ja pyörittää 90 asteessa tyhjänä muutaman kuukauden välein. Mutta miksi siis sinne pitäisi laitaa pyyhe tms?
Osaksi värien pysyvyys on myös laatukysymys. Värjäystekniikoita on erilaisia, parempi ja kalliimpi värjäys myös kestää paremmin pesua.
Jos erisanissa, jota käytät, on zeoliittia, koneesi on luultavasti aika täynnä zeoliitti"tahnaa". Voit kokeilla puhdistaa sitruunahapolla tai etikalla, minulla eivät nämäkään auttaneet. Etikkaa ei kyllä tarvitse huuhdella moneen kertaan, koska sitä voi muutenkin laittaa pienen tipan väripyykin joukkoon kirkastamaan värejä.
Sitruunahappoa on kyllä kaapissa jemmassa, täytyykin käyttää se pesukoneeseen nyt joku päivä. Muakin kiinnostaisi, miksi koneessa pitää olla vanha pyyhe silloin, kun sen pyörittää sitruunahapolla?
Zeoliitti-pitoisia pyykinpesuaineita en käytä, joten sitä ei koneessa ole. Saisko tolla etikalla tosiaan värejä kirkastettua? Mihin lokeroon sitä laitetaan, huuhteluaine?
Kaikista eniten mua ihmetyttää, kun mulla on itselläni kaksi samanlaista H&M:n valkoista T-paitaa, joista toinen on pysynyt kirkkaan valkoisena ja toinen on ihan harmaantunut. Sama juttu tytön kahden melkein samanlaisen H&M:n Hello Kitty -paidan kanssa. Noissa kyse on varmaan sitten vaatteiden laatueroista, vaikka ovatkin samanlaiset tai melkein samanlaiset paidat. Tosi hyvin on taas värit pysyneet esim. Benettonin pitkähihaisissa perus-trikoopaidoissa, mutta ikävä kyllä poika ei tykkää niitä käyttää, joten en viitsi niitä enempää hänelle ostella. Ja myös joissakin H&M:n paidoissa on värit pysyneet hyvänä, vaikka ovatkin olleet halpoja paitoja.
Tota nyppääntymistä meillä tapahtuu varsinkin useissa lastenvaatteissa ja se on kyllä ihan oma vika, kun pesen liian täysiä koneellisia. Ja vasta ehkä vuoden verran olen kääntänyt vaatteet pesuun nurinpäin, kun kerran ihastelin kirppiksellä erään myyjän todella siistejä lastenvaatteita ja hän kertoi pesevänsä aina vaatteet nurinpäin. Sen jälkeen aloin mäkin pestä.
En tiedä, miten vaikuttais huuhtelussa, voi olla että jää etikan tuoksu pyykiin. Voisihan tuotakin testata jonkun sopivan pyykin kanssa...
Pesuaineen ( Hyvä pyykki- jauhe ) laitan aina vaatteden sekaan suoraan, en pesuainelokeroon.
Voisiko samanlaatuisten vaatteden erilainen värinpysyvyys johtua siitä, että ne on pesty aluksi eri koneellisissa, ja toisessa on ollut joukossa jotain, joka on päästänyt väriä ?
Meillä etikkaa käytetään huuhteluaineen sijasta loraus ja ellei nyt lotraa reilummalla kädellä, ei siitä jää mitään hajuja. Ja jos vähän jääkin, se häviää kuivatuksen aikana. Etikka pehmentää, sopii myös mikrokuidulle, lycrale etc ja konekin pysyy "raikkaana".
ja että meillä värit ovat pysyneet hyvin just ainakin Benettonin vaatteissa, jotka ovat nyt yli vuoden olleet aktiivisessa käytössä ja värit ovat kirkaita turkoosi, keltainen, vihreä, oranssi. Samassa koneessa olen myös pyörittänyt valkoisia ja pesen yleensä 60 asteessa tai ainakin joka toinen kerta. Valkoinen on pysynyt valkoisena. Kuivaan aina melkein rummussa.
