1560-luvun aihe vapaa
Kommentit (2082)
Mincä wuoxi joihingi perheizi luguisia waiwaicia labzia syndywi?
Ele alapeucuta wiesti quin sica, waicka henes on wehen wica!
Migä on teme waiwa ja witsaus? Konsa nuoret gulgewi nilgat baljana tuohiwirsuis, ja on gevät hölskeet ja guragelit. Saawatten Rindatauti tuolla Jumalattomalla menolla. Kunsa myös on ihme ja kumma Gun perhen vähäigäiset ja teineet Ovat gaigitten ruenned haluamax samanmoised tuohigondid selässäns gannettavax. Ongo dämä muodi vai migä on hulludus? Ennenvanhaan giedottiin davaradd nyyttiin , ei darvinnud erixcens olla migä rebbu tahi gummemmbi gannin .
Jogo olette gesätöitä saaneet? Jumalan armosda ja hywäsdä tahdosta ,bääsen isongardanon lehmibaimenex. Gardanon bagari duvasta saan joga aamu hagea leivän eväisex. Metsälähdeestä voin juoda raigas wesi. Däydy wain rugoilla , eddei sudet minua syö. Odan Waari-vainaaan Garahgan mugaan, se Beloittawi ainagin arimmad sudet bois.
Osaatteco te waimot auttaa minua. Idästä saapui iocu oppe, ionca ompi iocu Maria cexinyt. Temen open mucaan tulee caicki turha tawara pois heitettämän, ios ei se tawara iloa omistajalleen tuota. Nyt on waimoni "mariotzenut" pois yxi renci, kuusi lehme, secä wiidennen poicamme, joka wehemielinen on. Quinca saisin heneste neme wieraat hapatuxet citcettyä?
Mide mieldä cissasi on Herddua Juhanan wangitzemisesda?
Meide labsele deme gauhea curcudaudi dullud! Walgoinen curcu, camala cuume, mide pide tegemän? Uhramasa olen cäynyd jo kaxi päiwä, ei ole wägi audanud! Woico deme Iesus auda? Meilä ei deme taiwa isä eigä poica uscoda, waica kircoza däydy cäydä. Wai onco hywä parandaja dälä Helsingfors cucan? Iuri däne oleme muualda dulled.
Gylle se nyt suututtaa minu. Teneen olin matkalla gaubbaan kun jogu dyberä ihmisguvatus heitti yx embäri ihmiserite ja jete mun peelle. Ymmmärrän sen ette jete pite poista ulos gatanille. Mutta voisiko sen sianrakkoräppänän avata isombi ja gatso ettei alle jää hiemompi eli varakas hängilö. Nyt on bilalla minu hieno Gorderoidi jaggu ja saabikas on merkä. Bärkkele etten vallan sano.
Vierailija kirjoitti:
Migä on teme waiwa ja witsaus? Konsa nuoret gulgewi nilgat baljana tuohiwirsuis, ja on gevät hölskeet ja guragelit. Saawatten Rindatauti tuolla Jumalattomalla menolla. Kunsa myös on ihme ja kumma Gun perhen vähäigäiset ja teineet Ovat gaigitten ruenned haluamax samanmoised tuohigondid selässäns gannettavax. Ongo dämä muodi vai migä on hulludus? Ennenvanhaan giedottiin davaradd nyyttiin , ei darvinnud erixcens olla migä rebbu tahi gummemmbi gannin .
Se yxi cauhistutawa muodi hansacabiattens mucana culcewi. Sanowat ioscus olleen Meren-käwijäin waatteet lapci-ihmizen mieleen eli caucomaiden caswien wärjämät buunwiljahouzut. Nycyään ylen cummallizet watet on.
Vierailija kirjoitti:
Meide labsele deme gauhea curcudaudi dullud! Walgoinen curcu, camala cuume, mide pide tegemän? Uhramasa olen cäynyd jo kaxi päiwä, ei ole wägi audanud! Woico deme Iesus auda? Meilä ei deme taiwa isä eigä poica uscoda, waica kircoza däydy cäydä. Wai onco hywä parandaja dälä Helsingfors cucan? Iuri däne oleme muualda dulled.
Ios sauna, wiina ia terwa ei auta, on tauti cuolemaxi.
Ja jos Jumala ei auta on se menoa sanovat. Ei auta loitsutkaan eikä kruunut eikä mannut miestä. Eikä riski akkakaan.
Mixi antawi köyhä wägi kakaroittens jaloissa byöri ja davaroida sormeilla. Ei ene gunnon ihmiset voi markkinapaikoilla ostoja tekemäx saada. Gyllä pite yx risu ja Katekismus näille kurjille anta, eikä heidän pidä tuleman ollengan ihmisten kesken ,konsa eivät osaa.
Vierailija kirjoitti:
Siis ihan hauska ketju, mutta en voinut lukea kuin ensimmäiset viisi sivua, koska alkoi ärsyttämään niin sikana nuo virheet. Tiedän ettei niiden tekijät ole nyt parin vuoden jälkeen lukemassa oikaisuja, mutta silti en voi hillitä itseäni: 30-vuotinen sota käytiin 1600-luvulla, ei 1500-luvulla. Postilaitos samoin kehitettiin vasta 1600-luvulla. Ja oli siellä monta muutakin virhettä, mutta en nyt ala enempää oikomaan. Please, jos osallistutte ketjuun niin tarkistakaa faktat!!
Kiristääkö pahasti? Miltä tuntuu kun oon torppari vuonna 1562 ja minulla on oma lentokone!
Mica waivaa cinua?
Tunnetteko ketään spitaalisia?
Vierailija kirjoitti:
siemenet maahan lascin
Eij olebi hywa baicca.
Ioko deillä on agat birticcä ia nauriid guobacca? Berddelin bäivä oli io viime viigolla.
Tuleekohan Romeosta ja Juliasta toinen kausi?
Vierailija kirjoitti:
Tuleekohan Romeosta ja Juliasta toinen kausi?
Sitä ei kuitenkaan näe ilmaiseksi kuin korkeintaan jälkinäytöksenä niinkuin turnajaisetkin. Onneksi sodat ovat sentään vapaasti katsottavissa.
Midcä siemened? Ei wielä kewädkylwö ole.