Sen sijaan M&I:n jotkin vaatteet menettivät värinsä heti kättelyssä. Minä välttelen halpis-vaatteita (h&m, lindex ym). sillä ne kutistuvat ja menettävät muotonsa ja värinsä. Mielestäni lasten vaatteiden pitää kestää 60 astetta ja rumpu-kuivaus... ja ainakin kahden lapsen kierto.
AUringossa kuivaaminen kirkastaa valkoiset ;)
Aihepiiriin liittyen, itseäni on ihmetyttänyt, miten pitäisi jaotella vaatteet, joissa on sekä valkoista/vaaleaa että väriä/tummaa, esim. valko-ruskeakuviolliset vaatteet. Olen pessyt ne tumman pyykin joukossa, mutta joskus vaaleat kuviot hieman harmaantuvat. Miten muut tekevät?
En muuten koskaan ole ajatellut peseväni punaista ja sinistä eri koneellisissa, vaan jaotteluni on 40 asteen vaaleat, 40 asteen tummat, 60 asteen vaaleat ja 60 asteen tummat. Joidenkin vaatteiden kohdalla tämä jaottelu on hankalampaa kuin toisten, esim. vaaleanpunainen ja beessi menevät vaaleaan tai tummaan vähän värisävyn syvyydestä riippuen...
Itse olen lajitellut sen mukaan onko vaatteessa enempi valkoista vai mustaa esim. Enkä laita samaan koneeseen sitten muuta kuin vastaavia vaatteita, jossa siis vaaleaa ja tummaa että eivät varmasti päästä väriä. Näin säilyy hyvänä meillä kaikki vaatteet, myös ne H&M:n vaatteet, joista muuten useimmat saa pestä 60 asteessa.
Pysyykö punaiset kirkkaina ja siniset sävyssään noinkin?
Itse pesen nykyään kun katrasta on enemmän ja värejä joka lähtöön jopa turkoosit omanaan... punaiset omanaan, pinkit ja vaaleanpunaiset omanaan jne.
Laadukkaasti värjätty punainen ei päästä väriä, eli sen voi pestä muiden värien kanssa.
ainoa keino välttää värien sotkeentuminen taitaa olla tarkka lajittelu. Lajittelen pyykin värittäin
-punaiset ja vaaleanpunaiset
-vihreät, siniset ja turkoosit
-tummansiniset ja mustat,
-valkoiset
Muita värejä meillä ei paljoa olekaan. Esim. Maripaidat, joissa valkoista ja vihreää, pesen valkopyykissä. Olen huomannut, että kun laiskuuttani oikaisen ja laitan erivärisiä yhteen, värit yksinkertaisesti sotkeentuvat. Ihan muutamia poikkeuksia on. Pidän vaatteista, enkä halua, että niistä tulee kauhtuneita ja rumia.
Valkoinen kyllä harmaantuu ihan kättelyssä jos seassa on hiukankin muuta väriä. Siksi sitä yhtäkään valkoista ei kyllä kannata pestä vaaleiden joukossa. Valkoiset kantsii lisäksi pestä valkoisten pesuaineella.
Käytätkö oikeita pesuohjelmia? Joissain puuvillavaatteissa eivät väri pysy jos niitä pesee liian alhaisissa lämpötiloissa. Muutenkin puuvilla pitäisi pestä 60 asteessa, jotta se puhdistuisi.
Vaaleatkin vaatteet harmaantuvat, jos pesun joukossa on sinisiä tai tummia vaatteita. Mä pesen yleensä aina siniset sukka- ja kalsaripesussa, kun siinä on vaan mustaa. No vaaleansininen menisi kai sinne vaaleisiin.
Onko teillä kaivovesi? Jotkut kaivovedet saattavat harmaannuttaa vaatteita, muistaakseni jos on kovin kalkkipitoista vettä.
Ulkona auringossa kuivattaminen haalistuttaa värejä.
Vaatteet kannattaa pestä aina nurinpäin.
Toivottavasti nämä auttavat.